BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Духовний Поступ.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
9 квітня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Духовний Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Медичний опис смерті Христа
 
Ісус
У цій статті я хочу описати деякі фізичні аспекти страждань Ісуса Христа. Ми простежимо Його шлях із Гетсиманського саду на суд, потім після бичування шлях на Голготу і, нарешті, Його останні години на хресті...

Я почав із дослідження того, як здійснюється акт розп'яття, тобто катування й позбавлення життя людини, яку прибивають до хреста. Мабуть, перше відоме в історії розп'яття здійснили перси. Олександр Македонський і його воєначальники поновили цю практику в країнах Середземномор'я -- від Єгипту до Карфагена. Римляни перейняли це у карфагенян і швидко, як і все, що вони робили, перетворили на ефективний спосіб страти. Про це пишуть деякі римські автори (Лівій, Цицерон, Тацит). Деякі нововведення описані в давньоісторичній літературі. Згадаю лише ті з них, що стосуються до нашої теми.

Вертикальна частина хреста, тобто ніжка, може мати горизонтальну частину, тобто древо, розташовану на 0,5-1 м нижче від вершини -- саме таку форму хреста сьогодні вважають класичною (пізніше такий хрест назвали латинським). Але в ті дні, коли на землі жив наш Господь, форма хреста була іншою (схожа до грецької букви "тау" чи нашої букви Т). На цьому хресті горизонтальна частина розташовувалась у заглибині на вершині ніжки. Існує багато археологічних доказів того, що Ісус був розіп'ятий саме на такому хресті. Вертикальна частина, чи ніжка, постійно стояла на місці страти, і засуджений повинен був нести древо хреста, яке важило близько п'ятдесяти кілограмів, від в'язниці до місця страти. Без жодних історичних чи біблейських доказів художники середньовіччя й епохи Відродження зображали Христа, який несе весь хрест. Багато цих художників і більшість скульпторів сьогодення зображають цвяхи, вбиті в долоні Христа. Римський історичний літопис та експериментальні докази свідчать про те, що цвяхи вбивали між малими кістками зап'ястя, а не в долоні. Цвях, вбитий в долоню, розірве її крізь пальці під вагою тіла засудженого. Ця помилкова думка, можливо, є результатом неправильного розуміння слів Христа, звернених до Хоми: "Подивись на мої руки". Анатоми, як сучасні, так і давні, завжди вважали зап'ястя частиною руки.

Невелику дошку з надписом про злочин підсудного несли попереду процесії, а потім прибивали її до хреста над головою. Ця табличка з древом, що було прикріплене до вершини хреста, могли надати хресту форму латинського.

Страждання Христа починаються вже в Гетсиманському саду. Із багатьох аспектів я розгляну лише один, цікавий з погляду фізіології -- кривавий піт. Цікаво, що Лука, який був лікарем, єдиний, хто згадує про це. Він пише: "І, перебуваючи в борінні, Він ще старанніше молився; і був піт Його, як краплі крові, що падали на землю" (Луки 22:24). Сучасні дослідники намагалися всіма можливими способами пояснити цю фразу, хибно думаючи, що це неможливо.

Можна було б уникнути багатьох зайвих зусиль, звернувшись до медичної літератури. Опис явища гематидросу, чи кривавого поту, хоча й рідко, але все ж трапляється в літературі. Під час великого емоційного напруження найдрібніші капіляри в потовидільних залозах розриваються, що призводить до змішування поту і крові. Лише це одне може викликати в людини стан повного знесилення і, можливо, шоку. Ми не говоримо зараз про моменти, пов'язані зі зрадою та арештом. Належить зазначити, що важливих моментів духовних страждань Христа нема в цій статті. Це необхідно для того, щоби досягти нашої мети -- розглянути лише фізичні аспекти страждань Христа. Вночі, після арешту, Христа привели в синедріон до первосвященика Кайафи; тут Його вперше фізично травмують, б'ючи по обличчю за те, що Він мовчав і не відповідав на запитання первосвященика. Після цього вартові зав'язали Йому очі й знущались над Ним, вимагаючи вгадати, хто з них плював і бив по обличчю.

