BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    25-Й КАДР.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Інтерв''ю у Поступі.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
5 травня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  12:22 14-12-2017 -   На Львівщині вшанували учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС  
  12:21 14-12-2017 -   Вчора у Львові чадним газом отруїлись троє осіб  
  10:48 14-12-2017 -   Чоловік намагався незаконно провезти через кордон три мільйони у рюкзаку  
  10:44 14-12-2017 -   У ДТП поблизу Львова загинув пішохід  
  10:31 14-12-2017 -   У Музеї етнографії та художнього промислу відкриють виставку «Археологія автострад»  
Україна
  12:23 14-12-2017 -   У справі Зайцевої новий поворот  
  12:17 14-12-2017 -   Саакашвілі хоче стати мером Одеси  
  11:36 14-12-2017 -   Нардеп від БПП не задекларував квартиру в Болгарії і приватну компанію  
  10:34 14-12-2017 -   Луценко уточнив, у чому підозрюють Саакашвілі  
  14:45 13-12-2017 -   У Донецькій області стріляли в голову міськради  
Світ
  11:42 14-12-2017 -   У США госпіталізували Джона Маккейна  
  11:40 14-12-2017 -   Китай запустив найбільшу в світі плавучу сонячну електростанцію  
  10:43 14-12-2017 -   На Землю повернулися космонавти 53-ої експедиції МКС  
  10:36 14-12-2017 -   У Канаді розбився пасажирський літак  
  14:57 13-12-2017 -   Вартість виходу Великої Британії з ЄС оцінили в майже €40 млрд Світ — Олег Костюк, 11 грудня1150  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Літературний Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Повірю лише фантастиці
Інна КОРНЕЛЮК
 
У "Fest Прозі" -- новій серії найцікавіших творів як українських, так і зарубіжних авторів -- днями вийшла нова книжка. Ця антологія є авторським проектом відомого сербського письменника та літературознавця Сави Дам'янова. Збірка найпопулярніших оповідань постмодерних фантастів кінця ХХ століття містить твори Мілорада Павича, Данила Кіша, Давида Албахарі, Мікі Шепарда, а також інших талановитих представників "молодої сербської прози", котрі заклали основи постмодерністичного дискурсу в літературі Сербії.

Постмодернізм підносить читача до ролі співавтора і, щонайголовніше, висуває на перший план задоволення від читання. Саме з такою метою й створювали цю антологію:

Сава Дам'янов. Антологія сербської постмодерної фантастики. -- Львів: ЛА "ПІРАМІДА", 2004. -- 300 с.

Ц Е -- Ф А Н Т А С Т И К А

Алла Татаренко (упорядник антології) мене давно попереджала: "Ніколи не вірте письменникам, як пишуть їхні ж книжки". Тому, прочитавши її переклади сербських класиків у згаданій на початку антології, припустімо, що для письменників-фантастів можна зробити виняток. Це справжня фантастика, якій хочеться вірити. Це не лишень книжка, призначена для дощових самотніх днів, таке собі домашнє прикладне мистецтво, а суцільне задоволення. Ви не знаєте, що таке задоволення, не прочитавши (про нього в...) Мілорада Павича.

Якщо повірити Валері, сутність літературного шедевру зовсім не в досконалості, яку тексту приписали естети; не в майстерності художника, який ніколи не впевнений, що написане ним -- це достоту шедевр. Майстерність -- риса, яка дозволяє авторам масштабу Мілорада Павича ніколи не довершувати своїх текстів, навіть "зі сну виходити в оповідання". "Зі сну можна вийти лише в оповідання", -- розповідає родоначальник сербської постмодерної фантастики Мілорад Павич своїм оповіданням "Вечеря в корчмі "Під знаком питання". Тільки майстерність ремісника може втілюватися до кінця в речах, які майструє ремісник, ні? Оригінали від літератури творять літературу не те, щоб у снах, а щомиті короткого, як життя, перебування на землі.

A R S L O N G A

Колись Гельдерлін, у перших бесідах із Синклером на тему безумства (бесідах 1804 року), говорив про твори мистецтва як про у н і к а л ь н и й р и т м д у м о к: "Ритм -- усе. Усе -- ритм. Доля людини -- один з небесних ритмів, як і будь-яке інше творіння з його небесним ритмом". І для відомого сербського письменника Мілорада Павича, якого літературні критики називають автором третього тисячоліття, здається, не існує часу у звичному розумінні цієї категорії буденною свідомістю. У славнозвісному "Хозарському словнику" Павич таємниче розраджує загублених у часі й просторі людей: нехай орієнтиром вам слугує любов... У "Болоті" -- час теж у дивний спосіб зміщений і вимірюється за двома годинниками. "Та якщо вже тиждень рушить, не затримується довго на вівторкові", бо ж "ніколи ще жовтень не наставав так часто, як цього року; не встигнеш оком змигнути, і на тобі, знову він. Разів зо три -- і все передчасно..." У фантастиці Павича й час буває передчасним, і краса -- незбагненною хворобою, там на думки найбільше схожий біль, а на честь приємної зустрічі дарують "Словники жартів", найкрасивіші пейзажі, намальовані чаєм... та й письменник не з чуток знає, що таке внутрішній бік вітру.

