BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Лекція свободи.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Інтерв''ю у Поступі.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
19 травня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:21 19-09-2017 -   У Трускавці п’яний водій збив дорожній знак, який травмував жінку-пішохода  
  15:20 19-09-2017 -   У Львові виступить син Елли Фіцджеральд  
  14:27 19-09-2017 -   «Горіховий дім» запрошує на зустріч «Маю право сказати ні»  
  14:22 19-09-2017 -   На Львівщині затримали румуна, якого розшукував Інтерпол  
  10:18 19-09-2017 -   У театрі імені Лесі Українки відновлять дах і фасад  
Україна
  15:16 19-09-2017 -   На Луганщині контрабандисти намагалася вивезти в Росію 4 т меду  
  15:14 19-09-2017 -   В Умань вже прибули понад 20 тисяч хасидів  
  14:25 19-09-2017 -   13-річний хлопець під час пожежі в одеському таборі виніс 15 дітей з п'яти кімнат  
  14:20 19-09-2017 -   Саакашвілі приїхав до Києва  
  14:18 19-09-2017 -   Порошенкові передали на підпис закон про освіту  
Світ
  15:17 19-09-2017 -   Іноземка намагалася потрапити в Україну за $300  
  14:19 19-09-2017 -   Біля берегів Бельгії знайшли затонулий човен часів Першої світової  
  10:20 19-09-2017 -   Сенат США схвалив $500 млн на оборону України  
  10:1 19-09-2017 -   Ураган Марія посилився до п'ятої категорії  
  9:57 19-09-2017 -   Вчені назвали тварин, які скоро вимруть  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Інтерв''ю у Поступі  » 

___________________________________________________________________________

Андрій БОНДАР: О так, я естет
 
Андрій Бондар
Щось мене потягло на початку інтерв'ю на запитання про... такий варіант тверезого мислення в сучасній Україні, як тексти, написані моїм співрозмовником... Співрозмовник -- Андрій Бондар -- виявився дотепним хлопцем не без почуття гумору і засміявся: "Найчистіший варіант тверезого мислення в сучасній Україні -- це серія довідників "Жовті сторінки України". Усе інше, як переконувало подальше наше спілкування, -- або не тверезе, або не мислення. Тобто, ні, навпаки, книжка поезій А. Бондаря, яку восени можна буде знайти на львівському Форумі видавців, є найчистішим варіантом немислення. У такому дусі: "чоловіки моєї країни / це все що зосталося нації / яка любить і цінує своїх героїв" (...) Окрім того, "чоловіки моєї країни / чудові екземпляри для ентомолога / бо крихкі як екзотичні метелики / пришпилені до картону / вони усвідомлюють цінність / кожного поруху кожного звуку / бо життя це постійно скоюваний злочин / і не має жодного виправдання". Шкода, що в читачів немає можливості почути, як цей автор читає свої вірші...



-- Що Ти відповідаєш, коли далекі від літератури (але не від політики) люди ставлять тобі риторичне запитання: а що ви, літератори, крім того, що постійно щось читаєте і щось там пишете, можете? У вас же немає ні грошей, ні влади?

-- Найчастіше я відповідаю їм у єврейському стилі, тобто запитанням на запитання: "А що ви можете, крім того, щоб постійно когось про щось запитувати і далі гноїти країну?". І чому, зрештою, літератор повинен мати владу і гроші? Навпаки, літератор мусить бути осторонь від влади і грошей -- інакше це не літератор, а Борис Олійник або Володимир Яворівський зі значками на лацканах піджаків за штуку баксів. Письменнику життєво необхідна дистанція від політики, "розбудови держави", бюджетних коштів та інших механізмів соціального мазохізму і терору. А грошей йому треба рівно стільки, щоб почуватися незалежним і мати на хліб, музику і книги. Ну, останні пункти -- це те, що життєво необхідне особисто мені. Не враховуючи свободи, звісно. Вона навіть не обговорюється.

-- Чи Тобі ніколи таких запитань ніхто не ставив?

-- Ставили і дуже цим діставали. Колись в одній програмі "Громадського радіо" молодий і перспективний депутат Юрій Павленко мені доводив, що той, хто має гроші, і сильний, і, автоматично, талановитий, бо... має гроші. Доводилося йому пояснювати, як психічно хворому, мало не цитатою з фільму "Брат 2", мовляв, сила -- в правді. Але що поясниш цим молодим кар'єристам від політики, які навіть уявити собі не можуть, що кайф від одного вдалого речення коштує іноді набагато більше, ніж все їхнє жалюгідне депутатство?

