BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Спорт-Поступ.    Дайджест.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
5 квітня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:23 23-05-2017 -   На Львівщині готують інвентаризацію усіх замків  
  16:21 23-05-2017 -   Переповнені смітники у Львові посипатимуть хімікатами  
  15:28 23-05-2017 -   У Львові 34-річна жінка випала з балкону дев’ятого поверху  
  14:16 23-05-2017 -   Польські художники надали фінансову допомогу для 15 дітей з важкою формою інвалідності  
  13:40 23-05-2017 -   У неділю на Львівщині відзначать Свято Героїв  
Україна
  16:30 23-05-2017 -   Каналам дали 16 місяців для переходу на українську  
  16:19 23-05-2017 -   РНБО просять заблокувати доступ до сепаратистських сайтів  
  15:31 23-05-2017 -   У Запоріжжі затримали чиновників, які відправляли пенсії на територію ДНР  
  13:21 23-05-2017 -   На Закарпатті знесли угорські стели  
  12:24 23-05-2017 -   Рада ввела 75% квоти української мови на телебаченні  
Світ
  16:33 23-05-2017 -   У Сенаті Нідерландів розпочалися дебати щодо асоціації Україна-ЄС  
  15:30 23-05-2017 -   В Європу хочуть потрапити майже сім мільйонів біженців  
  13:23 23-05-2017 -   У Лондоні евакуювали залізничний вокзал  
  12:14 23-05-2017 -   «ІД» взяла на себе відповідальність за теракт в Манчестері  
  10:29 23-05-2017 -   В Японії через спеку госпіталізовано майже тисячу осіб  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Франція Андре Кертеса
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
Франція Андре Кертеса
Цього року в Україні не українська, а "Французька весна". Саме так назвали організатори Дні французької культури в Україні, які з 1 до 30 квітня проходитимуть у Львові, Києві та решті великих міст України. Французьку програму в нашому місті 8 квітня урочисто відкриватиме Посол Франції в Україні Філіп де Сюремен виставкою видатного фотографа ХХ століття Андре Кертеса у Палаці мистецтв. Символічно, що виставка, яка щойно 3 квітня завершилась у Парижі в галереї Fnac Ternes, за 5 днів уже буде репрезентована у Львові, місті, яке також долучилось до розвитку фотомистецтва минулої доби.

Велика монографічна експозиція (163 твори) вперше дозволить нам на власні очі побачити з одне із найбільш яскравих явищ світової фотографії. Вклад Андре Кертеса в історію світової фотографії беззаперечний, він був і залишається в цій царині могутньою творчою особистістю, отож інтерес до його творчості є постійним. Виставки творчості фотометра, видання альбомів, придбання його фотографій провідними фото- і мистецькими музеями світу -- наочний доказ всесвітнього визнання Андре Кертеса.

Андре Кертес народився у Будапешті 1894 року в сім'ї торговця книгами. Коли 1912 року, після того, як Кертес закінчив школу, помер його батько, він був змушений працювати клерком у банк. З першої своєї зарплати Андре Кертес придбав фотоапарат, і з того часу фотографія стала його покликанням і сенсом його життя. 1915 року Кертеса взяли до війська. Протягом Першої світової війни він пройшов, не розлучаючись з камерою, всю центральну Європу -- від Галичини до Балкан. Публікуватись Кертес почав 1917 року в угорській пресі. Його перші фототвори переважно інтуїтивні, позначені пристрастю та драматизмом, у них відчувається подих "живого" життя воєнних років. Відсутність професійного досвіду є тут не мінусом, а плюсом Кертеса, тому що не обтяжує молодого митця шорами традиційних штампів та ракурсів. Сюжетами для перших світлин Кертеса стають прості, відверті у своїй природній емоційності людські історії часів війни: сцени розлуки перед відходом на фронт, сліпий скрипаль, що жебрає, солдат, який пише листа в казармі, і дуже жорстокий у своїй лаконічній символічності одинокий протез ноги на убогому солдатському ліжку.

1925 року Кертес приїжджає до Парижа вже як зрілий уславлений майстер. Зрозуміло, ця мистецька мекка, під дію шарму якої потрапляли практично всі художники, літератори, фотографи, що мешкали тут хоч якийсь час, вплинула і на Кертеса. Він теж потрапив у полон його своєрідності, його колористики, його аури. Маестро висловив свою закоханість у Париж у серії поетичних світлин. Гострий імпульсивний погляд і витончений оригінальний смак дозволили Кертесу вийти за межі стандартної фоторепортажної розповіді і вивести свою творчість на принципово інший рівень.

Сюжетом першого фоторепортажу, який Кертес опублікував у Парижі, стали сцени в кафе du Dome на Монтпарнасі, де зазвичай зустрічались усі художники-еміґранти. Саме тут він познайомився і заприятелював з Мондріаном, Шагалом, Люрса, Цадкіним, Кальдером, Вламінком, Лєже. А знайомство з дадаїстом і сюрреалістом, художником і фотографом Ман Рейєм переросло у творчу дружбу. 1928 року вони взяли активну участь у першому незалежному салоні фотографії в Галереї при Театрі комедії на Єлисейських полях. Цей салон ввійшов в історію фотомистецтва як перша ретроспектива видатних фотографів-реалістів минулої доби Надара і Атже.

