BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Інтерв''ю в Поступі.    Арт-Поступ у світ.    Львівські обсервації.    Поступ технологій.    КіноПоступ.    Розмаїтий Поступ.    Наша Афіша.    Спорт-Поступ.    Пост-Factum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
23 травня 2002 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  11:25 24-10-2017 -   Активіст допоміг позбавити прав водія львівської маршрутки  
  11:7 24-10-2017 -   У Львові п’яний водій спричинив ДТП з п’ятьма автомобілями  
  11:3 24-10-2017 -   Причиною масового отруєння у «Панській чарці» став стафілокок  
  11:2 24-10-2017 -   У лісі на Яворівщині рятувальники шукають 47-річну львів’янку  
  10:19 24-10-2017 -   Теплопостачальні підприємства Львова відновили подачу опалення до усіх споживачів  
Україна
  11:22 24-10-2017 -   У Сумах невідомі винесли з мерії комп'ютери та документи  
  11:13 24-10-2017 -   Поліція штурмом взяла Святошинський суд у Києві  
  11:12 24-10-2017 -   Українську мову у школах нацменшин вивчатимуть за системою «60 на 40», – Гриневич  
  10:39 24-10-2017 -   В Україні сьогодні суттєво похолодає  
  10:24 24-10-2017 -   У Харкові затримали екс-прокурора, який втік з ДТП  
Світ
  10:28 24-10-2017 -   Через дисертацію Хокінга "впав" сайт Кембриджського університету  
  10:27 24-10-2017 -   Роналду став найкращим гравцем року за версією ФІФА  
  10:22 24-10-2017 -   Канада назвала умови для безвізу з Україною  
  14:37 18-10-2017 -   У Перу поліція виявила труби з 1,3 тоннами кокаїну  
  13:34 18-10-2017 -   У Нідерландах відкрили надрукований на 3D-принтері велосипедний міст  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Поступ технологій  »  СINEMA

___________________________________________________________________________

Майже все, що ви хотіли знати про домашній кінотеатр, але боялися спитати
Пан ТОЛИК
 
Світлій пам’яті VHS відеомагнітофонів присвячується?..

Гаситься світло, по екрану пробігла заставка кіностудії, вступні титри... Знайома картина? Але це не кінотеатр, “кіно” показують тільки для вас і у звичній домашній атмосфері. Канаркові заклеїли дзьоба, щоб не заважав, теща надійно заблокована в звукоізольованому виходку... Ще недавно про таке можна було лиш мріяти. Хоча мріяти справа нудна. Все, що ви нижче прочитаєте, – короткий огляд того, звідки з’явився домашній кінотеатр і чим необхідно розжитися, щоб цю мрію реалізувати (якщо вона звичайно є). Загалом до вашої уваги домашній кінотеатр на базі персонального комп’ютера.


Теорія та історія


Ера цифрового відео в такому вигляді, як ми маємо сьогодні, почалася в 1987 році зі створення організації, назва котрої і дала назву стандарту компресії (стиснення) аудіо та відео інформації – MPEG (Moving Picture Experts Group, експертна група ISO, що діє в напрямку розробки стандартів кодування і стиснення відео- й аудіоданих. Офіційна назва групи – ISO/IEC JTC1 SC29 WG11).
Розроблений у 1992 році стандарт, який отримав назву MPEG-1, став першим популярним стандартом, зокрема в Європі, і застосувався для випуску так званих Video-CD. Значну роль для приживання цього стандарту зіграла масова популяризація компакт-дисків (CD) – вдалого витвору технологічних гігантів Philips та Sony. За своїми технічними характеристиками – розподільній здатності (здатності відтворювати певну кількість крапок по горизонталі та вертикалі), швидкості потоку цифрових даних (один з критичних параметрів для досягнення справжньої якості зображення та звуку), кількості звукових каналів, котрі можна запакувати в потік даних, – цей стандарт міг мати виключно домашнє застосування. Компресія відеосигналу відбивається на його якості (і далеко не в сторону його покращення), тому більш-менш нормальний вигляд це мало на найдосконаліших на той час моніторах стандарту VGA (відеокартки з відеовиходом для виводу на звичайний телевізор, були дорогою і екзотичною рідкістю). Створені на базі стандарту MPEG-1, Video CD дозволяли відтворювати стереофонічний звук (Dolby Stereo) (компресований за стандартом MPEG-1 layer 2), хоча вартість звукових карток (пригадую першу простеньку звукову картку Mozart від Oak Technology, придбану десь в 1995 році за 110 американських президентів) та їх ще недостатнє поширення зводили нанівець цю перевагу. Та й настільних колоночок, які сьогодні з більшим чи меншим успіхом квакають майже біля кожного комп’ютера, було небагато.

