BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Інтерв''ю у Поступі.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
31 березня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Паранджа для фігури замовчування
Вікторія САДОВА
 
З фондових збірок
Учора до редакції "Поступу" надійшов факс із прес-релізом, який містить інформацію про стан збереженості творів давнього українського мистецтва, перенесених з Вірменського собору у фондосховища Національного музею у Львові. Важко сказати, ким саме підготовлений прес-реліз, адже жодного посилання на це документ не містить, однак, сподіваючись на те, що це офіційна інформація, публікуємо її повністю.

"Від 1994 року до 2003 Національний музей у Львові виконував програму переміщення фондових збірок давнього українського сакрального мистецтва з фондосховищ Вірменської церкви до новообладнаних фондосховищ у будівлях на просп. Свободи, 20 та вул. Лесі Українки, 10. Перенесена збірка складається з творів іконопису XIV-XIX століть (4 000 одиниць збереження), давнього декоративного дерева (різьблені фрагменти іконостасів, свічники-поставники, свічники-многосвітичі, ручні дерев'яні різьблені хрести та ін. -- 2 142 од. зб.), давнього декоративного металу (2 852 од. зб.), давньої декоративної та кам'яної скульптури (783 од. зб.), а також науково-допоміжного фонду з кожної групи збереження. Під перенесені збірки були виділені та відповідно обладнані приміщення фондосховищ, відповідно до вимог нормативних документів обліку, охорони і збереження музейних цінностей та рекомендацій залучених провідних фахівців з консервації і збереження музейних пам'яток. Переміщення здійснювалося поетапно, згідно із затвердженими річними планами роботи: кожна група експонатів відбиралася з огляду на її мистецьку вартість, час створення. Перевагу надавали найвидатнішим і найціннішим пам'яткам. Твори надходили до реставраційних майстерень, де піддавалися необхідним д з нфекційним (так в оригіналі, -- ред.) і консерваційним заходам та проходили період первісної акліматизації. Роботи здійснювалися під керівництвом художників-реставраторів вищої категорії і постійним наглядом музейної та міжвідомчої реставраційних рад. На кожну пам'ятку заведена уніфікована інвентарно-реставраційна документація, зроблена фотофіксація стану збереження творів на різних етапах переміщення. З реставраційних майстерень експонати були перенесені у новообладнані фондосховища, де пройшли фунгіцидну обробку. Стан збереження перенесених творів контролюється фахівцями -- реставраторами Національного музею у Львові: здійснюються систематичні профілактичні огляди фондосховищ та експозицій музею, над творами постійно проводяться консерваційні заходи, на цей час жодної загрозливої ситуації для творів давнього українського мистецтва немає. За період з травня 2003 р. до березня 2004 р. реставраторами опрацьовано 2 286 творів."

Ось так. Виходить, 10 років поспіль в НМ все відбувалося за програмою, за затвердженими річними планами, під постійним наглядом міжвідомчої та музейної реставраційних рад, із фотофіксацією? І не було жодної кризи, пов'язаної із фінансуванням цієї програми, забезпеченням матеріалами тощо? І не було жодних претензій до Мхітарянівської новобудови на пам'ятці архітектури? А самі фондосховища були обладнані всім необхідним? І не було жодного наказу директора НМ про перенесення в 20-градусний мороз ікон до приміщення з невідповідним кліматом? І не було жодного протесту реставраторів? І не пішов з посади через незгоду з цими неподобствами заввідділом давнього мистецтва Олег Сидор? І не змінював ніхто директора НМ? І взагалі, ніколи жодної загрози пам'яткам у музеї не було? Тому й зрозуміло, чому на цій вишитій хрестиком паранджі не залишили в кутику своєї монограми ані директор, ані головний хранитель, -- вони ж бо знають, як усе відбувалося НАСПРАВДІ! Мало того, вони знають, в якому катастрофічному стані корпус на Драгоманова і фонд стародруків, які проблеми виникли з реставрацією музейних ікон та Богородчанського іконостасу силами ЛФ ННДРЦ. Але про це -- ані пари з уст! Бо ж оприлюднити схоже -- означає підписати собі вирок. Тому не слід дивуватися таким мажорним рапортам, вони красномовно засвідчили фігуру замовчування.

