BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Аналітика у Поступі.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
15 травня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  17:12 21-04-2017 -   Трамвайну колію на Сихів продовжать до «Арени Львів»  
  16:24 21-04-2017 -   До річниці аварії на ЧАЕС у школах Львівщини відбудуться виховні заходи  
  15:34 21-04-2017 -   У чоловіка викрали гроші під час зняття готівки у банкоматі  
  14:24 21-04-2017 -   Графік планової профілактичної дезінфекції в пологових стаціонарах Львова  
  14:17 21-04-2017 -   У Шегинях затримали ретроавтомобіль  
Україна
  17:8 21-04-2017 -   Жданов та Омелян хочуть взяти Мартиненка на поруки  
  16:19 21-04-2017 -   В Одесі знайшли вкрадений пам'ятник солдату Швейку  
  15:33 21-04-2017 -   Зарплата Гройсмана у березні становила понад 36 тисяч гривень  
  15:15 21-04-2017 -   На Сумщині СБУ затримала ключового фігуранта справи Сергія Курченка  
  14:22 21-04-2017 -   Укрзалізниця з червня підвищує тарифи на 25%  
Світ
  17:5 21-04-2017 -   В Арканзасі вперше за 12 років стратили засудженого  
  15:29 21-04-2017 -   Королеві Єлизаветі виповнився 91 рік  
  12:12 21-04-2017 -   Перестрілка в центрі Парижа: затримано трьох підозрюваних  
  11:39 21-04-2017 -   У Північній Осетії в аварії загинули двоє українських підлітків - ЗМІ  
  11:32 21-04-2017 -   Кількість жертв теракту в Пітері зросла до 16 осіб  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Харківські мистецькі виміри
Світлана ВЕСЕЛКА
 
Харківські мистецькі виміри
Не читаючи віршів, суспільство опускається до такого рівня мови, за яким воно стає легкою здобиччю демагога й тирана. І це власний суспільства еквівалент забуття.

Йосип Бродський.

Спробуйте, шановний читачу, уявити собі дивака, який би "витягав" з інтернету поезію, вірші. Мабуть, скидався б він на того японця, котрий всі свої бізнесові чи інженерні розрахунки робив на ... рахівниці! Усупереч! Звісно, ніхто не буде афішувати свою, делікатно кажучи, байдужість до поезії, але... Але не так давно записували передачу в радіостудії нашого університету, і звукорежисер попросив студентів -- аби послухати голос -- читати який-небудь вірш, дві-три строфи і... визнав, що завдання було непосильним. І пообіцяв, що у подальшому більше не буде, -- покаявся...

Його добре зрозуміли б працівники адміністрації філармонії, чиста біда з тими літературними концертами, хай їм біс: і позбутися цього жанру не можливо: треба "тримати фасон" -- як -не-як реноме високої культурної місії установи зобов'язує, а з іншого боку -- кому вони потрібні, ті майстри художнього слова, ті... Тут варто перепросити львівські театри: ім. М. Заньковецької та ім. Леся Курбаса, де уважно ставляться до слова, готують (з різною мірою якості художнього результату) поетичні вистави.

Тепер по суті. З Харкова на запрошення Театру ім. Леся Курбаса приїздить вистава "Горохове плем'я" за творами Олени Теліги та Ліни Костенко. Зустріли їх курбасівці привітно, тепло, гостинно. Один із акторів навіть поселив у своїй квартирі актрис і режисера, а от щодо, так би мовити, піару, то тут вимальовується специфічна для Львова чи то звичка, чи тенденція: ані тобі афіш, ані бодай благеньких інтерв'ю в ефірі чи в газетах, ані... А вистава та (двічі зіграна у приміщенні Театру ім. Леся Курбаса з його особливо сприятливою для митців аурою -- "намолене місце", за словами Володимира Кучинського), самоцінна духовно, гостро емоційна -- в градації від трагедії до фарсу, зі своїми правилами гри, вистава ця, Попелюшка офіційної марноти, і без благодіянь доброї феї -- Принцеса.