Недоліки стандарту – це недостатньо сильне стиснення інформації та якість зображення, котра могла задовольнити лише аматорів. На один звичайний компакт-диск (а стандартний компакт-диск вміщує 650 Мб інформації) вміщувалося близько однієї години відео, себто для фільмів, тривалість яких зазвичай становить 1,5 - 2 години часу, було потрібно 2 компакт-диски. Перевага – це надзвичайно низькі вимоги до заліза для нормального декодування та відтворення відео та звуку.

Мушу зауважити, що стандарт MPEG-1 і на сьогоднішній день не втратив своєї популярності.
Продовжують випускатися ліцензійні фільми, компресовані в цьому стандарті (в Україні це, як мінімум, 2 студії). Пов’язано це з тим, що переважна більшість побутових стаціонарних DVD плеєрів (про те, що таке DVD і з чим його їдять, я розповім дещо пізніше) дозволяє відтворювати також і Video-CD диски (при значно гіршій якості зображення та звуку вступає в силу фактор ціни – два звичайні CD диски коштують на порядок дешевше від одного DVD).

Наступним кроком групи MPEG був уже по-справжньому цікавий стандарт, що отримав назву MPEG-2.
Удвічі зросла розподільна здатність (із 352 x 288 крапок для MPEG-1, до 720 x 576 для MPEG 2 (максимально допустима – 1920 x 1152 крапки), зріс так званий bitrate (швидкість потоку даних, з 1380 кб/с у MPEG-1 до 6500 кб/с у MPEG-2), кардинально покращився звук (в потік інформації дозволяється упаковувати до 8 звукових каналів, зросла частота дискретизації звуку (з 48 кГц для MPEG-1 до 96 для MPEG-2). Якість зображення стала практично ідеальною, але значно зросли вимоги до апаратного забезпечення для декодування, і постала гостра проблема з носієм інформації.
Звичайний середньостатистичний фільм, закодований за стандартами MPEG-2, зі скрипом поміщався на 10 -15 звичайних компакт-дисках, що категорично не задовольняло ні виробників, ні споживачів. Тут починається ера DVD (digital versatile disc, чи digital video disk – обидва розшифрування є правильними) дисків, черговий витвір народжений у драматичній боротьбі між SONY/PHILIPS і TOSHIBA/TIME WARNER & Co. Цей стандарт настільки цікавий, що його застосування набрало найширшого, яке тільки можна уявити, застосування.

Далі був розроблений стандарт MPEG-3 (хибно вважається, що в цьому стандарті кодується музика відомого і популярного стандарту mp3, назва котрого розшифровується як MPEG-Audio Layer-3). MPEG-3 практично не набув застосування на наших теренах. Він застосовується виключно в телебаченні, котре називається HDTV (high-defenition television, телебачення високої чіткості) і ніякого відношення до домашнього кінотеатру не має, більше того, фактично поглинувся стандартом MPEG-2.
Окремо про нього вже ніхто й не згадує, тому цей формат ми оминемо.

Останньою розробкою групи MPEG, хоча, як на мене, все було зроблено за них, є палко коханий і шанованими панами Юрком Банзаєм та Грицьком Бубликом стандарт MPEG-4, знаний в народі як DiVX :), хоча це не одне і те ж. Формат новий, всі його можливості ще далеко не задіяні, а те, для чого він зараз застосовується, – це далеко не основне його призначення. Формат, як то кажеться, вдався.
Застосування принципово нових підходів до стиснення відеоінформації дозволив на звичайний компак-диск вміщувати повноцінний 2-3-годинний фільм із прекрасним повноекранним зображенням та, як мінімум, стереофонічним звуком. Звичайно, довгі фільми, як на мене, необхідно “розбивати” на два CD, якість від цього тільки виграє. Застосування стандарту потроху набирає обертів, але відстають виробники “заліза”. Наразі маємо лише первістки – апаратний декодер, розроблений компанією Sigma Design. “Гальмують” виробники ліцензійної відеопродукції, яких кидає в холодний піт від згадки про DiVX).


