BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Поступ життєзнавства.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    Мікроскоп пана Юрка.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
27 березня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:27 26-05-2017 -   У Стрию засудили зловмисника, що обікрав лікарню на 40 тис грн  
  14:12 26-05-2017 -   Незабаром ще сім поїздів зупинятимуться на станції Підзамче  
  14:0 26-05-2017 -   Найбільше проблем із невивезеним сміттям у жителів Шевченківського району Львова  
  13:18 26-05-2017 -   13-річний школяр з Жовківського району наклав на себе руки  
  13:16 26-05-2017 -   У музеї Франка показали сімейні скарби  
Україна
  15:6 26-05-2017 -   Підписано указ про право українців на безвіз  
  14:11 26-05-2017 -   Гройсман ще не знає, що робити з автівками на іноземних «бляхах»  
  14:7 26-05-2017 -   Чоловік, який розстріляв мотоцикліста в Києві, здався поліції  
  13:9 26-05-2017 -   На Волині браконьєри вирізали дуби у заповідній зоні  
  13:3 26-05-2017 -   В окружний адмінсуд Києва прийшли з обшуками  
Світ
  14:3 26-05-2017 -   В Єгипті напад на християн: десятки вбитих  
  11:25 26-05-2017 -   Експерти назвали топ-10 культурних об'єктів світу  
  10:21 26-05-2017 -   ФБР почало перевірку щодо зятя Трампа – ЗМІ  
  10:18 26-05-2017 -   У Молдові затримали мера Кишинева  
  15:21 25-05-2017 -   У Новій Зеландії вперше запустили ракету в космос  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Поступ життєзнавства  » 

___________________________________________________________________________

Для Мела Ґібсона фільм "Страсті Христові" став Літургією
Вітторіо МЕССОРІ
 
Після двох годин і шести хвилин, проведених у темній звукоізольованій кімнаті, вмикають світло. Нас -- 12 осіб, які отримали виняткову можливість подивитися цей фільм. Серед них я єдиний журналіст. На запрошення режисера фільму "Страсті Христові" Мела Ґібсона і його продюсера з Icon Films Стіва Мак-Івіті ми першими в Європі побачили кінцевий варіант цієї стрічки, щойно привезеної з Лос-Анджелеса.

Після закінчення титрів, у яких американські імена перемішуються з італійськими, де за висловленням подяки муніципалітету міста Матера іде подяка богословам і експертам з древніх мов, де ім'я Розалінди, дочки Челентано (роль диявола), стоїть поруч з ім'ям румунської єврейки Майї Моргенштерн (роль Діви Марії), техніки вмикають світло. Маленьку кімнатку не покидає тиша.

Тихо плачуть дві жінки, поруч зі мною -- зблідлий єпископ. Його очі заплющені. Молодий церковний служитель нервово перебирає пальцями вервицю. Одинокі оплески відразу ж припинилися. Протягом багатьох, дуже довгих хвилин, поки йшов фільм, ніхто не вставав, не ворушився, не говорив. Значить те, про що нам розповідали, була правда: "Страсті Христові" пронизали нас, проникли в нас, потрясли нас. А це і було наміром Ґібсона.

Особисто я був розгублений, стоячи перед завданням щось сказати про цей фільм. Радше навіть безмовний. Роками я вивчав грецьку мову, якою євангелісти описують події останніх днів життя Христа. Кожна історична деталь тих 12 годин у Єрусалимі мені відома. Про це я написав 400-сторінкову книгу, яку сам Ґібсон узяв до уваги. Значною мірою мені відомо все, про що йдеться у фільмі. Після його перегляду я відкривав для себе те, що, на мою думку, знав. Усе змінюється, коли слова перекласти в образи, та ще й от такої сили, образи, які перетворюють ці слова у Плоть і Кров, промовисті знаки любові і ненависті.

З гордістю та стриманою скромністю, з прагматизмом, переплетеним із містицизмом, Мел зазначив: "Якщо цей фільм не вдасться, то це означатиме, що наступні 50 років у релігійного фільму не буде майбутнього. Ми поєднали у фільмі найкраще: необхідну кількість грошей, престиж, час, акуратність, талант чудових акторів, знання науковців, натхнення містиків, досвід і сучасні технології. До того ж, ми були впевнені, що займаємося гідною справою і що ті події, про які ми розповідаємо, стосуються кожного з нас. Наше вічне життя назавжди пов'язане з цим Євреєм. І якщо ми не привернемо до цього уваги, то хто це зробить за нас? А ми привернемо увагу, я впевнений. Уся наша праця супроводжувалась багатьма знаменнями, які це тільки підтверджують".

Під час зйомок дійсно відбулося набагато більше, ніж ми знаємо; багато чого залишиться у глибинах душ: навернення до Бога, звільнення від наркотиків, примирення з ворогами, покаяння розпусника, видіння загадкових осіб, дивні енергетичні вибухи, незрозумілі постаті, що падали на коліна перед виконавцем ролі Христа -- Джеймсом Кевізелом, два спалахи блискавки, одна з яких вдарила у хрест, але нікого не поранила. І згодом знакові збіги: Мати Божа з лицем єврейської акторки та прізвищем Моргенштерн, яке, як потім з'ясувалось, у перекладі з німецької мови означає "ранкова зоря" (з литійних молитов вервиці).

