BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
19 квітня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Ламинат Egger коллекция CLASSIC 32 класс 8 mm Ясень Балморал серый Н2750 В корзину. Ламинат Egger коллекция CLASSIC 33 класс 11 mm Дуб Аммерзе серый H1021. 1295 р. /м 2.
Купол
Львів
  18:33 12-12-2017 -   Завтра на Львівщині – сильні опади та ожеледиця  
  15:59 12-12-2017 -   У Личаківському районі промивають трубопроводи  
  15:53 12-12-2017 -   «Веселі ангелята»: Марічка Крижанівська презентує нову книгу  
  14:0 12-12-2017 -   У Львові обікрали автомобіль судді ВСУ  
  13:59 12-12-2017 -   Димінський причетний до смертельної ДТП на Львівщині, – ЗМІ  
Україна
  18:35 12-12-2017 -   Бойовики відмовляються обмінювати 20 ув’язнених українців  
  15:55 12-12-2017 -   Осіння мобілізація: 70% неявки призовників  
  14:5 12-12-2017 -   Міністерство охорони здоров’я ввело для українців нові добові норми харчування  
  13:25 12-12-2017 -   У п'ятиповерхівці Луганська вибухнула граната  
  12:40 12-12-2017 -   Луценко прокоментував звільнення Саакашвілі  
Світ
  15:56 12-12-2017 -   Вибух в Австрії: поставки газу в низку країн Європи призупинені  
  14:2 12-12-2017 -   Внаслідок вибуху на газопроводі в Австрії загинула одна людина і десятки постраждали  
  11:32 12-12-2017 -   В Італії затримали 48 осіб за зв'язки з мафією  
  10:33 12-12-2017 -   У Чехії зібрали сотні різдвяних подарунків для українських дітей  
  10:24 12-12-2017 -   Вчені розповіли, як чоловіки стають геями  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Пам'ять про Австрію
 
У Центрі німецької культури Львівської області працює виставка з відверто ностальгічною назвою "Пам'ять про Австрію". В експозиції -- карти, документи, гроші, зошити, графіка, журнали, світлини та інші дрібнички родом з "Атлантиди" на ім'я Австро-Угорська імперія, дбайливо збережені львівським художником Артуром Чарновським. Виставка присвячена 85-й річниці падіння імперії, яка залишила по собі таку добру пам'ять у Галичині, що й дотепер старші люди ту добу інакше, як "за часів бабці Австрії" чи "за золотих часів Франца Йосипа", не називають.

1699 року за Карловицьким мирним договором між країнами Християнської коаліції і Туреччиною до складу Австрії увійшла територія колишнього угорського королівства, зокрема Закарпаття. 1772 року за першим поділом Польщі Австрія приєднала Галичину, а 1774-го, користуючись російсько-турецькою війною та слабкістю Туреччини, австрійці "заокруглили" свої володіння за рахунок Буковини. У такий спосіб виникло нове територіально-етнічне об'єднання, яке згодом отримало назву Західноукраїнські землі.

Протягом ХVІІІ-ХІХ століть у Австрії відбулися значні зміни в політичному, економічному та культурному напрямах. 1848 року Австрія вперше отримала Конституцію, що перетворило її на цивілізовану європейську монархію, а 1867-го -- нову Конституцію, яка перетворила Австрійську імперію на Австро-Угорську. Хоча офіційними мовами імперії стали німецька та угорська, але в реґіонах на рівні з ними функціонували мови місцевого населення, серед них і українська. Недарма тогочасні польські шовіністи злісно говорили, що українців як національність вигадали австрійці. Це цілковита правда, адже австрійська влада, аби зменшити польський вплив на приєднаних землях, ставила на інші етнічні групи місцевого населення, в Галичині (офіційна назва -- "Королівство Галіція і Лодомерія") передусім -- на українців.

Офіційними столицями Австро-Угорщини 1867 року стали Відень і Будапешт, але згодом Прага, Львів і Краків отримали спеціальні статуси, які по суті перетворили їх на столиці реґіонів. Тоді навіть жартували, що Відень -- політична столиця імперії, Будапешт -- юридична, Прага -- економічна, Львів -- культурна, а Краків -- мистецька. Серед експонатів на виставці можна побачити колись дуже таємну карту військових розташувань Австро-Угорщини, на якій подано точні дані кількості військ у Відні, Будапешті, Празі, Львові, Кракові та в інших населених пунктах.

