BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Інтерв''ю у Поступі.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
2 липня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:6 22-11-2017 -   На Львівщині вшанують пам'ять жертв Голодомору  
  16:1 22-11-2017 -   На Львівщині від строкової служби у війську ухиляється 15 тис. осіб  
  14:53 22-11-2017 -   Синоптики прогнозують завтра туман видимістю 200-500 м  
  14:44 22-11-2017 -   На наступний рік заплановано провести капітальний ремонт тротуарів по периметру площі біля пам’ятника Т. Шевченкові  
  14:42 22-11-2017 -   На шахті «Львіввугілля» травмувався гірник  
Україна
  16:4 22-11-2017 -   Німеччина профінансує гуманітарні проекти в Україні  
  16:2 22-11-2017 -   Холодницького відвезли до лікарні - ЗМІ  
  15:51 22-11-2017 -   Порошенко, Тимошенко і Вакарчук, - лідери президентського рейтингу  
  14:51 22-11-2017 -   Україна хоче стати експортером газу  
  14:40 22-11-2017 -   У Луганську озброєні люди беруть під свій контроль урядові будівлі  
Світ
  14:37 22-11-2017 -   У Росії дитина задихнулася в пральній машині  
  12:41 22-11-2017 -   У Тихому океані розбився літак ВМС США  
  10:37 22-11-2017 -   ЗМІ повідомили про смерть Дмитра Хворостовського  
  10:16 22-11-2017 -   Дельфіни привертають увагу самок подарунками – вчені  
  14:54 21-11-2017 -   У Росії онколог порадив пити пиво через радіоактивне забруднення  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Стихія і молитва
Лєшек ПОЛЬОНИ
 
Львів -- Кросно -- Жешув -- Краків -- Катовіце -- це етапи життєвої мандрівки Войцеха Кіляра, яку ми відтворюємо цими днями. Місто дитинства, де пережив радянську та німецьку окупацію, він разом із матір'ю залишив 60 років тому, напередодні повторної радянської окупації. На своїй життєвій дорозі вздовж південних кордонів Польщі мав щастя потрапити під крило харизматичних педагогів: Казімєжа Мірськєго в Жешуві, Марії Білінськєй-Регеровей і Артура Малавськєго в Кракові, Владислави Маркєвічовни і Болеслава Войтовіча в Катовіцах. Із двох музичних стежок, якими йшов, -- гра на фортепіано та компонування -- остаточно обрав завжди ближчу серцю композицію.

Еволюція його творчості збігається із перемінами у польській музиці другої половини минулого століття: від неокласицизму, через авангардизм на зламі 50-х, 60-х років (додекафонія, соноризм) до постмодернового протверезіння кінця століття. Поетика неокласицизму з її енергією, темпераментом, ритмічним рухом, радісною стихією життя -- це первинне, актуальне і для найновіших творів джерело. Вже на зорі його композиторської кар'єри на початку 60 років вирізнилося майстерне поєднання ощадливості звукових засобів і простоти музичних замислів з барвистістю та ефектністю стилю, яскравістю звучання і силою виразу, а також сугестивністю нарації: відчуття музичної конструкції через її внутрішню логіку в процесі розвитку емоційних напружень в часі.

1974 року відкрив симфонічною поемою Кшесани" новий розділ своєї творчості, який триває досі. Своїми двома основними напрямами йде він до великих інструментальних і вокально-інструментальних форм. Напрямом татранських симфонічних і симфонічно-героїчних поем("Кшесани", "Костєлєц 1909", "Сива мла", "Орава" ) -- до фортепіанного концерту й September Symphony. Напрямком вокально-симфонічних "релігійних поем" (Богородиця, Вікторія, Exodus, Angelus) -- до Missa pro pase. Знаменним є також духовний взаємозв'язок між цими двома напрямками. В середній частині фортепіанного концерту Кіляр промовляє до нас мелодією популярної костельної пісні, в "Глорії" з "Меси про мир" -- мовою, близькою "Ораві". Контемпляція чи радісний апофеоз природи сплітається в його музиці в нерозривній цілісності з музичною молитвою і співом "на хвалу Бога".

На зламі тисячоліть постав твір, який належить визнати за opus vitae, своєрідний синтез творчого шляху Кіляра -- "Меса про мир". Замовлена Казиміжем Кордом, директором Національної філармонії у зв'язку з відзначенням 100-річчя її діяльності, яке збіглося з початком нового тисячоліття, -- "Меса про мир" є першим суто літургійним твором композитора. Поряд з концертними виконаннями цей твір дочекався також і виконання в межах святкової Літургії, яку відслужив архієпископ Даміана Цімон на 10-річчя Катовіцької архідієцезії, а також у Ватикані перед Папою Римським.

Традиційний літургійний цикл ordinarium missae композитор відтворив у п'яти частинах: "Господи помилуй", "Слава во вишніх", "Вірую", "Святий Боже" та "Агнець Божий", в якому виокремлюється ще як епілог твору Dona nobis pacem.