Як і все європейське фотомистецтво 1920-х років, французька фотографія перебувала під впливом салонної і пікторіанської, а-ля живописна фотографії, головним метром якої був голова паризького фотоклубу Шарль Пюйо. Магічну ж силу реалістичної фотографії, як це не парадоксально звучить, першими оцінили ... сюрреалісти. Саме сюрреалізм ускладнив функцію фотографії, виходячи з її технічної спроможності створювати образ, який автоматично стає об'єктивним фактом. Наполегливість пошуку сюрреалістами місця перетину реального і нереального стала головним моментом у розвитку репортажної фотографії. З їх допомогою фотографія нарешті звільнилась від кайданів салонної пересолодженої красивості та безглуздого маскування під живопис і стала експлуатувати та розпрацьовувати свої власні технічні й мистецькі можливості. У Парижі Андре Кертес успішно розвинув свої поетичні суб'єктивні фотоінтерпретації дійсності, які тяжіли до правди і автентичності. Він став лідером фотомистецтва 1930-х, завдяки його ідеям фотомистецтво нарешті облишило своє кокетування з живописом і стало повноправним видом візуального мистецтва.

Ще одним напрямом творчого експерименту Кертеса став його унікальний цикл "Деформації" (1933), який потрапив на сторінки більшості монографій сюрреалізму. Протягом чотирьох тижнів Кертес зазнимкував 200 прекрасних жіночих ню, що відбивались кожне на свій штиб у кривих дзеркалах. Нереальна реальність від маестро Кертеса презентувала інший вимір фізичного світу у вигляді фантастичних ліній жіночого тіла, здеформованих химерно перекрученою перспективою. Світова фотографія щойно у 1960-х серією перспективних ню Біллі Брандта змогла нарешті протиставити щось адекватне рівню "Деформацій" Кертеса, який ще 30 років тому зміг продемонструвати величезні можливості фотографії показувати предмети за гранню нашого традиційного візуального досвіду.

1936 року Андре Кертес як відомий європейський фотограф їде працювати до Америки. Але визнаний у Старому Світі засновник жанру фоторепортажу і неперевершений фотомайстер, як не парадоксально, не зміг досягти успіху в країні репортажної фотографії та ілюстрованих журналів. Його суб'єктивний поетичний погляд, його суб'єктивна ментальність не сподобались американській пресі. Щойно у розквіті 1960-х років музеї і галереї розпочинають цікавитися до творчістю Кертеса. 1963 року на IV бієнале фотографії у Венеції його нагородили золотою медаллю за ретроспективу власних творів, а 1964 року Музей сучасного мистецтва в Нью-Йорку організував величезну виставку світлин Кертеса. З того часу творчої зірки Кертеса на небосхилі фотомистецтва ХХ століття вже не закривали жодні хмари. Він назавжди залишився в історії світової фотографії першопрохідником, новатором, великим митцем і оригінальною особистістю.









» 
Булгаков як дух свободи
Підготувала Nika
 
У межах "Французької весни в Україні" в Національному художньому музеї України у Києві 2 квітня відкрилась виставка французьких художників Ерро, Клазена та Монорі з інтригуючою назвою "Булгаков, або дух свободи". Усі три художники є головними представниками течії наративного фігуративу, який за своїми технічними прийомами є безпосереднім спадкоємцем англо-американського поп-арту, але натомість декларує меншу поблажливість до суспільства споживання і більшу творчу раціональність. Ця течія об'єднує митців з дуже різними творчими доробками, спільною для яких є лише єдність мислення та відмова від геометричної абстракції.
Детальніше>>
» 
Пам'яті Лебуша
Підготувала Nika
 
Ще одна виставка відомого наративного фігуративіста Жана П'єра Лебуша відкрилась у Києві 3 квітня у Французькому культурному центрі. Лебуш знайшов себе у колажі, за допомогою якого він перетворює реальний світ і його тривіальних персонажів на символічні голограми. Головною темою його творів є поєднання понять часу, жесту та моделі. Його бентежить місце живопису в сучасному світі, його здатність існувати в умовах конкуренції з безліччю інших візуальних мистецтв (фотографії, кіно, телебачення, відеоарту та світу комп'ютерів). Свою мистецьку абетку Лебуш винайшов, скориставшись фотографіями з глянцевих журналів.
Детальніше>>
» 
Лувр -- Дніпропетровськ
Підготувала Nika
 