Багато було зроблено в імперії і в галузі реорганізації економіки. 1848 року в Австрії було ліквідовано панщину, внаслідок чого селянство імперії, зокрема й Галичини, отримало політичну та економічну свободу. 1861 року територією України було прокладено першу залізничну лінію, яка з'єднала Львів з Краковом, Прагою з Віднем, а 1866-го зі Львова пролягла ще одна залізнична гілка -- до Чернівців. Львів був одним з головних залізничних вузлів Австро-Угорської імперії, у чому можна переконатися на власні очі на виставці, де представлено карту залізничних колій Австро-Угорщини. Результати ж австрійської грошової реформи унаочнюють виставлені у вітрині крони. Основними мовами нових банкнотів були німецька й угорська, але є тут і мови реґіонів, серед них і українська. Це доказ мовної демократичності Австро-Угорської імперії.

1774 року австрійська імператриця Марія-Тереза запровадила перший у світі закон про обов'язкову початкову освіту, а 1805 року доповнив його закон Politische verfassung der deutschen Volksschulen ("Політичний закон німецьких народних шкіл"), згідно з яким у кожному населеному пункті імперії повинна була функціонувати школа. Підручники, якими користувалися школярі Галичини сто років тому, можна побачити на виставці разом зі шкільними зошитами, розкладом уроків, навіть мініатюрною дощечкою з крейдою, на якій колись вправлялися у письмі галицькі учні. Навчання для українського, німецького, єврейського, польського, румунського та угорського населення провадилося в австро-угорських школах та гімназіях рідною мовою, а у вищих навчальних закладах Львова і Чернівців навіть студенти на іспитах відповідали рідною мовою. Дрібку від величезного масиву австро-угорської поліграфії, яка внаслідок такого активного освітянства розвивалася фантастично стрімкими темпами, можна побачити у вітринах експозиції. Це журнали, газети, афіші, ноти, малюнки, світлини...

Участь легіону Українських Січових Стрільців (УСС) у Першій світовій війні представлено на виставці поштівками із зображенням командування австро-угорської армії на тлі прапорів Австрії та Угорщини, німецьких, австрійських та російських солдатів, копіями світлин генерала армії Фляйшмана, сотника УСС Вільгельма фон Габсбурга (Василя Вишиваного) та інших. Є тут і Олена Степанів -- командир жіночої чоти УСС, яку за бій під Маківкою було нагороджено Хрестом хоробрості та військовим Хрестом Карла V з рук ерцгерцога Карла фон Габсбурга. За наказом імператора Франца-Йосипа було написано портрет Степанів і поміщено у військовий музей Відня як приклад жіночого героїзму в Австро-Угорщині.

Австро-Угорська імперія програла Першу світову війну й 1918 року розпалася. Проте галичани запам'ятали ті "золоті" часи, отож, багато хто дотепер зберігає в родині предмети тих років як реліквії. Приклад -- колекція Артура Чарновського, яку він зібрав переважно у своїх родичів і яка відкривається портретом його бабці -- народженої у Бродах чарівної красуні, що разом з безжальним ХХ століттям пережила всі його катаклізми.

Ярослав Бишкевич -- організатор виставки "Пам'ять про Австрію", член правління Центру німецької культури Львівської області.









» 
В садах Едему
Анастасія КАНАРСЬКА, Вроцлав -- Львів
 
В садах Едему
"Не бачив Біблії, я нею снив" -- ці слова видатного митця ХХ століття Марка Шаґала стали своєрідним епіграфом до його виставки "В садах Едему" у Вроцлавському національному музеї. Сказати, що ця експозиція викликала ажіотаж у мешканців та гостей весняного Вроцлава -- не сказати нічого. На цю виставку йшли групами і поодинці, про неї переповідали друзям та знайомим, в неділю на неї приходили молоді батьки з дітьми у візочках чи наплічниках перед собою. Те, що мене справді там вразило, це величезна кількість відвідувачів в музеях, особливо дітей, чого насправді у нас нема. Гарні, вишукані афіші до цієї виставки бачила я на усіх перехрестях нескінченних доріг, блукаючи то сонячним, то дощовим Вроцлавом. Тішилася з нагоди потрапити на цю виставку і думала, як би це мені зекономити гроші. Квиток в музей коштує 20 злотих, студентський -- 15. Мені, щоправда, вдвічі пощастило -- я побачила Шаґала, і мені та всім іншим зафундували квитки організатори сесії, на яку ми приїхали туди. Перед входом до зали, де розпочиналась експозиція, нас вітали чи то пінопластові, чи то виготовлені з пап'є-маше ангелики, які створювали відповідний настрій -- і ти з відкритістю дитини заходив у світ Шаґала. У світ біблійних сюжетів, якими він снив.
Детальніше>>
» 
Квітень у Парижі
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
Якщо у Львові квітень триває під знаком гучно розрекламованої, але наразі мало відчутної, млявої Французької весни, то квітень у Парижі звикло міниться привабливими вогнями нових експозицій шедеврів світового мистецтва. Днями у відомому Люксембурзькому палаці, де колись мешкала одіозна Катерина Медичі, відкрилася унікальна виставка автопортретів найвидатніших живописців нового часу. Вибір місця експозиції був не випадковим, адже один з родичів Медичі -- кардинал Леопольд Медичі -- зібрав колекцію, де було представлено лише автопортрети.