Вранці Христа, побитого, спраглого, змореного після безсонної ночі, ведуть до Єрусалима у преторію фортеці Антонія, де перебуває прокуратор Іудеї Понтій Пилат. Вам, звичайно, відомо, що Пилат намагався перекласти відповідальність за рішення на тетрарха Іудеї Ірода Антипу. Ймовірно, що в Ірода Христові не завдавали фізичних страждань, і Його знову привели до Пилата.

І ось тоді, прислухавшись до вимог натовпу, Пилат наказав звільнити заколотника Варавву і засудив Христа до бичування і розп'яття. Існує багато розбіжностей серед авторитетних вчених щодо того, чи було бичування прелюдією до розп'яття. Більшість римських авторів того часу не пов'язує ці два покарання. Багато дослідників вважає, що спочатку Пилат наказав бичувати Христа і обмежитися тільки цим, а рішення про смертну кару було ухвалене під тиском натовпу, який звинуватив прокуратора в тому, що він не захищав кесаря від людини, яка називає себе Царем Іудейським.

І ось починається підготовка до бичування. З в'язня зривають одяг, його руки прив'язують над головою до стовпа. Але до кінця не зрозуміло, чи намагались римляни дотримуватись юдейського закону щодо бичування. В юдеїв був давній закон, за яким під час бичування заборонено бити понад сорок разів. Фарисеї, які дуже ретельно стежили за дотриманням закону, наполягали на тому, щоб ударів було тридцять дев'ять, тобто у разі помилки у підрахунку закон не був би порушений.

Римський легіонер починає бичування. В руках у нього батіг, що складається з декількох важких шкіряних ременів з двома маленькими свинцевими кульками на кінцях. Важкий батіг з усією силою б'є Христа, знову й знову, залишаючи сліди на Його плечах, спині й ногах. Спочатку важкі ремені розсікають лише шкіру. Потім вони врізаються глибше, розриваючи кровоносні судини і тканини м'язів.

Маленькі свинцеві кульки спочатку утворюють великі й глибокі синці, які за повторних ударів розриваються. Під кінець цього катування шкіра зі спини звисає шматками, перетворюючись на криваву мішанину. Коли сотник, що керував катуванням, бачить, що в'язень втрачає свідомість, бичування припиняють.



Христові, що перебуває в напівпритомному стані, розв'язують руки, і він падає на каміння, залите його кров'ю. Римські солдати вирішують тепер посміятися над цим провінційним євреєм, який називає себе царем. Вони накидають йому на плечі одяг і дають до рук палку як скипетр. Але потрібна ще корона, щоби завершити цю забаву. Вони беруть декілька гнучких гілок, з довгими колючками (ними розпалювали вогнище) і плетуть з них вінок, який одягають Йому на голову. І знову виникає сильна кровотеча, оскільки на голові є густа сітка кров'яних судин. Познущавшись над Ним і розбивши Йому обличчя, легіонери беруть палку і б'ють Христа по голові, щоби тернові колючки ще глибше увійшли в шкіру. Насолодившись цією солдатською розвагою, вони здирають з Христа одяг. Він вже присох до крові на ранах, і це зривання, як і необережне зняття хірургічної пов'язки, викликає нестерпний біль, майже такий самий, як ніби його знову бичували. З ран потекла кров.

Шануючи єврейську традицію, римляни повертають Йому одяг. Важке древо хреста прив'язують до плечей, і процесія, що складається із засудженого Ісуса, двох злодіїв і загону легіонерів, очолюваного сотником, починає свій шлях на Голготу. Всі зусилля Христа йти прямо були марними, це йому не вдається. Дерев'яний хрест надто важкий, а він втратив багато крові. Ісус падає. Жорстка поверхня дерева роздирає шкіру на плечах. Він намагається піднятися, але не має сил. Розлючений сотник примушує якогось Симона Кіріянина, який йшов із поля, взяти й нести хрест замість Ісуса, який ледве йде сам.