-- От чому Ти пишеш? Вибач за російське: што табой двіжет?

-- Спонукати до писання може безліч речей, і тут не існує правил. Мене найчастіше "заводить" якась, здавалося б, простенька фраза, яка згодом обростає сенсами, перетворюючись на вірус. От, власне: поезія народжується в мені, як вірус, як певна особиста проблема зі здоров'ям, яку необхідно подолати. А сам текст уже і є тим речовим доказом тимчасового творчого здоров'я. І так до наступного вірусу-тексту. Хоч іноді поезія приходить уже в готовому вигляді. Тоді треба просто сісти і написати. Це дуже швидкі тексти, як фаст-фуд. На відміну від поезії як вірусу, я найчастіше знаю вже наперед, чим завершиться цей текст. І це іноді знімає креативну напругу. Але в такий спосіб пишуться "найуспішніші" тексти, які часто сприймаються "на ура" читачем і слухачем. Деколи маю враження, що деякі мої тексти міг би написати, в принципі, кожен. Але таких текстів мало. Найбільше мені залежить на передаванні свого внутрішнього досвіду. Ось це, мабуть, і "двіжет". Але, зрештою, що таке мій внутрішній досвід, як не сума внутрішніх досвідів інших людей? Душа важить 21 грам. От, напевно, цей мій 21 грам і є чимось унікальним.

-- Можеш зізнатися, коли Ти востаннє плакав? Якщо для чоловіків природно, скажімо, як жінкам, в такий спосіб "виливатися", навіть тоді, коли сліз ніхто не бачить? От цікаво, чи зміг би Ти аж так відпустити себе на волю, щоб заплакати в присутності жінки?

-- Взагалі, я вважаю, що чоловіки живуть менше, ніж жінки, саме тому, що бояться "виливатися". Мало того, що чоловіки позбавленні чудового способу фізіологічного очищення у формі менструальних циклів, та ще й змушені, через дурнуваті ґендерні стереотипи, давитися слізьми. Ні, плакати чоловікові треба вміти, так само, як і сміятися. А плакав я востаннє над фільмом "Години" за романом Майкла Канінґема. Тричі за фільм. Сльозогінна стрічка чи просто "потрапило в жилу"? Не знаю. У присутності жінки я також плакав. І не вважаю це великим гріхом або особистим здобутком. А ще плакав під впливом музики Radiohead, Muse і ноктюрнів Шопена. А ще ридма ридав, коли олімпійський Мішка відлітав улітку 1980 року. (Сміється. -- Авт.)

-- Ти -- естет? Що таке "естетика" в поезії (в буденному житті)?

-- О так, я естет. Тому що не люблю очевидностей і загальновизнаних аксіом. У поезії "естетика" є антиподом кічу (якщо це не художній прийом), тривіальності (ні, не примітивізму, а саме тривіальності!) і надмірного ускладнення (якщо це не геніально, як у Джойса). "Естетика" в поезії -- вона ж "етика". Це коли сказане тобою є вмотивованим і відвертим. А решта все, як казав Верлен, -- література. У буденному житті -- приблизно те саме.

-- Що Ти зараз читаєш? І взагалі, чи є в Тебе настільна книга?

-- Зараз я читаю книгу Еббі Гоффмана "Вкради цю книгу. Як вижити і боротися в країні поліцейської демократії". Дуже корисна книга. А настільних книжок принаймні з два десятки. Це "Щоденник" Вітольда Ґомбровича, все доступне з творчості Еміля Мішеля Чорана, поезія Герберта і Шимборської, "Ето я, Едічка" Едуарда Лімонова, "Я обслуговував англійського короля" Богуміла Грабала, "Чевенґур" Андрєя Платонова, оповідання Чарльза Буковскі, Frost Томаса Бернгарда, обов'язково Бруно Шульц і "Подорож на край ночі" Луї-Фердинанда Селіна... Одне слово, це тексти, до яких я повертався і повертатимусь ще не раз.

-- Лібідо, сублімація, надсвідоме і таке інше викликає в Тебе погодження із творчістю дядечка Фройда?

-- О, так, Фройд -- це сила. Хоч він ніякий не дядечко, а дідусь (посміхається. -- Авт). Це великий науковець, котрий найближче підійшов до з'ясування душевної організації сучасної людини. Іноді мені здається, що Фройд -- один із біблійних пророків, який передав людям дуже важливу інформацію. Хоча фройдівський психоаналіз у жодному разі не можна абсолютизувати. Особливо тлумачення Фройдом різних образів. Дуже якось все просто виходить: все, що є прямим і продовгуватим -- обов'язково фалічний символ... Якось надто прогнозованими тоді стають життя і творчість. Однак, загалом психоаналіз мені симпатичний. Не як ідеологія, підкреслюю, а наукова концепція і терапевтична практика.