Насправді ж цього прес-релізу (нехай навіть із такою пересолодженою інформацією) впродовж тривалого часу марно очікувало від керівництва музею Товариство шанувальників Львова. Як відомо, ТШЛ було ініціатором скликання "круглого столу" з участі чільників громадських організацій, влади та музейників. Але далі контакти обірвалися. Директор НМ Тетяна Лупій кількакратно відмовляла ТШЛ у відвіданні фондосховищ на вул. Лесі Українки та відділу старовинних книжок на вул. Драгоманова. Щобільше, директор не була налаштована на жодні зустрічі із ТШЛ не тільки у режимних приміщеннях з обмеженим доступом, а й на "нейтральній території", продовжуючи цим традиції стилю керування попередніх директорів братів Василя та Мирослава Отковичів. Директори НМ ніколи не шукали підтримки в громадськості, обговорюючи музейні проблеми кулуарно із тими владцями, які безпосередньо патронували своїх ставлеників. Такою людиною у разі призначення теперішнього директора НМ був попередній голова ЛОДА Мирон Янків. Тепер діяльність НМ особисто курує заступник голови ЛОДА Володимир Герич. Саме він, взоруючись на досвід незабутнього Василя Базіва, намагається напряму (тобто в обхід всіх інших інстанцій зокрема й в. о. начальника управління культури) замикати на собі багато вузлових моментів із галузі обласної культури. Однак навряд чи доводиться сподіватися, що він особисто й відповідатиме за це.

Те, що Володимир Герич тільки останнім часом очолив безліч новоорганізованих комісій (із питань функціонування української мови, підтримки видавничої діяльності, нагляду за реставрацією Богородчанського іконостасу тощо), аж ніяк не означає, що питання будуть вирішені НАЛЕЖНО. Радше, наплодити комісій -- це випробуваний компартійною секретарською роботою спосіб імітувати діяльність і забалакати будь-яку проблему. Ні в кого навіть думки не виникає про доцільність створення тих комісій, коли існують певні структури й інституції, в прямій компетенції яких -- розв'язувати певні проблеми галузі. Отже кожну таку новостворену комісію можна трактувати а) як поразку тих структур, визнання їхньої неспроможності та профнепридатності персоналу і б) як паранджу, покликану приховувати від ока громадськості певні явища, події, персоналії, котрим для успішної життєдіяльності потрібна тінь (у цілком певній конотації).

Несамохіть виникає запитання: навіщо було породжувати іще одну комісію з нагляду за реставрацією Богородчанського іконостасу, коли схожа наглядова рада вже була створена під головуванням Миколи Гориня (до неї, крім музейного керівництва, входили мистецтвознавці Микола Батіг, Володимир Овсійчук, Дмитро Крвавич) і її начебто ніхто не розпускав? Невже лише тому, що змінилася кон'юнктура? Цікаво, що до новоспеченої наглядової ради за реставрацією Богородчанського іконостасу не залучили ані згаданого вже Олега Сидора, ані науковців із кафедри реставрації Львівської академії мистецтв або якихось фахівців, які б наважилися поставити принципово питання: чи конче необхідно було розкривати барокову пам'ятку, знімаючи лаковий шар і втручаючись в авторський запис так глибоко, щоб це давало підставу твердити, що автентичність пам'ятки під загрозою? Те, що думкою науковців влада цікавиться мало, симптоматично.

Натомість під патерналістською паранджею Герича упізнаються братерські обійми Мирослава й Василя Отковичів, клерківська метушня Івана Симчича, неетичний пензлик реставратора Володимира Мокрія, який сам же й брав участь у реставрації іконостасу з Манявсього скиту, тощо... То хто за ким наглядатиме? Самі за собою? Недоброзичливці цього "міжсобойчика" злорікують, буцімто створено цю комісію для того, аби "пробивати" присудження Шевченківської премії для Богородчанського іконостасу. Звісно, що не для Йова Кондзелевича... Що ж, це цілком імовірно. Тим паче, що до ювілею Національного музею у Львові відреставрований іконостас сподіваються встановити в тих приміщеннях, в яких його перший легендарний директор музею Іларіон Свєнціцький і мав експонувати з волі фундатора митрополита Шептицького. Якщо встигнуть до цього часу відремонтувати корпуси на вул. Драгоманова, 42 і змонтувати сам іконостас. Наразі існує реальна загроза зриву цих планів. Адже вже одне те, що відреставрований Богородчанський іконостас хотіли зрепрезентувати до минулого Різдва, але не змогли, свідчить про те, що темпи його опрацювання суттєво відхилилися від запланованих. Так само не світить нам побачити результату впровадження Мирославом Отковичем новітніх реставраційних технологій під час роботи над Богородчанським іконостасом і до очікуваного Великодня. Дається взнаки те, що із очолюваної ним львівської філії ННДРЦ стався значний відтік кадрів. Отож, комісії під головуванням Володимира Гереча є над чим замислитися. Та коли вона керуватиметься у своїй діяльності такою інформацією, як цукром припудрений прес-реліз Національного музею, то можна не сумніватися, що все в нас (у них?) буде гаразд. Воістину, щасливий край, блаженна сторона...









