BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Літературний Поступ.    Арт-Поступ.    Інтерв''ю у Поступі.    Ї-Поступ.    25-й кадр.    post-Поступ.    Пост-Faktum.    Спорт-Поступ.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
25 травня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  14:52 27-07-2017 -   Синютка розповів, скільки сміття насправді продукує Львів і скільки грошей крали на вивезенні ТПВ  
  14:1 27-07-2017 -   На Самбірщині відзначили День поля  
  14:0 27-07-2017 -   Рівень злочинності на Львівщині знизився майже на 17%  
  13:59 27-07-2017 -   Рівень злочинності на Львівщині знизився майже на 17%  
  13:58 27-07-2017 -   Просідання у Вірменському дворику підрядники усунули  
Україна
  14:48 27-07-2017 -   Кошти на «Стіну» розкрадала фіктивна фірма, якою «керувала» прибиральниця, – НАБУ  
  14:46 27-07-2017 -   Хресна хода в Києві: прийшли шість тисяч осіб  
  13:54 27-07-2017 -   У центрі Дніпра вибухнуло авто з дівчиною за кермом  
  13:48 27-07-2017 -   Звільнено суддю, в якого знайшли $300 тисяч і угорський паспорт  
  13:17 27-07-2017 -   У МОЗ оприлюднили новий реєстр препаратів програми «Доступні ліки»  
Світ
  13:56 27-07-2017 -   Уряд Фінляндії планує оцифрувати всі архіви до 2030 року  
  13:51 27-07-2017 -   Легендарне фото Ейнштейна продадуть на аукціоні: ціна стартує від $100 тисяч  
  13:49 27-07-2017 -   Наносупутники для дослідження Альфи Центавра уже випробовують на орбіті  
  13:18 27-07-2017 -   Американці знімуть художній міні-серіал про Чорнобильську катастрофу  
  12:16 27-07-2017 -   У Пакистані дівчину публічно зґвалтували за рішенням сільської ради  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Від іспиту до мистецької події: "Зона творчості молодих композиторів
Яким ГОРАК
 
Подію, яка нещодавно відбулася в концертному залі ім. С. Людкевича, впевнено можна назвати важливим і якісним кроком від форми державного іспиту композиторів, випускників ЛДМА ім. М. Лисенка -- до добре поставленого мистецького заходу. Адже цей концерт водночас був іспитом високого рангу: поряд із творами молодих звучав твір Євгена Станковича, і сам Маестро як голова державної комісії, разом з такими визнаними композиторами, як Скорик, Камінський, Козаренко, був у залі, і це вже додавало відповідальності й великого стимулу для початківців. Організації і втіленню такого мистецького задуму в життя Львів завдячує великою мірою організаторському хисту та ентузіазму дипломантки музичної академії Любави Сидоренко і їй, без сумніву, належить заслуга перетворення відповідальної формальності іспиту на цікаву і яскраву подію музичного життя міста.

Концерт афішували під назвою "Вільна зона", суть якої (внаслідок не найбільшої вдалості) важко збагнути і витлумачити навіть після прослуханого концерту. Саме слово "зона" вже передбачає цілий спектр значень (переважно, іронічного характеру, невідповідного цьому випадку), які не в'яжуться зі словом "вільний". Чи не доцільніше було б говорити про певну новітню, невідому для слухача територію, яку "заселяють" своїми творами молоді митці?

Програму розпочав симфонічний твір Марії Олійник "Куди веде ця течія?". Сама назва твору передбачає мінливість й імпресіоністичну колористичність епізодів, які невпинно змінюють один одного. Тривання в такому стані (переважає один на весь твір) створює враження характерного для образного строю музики цієї композиторки стану оціпеніння, поглинального потоку, хоч причини такого захоплення одним станом, відсутності контрасту образів поки що важко зрозуміти.

Твір Любави Сидоренко Ab Initio ("Від початку") для скрипки-соло та великого симфонічного оркестру (соліст Олександр Божик) ніяк не наближався до жанру інструментального концерту: за своїм втіленням і участю в цьому процесі скрипки-соло цей твір можна було б окреслити радше як повноцінну симфонію. Хоч у програмці твір скромно анонсований як "перший твір автора для симфонічного оркестру, який підсумовує усі попередні знахідки в камерній творчості", за зрілістю композиторського виконання, відчуттям оркестрових барв і вмінням їх застосовувати зраджують автора як сформованого композитора, добре обізнаного з фаховою "кухнею". Вже назва твору небезпідставно викрешувала в пам'яті теоретично підкованого музиканта універсальну формулу Асаф'єва (initio-motus-terminetio), яка віддзеркалює закономірності побудови будь-якої класичної музичної форми, а також яскраві аналогії зі знаменитим initio тем бетховенських сонат. З ясністю і чіткістю, достойною віденського класика, Любава вибудувала твір у сонатній формі, яка відчувається на слух і забезпечує твору компактність і успішне сприйняття слухачем, щобільше -- з подиву гідною майстерністю зуміла провести контраст двох полярних образів, які (знову ж, "по-бетговенівськи") вступають у протиборство і дають ото initio -- поштовх, інтригу до дальшого розгортання форми.