-- Торік одна львівська журналістка запитала, чи Єва спокусила Адама чи, бува, не було якось складніше і по-іншому, Ти відповів: "Я не вірю неперевіреній інформації". Ти і досі так думаєш?

-- Знаєш, це було тоді дуже недоречне запитання. Я люблю в запитаннях конкретику. Мені нецікаво, щоб люди знали, що я думаю про те, хто кого першим спокусив. Не люблю пустопорожньо спекулювати на глобальні теми. Чесно кажучи, я тоді просто "відмазався"...

Розмовляла Інна КОРНЕЛЮК

Київ -- Львів.

Dovidka: Андрій Бондар. Освіта: маґістеріум Національного університету "Києво-Могилянська академія" (теорія та історія літератури, 1998 -- 2001); Літня школа Гарвардського університету, Harvard Ukrainian Research Institute (1996). Публікації: книжки: "Істина і мед" (2001), "Весіння єресь" (1998). Поетичні публікації: Антологія альтернативної української поезії зміни епох (ІІ полов. 1980-х - поч. 1990-х), 2001; "Протизначення". Двомовна антологія української поезії (2001); "Бджолиний Бог" (цикл) // Сучасність, №7-8, 1998 та ін. Переклади поезій: англійською, німецькою, французькою, польською, шведською, португальською, румунською, хорватською, литовською, словенською, білоруською. Учасник багатьох літературно-мистецьких фестивалів і конференцій (1998 -- 2000 рр.) Лауреат І премії видавництва "Смолоскип" (1997). Професійний досвід: журнал Art-Line, редактор відділу літератури (1997); програма "Сніданок з 1+1", Студія 1+1, випусковий редактор (1999); газета АУП "Література плюс", головний редактор (1998 - 2000); журнал "Єва", редактор (2000 - 2001), заступник гол. редактора (2001 -2002); від 2001 р. і досі -- тижневик "Дзеркало тижня", редактор літературної сторінки "Книжкова лавка".









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  У Китаї розбився український літак. Екіпаж загинув 
  ·  День народження Святійшого 
  ·  "Шахтар" тренуватиме Мірче Луческу 
  ·  Про Ґонґадзе не забули 
  ·  Права людини очима Польщі 
Погляд
  ·  Великодушний мер 
  ·  Лівий реванш 
  ·  Партія імені Гавриша 
  ·  Європа не відкидає України 
  ·  Таємна розмова про Ірак 
Поступ у Львові
  ·  110 років у рейсі 
  ·  Буде із чого вибрати 
  ·  Собака -- друг прикордонника 
  ·  "Незручний" Чобіт 
  ·  Тотальна ревізія 
  ·  Діти "за" християнську етику 
  ·  Суд над облдержадміністрацією 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Нове викриття Тимошенко? 
  ·  Лави СДПУ(о) рідшають 
  ·  Парламент без більшості 
  ·  Гербст за чесні вибори 
  ·  Кучма захистив Різака 
  ·  Відповідатимуть рядові 
  ·  Перспективи України в ЄС 
  ·  З'їзд євреїв у Києві 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Ґазу відріжуть від Єгипту 
  ·  Ляпас Джорджеві Бушу 
  ·  США таки підуть з Іраку 
  ·  Чеченці активізувалися 
  ·  Соня Ганді формує уряд 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Обмеження для приватників 
  ·  Ідентифікаційний штамп 
  ·  Транзит за накладною 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Лекція свободи
  ·  Лекція свободи Адама Міхніка 
Арт-Поступ
  ·  Держава проти унікального громадського музею? 
  ·  Малюємо "гарно" 
  ·  Чи має небо бути небесним? 
  ·  АРТ-АНОНС 
Літературний Поступ
  ·  Новий закон Архімеда 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Андрій БОНДАР: О так, я естет 
Спорт-Поступ
  ·  Трикутна геометрія спідвею 
  ·  Виклик королю 
  ·  Спортивні династії 
  ·  Відродження городків 
  ·  Переможний характер "беків" 
  ·  Особлива гра для особливих людей 
  ·  Дива великого боксу невичерпні 
  ·  Зачекаємо до вересня 
  ·  Дрогба прагне бути рекордсменом 
post-Поступ
  ·  Можемо 
Пост-Faktum
  ·  За законами карми 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  "ПРИВАТБАНК" -- лідер ощадності 
  ·  aNASTАCIA: від попси до року