На виставці можна побачити твори пензля Марка Шагала й Макса Ернста, Піта Мондріана й Казиміра Малевича, Джакометті й Пікассо. Багато хто з митців присвятив чимало часу дослідженню своєї візуальної і психологічної особистості, адже автопортрет -- це своєрідний маніфест авторського стилю, темпераменту та психології. Тому саме у цьому жанрі автори дозволяли собі багато чого незвичного, керуючись мотто: "Я" є твір мистецтва".
Детальніше>>
» 
АРТ-НОВИНИ КОРОТКО
 
ВЕЛИКОБРИТАНІЯ. Нових шляхів розвитку сучасного сакрального мистецтва шукають не тільки митці, але й англіканська церква. У соборах Британії розпочався цикл експозицій, які складаються з творів, спеціально замовлених організаторами. Виставка, яка отримала досить претензійну назву "Присутність. Розуміння особи Христа у третьому тисячолітті", представлена творами живопису, скульптуру, графіки, інсталяцій і навіть мистецтва відеоарту. Протягом століть розуміння особи Христа суттєво змінилось, а оскільки саме у мистецьких творах найбільш виразно відбивається дух часу. То вони і були покликані проілюструвати ці зміни. Виставку було урочисто відкрито у Кентерберійському соборі, а звідти вона помандрує до кафедральних соборів Дарема, Глазго, Вустера і Лінкольна.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Як у Мукачевому мера обирали 
  ·  Вбили ще одного лідера ХАМАС 
Погляд
  ·  Невдача Владіміра Мечіара 
  ·  Кириченко теж не бідний 
  ·  НАТО чекає на Україну, але... 
Поступ у Львові
  ·  Усі -- на суботник! 
  ·  Нові призначення в прокуратурі 
  ·  Пластунам 92 роки 
  ·  Шкільна весна 
  ·  Надія для ліфтів 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Володимир РЯБЦЕВ: Не дуріть автоінспектора! 
Поступ з краю
  ·  Кінець епохи Кучми 
  ·  Янукович на почин посадив дерево 
  ·  В Німеччині судять українців 
  ·  Візит в.о. президента 
  ·  Українці не наступатимуть в Іраку 
  ·  Галицький вибір? 
  ·  Міністерські зарплати 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Миротворці не витримують 
  ·  Діаманти позбавляють життя 
  ·  Жертви нового закону 
  ·  За без'ядерний Близький Схід 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Опозицією по ПДВ 
  ·  Ліки під контролем 
  ·  Бідний президент 
  ·  Нафта подорожчає 
  ·  ЄБРР радиться в Лондоні 
  ·  Аграріїв захистять від СОТ 
  ·  Пільги для слуг народу 
  ·  Астрономічні хабарі 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Історія у Поступі
  ·  Унікальний вчений-енциклопедист 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  В садах Едему 
  ·  Квітень у Парижі 
  ·  АРТ-НОВИНИ КОРОТКО 
  ·  Пам'ять про Австрію 
Спорт-Поступ
  ·  Переможця визначать опівдні 
  ·  Фаворити виграють 
  ·  Гімнасти у підсумку п'яті 
  ·  Повернення Рахмана 
  ·  Лише вісім легіонерів... 
  ·  "Реал" зумів перемогти 
  ·  Тільки найкраще! 
  ·  ''Арсенал'' не програв 
post-Поступ
  ·  Нові демократи 
  ·  Неврожай українських слонів 
Пост-Faktum
  ·  Інтернет розлучає подружжя 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  КОШТОВНОСТІ: КРАСА І НЕБЕЗПЕКА