BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Ї-Поступ.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    25-й кадр.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
18 травня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  10:30 12-12-2017 -   Зірваний вітром шифер травмував 17-річну дівчину в Трускавці  
  10:26 12-12-2017 -   У Дублянах під час пожежі загинула бабуся  
  10:22 12-12-2017 -   Львівські школярі матимуть три тижні канікул  
  10:22 12-12-2017 -   Львівські школярі матимуть три тижні канікул  
  10:20 12-12-2017 -   Станом на ранок в місті працює 639 одиниць громадського транспорту  
Україна
  10:25 12-12-2017 -   Україна відзначає День Сухопутних військ  
  15:40 11-12-2017 -   Тимошенко хоче взяти Саакашвілі на  
  15:36 11-12-2017 -   Рівненська АЕС готується змінити російське ядерне паливо на американське  
  15:23 11-12-2017 -   Погода на Новий рік 2018 в Україні: невеликі морози  
  14:2 11-12-2017 -   В Україні очікується потепління  
Світ
  10:24 12-12-2017 -   Вчені розповіли, як чоловіки стають геями  
  15:33 11-12-2017 -   У Нью-Йорку на автовокзалі вибухнула бомба  
  15:28 11-12-2017 -   Саудівська Аравія знімає 35-річну заборону на роботу кінотеатрів  
  14:1 11-12-2017 -   Через снігопад у Бельгії затори розтягнулися на 1200 км  
  11:10 11-12-2017 -   У французькому дитячому харчуванні «Lactalis» виявили сальмонельоз  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Сольний концерт Юрія Лисиченка на фестивалі "Віртуози"
 
...Quasi una fantasia

Нещодавно у концертному залі ім. С. Людкевича професійні музиканти та шанувальники музики мали змогу знову насолодитися виконавським мистецтвом нашого земляка, нині лауреата міжнародних конкурсів, доцента Московської консерваторії Юрія Лисиченка. Як і всі творчі зустрічі з цим піаністом, ця була сповнена сердечним теплом, а запропонована артистом програма знову примушувала замислитися над вічними мистецькими та й загалом філософськими матеріями і проблемами, і була корисною для кожної мислячої людини. Якось містично всі роздуми були наче запрограмовані і сконцентровані у знаменитій Sonat quasi una fantasia Л. Бетговена (відомій загалу під назвою "Місячна соната"), яку піаніст запропонував першим номером у своїй програмі. Тому пропонуємо читачеві оцінку виступу піаніста і роздуми над проблемами, порушеними цим виступом, у формі циклу бетговенівської сонати, напрочуд суголосної за формою і настроєм цим міркуванням.

Adagio sostenuto (Повільно, спокійно): Вчитель та Учень.

Концерт Юрія Лисиченка був однією з точок перетину двох мистецьких акцій, які відбуваються у Львові: фестивалю "Віртуози" та мережі мистецьких заходів, присвячених сторіччю від дня народження видатного педагога-піаніста Лідії Веніамінівни Голембо (6.05.1904 - 6.11. 1985). Уродженка Харкова, випускниця Харківської консерваторії, Лідія Голембо 39 років (1946-1985) віддала педагогічній праці у Львівській середній спеціальній музичній школі-інтернаті ім. С. Крушельницької, виховавши тут близько сотні славетних в майбутньому виконавців, викладачів, композиторів, дириґентів. Львів'янин родом, Юрій Лисиченко починав свою музичну освіту у Львівській музичній десятирічці, навчаючись грі на фортепіано у Лідії Веніамінівни, і тому як вдячний випускник присвятив цю програму ювілеєві незабутньої вчительки. Це відчувалося не тільки у зовнішній присвяті, але й (може, навіть несвідомо для піаніста) на інших рівнях. Прикметним з цього огляду був вибір програми, особливо у першому відділі: "Місячна соната" Л. Бетговена, три експромти з op. 90 Ф. Шуберта, Перша балада Ф. Шопена -- твори вельми популярні у навчальній практиці, на яких відбувається професійне становлення всіх музикантів-виконавців. Складалося враження, наче артист на прикладі цих творів хотів показати, як навчають виконувати ті твори і як цю науку переосмислюється в плині років, коли учень стає самодостатнім артистом. Сказане, однак, зовсім не означає "школярства" пропонованого виконання чи глуму з виконуваних творів: навпаки, Ю. Лисиченко робив це тонко, артистично, з добротним професійним підґрунтям і повним усвідомленням змісту та образності кожного виконуваного твору. Так, наприклад, у першій частині бетговенівської сонати піаніст, наче показуючи тяжкий процес науки, злегка "карбував" початкові тріолі, а у фіналі, двічі повторюючи експозицію, показував, до якої філігранності і ефективності можна довести живчик педалізації і тонко продуманого динамічного наростання під час виконання головної теми. Перлистість і чіткість техніки в поєднанні з умінням довести до кінця єдину лінію (риса дуже капризна у цьому творі для виконавців) протягом значного відрізка форми заворожували в експромті Мі-бемоль мажор; в експромті Ля-бемоль мажор витонченій танцювальності крайніх розділів артист піаністично зумів протиставити пристрасність вислову середнього розділу форми; у експромті Соль-бемоль мажор піаніст трохи зрушив темп, але це дало йому можливість емоційно "проспівати" мелодію, відповідно її фразуючи. Дещо незвичні ефекти педалізації давали оригінальну "підсвітку" сповненому драматизму прочитанню деталей відомого тексту шопенівської балади.