Декілька слів по еволюцію звукового супроводу


Звук займає теж важливе місце в сучасному фільмі поруч із відео, і розвивався він паралельно.
Однозначна і безповоротна перемога стерео в 60-70 роках XX століття, створення в 80 роках цифрового компакт-диска, революційний розвиток цифрового компресованого звуку в 90 роках, зокрема багатоканального.

Основним “штовхачем” багатоканального звуку виступили американська кіноіндустрія – як споживач – і фірма Dolby Laboratories – як розробник. Уперше фірма Dolby Laboratories прославилась як виробник систем шумозниження ще в 60 роках. Пізніше, а саме в 1976 р., фірма видала “на-гора” революційну за своїм значенням технологію Dolby Stereo. Цей стандарт дозволив уперше застосувати багатоканальний аудіотрек до кінофільмів. Dolby Stereo дозволив “розкладати” звук на 4 канали (лівий та правий для музики і спецефектів, центральний для діалогів та четвертий канал (монофонічний) – для створення ефекту Surround (оточуючого звуку). На початку 90 років цей стандарт потихеньку став переноситися з кінотеатрів у системи “домашнього кінотеатру”. Ще через декілька років з’явився стандарт Dolby Surround Pro Logic, що застосовувався в Hi-Fi відеомагнітофонах, які стали передвісниками сучасних домашніх кінотеатрів.

Уперше звукова доріжка, зроблена в форматі Dolby Digital, з’явилася в 1992 році на прем’єрі фільму “Повернення Бетмена” (Batman Returns). Новиною в цьому стандарті було розділення тилового каналу на два незалежні та поява каналу низькочастотних ефектів. Але, як кажуть, нема ідеалу в цьому світі. Дядько Лукас (Lucas Films) і специ з Skywalker Sound нажалілися, що глядачі, що сидять по боках залу, не відчувають ефекту присутності. “Нема проблем”, – сказали в Dolby Laboratories і в 1999 р. удосконалили стандарт Dolby Digital до Dolby Digital Surround EX, додавши третій (боковий) канал для звукових ефектів, що дозволило створити звукове поле з 360-градусним позиціонуванням. У результаті прем’єра “Зоряних воєн І: Примарна загроза” вдалася.

Напевно, теорії і історії вже забагато, переходимо власне до питання “бюджету” домашнього кінотеатру, побудованого на базі персонального комп’ютера.


Варіант найпростіший


У найпростішому варіанті для перегляду фільму з компа нічого особливого не потрібно. Маємо фільм (переважна більшість цікавиться саме фільмами) у форматі Video CD або DiVX), комп’ютер (найпростіший для Video CD) і більш сучасний для DiVX’у (для пошановувачів “екстремального” перегляду мінімально необхідний комп’ютер – це Pentium II 300 МГц, з 16-32 Мб пам’яті), CD-ROM (якщо він недостатньо швидкий, фільм краще переписати на жорсткий диск), кольоровий (бажано) монітор, звукову картку без особливих претензій та пару колонок. З програмного забезпечення підійде банальний Windows Media Player будь-якої версії, правда з одним суттєвим зауваженням.
Якщо Video CD можна дивитися без будь-якого додаткового програмного забезпечення (знайти на CD найбільший файл із розширенням *.dat і запустити відтворення), то для відтворення DiVX) необхідно проінсталювати DiVX) кодек, без котрого перегляд просто неможливий. Якщо диск придбаний “в магазині”, то досить просто запустити автостарт, який і запропонує проінсталювати все, що йому необхідно. Далі все просто – вмикаєм full screen (повноекранне відтворення), робимо звук голосніше і насолоджуємося. Але не розслабляємося, бо це далеко не те, що можна назвати “кінотеатром”.