Твір пронизаний духом архаїзації та синтезу. В ньому композитор відсилає нас до трьох основоположних стилістичних ідіом та пов'язаних із ними видів, форм і звукових технік: раннього середньовіччя, бароко, романтизму. Ідіома середньовічної музики -- григоріанський хорал і органна школа Нотр-Даму -- найбільше виявляється у "Вірую" -- центральній частині меси. "Господи помилуй" , з якої починається "Меса" -- це пасакалія, барокова варіаційна форма, оперта на одній темі в басовому голосі. Цю тему, яка відсилає до символіки Христа і повертається в розбудованій формі в Agnus Dei, композитор трактує як аналогію cantus priusfactus -- первинної мелодії "на хвалу Бога", яка в середньовіччі становила першооснову музичного світу, віддзеркалюючи порядок буття. Третя ідіома, романтична і навіть експресіоністична, переламана через сучасні ощадно дозовані звукові засоби( наприклад кластери), найбільше проявляється в Agnus Dei. Вже у вступних монументальних акордах, що спираються на три сусідні звуки, ця частина має драматичний і складний у своєму гармонічному перебігу характер, зударяючи туті хору й оркестру з сольним співом, багатоголосну фактуру в ансамблі солістів -- зі співом в октавний унісон, схожий спів у хорі -- з кластерами оркестру. Пульсує в амплітуді між драматичним воланням і тихим благанням. Увесь твір композитор 21 століття увінчує романтичною за духом хоральною костельною піснею до слова Dona nobis pacem. Промовляє в ній сердечним тоном, проникливим і водночас чистим і шляхетним у своїй простоті.

Автор "Меси про мир" використав у цьому творі ключові християнські символи: Трійцю, знак хреста, протиставлення Землі й Неба, оповідь про Бога, який замешкав серед людей, і про людину, покликану до його наслідування. Неможливо уникнути дещо патетичного твердження, що Кіляр прагне озвучити в "Месі про мир", скомпонованій до 100-ліття Національної філармонії, але й на відкриття нового тисячоліття, послання своєї генерації, яка зазнала травматичного досвіду XX століття, і адресує його не тільки своїм краянам, а й усьому людству.

Важливою у творчості Кіляра є емоційна і стихійна реакція на світ. Музика є для нього експресією "дару існування" і релігійною контемпляцією його таємниці. Вона постає також вираженням індивідуального життєвого досвіду, способу відчування подій суспільного і політичного життя, переплетення особистого шляху та всезагальної долі в їх нерозривній єдності -- а отже, водночас інтимним щоденником та хронікою найновішої історії.









» 
Липневі театральні свята і будні
Анастасія КАНАРСЬКА
 
У липні виповнюється п'ятдесят років з дня народження Віталія Малахова -- заслуженого діяча мистецтв України, директора, художнього керівника Київського театру на Подолі. Він майже хлопчиськом увірвався в український театральний світ, щоб на роки залишитись театральною леґендою. Його вистава "Казка про Моніку" змушувала театралів з різних кінців країни поспішати у Київ, щоб потрапити у крихітне приміщення і побачити, як чудодіють Люба Куб'юк, Анатолій Хостікоєв, Олександр Ігнатуша. Це був їх зоряний час.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Жертва корупції 
  ·  Угоду підпишуть сьогодні 
  ·  Орла звільнили з АП 
  ·  Місто без концепції 
Погляд
  ·  Вартість проїзду у маршрутках подорожчала 
  ·  Таємні рішення уряду 
  ·  Кравченка можуть убити 
  ·  Почався суд над Хусейном 
Поступ у Львові
  ·  Залізничники зацікавились архітектурою 
  ·  Нові голови в районах 
  ·  Карпатський трамвай 
  ·  Європейський екологічний досвід 
  ·  Вандалізм на могилі ректора 
  ·  Хліб збиратимуть під дощем 
  ·  Військові вимагають квартир і пенсій 
  ·  Військкоматів поменшає 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  "Кредит Банк (Україна)" -- зразок успіху українсько-польського економічного сп 
Поступ з краю
  ·  Ющенко переможе у першому турі 
  ·  Мороз остаточно визначився 
  ·  "Новий канал" попросив вибачення? 
  ·  Польща допомогла Кучмі 
  ·  Пустовойтенко підтримає Ющенка 
  ·  Чобіт апелюватиме до Заходу 
  ·  Посольства проконтролюють вибори 
  ·  Генпрокуратура проти англійців 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Гонконг вимагає демократії 
  ·  Подарунок Путіну 
  ·  Аджарія без конституції 
  ·  Вбито ідеолога "Аль-Каїди" 
  ·  Американська рокіровка 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Ціна секунди для кандидата 
  ·  Добре бути дипломатом 
  ·  За німецькими каталогами 
  ·  Грошей буває забагато 
  ·  Приватизаційний бум 
  ·  Чорні діри бюджету 
  ·  Дешеві гроші закінчуються 
  ·  Ани для Азербайджану 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Юрій КОСТЕНКО: Розподіл посад зруйнує коаліцію 
  ·  Василь ГАВРИЛЮК: Адміністрація президента робила все, щоб розвалити "Центр" 
Арт-Поступ
  ·  Липневі театральні свята і будні 
  ·  Стихія і молитва 
Літературний Поступ
  ·  Славістичний світ професора Моторного 
  ·  Франко і німці 
Спорт-Поступ
  ·  Адвокату потрібен адвокат 
  ·  Спадкоємець Капабланки 
  ·  "Золота" шпага Наталки 
  ·  Нокдаун для рефері 
  ·  Ще один чемпіонський бій 
  ·  Виняток з правил 
  ·  Лише лівою! 
post-Поступ
  ·  Мікроскоп пана Юрка 
  ·  На страх чи на совість 
  ·  ПРОСТЕ ПИТАННЯ 
Пост-Faktum
  ·  Одкровення принца Чарльза 
  ·  Штурм Сатурна 
  ·  114-й день народження 
  ·  Озвучений "Потьомкін" 
  ·  Політика і шлюб 
  ·  Фонтан імені Діани 
  ·  КАЛЕНДАР