На противагу першому відділу, другий, у якому прозвучали сім фантазій op. 116 та чотири п'єси op. 119 Йоганеса Брамса, демонстрував уже той рівень виконавської майстерності, коли учень дорівнюється до свого вчителя і переростає його. Під час виконання згадувалися слова про цього німецького романтика піаніста Генріха Нейгауза, який, апелюючи до портрета композитора, говорив про його музику: "Брамс був завжди зашпилений на всі ґудзики, але іноді виймав і показував своє серце". Музика Й. Брамса взагалі дуже близька піаністові своєю стриманістю і шляхетністю емоцій, інтеліґентністю й інтимністю вислову за класично довершених форм. Власне показати оте "серце" композитора зворушливо зумів Юрій Лисиченко, особливо у фантазіях op.116, показуючи чудеса фразування, тонких світлотіней фактури і педалізації.

Allegretto (Жваво): Раціоналізм та емоційність

Дилема між раціо й емоцією певною мірою була закладена в творах, що виконувалися. Прикметно, що в самій програмі наче на задньому плані був жанр фантазії, яка не зобов'язує до строгого дотримання канонів, даючи широкий простір для емоційного заповнення. Так, у першому відділі найбільш романтична соната "ніби фантазія" (quasi una fantasia) Бетговена -- композитора класичної доби з приматом раціонального над емоційним. А у другому сім фантазій Й. Брамса -- композитора романтика (отже, з приматом емоційності), однак з сильним тяжінням до строгості класичних форм. Як типовий піаніст романтичного амплуа Юрій Лисиченко вирішив усю програму загалом, а названі твори зокрема в романтичному дусі, віддаючи першість емоції, до того ж, зазначена фантазійність самих творів була дуже наручною виконавцеві і лише сприяла пристрасному, деколи патетичному і дещо різкуватому, рвучкому (як в шопенівській баладі), хоч завжди інтеліґентному і шляхетному вислову. В тій особливій емоційності, пристрасності криється взагалі особливий чар виконавства Юрія Лисиченка: у деяких творах (як у експромтах Ges-dur та As-dur Шуберта чи баладі Шопена) ці риси набирали просто стихійного характеру -- тоді розколисана душа піаніста справді співала і, наче потужною хвилею, поривала за собою.

Presto agitato (Швидко, схвильовано): Артист і сцена

Хвилювання на сцені для артиста -- річ звичайна і в певних межах навіть потрібна. З виконання цілої програми відчувалося, що Юрій Лисиченко впродовж усього виступу дуже хвилювався (як і завжди) і мав для цього вагомі підстави -- виступ перед рідною львівською публікою, концерт пам'яті незабутнього педагога. З одного боку, це хвилювання дає піаністові підстави для емоційно зворушеного, завжди рельєфного і образно випуклого вислову, вміння "запалити" тією емоцією слухача (і відчувалося, до речі, що вже й слухацький зал всією душею вболівав за нього), ексклюзивно демонструючи правдиві перли фортепіанного виконавства. Та з іншого боку, вразливою рисою виступів піаніста є те, що хвилювання беруть іноді над ним верх, що було помітним і на цьому концерті. Тому аналізований виступ був нерівний за якістю і зраджував не найкращу піаністичну форму артиста. Це негативно позначилося на виконанні у вигляді миттєвих неузгоджень з текстом (як було у другій п'єсі з 119 опусу Й. Брамса) чи разюче не по нотах заграного пасажу (як було не раз у баладі Шопена). Тому шкода стає цього витонченого піаніста і чудесного артиста, бо ця риса не дає йому можливості бездоганно дотримати до кінця твори великої форми (хоч робить його неперевершеним у мініатюрах), вносить у його виконання, сповнене душевного пориву в численних піаністичних знахідках, якийсь неприємний дисонанс. Прикро також, що той дисонанс вловлюється передусім і є переважно критерієм оцінки для пересічного слухача, якому недоступні професійні тонкощі, оцінювані знавцями. А це змушує публіку покидати концертний зал з відтінком жалю і усвідомленням того, що могло бути краще.