Цікавою, дещо несподіваною, постала "Симфонія" для великого симфонічного оркестру Золтана Алмаші. Несподіваною в тому сенсі, що основний образ твору не стільки у формі музичної теми, скільки в цікавих перетвореннях ритмічної ідеї -- послідовного дроблення ритмічних тривалостей, що створює специфічний образ (незвичний для тих, хто образність твору сприймає за яскравістю мелодій, що його наповнюють). Можна сказати, що образ тут створює ритм, і власне ритм є основним засобом виразності. Молодий композитор не боїться експериментувати із зіставленнями оркестрових груп, хоча не завжди в тих зіставленнях відчувалася органічність переходу і не раз певні уступи твору своєрідно "відривалися" від наступного, що сигментувало цілість.

Своєрідною алегорією до того, якої грані композиторської майстерності треба дійти тим композиторам, які зараз тільки-но починають серйозний самостійний творчий шлях, став твір київського гостя, знаного українського композитора Євгена Станковича Quid pro quo ("Одне замість іншого") для фортепіано та струнних (партію фортепіано виконала Тетяна Слюсар). Зрозуміло, що за всіма параметрами він вирізнявся серед інших і зраджував добротний і завжди впізнаваний стиль музики цього автора з його замилуванням до тривання в повільних темпах, особливої і витонченої камерності вислову і поліфонічності фактури.

Широкий закрій великої форми і оригінальність задуму заповідалися в концерті для гобоя з оркестром молодого гостя з Польщі -- композитора Павла Сидора. Концерт Virtuti Militari присвячений річниці закону з такою назвою, що був проголошений 1792 року польським королем Августом Понятовським. За задумом автора, твір, який в підтексті базується на історичній тематиці, мав символічно розкривати тему боротьби людей за свободу мови, релігії й традиції у Польщі. На превеликий жаль, внаслідок несподіваного вимкнення світла під час звучання твору (що було безпрецедентним і брутальним "топтанням" творчої душі гостя, а також ввергло в конфуз і злість як оркестрантів, так і слухачів),виконання зупинили посередині, а потім нашвидкуруч відновлювали. Отож, твір прозвучав не повністю і помітити відповідність масштабу задуму до реалізації не вдалося. Але з почутих уступів можна було переконатись, що композитор має значний досвід в оркестровому письмі, а оригінальність музичної думки, вибагливо продуманої і поданої, захоплює слухача. Сольну партію в концерті майстерно виконав Богдан Галасюк, який зумів видобувати зі свого інструмента цілу гаму нечуваних за тембром для гобоя звучань і демонстрував солідні технічні дані.

Та попри всю яскравість і концертність заходу, це був таки іспит (в найширшому значенні слова) для молодих композиторів, і перед ними стояло завдання не тільки адекватно передати оркестровими засобами створену ними музику, а й задемонструвати гнучкість, еластичність у володінні тими засобами (необхідна риса майстерності будь-якого композитора!). Звісно, що пишучи для оркестру, композитор, аби уникнути монотонності вислову мусить змінювати в різних ділянках форми оркестрову фактуру, плавно і природно поєднувати чергування ансамблевих сполук різних інструментів. Що органічнішим і малопомітнішим буде це поєднання, що менше відчуватимуться (а краще -- не відчуватимуться взагалі) оті "шви" на грані переходів, то легше сприймається твір і більшою є майстерність композитора у володінні оркестровкою. Пропоновані твори (крім Quid pro quo Станковича, який є поза конкуренцією яко твір маститого метра і майстра оркестровки) з цього огляду умовно можна поділити на дві групи: до першої (ближчої авторові цих рядків), де відчувалась тенденція до тої органічності поєднання і грані стику були менш помітні, можна зарахувати твір Сидоренко та Сидора. До другої, де, може, від недосвідченості композитора, а може, за його початковим задумом, домінує ота "рвучка" оркестровка, де шви більш помітні, зарахуємо твори Алмаші та Олійник. Щодо твору Олійник, скидалося, наче композиторка "боїться" масштабу симфонічного оркестру, пробує лише поєднання окремих груп інструментів між собою (хоч і знаходить своєрідні й цікаві звучання), але не наважується вжити звучання всього оркестру і це дещо її сковує. Звичайно, композитори ще молоді й роблять тільки перші серйозні кроки, їм ще належить здобути в цій ділянці досвід, але важливо, щоб із цього виконання вони не винесли страхів до здобування досвіду в оркестровці, а навпаки, щоб це стимулювало їх до дальших пошуків у цій царині.

