BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Спорт-Поступ.    25-Й КАДР.    post-Поступ.    Інтерв''ю у Поступі.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
16 грудня 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:10 15-12-2017 -   На Жовківщині відкрили дахову сонячну електростанцію  
  16:8 15-12-2017 -   У Гарнізонному храмі відновили унікальні фрески  
  15:37 15-12-2017 -   Завтра на вулиці Львова повернуться тролейбуси №5 та №24  
  13:29 15-12-2017 -   Мешканець Львівщини загинув під час пожежі в дерев`яному будинку  
  13:22 15-12-2017 -   В області завершили ремонт автодороги Львів-Тернопіль  
Україна
  15:35 15-12-2017 -   В Україну прийде справжня зима з 19 грудня  
  15:33 15-12-2017 -   ГПУ закрила справи проти шести нардепів  
  14:19 15-12-2017 -   МЗС: Біометрія на кордоні запрацює з Нового року  
  14:18 15-12-2017 -   Подвійне вбивство: у Дніпрі розстріляли сім'ю бізнесмена  
  13:25 15-12-2017 -   Керуючу заводом у Дніпрі затримали за хабар у $35 тисяч  
Світ
  16:25 15-12-2017 -   Вчені визначили причину пияцтва  
  15:36 15-12-2017 -   Іспанію можуть відсторонити від участі в ЧС-2018  
  13:23 15-12-2017 -   Ще три жінки звинуватили Дастіна Гоффмана в домаганнях - ЗМІ  
  10:58 15-12-2017 -   На заводі у Тернополі пролунав вибух  
  10:54 15-12-2017 -   Напади з ножем в Нідерландах: загинули двоє людей  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ВARTО

___________________________________________________________________________

Пошуки етичних меж
Марія ТИТАРЕНКО
 
"Не бачте в моїх малюнках щурів, слідкуйте за ритмом пера! -- повчав митець у книзі Момо Капора "Облудники". -- Пишучи олією, ще можна лукавити, але пером у пальцях виписуєш графологію свого серця! Пишеш себе! Свій кровообіг". Отож, художник малював здохлих щурів (себто свій кровообіг) і став надзвичайно відомим. Чи йдеться тут про якусь естетику чи етику написаного, а чи переважає питання майстерності виконання? Гаразд, маємо ще один вислів ще одного художника в книзі Коельо "11 хвилин": "Врешті-решт усе на світі -- питання трактування майстерності, чи не так? Майстерність у тім і полягає, щоб подати під апетитним соусом те, що важко перетравити".

Звісно, майстерність полягає не тільки у цім і поготів, але наразі маємо інше питання: чи має бути присутньою етична межа в творчості митця-майстра? Якщо ні, то чому, якщо так, то де вона? Зрештою, ця тема була актуальною з давніх-давен і викликала силу дискусій. В епоху постмодерну й насамперед авангарду вона стала дилемою й чи не яблуком розбрату. Наприклад, досі не вщухли суперечки щодо "ікони" Богородиці, "майстерно" намальованої слонячим, даруйте, лайном. І для одних це ще не межа, для других -- серцевий напад, для третіх -- питання майстерності.

Тут не можу не згадати французького літературознавця та естетика Еннекена, теоретика естопсихології, який відкрив цікавий "закон". У ньому йдеться про те, що художній твір естетично діє тільки на тих, чия душевна організація є аналогічною організації митця. Отож від зображених щурів духовно-інтелектуальну насолоду отримає той, хто й сам залюбки експериментуватиме зі щурами.

"Все залежить від того, як це зображено, -- міркує львівський художник Сергій Савченко. -- Всяке буває, не раз художник справжнього таланту може так повернути, що це буде естетичне, гарне й потрібне людям, збагачувальне, цікаве, будівниче, а не руйнівне. Тут є різниця в акцентах художника, де саме вони розставлені".

Для іншого львівського художника Юрка Коха річ швидше не в акцентах, а в доречності жанру: "Коли я запускаю у своїх картинах вулицями міста голих людей, це зовсім не значить, що вони мають займатися моральним розкладом. Це прекрасно, але якби я їх запускав у вигляді перформенсу -- справжніх осіб на вулицю -- це вже би був шок або ляпас суспільству". Він також переконаний, що показувати своє нутро й є завданням мистецтва, особливо в ХХІ і ХХ століттях, коли можна показувати все, що завгодно.