»  ВARTО
Карикатура як візуальна публіцистика
Марія ТИТАРЕНКО
 
Так, першим було слово, але ж будь-яке слово містить образ, а відтак сенс, зміст. Руйнування такої первинної триєдності не завжди спричиняє заниження вартості твору, як наприклад, у карикатурі, де слова зайві. Радше навпаки, німа карикатура змушує говорити-думати за себе. Вона ненав'язливо пропонує привід (код) та площину для рефлексій. Жанр карикатури не дійсний без глядача вдумливого, налаштованого на діалог та мозкову атаку. Так, як не прикро, у суспільстві лінивого та пасивного глядача карикатура як жанр банкрутує та відсовується на марґінеси. До слова, згадаймо виведену ще 1991 року Назаром Гончарем формулу "Театру ледачої істоти", за якою „ТЛІ є насамперед означенням персонального спостережництва головно за відчуттями самого ж спостережника".
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Облрада в глухому куті 
  ·  Кваснєвський відкрив Рік Польщі в Україні 
  ·  ПДВ-рахунки -- з травня 
  ·  Убивцю Грека затримали в Греції? 
Погляд
  ·  Омельченко захищає Януковича 
  ·  Ющенко чекає на Мороза 
  ·  Варшавські рокіровки 
  ·  Суд згадав Тимошенко 
  ·  Удар у відповідь 
  ·  Готуємося до Дня Львова 
Поступ у Львові
  ·  Ярослав ВОВЧАК: За хамство водіїв звільнятимуть 
  ·  Данія дала гроші на екологію 
  ·  Шанс для безпритульних 
  ·  Операція "Чисті дороги" 
  ·  Обіцянки виконують. Частково 
  ·  Червоний Хрест для убогих 
  ·  Голови районів звітуватимуть 
  ·  Виселення "Природи" триває 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Медведчук боїться Сороса 
  ·  Затвердили оборонний бюллетень 
  ·  Питання з Росією вирішують 
  ·  Рух у різні боки 
  ·  Гавриш хоче міняти виборчий закон... 
  ·  ... і свариться з Литвином 
  ·  Ющенко не буде експропріатором 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Наркотикам -- ні, алкоголю -- так! 
  ·  Міґраційний скандал у Британії 
  ·  Засуджено вбивцю Юшенкова 
  ·  Узбекистан страждає через США 
  ·  Ширак залишив Раффарена 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  "Зайці" не пройдуть 
  ·  Робота за графіком 
  ·  Новий кредит від МВФ 
  ·  Металургійні "заморозки" 
  ·  Нацбанк взявся за перекази 
  ·  Ще раз про ПДВ-рахунки 
  ·  Ющенко виведе уряд на чисту воду 
  ·  Льодова експансія зі сходу 
  ·  Акцій Григоришина не "звільняли" 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Сергій ТІГІПКО: Мені не подобається російський варіант 
Арт-Поступ
  ·  Паранджа для фігури замовчування 
  ·  Карикатура як візуальна публіцистика 
Літературний Поступ
  ·  ІЛЮЗІОНІЗМ ВЕЛИКОЇ ЛЮБОВІ 
  ·  ГРА БЕЗКІНЕЧНОСТІ 
Спорт-Поступ
  ·  В очікуванні плей-офф 
  ·  Українці стріляли в Угорщині 
  ·  Гімнасти готуються до Афін 
  ·  Запахло смаженим 
  ·  Полювання за ліцензіями триває 
  ·  Золото з естонського татамі 
  ·  Визначено суперниць українок 
  ·  Лужний прощається зі збірною 
post-Поступ
  ·  Передвеликодні тези 
  ·  Заповідник 
Пост-Faktum
  ·  Норвезький Ромео в короні 
  ·  КАЛЕНДАР