» 
"Замок" -- слово з дитинства
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
У перші роки нашого життя замок для нас -- казкова споруда, в якій живуть прекрасні принцеси і зачаровані принци. В юності він стає прихистком п'янко-романтичних історій -- оселею шляхетних лицарів і неприступних дам, палких поглядів, запаморочливих поцілунків, кохання "до розриву аорти", щасливого чи трагічного, але на все життя. Ще пізніше -- це вже реальність історичної пам'ятки, яку охороняє закон: туристичні тури або службові відрядження Європою з першого дня унаочнюють, що історія середніх віків з її лицарськими орденами, битвами, хрестовими походами справжня. Про кожний вцілілий з тих часів замок видано докладний історичний буклет, кожен замок можна оглянути, навіть якщо це приватна власність. Усе там доглянуте, охайне, кожен камінчик працює на туристичний бізнес.

Дехто з істориків стверджує, що Європа закінчується там, де закінчуються замки. Але тоді Галичина і Поділля -- це суцільна Європа, бо що-що, а замки на цих землях просто на кожному кроці. 60% оборонних пам'яток України (близько 3,5 тисячі) розташовані в західних областях України. Але більшість із них аж ніяк не доглянута так, як на Заході. Чесно кажучи, зовсім не доглянута, занедбана, покинута напризволяще до кращих часів. Добиратися до них без туристичного автобуса чи машини -- мука, сервісу (туалет, вода, їдальня, готель) жодного, популярної літератури про них ще менше.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Янукович "копає" під Марчука 
  ·  Олійник судиться з Януковичем 
  ·  КС проти русифікації 
  ·  Як повернути заощадження? 
Погляд
  ·  Чому львівські музеї в жалюгідному стані? 
  ·  Лазаренко і Кириченко "майже брати" 
  ·  Дітям війни 
  ·  Зелені проти ЄС 
  ·  Шістдесят років депортації 
Поступ у Львові
  ·  Нові будинки руйнують старі 
  ·  День Європи триває 
  ·  Військові вивчають право 
  ·  Річниця Кінгірського повстання 
  ·  Спроба друга 
  ·  До Евересту на "Запорожці" 
  ·  У колоніях теж крадуть 
  ·  Вчительські борги -- питання політичне 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Алла ЛАЗАРЄВА: Україна має перехворіти 
  ·  Традиційний прийом Януковича 
  ·  ЄС відкриває кордони 
  ·  Пауел дає Україні шанс 
  ·  Україна програла Євросуд 
  ·  Єдиного "лівого" не буде 
  ·  "Іракський" конфлікт у парламенті 
  ·  Кінець євроінтеґрації 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Смерть за чеченським зразком 
  ·  Операція "Відплата" триває 
  ·  Переконлива Соня Ганді 
  ·  Вшанування пам'яті Горбачевського 
  ·  Непростий вибух 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Новий нафтовий рекорд 
  ·  "Хрещатик" вже у Львові! 
  ·  Костусєв -- головний антимонополіст СНД 
  ·  Мандрівників побільшає 
  ·  Росія за зміни в кліматі 
  ·  Буде швидкісна колія 
  ·  "Впала" індійська біржа 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Ї-Поступ
  ·  Заправляємо майбутнє 
  ·  Нафтова вісь 
Арт-Поступ
  ·  "Замок" -- слово з дитинства 
  ·  Сольний концерт Юрія Лисиченка на фестивалі "Віртуози" 
Літературний Поступ
  ·  РУСИЧІ Й ВІКІНГИ 
25-й кадр
  ·  Кучма в самому соку 
Спорт-Поступ
  ·  Перемога в один дотик 
  ·  Півстоліття без боротьби 
  ·  Українці в дивізіоні А-1 
  ·  Мундіаль-2010 відбудеться в ПАР 
  ·  На "Джиро" зміна лідера 
  ·  Історія повторюється 
  ·  Переможний гол екс-львів'янина 
  ·  Без права на поразку 
  ·  Без віри не має спасіння 
post-Поступ
  ·  Піррова перемога 
  ·  "Коні" -- рушії господарки 
Пост-Faktum
  ·  Синява над Сяном 
  ·  КАЛЕНДАР