Окремі визнання подиву гідної майстерності і шани треба висловити молодому дириґентові Оксані Линів, яка цього року здобула високу нагороду на конкурсі дириґентів ім. Г. Малєра в Німеччині. Власне подиву і шани, бо Оксана не лише дала собі раду з виконанням п'яти творів великої форми і нелегкої (як на молодого дириґента) музичної стилістики (тут відчувалася і стала в нагоді "закваска" на творах Малєра з їхніми гігантськими масштабами), але й мужньо знесла удари об'єктивної дійсності (вимкнення світла), які незаслужено знівечили виконання останнього твору програми. В особі цього дириґента всі композитори, твори яких звучали, знайшли справді добротного і вмілого "резонатора" їхніх творчих ідей, на якого можна покладатися у виконавстві. Оркестр Leopolis (мистецький керівник Ярослав Мигаль, концертмейстер Адріан Бондар) під Оксаниним керуванням звучав повнокровно, у всій красі і заслуговував на визнання.









» 
Йосип Бобенчик -- митець із Бєлгорода
Андрій ДОРОШ
 
У Палаці мистецтв експонують 37 живописних творів (ще й три плакати) художника з Бєлгорода (Росія) Йосипа Бобенчика -- українця за походженням, точніше лемка. По Другій світовій війні доля обійшлася з мешканцями Лемківщини дуже жорстко, політичні ігрища сильних світу цього розкидали їх за тисячі верст від рідних гнізд. Майбутній митець народився у селі Військо, яке тепер опинилося за сорок кілометрів від українського кордону на польській стороні. Сьомий десяток життя художник зустрічає за сорок кілометрів від України, але в протилежному кінці -- у Бєлгороді.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Бензинова лихоманка 
  ·  Вандали на площі Ринок 
  ·  Лазаренка виправдають 
  ·  Теракт у Києві 
  ·  Гофман зніме фільм про Україну 
  ·  Причини поразки Януковича 
Погляд
  ·  ФОТОФАКТ 
  ·  Черномирдін, віддай гроші! 
  ·  Аміаковий вибух у Румунії 
  ·  Чи подорожчає проїзд у громадському транспорті 
Поступ у Львові
  ·  Тігіпко стартує зі Львова 
  ·  Звикаймо до корків 
  ·  "Троя" на дорозі "Мандрів" 
  ·  Стоянка -- за життя 
  ·  Стартує "Червона рута" 
  ·  Перспектива холодної зими 
  ·  Пацієнти вагою 500 грамів 
  ·  Наркообіг зростає 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Тимошенко не вірить у Януковича 
  ·  Єльцов продав "Україну кримінальну" 
  ·  Університети втрачають студентів 
  ·  Правоохоронці бояться журналістів 
  ·  Риска під ЄЕПом 
  ·  Президент розпустить парламент? 
  ·  Вибори будуть без вибору? 
  ·  Діти й далі хворіють 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  До крамниці по ядерну бомбу 
  ·  Убивць Кадирова знищено 
  ·  Новий-старий план Шарона 
  ·  Розстріляне весілля зняли на відео 
  ·  Фатальний термінал знесуть 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Медицина за гроші 
  ·  Міськрада "Львова" не купує 
  ·  "Зелені карти" по-новому 
  ·  ЛАЗ розробив нові автобуси 
  ·  Укртелеком незабаром продадуть 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Літературний Поступ
  ·  Пізнаю свою вулицю 
Арт-Поступ
  ·  Від іспиту до мистецької події: "Зона творчості молодих композиторів 
  ·  Йосип Бобенчик -- митець із Бєлгорода 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Юрко КОХ: Усе моє буття на цьому світі -- суцільна виставка 
Ї-Поступ
  ·  Телемонстр!? 
  ·  Сила слова 
25-й кадр
  ·  Прорвало інформаційну блокаду 
post-Поступ
  ·  Праві повертаються повільно, але впевнено 
  ·  Відчиніть двері Україні 
Пост-Faktum
  ·  Містечко Підгайці 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  gOMEZ -- психоделічні хлопці з Ліверпуля 
Спорт-Поступ
  ·  Анатолій КУКСА: На Олімпіаду ми запізнились 
  ·  Шумахера "підбили" 
  ·  Біля підніжжя подіуму 
  ·  "Золото" на десерт 
  ·  На "Джиро" без змін 
  ·  Іванчук наразі третій 
  ·  Десять років потому