Тему вистави запропонували самі актриси: Надя Алюнова -- поезію Олени Теліги, Наталка Пархоменко -- Ліни Костенко. На концептуальну вісь нанизали, вивели назовні те, що ховалося у поезії і в творчій сутності актрис, режисери Харківського театру -- подружжя Світлана та Степан Пасічники.

Сценічний майданчик завалений пожмаканими списаними аркушами паперу... Трагічний знак цього "безладдя" відкриється ближче до фіналу -- непоправним болем.

Чому поєднано у виставі двох таких різних поетес? І, додамо, досягнуто повної суміжності смисловому полю літературних творів? Почуттєва, вся -- передчуття, вітровій душі поезія Олени Теліги і геніально огранена -- думкою, іронією, болем, українськістю -- Ліни Костенко... Як дві животворящі Всесвіту. І місто поміж ними -- народна казка "Гай-Гай". Це зумовлює множинність варіантів розуміння вистави, релятивності її оцінки. Глядач, не прикутий до концептуальної галери, відчуває себе захищеним саме нею.

Надя Алюнова, ясноока, з довгим струменистим волоссям, легко й стрімко долає ті паперові "замети", прокреслюючи сцену в різних напрямах. Вона то обережно, ніби куштуючи на смак, скандує вірш, то, підвладна сакральній силі поезії, виплескує його (зауважимо: завжди чітко, поціновуючи кожне слово). Вірш народжується. Живе своїм життям...

Чудово сказав про це Ніколай Гумільов: "Походження окремих віршів таємничо схоже з походженням живих організмів. Душа поета відчуває поштовх із зовнішнього світу, іноді у незабутньо яскраву мить, іноді неясно, як зачаття уві сні, і довго доводиться виношувати зародок майбутнього творіння... Все впливає на хід його розвитку: і косий промінь місяця, і зненацька почута мелодія, і прочитана книжка, і запах квітки. Все визначає її майбутню долю..."

Ну а що ж призначено Наталці Пархоменко? Вона то співає духовні пісні, які звучать у підсвідомості актриси Алюнової, то пластично відтворює її душевний стан. Її роль ще попереду. А поки що зустрінуться вони у казці, на тому символічному містку.

Назва казки поетична: "Гай-гай". А це ім'я... нечистої сили. Традиційно ворожа людині, ця сила, тобто він, Гай-Гай, вигадує якісь немислимі випробування бідному чоловікові. Той не здається: треба задля майбутнього блага сидіти три роки в комірчині і нікуди не виходити -- буде! Одна біда: не можна помитися.

І як же весело, бешкетно-винахідливо грають актриси цю казку! Як "миються"! По суті, вони її розповідають -- ой! "у лицях!" -- але вибудовується така драматургія гри, чистої, без домішок, без тюгівських ремінісценцій, що можуть позаздрити наші записні (й розрекламовані) гумористи. Будь-яка ситуація казки стає приводом для її перетворення...

І... поступово наближається Ліна Костенко. Один вірш, другий -- ніби підходи до "Циганської музи", досконалого сценічного витвору Наталки Пархоменко.

Тоненька, струнка, висока, з очима жертви і переможниці (втім сенс подвигів і жертв часто губиться у нескінченному кружлянні житейської марноти), з рідкісною трагедійною органікою... страшно подумати, що в сучасному репертуарі вона, перефразовуючи Ліну Костенко, може проміняти "неповторне на сто ерзаців у собі!" Але, може, не треба бути такою критичною Кассандрою? Краще -- про її Папушу, "найпершу у житті циганську поетесу", яку цигани переслідували і зацькували за її божественний дар. Папуша, яка понад усе любила свій народ і розуміла, що йому, красивому, волелюбному, щедрому, потрібне Слово, "Як вогнище. Як доля. Як лінія судьби", стала жертвою його темноти, "табу" на світло.

