BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Поступ технологій.    Тема Поступу.    Львівські обсервації.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    Поступ реляксу.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
13 травня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:18 22-09-2017 -   У Львові викрали Mitsubishi Outlander  
  15:12 22-09-2017 -   Синоптики попереджають про зміну погоди  
  15:11 22-09-2017 -   Усіх охочих запрошують на святкування Дня Сихова  
  15:8 22-09-2017 -   У Львові 12-річна дівчинка народила дитину  
  13:20 22-09-2017 -   У Львові маршрутка №41 в’їхала в паркан  
Україна
  15:14 22-09-2017 -   В Україні оголосили демобілізацію строковиків  
  15:9 22-09-2017 -   На Харківщині затримали банду рекетирів  
  13:14 22-09-2017 -   Вихідні в жовтні: скільки відпочиватимуть українці  
  13:12 22-09-2017 -   Луценко шокований станом другої лінії оборони в зоні АТО  
  10:44 22-09-2017 -   Житомирщину накрив аномально великий град  
Світ
  15:15 22-09-2017 -   Актрису з "Мухтара" ввели в кому через травму  
  13:11 22-09-2017 -   У російській Держдумі з виставки вкрали хамон  
  13:9 22-09-2017 -   Вчені назвали легкий спосіб продовження життя  
  16:40 21-09-2017 -   Творці "Гри престолів" повідомили про новий спін-офф  
  14:17 21-09-2017 -   На Оскар висунули третій український фільм  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Відлуння духовної музики в Ужгороді
Любава СИДОРЕНКО
 
Цьогорічна весна наповнила Ужгород особливою енергією музичних культурних подій. По-перше, відбулась унікальна за своїм значенням Міжнародна Бах-академія, задум котрої виник у її організаторів ще під час проведення у вересні 2003 року майстер-класів з камерним хором "Кантус" дириґента, професора, доктора мистецтвознавства Ганса Міхаеля Боєрле (Фрайбург, Німеччина). Цю ідею підтримали та фінансово допомогли міністерство закордонних справ Німеччини та Гете-Інститут. Властиво, програма Академії -- а її основою були твори Баха -- передбачала навчання (безкоштовне!) у майстер-класах на вокальних та інструментальних курсах. До-друге, сама музика, що звучала в Ужгороді на Третьому фестивалі сучасної духовної музики впродовж шести днів, -- подія вагома та знакова у культурному житті цілої України.

Духовна музика, шедеври світової класики, прем'єри творів українських композиторів, а також участь відомих солістів, без чого не минув жоден із концертів, стали вже доброю мистецькою традицією фестивалю.

Ідея провести саме в Ужгороді фестиваль духовної музики зродилася у його засновників -- керівників камерного хору "Кантус" Еміла та Станіслава Сокачів, лауреата премії ім. М. Лисенка піаніста Йожефа Ерміня та директора Ужгородської дитячої школи мистецтв Євгена Ясінського -- ще 2001 року і мала на меті, передусім, знайомство слухача з сучасним духовним мистецтвом. "Ми свідомо обрали цей напрямок -- духовність. Бо вважаємо, що це характерна прикмета розвитку світу, -- говорить Еміл Сокач. -- Духовна музика хвилює, відкриває нові обрії".

Фестиваль був особливий відбором творів, які вже посіли особливе місце в сучасній музиці, відбором маститих авторів і молодих, справді талановитих композиторів, а також концептуальністю проекту в цілому. Це і вирізняє ужгородський фестиваль з-поміж багатьох інших.

У цьогорічній програмі чергувалися монументальні композиції і камерні твори, виблискували імена не лише світової музичної слави -- Ганс Міхаель Боєрле, Сімон Камартін, Андреас Веллер, Анн Катрін Коллін, Юрій Ланюк, Олександр Щетинський, Лідія Шутко, Йожеф Ермінь, а й молодих обдарувань. Улюблені гіти концертного репертуару (сонати Бартока, Прокоф'єва, хорові твори Шонберга та Веберна) зіставлялися з прем'єрами новонаписаних і ще не виконуваних в Україні творів.

Урочисто відкрив фестиваль концерт з участі Львівського оркестру "Леополіс", хору "Кантус" та солістів із Німеччини під орудою Г. Боєрле. Монументальний твір Й. Баха "Страсті за Йоаном" -- надзвичайно складний та писхологічно заглиблений. Еміл Сокач справедливо зауважив, що для виконання такого серйозного твору необхідні були "особливі" музиканти. Тому не дивно, що свій вибір зупинив саме на оркестрі "Леополіс", залучивши до виконання Міхаеля Боєрлі та німецьких солістів. "Те, що ми мали можливість ще раз торкнутися музики Баха, спілкуватися на репетиціях із цим нотним текстом -- неймовірне щастя. Мистецьке бачення цього великого композитора є своєрідним у кожного інтерпретатора, його твори кожен із дириґентів трактує по-своєму. Проте геніальний твір щоразу звучить, як уперше. Він ніколи не перестане дивувати. Заглиблюючись у нього, можна без кінця пізнавати закладений там зміст. Бах і досі залишається для нас сучасним композитором".