Варіант із варіантами, або Від чого в людей з’їжджає дах


Щоб зрозуміти, навіщо потрібні такі складності, спробую коротко оповісти, що таке DVD диск і з чим його їдять. DVD диск виглядає як звичайний CD, але на цьому всі схожості закінчуються. У першу чергу, вони бувають різного інформаційного обсягу і конструкції: перший – це “простий” односторонній диск на 4,7 Гб (обсяг достатній для збереження понад 133 хвилин високоякісного відео). Далі ще цікавіше. Існує 9 гігабайтових двосторонніх дисків (DVD-10, запис виконується на двох сторонах диску) і двошарові (DVD-9, запис інформації виконується на двох інформаційних шарах, переключення плеєра між шарами виконується абсолютно непомітно). І, нарешті, існує двосторонньо-двошаровий DVD-диск (DVD-18). Потримати в руках такого монстрика ще не доводилося, але для наглядності скажу, що обсяг інформації на цьому диску відповідає 4-м звичайним DVD (а це ні мало, ні багато, але цілих 18,8 Гб інформації). Повинен зауважити, що всі диски (згідно із ISO’шнім стандартом) мають відтворюватися і відтворюються на абсолютно всіх плеєрах і приводах.

Далі буде!









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Кракуси образились на львів’ян 
Погляд
  ·  Назріває війна у Кашмірі 
  ·  Бензин дорожчає 
  ·  Третя крапка на Личакові... 
Поступ у Львові
  ·  Міська рада загрузла 
  ·  Церква шукає причини занепаду 
  ·  Відпустка на селі – дешево і сердито 
  ·  Вода буде, якщо подорожчає 
  ·  Прем’єр канадської провінції у Львові 
  ·  Бесіди з Масариком 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Чи замовляв Лазаренко Гетьмана і Щербаня? 
  ·  Спікеріада” у глухому куті? 
  ·  Другий шанс для невдах 
  ·  Деркач під ударом Мельниченка 
  ·  Гурвіц програв суд 
  ·  Україні прогнозують процвітання 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  95-та пілігримка Папи Римського 
  ·  Криза уряду Шарона 
  ·  Політичні ігри навколо історії 
  ·  США не дружитиме з Кубою 
  ·  Російська “справа дітей” 
  ·  Управління кризами в ЄС 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Інтерв''ю в Поступі
  ·  Марек Подстольський: Був би щасливим, коли б Шульц був доступний українцям 
  ·  Скрипаль Олег Криса: Хочеться ствердити себе як творчу індивідуальність 
Арт-Поступ у світ
  ·  Матісс і Пікассо: чудові конкуренти 
  ·  Знайдено викрадені картини 
  ·  Шедеври у стічній канаві 
  ·  Премія Набокова для Маріо Варгаса Льоси 
  ·  Французи проти Церетелі 
  ·  pro Europa – призи європейської культури 
  ·  Портфоліо ХХ століття 
  ·  АРТ-НОВИНИ 
Львівські обсервації
  ·  ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ 
Поступ технологій
  ·  Майже все, що ви хотіли знати про домашній кінотеатр, але боялися спитати 
КіноПоступ
  ·  Кінематографічне свято триває 
  ·  Будні Каннського фестивалю 
  ·  Іменинниця”: ефектний кастинг – порожні обіцянки 
Розмаїтий Поступ
  ·  Знаменита виставка квітів 
  ·  АСТРОЛОГІЧНИЙ ПРОГНОЗ 
Наша Афіша
  ·  АРТ-АНОНС 
  ·  ТЕАТРИ, ІМПРЕЗИ, ВИСТАВКИ 
  ·  КІНОТЕАТРИ 
  ·  НІЧНІ КЛУБИ ТА БАРИ, КНАЙПИ 
  ·  Криваве кохання у ритмі аркану 
  ·  Презентація книжок Тимофія Гавриліва 
Спорт-Поступ
  ·  Львів’янин - срібний призер першості Європи 
  ·  Шевченко не потрібен “Реалу” 
  ·  Корейці можуть стати найбагатшими 
  ·  Чорноморець” за крок від “вишки” 
  ·  Михайличенко став біля керма “Динамо” 
  ·  Не стало Ярослава Гев’яка 
  ·  Блаттер каже, що він переможе 
  ·  СПОРТ-БЛІЦ 
Пост-Factum
  ·  Розмова Анни і Володимира Костирків 
  ·  КАЛЕНДАР