"Серед тих чуток (а найзавзятіше поширювали їх служниці) особливу увагу привертала одна, дивна й непристойна -- про передчасну статеву зрілість цієї дитини. Казали, що маленький Пфістер має зі своєю колишньою годувальницею сина, заледве чи на рік молодшого від себе, але тут пліткарки, звісно, перебільшували. Зрештою, син пані Амалії Різнич ніколи, жодного дня не виглядав дивно; той, хто не знав його історії та його віку, не помічав нічого незвичного ні в його лагідній поведінці, ні на його вродливому обличчі, де всього було вдосталь, як і на обідньому столі Різничів. Тільки мати, мов божевільна, все повторювала про себе:
-- Краса -- це хвороба..."

Ось вам нова (фантастична?) постмодерна парадигма краси. Пусте, що звучить воно якось неймовірно, а неймовірному, звичайно, віри не ймуть. Однак людська природа чогось "дивного", "екзотичного", а разом з тим і "перверсійного" таки ж прагне, щоправда, не завжди у цьому хочеться, не завжди й потрібно у цьому комусь/собі зізнаватися. А в літературних "перверзіях" усе невимушено описується -- ще й як! Хто, крім самих авторів, достеменно знає, якими були, скажімо, їхні перверзії насправді: дивними, екзотичними, справжніми від початку й до кінця, чи це була справжня фантастика, чи


A R S C O M B I N A T О R I A

Реалізм у літературі -- щось вкрай відносне, поза авторськими рефлексіями та суб'єктивними інтерпретаціями взагалі не цікаве. Сава Дам'янов у післямові до антології підсумовує: "Всіх модерно орієнтованих сербських прозаїків єднає ідентичний глобальний концепт: література для них, передовсім і понад усе, -- це ARS COMBINATОRIA, мовно-художня діяльність, яка базується на безмежних можливостях нових та незвичайних комбінацій найрізноманітніших елементів, котрі самі собою не мусять бути NOVUM". Бо нібито і в наших снах -- стільки поетичних ефектів, ірраціональних, багатозначних аж до передрікання, проте ми досі не розгадали природи сну. Сну, в якому фантастичне складно (або й не варто) розмежовувати з реальним, де нами нарешті керують найщиріші притаєні емоції, бажання-жадання-розумування (нехай у них не так багато мудрого)... Та проти ночі чи вже на світанку, дійсно, можна сказати собі, обдумуючи власні сни: може, я і не великий комбінатор, але хто ж такі цікаві сюжети до снів постійно пише?


DOVIDKA: Сава Дам'янов народився в Новому Саді, де живе й зараз. Пише прозу, літературну критику та літературознавчі розвідки. Автор роману "Дослідження досконалості" (1983), збірок оповідань "Тістечка. Омани. Нонсенси" (1989), "Повідки / Повійки" (1994), "Повісті різні: ліричні, епічні, але найбільше невимовні" (1997); антологій "Міщанський еритикон" (1987), "Нова (постмодерна) сербська фантастика" (1994) та ін. Твори письменника перекладено англійською, німецькою, французькою, угорською, словацькою, македонською, польською та українською мовами.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Європа йде! 
  ·  Святійший знову мандрує 
  ·  Учителі виграли суд 
  ·  Сюрприз для Аліни. І для України 
Погляд
  ·  Єдиний кандидат від лівих 
  ·  Янукович не хоче у ЄС 
  ·  З мерією можна судитись 
  ·  Навіщо Україні стільки державних свят? 
Поступ у Львові
  ·  Ірина ГАДЗАЛО: Відходи "оживають" у нових речах 
  ·  Земля не продається 
  ·  1 травня без ексцесів 
  ·  Підприємці нас дурять 
  ·  "Мукачевого-2" не буде 
  ·  Бізнесмени реставрують Львів 
  ·  На свята автомобілів не крали 
  ·  Дні активної "європеїзації" 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Лазаренку відмовили у скарзі 
  ·  Мукачівці скаржаться у Євросуд 
  ·  Міліція активізувалась 
  ·  Посольство в Пакистані у безпеці 
  ·  Український "наркоділок" затриманий 
  ·  Влада проти свободи слова 
  ·  Перше травня у столиці 
  ·  Пограбовано офіс НРУ 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Дипломати проти Буша 
  ·  Абашидзе посилює надзвичайний стан 
  ·  Шарон не здається 
  ·  Жертви війни 
  ·  Кастро скандалить 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Україна -- пірат №1 
  ·  Австралійці найпрацелюбніші 
  ·  Банки на продаж 
  ·  До СОТ тільки з Росією 
  ·  "Дружбу" продірявили 
  ·  За тайванським рецептом 
25-Й КАДР
  ·  Народний оракул 
Арт-Поступ
  ·  Флюгери Львова -- пульсація в серці міста 
  ·  Утилізація мистецтва 
Літературний Поступ
  ·  Повірю лише фантастиці 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Галичина -- ностальгія за Галилеєю 
post-Поступ
  ·  good Bye, Європо! 
Пост-Faktum
  ·  Кубинський команданте 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Інтрига втонула у Чорному морі 
  ·  Пилипіва закрити не вдалося 
  ·  НОВИНИ СПОРТУ КОРОТКО