Ужгород давно не бачив такої величезної кількості охочих потрапити на відкриття фестивалю. Впадала в око незвична зосередженість публіки ще перед початком концерту. Мимоволі складалося враження, ніби очікували якогось особливого мистецького дійства. І так сталося. Від перших до останніх звуків музики Баха зал, затамувавши подих, час від часу спалахував емоціями, що наприкінці концерту вилилися в безкінечні овації. Слухаючи цю музику, дивуєшся величі, недосяжності, геніальності. Та водночас простоті ідей, утілених в досконалі форми, дивуєшся невичерпності та новизні музичного тексту.

Напрочуд пластична техніка звукотворення, яку демонстрували хор і оркестр під батутою Боєрле, і скульптурна виразність барокових ліній створили особливу духовну атмосферу -- психологічне потрясіння на кшталт катарсису. Точна стильова інтерпретація оркестром дозволила почути яскраву, неповторну композицію. Тут дириґент надавав перевагу виявленню змісту навіть у мікроструктурі фрази чи того ж слова, щоразу досягаючи нового живого звучання. Дивовижно витончені арії та речитативи "Страстей" Баха у виконанні Андреаса Веллера, Локі Чанга, Світлани Глеби, Оксани Рільницької та Іштвана Халуса, голоси яких, здавалося, здатні були піднестися над склепінням залу, підкорили публіку не лише блискучою технічною майстерністю, а й глибиною мислення і почуттями.

На особливу увагу здобувся оркестр "Леополіс". Варто зазначити, що цей колектив (більшість його складають студенти ЛДМА ім. М. Лисенка) вирізняється продуманою, стильово позначеною інтерпретацією. Досвід та авторитет його мистецького керівника Ярослава Мигаля, вміння організувати та скерувати колег, спільна творча праця -- усе це спричинило саме такий успіх. Відверто кажучи, не лише у Львові, а й в Україні небагато колективів зможуть похвалитися такою кількістю записів на CD та участю у численних міжнародних проектах. Проте нелегко було Ярославу Мигалю під час фестивалю. Лише за два дні йому довелося вивчити надзвичайно складну партію боссо-контінуор (на жаль, не зміг приїхати запрошений на фестиваль гамбіст із Фрайбурга) Зрештою, Ярослав Мигаль блискуче її виконав, адже він є віолончелістом особливим і неповторним. Його артистичний образ відхиляється від стереотипу виконавця. Це виявляється у всьому, зокрема й у способі гри -- технічно досконалому, сповненому натхненної одухотвореності.

Безперечно, перлиною фестивалю став концерт з участі оркестру "Леополіс" та хору "Кантус", коли за дириґентським пультом стояв Сімон Камартін (Швейцарія). Напрочуд символічно була складена й програма цього концерту. Усі твори композиторів різних поколінь, світоглядів, стилів, творчих методів підсвідомо об'єднувала ідея спокою та душевної рівноваги, уникнення конфліктів та різких дисонансних звучань.

Заворожив оркестровим живописом та витонченістю оркестрових барв і Концерт для фортепіано з оркестром №3 (нова версія) Анджея Нікодемовича. Крізь призму сучасної музичної мови композитор переосмислив жанр концерту, де поступово і переконливо провів слухачів від емоційного збудження до заспокоєння і виваженості. Творча інтенція піаніста Йожефа Ерміня настільки збігалася з намірами композитора, що складалося враження безпосереднього народження музики під час її виконання. І цей елемент мистецької істини був відчутний у всьому. Він охоплював увесь діапазон образів, усю гаму світовідчуття композитора: від глибоких роздумів, сконцентрованих медитацій через лірико-епічне до проявів напружено сконцентрованого драматизму. Публіка ж ставала учасником творчого процесу пошуків та міркувань.

Світовою прем'єрою на цьому ж концерті постав твір для скрипки, хору та струнного оркестру "Благовіщення" Юрія Ланюка, де було показано цілий спектр енергетично спресованих психологічних станів -- радості, просвітлення, спокою, філософського осмислення земного буття.

Своєю вишуканістю, витонченими світлолініями, пронизливою поетичністю та утаємниченими нюансами змісту музика Юрія Ланюка якнайкраще відповідала характеру, артистичному та сценічному образу солістки -- молодої, але вже знаної скрипальки, лауреата міжнародних конкурсів Анастасії Пилатюк. Ті щирість, глибина й безпосередність, які випромінювала Анастасія, робили її виконання подією, що містила естетичну та професійну насолоду. Уже першими звуками своєї скрипки Анастасія полонила слухачів яскравою, виразною та емоційно-насиченою грою, надзвичайно чутливо реагуючи на всі порухи творчої волі композитора. Це й багата звукова палітра солістки, і тонке відчуття інструменту, і досконале володіння його тембральними та динамічними можливостями, і виведення партії скрипки-соло у довершеному образному виразовому втіленні.