Шлях довжиною приблизно 600 метрів від фортеці Антонія до Голготи нарешті пройдено. Із в'язня знову здирають одяг, залишаючи лише пов'язку на стегнах, що дозволялося євреям. Починається розп'яття, і Христу пропонують випити вина з домішком мири -- слабо анестезуюча суміш. Він відмовляється від неї. Симону наказують покласти хрест на землю, потім швидко кладуть Христа на хрест. Легіонер зволікає, оглядаючи Христа перед тим, як вбити важкий квадратний кований цвях у його зап'ястя і прибити її до хреста. Потім він швидко робить те саме з другою рукою, намагаючись не тягти її дуже сильно, щоби залишити трохи свободи в руках. Древо із прибитим Ісусом піднімають і прикріплюють на вершині ніжки хреста, відтак прибивають табличку з написом: "Ісус Назарянин. Цар Іудейський". Ліву ступню притискають зверху до правої пальцями донизу і вбивають цвях у підйом ступні, залишаючи коліна трохи зігнутими. Жертву розіпнуто.

Його тіло звисає на цвяхах, вбитих у зап'ястя, що викликає страшний нестерпний біль в пальцях і руках. Цей біль пронизує мозок -- цвях вбитий у зап'ястя притискає серединний нерв. Намагаючись зменшити жахливий біль, Христос піднімається на ногах, прибитих до ніжки хреста, переносячи на них вагу тіла. І знову пекучий біль пронизує нервові закінчення, розташовані між (плюсневими) кістками ступні.

І в цей момент відбувається ще один процес. Через накопичення втоми в руках, хвилі судом проходять м'язами, залишаючи після себе осередки сильного невгамовного болю. Через цей біль Ісус вже не може підніматися на ногах. Тіло повисає на руках, грудні м'язи паралізовані, а міжреберні м'язи не можуть скорочуватися. Це означає, що повітря можна вдихнути, але не можна видихнути. Ісус з останніх сил намагається підтягнутися на руках, щоби вдихнути хоча би трохи повітря. В легенях і крові накопичується вуглекислий газ, від чого судоми слабнуть. З'являється шанс піднятися на ногах і видихнути повітря, щоби знову вдихнути. Очевидно, саме в цей час він промовляє сім коротких фраз, які наведені в Святому Письмі.

Перша фраза виходить з Його уст, коли Він дивиться на римських солдатів, які ділять його одяг, кидаючи жереб: "Отче, прости їм, бо не знають, що чинять!"

Друга, коли звертається до злодія, який покаявся: "Поправді кажу тобі: сьогодні ж будеш зі мною в раю!"

Третя, коли бачить у натовпі свою матір і згорьованого апостола Івана: "Жоно, ось син твій", -- "Ось матір твоя".

Четверта фраза є другим віршем пророчого 21-го Псалма: "Боже мій, Боже мій! Чому Ти покинув мене?"

Настали години безперервних мук, судоми пронизують його тіло, він знову задихається. Кожен порух викликає пекучий біль, бо рани на спині роздираються об жорстку поверхню хреста. Після цього настає друга агонія: сильний біль в грудях виникає внаслідок того, що кров'яна сироватка повільно заповнює простір біля серця, стискаючи серце. Згадайте слова із 21-го Псалма(в. 15): "Я став немов вода розлита, всі кості мої повиходили із суставів. Неначе віск зробилося моє серце, розтануло в нутрощах моїх".

Незабаром усе закінчиться. Втрата рідини в тілі досягла критичної межі -- затиснуте серце все ще намагається перекачати в'язку і густу кров судинами, змучені легені роблять відчайдушну спробу хоча би вдихнути повітря. Надмірне зневоднення призводить до нестерпних страждань.

Ісус кричить: "Я хочу пити" -- це його п'ята фраза. Згадаємо інший вірш із 21-го Псалма: "Мов черепок висохла моя сила і язик прилип до піднебіння, бо ти звів мене до пороху смертного". Губку, змочену в дешевому кислому вині, яке було популярним серед римських легіонерів, підносять до його вуст. Але він, мабуть, нічого не пив. Страждання Христа досягають крайньої межі. Він відчуває холодний подих близької смерті і говорить свою шосту фразу, яка не є просто вигуком у передсмертній агонії: "Звершилось".