І ллється поетичний потік... Здається, на одному диханні. І пристрасть (вона ж бо -- "це все людство. Без неї релігія, історія, роман, мистецтво були б не потрібні" -- Бальзак), і при тім строга логіка мудрого вірша... Ні, зарано віддавати трагедію на поталу штукарям-"фанерникам", на поталу ситій потребі поласувати масним видовищем!

Вічне не віддаляється. Воно лише міняє свій ракурс, як того вимагають повороти життя. Білий пожмаканий папір -- це ж ті рукописи, котрі не горять!

А тепер повернімося до... початку. Тобто того, що мало б бути початком афішної назви вистави "Горохове плем'я". Що воно таке?

У Ліни Костенко в тій же "Циганській музі" читаємо:

"Ми плем'я. Ми горох. Ми котимось по світу.

Там пригорща. Там жменя. А кореня -- ніде".

Світлана Пасічник асоціативно екстраполює це на долю акторів. Для неї театр -- мистецтво прикладне. Її цікавить, як через професію на театрі розквітає людина. "Вмерти на сцені" -- це для неї (а, мабуть, і для Степана Пасічника. До речі, прекрасного актора) порожня фраза, жест, розрахований на дешевий ефект. Ось вони, актори перед нами: дві молоді жінки, талановиті, цікаві -- Надя Алюнова і Наталя Пархоменко. Пригадала -- знову шляхом складного (чи не дуже?!) асоціативного поєднування: Як горох при дорозі... хто не йде, той скубне.

Чи мітила в рецензента?!









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Корупція як факт 
  ·  Помер Зиновій Кулик 
Погляд
  ·  Повернення до Унева 
  ·  Чекаємо на Лазаренка 
  ·  ФОТОФАКТ 
Поступ у Львові
  ·  Вовки під Львовом 
  ·  Пам'яті жертв СНІДу 
  ·  Чеські дзвони 
  ·  Щоб діти відпочили 
  ·  Тест на професійну майстерність 
  ·  Невиконані бюджети 
  ·  Депутати начхали на Генплан 
  ·  УБОЗ звітує 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Українці в Іраку захищають президента 
  ·  Шлях до ЄС не закрито 
  ·  Україна не хоче в Євросоюз 
  ·  Бжезинський проти ЄЕП 
  ·  БЮТ висуває ультиматум СПУ 
  ·  Парламент продовжує реструктуризацію 
  ·  Ющенко йде у відрив 
  ·  Сім років за компенсації 
  ·  Парламент тисне на Кучму? 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Реабілітація президента 
  ·  Ніґерійська релігійна війна 
  ·  Ірак день за днем 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Залізниця до літа готова 
  ·  Назвали най-най 
  ·  Нафта шалено дорога 
  ·  Гроші з-за кордону повернуть 
  ·  "Криворіжсталь" на продаж 
  ·  Взялися за грошові перекази 
  ·  Грошей і у Швейцарії не сховаєш 
  ·  Росіяни купили трохи Euro News 
  ·  ПроКредит Банк розширює послуги 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Аналітика у Поступі
  ·  На порозі чеченських рокіровок 
  ·  Міф глобалізації 
Арт-Поступ
  ·  Харківські мистецькі виміри 
Літературний Поступ
  ·  Деінде крім сьогодні -- щодня, тільки не тут 
Спорт-Поступ
  ·  "Золоті" дні України 
  ·  "Ліон" близький до перемоги 
  ·  Федотенко знову забиває 
  ·  Зустріч друзів 
  ·  На "Джіро д'Італія" без змін 
  ·  Залізний полковник 
  ·  Домашній дубль "Азовмаша" 
  ·  У першій лізі двовладдя 
  ·  Два тренери та одна зірка 
post-Поступ
  ·  Польський омбудсмен у Львові 
  ·  Магічні послуги 
Пост-Faktum
  ·  Будинки-амфібії 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Банкіри проти податку з депозитів