» 
Година доброго джазу для Львова
Богдан НОВОСІЛЕЦЬ
 
За тиждень у львівському ефірі меломани матимуть змогу "лапати" авторську радіопрограму відомого композитора, ді-джея та просто хорошого хлопця, який цінує добру музику, Юрія Шаріфова. Юрко тішиться нагоді щотижня зустрічатися в ефірі з людьми, які поділяють його погляди на музику, і "крутити" для них добрий джаз. Отож, настроюйте свої приймачі на голос Юрка Шаріфова, який лунатиме на хвилі львівської "еф-емки", що не поступається принципами, зокрема й музичними, засиллю ринкового несмаку попси. Час зустрічі незмінний -- четвер, 21 година.
Детальніше>>
» 
"Вільна зона" сучасної музики
Богдан НОВОСІЛЕЦЬ
 
Під такою назвою львівські музиканти готують для Львова прем'єри творів Золтана Алмаші, Євгена Стенковича, Любави Сидоренко та Павела Сидора із Кракова. У концерті, який відбудеться під егідою Міністерства культури і мистецтв України, Спілки композиторів України та Львівської державної музичної академії ім. М. Лисенка, візьмуть участь солісти Б. Галасюк (гобой), Т. Слюсар (фортепіано), О. Божик (скрипка), а також оркестр "Леополіс" (мистецький дириґент Я. Мигаль, концертмейстер А. Боднар). Диригуватиме прем'єрами "Вільної зони" Оксана Линів -- випускниця ЛДМА класу симфонічного диригування Богдана Дашака, яка нещодавно отримала третю премію на конкурсі Густава Малера в Бамберзі (Німеччина). Концерт заплановано на наступну середу, 19 травня, у концертному залі ім. С. Людкевича (вул. Чайковського, 7). Початок о 16.00, вхід вільний!
Детальніше>>
» 
Прототип Роксоляни -- із Радружа?
Богдан НОВОСІЛЕЦЬ
 
Після Другої світової війни значна частина території України відійшла до Польщі, а з нею -- історичні пам'ятки нашого краю. Зокрема, й церква Святої великомучениці Парасковії, збудована 1531 року за сприяння Катрі Дубневич у селі Радруж. Заслужений працівник культури України, відомий кобзар-бандурист Михайло Баран, який відійшов у вічність на початку року, зобразив на полотні цю історичну пам'ятку, з якою пов'язаний цікавий переказ.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Парламентський злам 
  ·  Уродини Сашка КРИВЕНКА 
  ·  ФОТОФАКТ 
Погляд
  ·  Хто винен гроші вчителям? 
  ·  ВРУ та СБУ налагодили співпрацю 
  ·  Кінець близько 
Поступ у Львові
  ·  Як мерствується? Не дочекаєтесь! 
  ·  Махінації на колесах 
  ·  Горів Привокзальний 
  ·  Напад на політв'язня 
  ·  Бракує екологічного виховання 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Володимир ПОЛОХАЛО: Опозиції треба вийти за межі парламенту 
  ·  Європу турбує Україна 
  ·  Кінах об'єднується з Пустовойтенком 
  ·  Чому вибухнули снаряди 
Поступ у світі
  ·  Кривава помста 
  ·  Надія не померла 
  ·  Вибухи у секторі Гази 
  ·  Рахунки треба сплатити 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Канал таки буде 
  ·  Пшениця без ПДВ 
  ·  Буде державна нафтова компанія 
  ·  toyota ставить рекорди 
  ·  Раритет на продаж 
  ·  Бензин дорожчає всюди 
  ·  daimlerChrysler і Hyundai розлучилися 
Поступ технологій
  ·  Полювання на людей 
  ·  А починалося все так... 
Тема Поступу
  ·  Хрести на правих прапорах 
  ·  Транзит режиму Саакашвілі 
  ·  ХРОНІКА РЕВОЛЮЦІЇ 
Львівські обсервації
  ·  Дон з дна 
Арт-Поступ
  ·  Відлуння духовної музики в Ужгороді 
  ·  Година доброго джазу для Львова 
  ·  "Вільна зона" сучасної музики 
  ·  Прототип Роксоляни -- із Радружа? 
Спорт-Поступ
  ·  Передолімпійські історії 
  ·  Попович: далі буде! 
  ·  Мілевський уже не українець? 
  ·  Перемога плюс ліцензія! 
  ·  Моршинський бокс 
  ·  Медальний урожай українців 
Поступ реляксу
  ·  ТЕАТРИ 
  ·  ІМПРЕЗИ 
  ·  ВИСТАВКИ 
  ·  КІНОТЕАТРИ 
post-Поступ
  ·  Неіснуючий об'єкт існуючого кохання 
  ·  Україна "на шухері" 
  ·  Перші дні Євросоюзу 
  ·  Чи варто Україні виводити війська з Іраку? 
Пост-Faktum
  ·  Швидке перо Клінтона 
  ·  Занадто дикі танці 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Львівська пивоварня робить ставку на розливне пиво