6 квітня у Дніпропетровському історичному музеї імені Яворницького в межах проведення Днів французької культури в Україні відкриється виставка "Луврська колекція гравюр -- класична спадщина в інтерпретації сучасних художників". 1989 року керівництво Лувру запропонувало сучасним митцям розпочати оригінальний мистецький діалог з великими маестро класики, твори яких прикрашають Лувр. Тільки у Луврській колекції гравюр зберігається понад 13 тисяч гравірувальних пластин від XVII століття до наших днів. Отож сучасні художники мали виготовити серію естампів, які б продовжили чи по-новому розвинули формальні, технологічні та філософсько-естетичні пошуки їх великих попередників. Виставка у Дніпропетровську репрезентує 35 творів, 12 з яких належать визнаним метрам класичної та модерної графіки, а решта -- сучасним художникам. Цей діалог між учорашнім і сьогоднішнім продовжує ставити вічні риторичні запитання: у чому полягає суть незмінності техніки естампу? Де пролягає межа між винаходом і інтерпретацією старовинних майстрів? Яку роль зіграло винайдення фотографії в історії мистецтва репродукції?
Детальніше>>
» 
Місце для мистецтва
Анастасія КАНАРСЬКА, Вроцлав -- Львів
 
На вулицях Вроцлава на диво мирно співіснують барокові споруди і постмодерністські дива сучасної архітектури. А сучасна скульптура не випадає із загального контексту вулиці. У цьому місті взимку на площі Ринок залили каток, а навесні всі ходять з жовтими квітами. Тут безліч маленьких галерей. Є навіть ціла така вуличка. У цих мистецьких крамничках є і малярство, і графіка, і скульптура, і скло, і біжутерія, прикраси для пань (такий собі гарний червоний ґердан за 135 злотих, наприклад). Галерея Abakus, Авторська графічна студія Анджея і Лідії Корчинських, галерея Ogniwo, Ткацька галерея, Вроцлавська галерея... У галереї М на вітрині стоять великі керамічні жаби за 95 злотих. А ще цієї весни дуже модними є тендітні скляні кольорові ангелики, підвішені на шнурочках.

На площі Ринок, роззираючись на всі боки, ви раптом спіткнетесь поглядом об металеве створіння на колесах, розпочнете його розглядати. Зрештою, в цьому ви не будете оригінальними. Ви будете фотографуватися з ним, пробувати його на міцність, а ваші діти будуть тішитись і запитувати: "А що це?" Хтось скаже, що це морський коник, хтось -- птах. Але це не буде мати значення, бо, незважаючи на те, ким би це створіння не було, ви приймете його запрошення, воно вкаже вам дорогу "В місце для мистецтва"... У галерею для молодих. До студентської галереї ведуть сліди. Маленькі, але помітні сліди на бруківці. Чи справді в цьому місті проторована дорога до місця, де мешкає мистецтво?!
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Прем'єра державного значення 
  ·  ЦРУ -- цапи-відбувайли 
  ·  Швейцарія увійде до Шенгену 
  ·  Помер Микола Руденко 
Погляд
  ·  Пригоди "Нашого репортера" на кордоні 
  ·  ЄЕП ратифікують навесні 
  ·  Протести пенсіонерів 
Поступ у Львові
  ·  Робочий вікенд у міськраді 
  ·  Громади захищають Карпати 
  ·  Львівський наркобізнес 
  ·  Досвід виживання 
  ·  Школа для всіх дітей 
  ·  Найпоказовіші депутати 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Підпал меджлісу -- провокація 
  ·  Опозиціонерів таки зареєстрували 
  ·  Москаль за подвійне громадянство 
  ·  Серце має бути здоровим 
  ·  Ціна української влади 
  ·  Лазаренко -- власник "Ітери"? 
  ·  Пропорційні вибори для мафії 
  ·  Найактивніші -- ющенківці 
Поступ у світі
  ·  Терористична епопея 
  ·  З фаворитів в аутсайдери 
  ·  Порозважався -- плати... 
  ·  Свобода для всіх 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Металургійний нокдаун 
  ·  Турецько-донецький зв'язок 
  ·  Антимонопольники проти подорожчання проїзду 
  ·  Американці люблять лише гроші 
  ·  Дозвольте "прихватизувати" 
  ·  Тимчасове житло 
  ·  Російські бар'єри для Штатів 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Історія у Поступі
  ·  Кінець тихоокеанської експансії 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Франція Андре Кертеса 
  ·  Булгаков як дух свободи 
  ·  Пам'яті Лебуша 
  ·  Лувр -- Дніпропетровськ 
  ·  Місце для мистецтва 
Літературний Поступ
  ·  Праці автора декалогу 
Спорт-Поступ
  ·  "Динамо" виходить уперед 
  ·  Монте-Карло: два в одному 
  ·  "Козачка" -- чемпіон 
  ·  Знай наших! 
  ·  Хокей в НХЛ 
  ·  Ще одна перемога 
  ·  Кінець епохи Тіхонова 
  ·  Українські клуби опускаються 
  ·  Лідери здобувають очки 
  ·  "Монако" знову лідер 
Дайджест
  ·  Не анклав і не ханство 
post-Поступ
  ·  На то і NATO 
Пост-Faktum
  ·  Довести Ейнштейна 
  ·  КАЛЕНДАР