Христова місія спокути людських гріхів закінчена, і Він може прийняти смерть. Ще одне останнє зусилля: Ісус впирається розбитими стопами, випростовує коліна, вдихає повітря і промовляє свою останню фразу: "Отче! В руки Твої віддаю дух Мій!" Далі все відомо. Не бажаючи псувати суботу перед Пасхою, євреї попросили, щоби страчених зняли з хрестів. Звичним методом, який використовують для закінчення розп'яття, було перебивання кісток гомілки. Тоді жертва не може більше підніматися на ногах і, через велике напруження м'язів грудей, швидко задихається.


Ноги двом злодіям перебили. Але коли солдати підійшли до Ісуса, то побачили, що в цьому вже немає потреби. Так збулося Писання: "Кістки Його не будуть поламані". Один із воїнів, щоби переконатися, що Христос помер, встромляє списа Йому між ребра у напрямі серця. У Євангелії від Івана 19:34 сказано: "...і відразу витекла кров і вода". Це означає, що вода вийшла з порожнини навколо серця, а кров -- із пробитого серця.

Так, ми маємо достатньо переконливих посмертних доказів того, що наш Господь помер не звичною смертю під час розп'яття -- від задушення, а від серцевої нестачі внаслідок шоку і стиснення серця рідиною в перикардії.

Отже, ми побачили те зло, на яке здатна людина щодо іншої людини і Бога. Ця картина пригнічує. Але наскільки ж ми повинні бути вдячні Богові за Його милосердя до нас, за дивовижну спокуту гріхів!

С. Трумен Девіс, доктор медицини, журнал "Арізона Медитсин", березень 1965 року









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Конституція залишилася чистою! 
  ·  Кучма має розповісти про Лазаренка 
Погляд
  ·  КРИВЕНКОВІ НА РІЧНИЦЮ СМЕРТІ 
  ·  КОНКІСТАДОРИ 
  ·  ГАЛИЧИНА, або ЕЛІТА ГАЛИЦЬКА 
  ·  Розбита клепсидра 
Поступ у Львові
  ·  Військові вдосконалюються 
  ·  Батареї охолонуть після 15-го 
  ·  Яворів боротиметься зі сміттям 
  ·  Митниця не дрімає 
  ·  Сихівський міст є! 
  ·  Подарунки до Великодня 
  ·  Великодні зміни на дорогах 
  ·  "ПОСТУП" -- найкращий 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Українці не втікали з Ель-Кута 
  ·  Чому убили Процюка? 
  ·  Кучма перешкоджає членству в НАТО 
  ·  Місія ОБСЄ у Мукачевому 
  ·  Хто спонсор форуму 
  ·  Скільки отримують міністри 
  ·  Кучма піде на самозбереження 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Ще вояків для коаліції 
  ·  Провал кіпрського плану 
  ·  Олімпіада -- загроза життю 
  ·  Безпека для Італії 
  ·  Вирок: терористка 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  ПДВ-експерименти 
  ·  Зросла прибутковість банків 
  ·  Світло в кінці Євротунелю 
  ·  Рейтинг подій в економіці 
  ·  Нардепи занепокоєні трубою 
  ·  ЛАЗу розширили пільги 
  ·  "Львівелектротранс" просить менших податків 
  ·  Китайські ліфти для Львівщини 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Духовний Поступ
  ·  Медичний опис смерті Христа 
Арт-Поступ
  ·  Реставратор Левко Скоп на "ти" із 400-літнім іконописцем 
  ·  Тридцять дві сонати Бетговена 
  ·  ТЕАТР 
Літературний Поступ
  ·  ХУДОЖНЯ ПРАВДА ПРО ТАРАСА 
  ·  БІБЛІОГРАФІЯ "СУЧАСНОСТІ" 
  ·  ДОЛЯ НАШОЇ СЛОВЕСНОСТІ 
Спорт-Поступ
  ·  Ліга залишилась без грандів 
  ·  Командою не сильні 
  ·  Пригоди "великих" 
  ·  Факел для Шахліна та Януковича 
  ·  Брендом є благородство 
  ·  Несподівана інтрига 
  ·  Бадмінтон по-українськи 
Пост-Faktum
  ·  Інкрустація ока 
  ·  Епоха безсоння 
  ·  КАЛЕНДАР