То можна чи ні? Невже цей творчий ексгібіціонізм має виявлятися лише у скиданні спіднього та легковажному доланні меж пристойного? Невже такі поняття, як моральність та калокагатія (благородна краса), тільки для того й існують, аби їх майстерно долати? Невже по-справжньому сильні мистецькі речі мусять бути відвертими й у ідеалі не має бути жодних меж, як переконаний Юрій Андрухович?

Пригадую, як на виставці Василя Бажая "2 і 2" Андрій Дорош, поважний мистецтвознавець, критикував несміливість митця: "Цьому дійству бракує драматизму. Василеві перед тим треба було випити пару літрів пива і, власне, справити малу потребу на свій твір, тоді це би було більш драматичним. А так воно все є дрібномістичкове, ніби авангард, але такий... провінційний. Авангард, якщо він має бути крутий, то він дійсно має бути крутий, без ніяких моральних рогачок, заслон, і, відповідно, тоді він стане кроком вперед. А митець боїться переступити деякі пороги, які переступати потрібно, бо той, хто не переступає, далі не йде".

Отже, виникає логічне запитання щодо поступу в сучасному мистецтві: "А що ж тоді буде після щурів та слонячого лайна?.."









» 
Життя швидкоплинне -- мистецтво вічне
Анастасія КАНАРСЬКА
 
"У нас виставка не безкоштовна! Квиток коштує гривню. Гаразд, ми заплатимо". "Добре, що не долар, правда ж?!" -- сміючись, захоплено вигукує пані та просить давати без решти. У часи, коли кожному глядачу треба тішитися як манні небесній, бо не кожна птаха долетить у Палац мистецтв на якусь виставку. Якщо ж це буде виставка-продаж товарів легкої промисловості, тоді -- інша річ. Я прийшла трохи невчасно, пані вже квапилися зачиняти експозиції, а в холі тлумилося досить численне товариство, очікуючи на відкриття виставки Андре Кертеса з превеликим бажанням вдихнути аромат французької весни. Були, правда, й такі, які не знали, куди вони потрапили, бо це було всього-на-всього їхньою роботою.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Марш цинкових трун 
  ·  Маркевич залишається 
  ·  Мороз іде на вибори сам 
Погляд
  ·  ПДВ-рахунків не буде 
  ·  Лазаренко+Кучма+Марчук 
  ·  Тулуб -- новий міністр ПЕК 
Поступ у Львові
  ·  Свято на нашій вулиці 
  ·  Свято смугастих жезлів 
  ·  На заробітки -- під консулат 
  ·  Бренд Руху в дії 
  ·  Як розпустити облраду? 
  ·  Неприємності на Пасху 
  ·  Профілактичний тиждень 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Петро ОЛІЙНИК: Ми захистили честь українського закону 
  ·  Замах на Тимошенко? 
  ·  Секс-табу для миротворців 
  ·  БЮТ теж за політреформу 
  ·  Росія не боїться НАТО 
  ·  Чиж виправдовує темники 
  ·  Журналіста побили в суді 
  ·  Україна програла в Євросуді 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  У всьому винні спецслужби? 
  ·  Відкриття карт 
  ·  Бомба з вірусом СНІД 
  ·  КНДР таки має бомбу 
  ·  На посаду через детектор 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Нові ворота для Ужгорода 
  ·  Карпачова вимагає повернення заощаджень 
  ·  Китайці занепокоєні зростанням 
  ·  За боржників візьметься прокуратура 
  ·  Міжнародні переговори подешевшають 
  ·  Найдорожчий особняк 
  ·  Банки зроблять прозорими 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Арт-Поступ
  ·  Життя швидкоплинне -- мистецтво вічне 
  ·  Пошуки етичних меж 
Літературний Поступ
  ·  ТЕРНОПІЛЬСЬКА АЛЬТЕРНАТИВА 
  ·  МАРТИРОЛОГ ЖЕРТВ "ЗОЛОТОГО ВЕРЕСНЯ" 
Спорт-Поступ
  ·  Фаталізм завершальних хвилин 
  ·  Шостий титул "залізничників" 
  ·  Причини залишаються у тіні 
  ·  На завершення -- "срібло" 
  ·  Спінкс знову абсолютний 
  ·  Попрощалися з зимою 
25-Й КАДР
  ·  У хаті повішеника 
  ·  Телерадіоцитати тижня 
post-Поступ
  ·  Броньована камізелька для Папи 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Юрій ЧАБАН: Мені неприємні ці звинувачення 
  ·  Володимир ШЕГДА: Чабан запхав нам ніж у спину 
Пост-Faktum
  ·  Іслам, що не любить ісламу 
  ·  КАЛЕНДАР