Ґібсон пам'ятав застереження Блаженнійшого Анджеліко: "Щоб зображати Христа, потрібно жити разом з Ним". Тому атмосфера на студії під час зйомок була подібною до сакрального середньовічного дійства, процесії прочан, що бичували себе перед мощами мучеників. Щовечора священик у чорній сутані служив месу Папи Пія V під відкритим небом латинською мовою на візку бродячого театру XIV століття. Саме тут криється справжня причина рішення, аби у фільмі євреї говорили арамейською, а римляни -- народною латиною, що, напевно, образить вуха наших студентів-класиків, які звикли до ціцеронівського красномовства.

Сам Мел Ґібсон -- католик, що шанує традицію і переконаний прихильник доктрини Тридентійського собору, згідно з якою Божественна Літургія -- не тільки братерська трапеза, а насамперед жертва Христа і безкровний спомин Його страждань. Саме у цьому він бачить сенс Літургії. Спасенна цінність дійства та жестів, кульмінацією яких стає Голгофа, не мають потреби у популярному поясненні.

Фільм став Літургією для свого творця. Нехай же він і залишиться Літургією, з її важкою до розуміння мовою, як це було протягом багатьох століть. Якщо розум не розуміє, то це на краще. Що з того, якщо серце розуміє, що все, що відбулося, відкупляє нас від гріха і відчиняє перед нами двері Спасіння. Точнісінько, як про це говорить пророцтво Ісаї в уривку "Слуга Ягве", який є прологом до цілого фільму. І цей дивовижний факт, видається мені, може бути підтвердженим: за якийсь час глядач перестає читати субтитри і занурюється в жахливі і дивовижні сцени, що промовляють самі за себе.

З технічного погляду ця робота дуже високої якості. Поруч з нею всі попередні фільми про Христа здаються невиразною архаїкою. У фільмі Ґібсона глядач зіштовхується з продуманим освітленням, мистецькою операторською роботою, прекрасними костюмами, то грубими, то розкішними декораціями, неймовірно реалістичним гримом, майстерною грою чудових професіоналів під керівництвом режисера, який і сам є знаменитим актором. Крім того, зворушують спецефекти, механізм яких, за словами виконавчого продюсера Ензо Сісті, залишиться у секреті, щоб підсилити загадку фільму, в якому техніка поставлена на службу вірі. Це віра в істинно католицькому сенсі -- адже не випадково фільм так сподобався Папі Івану Павлу II і більшості кардиналів, зокрема і кардиналу Ратцінгеру, який охарактеризував "Страсті Христові" як маніфест, що переповнений символами, які повною мірою може зрозуміти тільки компетентне око. Проте незабаром світ побачить книга, що допоможе глядачеві зрозуміти ці символи.

Радикальний католицизм цього фільму полягає насамперед у відкиненні всякої деміфологізації життя Христа -- історія подана згідно з євангельською хронологією. Католицизм тут виявляється у визнанні божественності Христа, що присутня у Його людській природі. Божественність, що драматично прошиває людське тіло понадлюдською спроможністю витерпіти такі страждання на відкуплення гріхів світу, які жодна людина ніколи не зазнає.

Інший аспект радикального католицизму цього фільму -- матеріалізація Євхаристії: Кров Страстей постійно змішується з Євхаристійним вином, а його Тіло, піддане катуванням, -- з освяченим Хлібом. Також присутній яскравий богородичний мотив: Марія і диявол (зображений у фільмі як жінка або навіть якась безстатева істота) усюдисущі. Образ Божої Матері, що проходить через весь фільм, сполучений з тихим болем, а образ диявола -- з лукавим задоволенням.

Від Анни Емеріх, стигматки-провидиці, Мел Ґібсон запозичив приголомшливе перейняття темою: сцена, де дружина Понтія Пілата, ридаючи, пропонує Марії хустинку, щоб стерти кров з Тіла її Сина -- є однієї з найніжніших сцен у цьому не просто жорстокому, а нелюдяно жорстокому фільмі. Настільки ж нелюдському, наскільки були нелюдські Страсті Христові. Зневірений після зречення Петро падає на коліна перед Пресвятою Богородицею, щоб одержати прощення.

І мені видається, що богословська важливість, яку приписують Богоматері і Євхаристії, -- важливість не духовна чи зведена до спогаду, а представлена у найбільш матеріальний спосіб, а отже, католицький -- викличе деяке збентеження у Протестантських Церквах Америки, які, ще не подивившись картини, вже організували кампанію на її підтримку.

Якщо дві години присвячено мучеництву Христа, то і двох хвилин буде достатньо, аби зрозуміти, що Його смерть -- це не кінець фільму: від Страсної П'ятниці до Пасхи, до Воскресіння, яке Ґібсон специфічно зобразив за словами євангеліста Івана про спорожнілий гріб, залишено достатньо знаків, аби бачити і вірити, що Закатований переміг смерть.

Антисемітизм або антиюдаїзм? Не варто грати словами, що занадто серйозні. Особисто я поділяю думку багатьох авторитетних представників американського єврейства, що радять своїм одновірцям не засуджувати фільму, не подивившись його. У фільмі чітко зрозуміло, що провина за смерть Христа лежить не на якійсь окремій людині, але на всіх людях без винятку.

Упертості Кайяфи у вимозі розіп'ясти зрадника Садукея, що не представляв єврейський народ, а радше сам був ним не люблений, більше ніж достатньо протиставлено нечуваний садизм римських катів. Політичному боягузтву Пилата, що змушує його йти проти власної совісті, протиставлено сміливість члена Синедріону (епізод, який додав Ґібсон), що заперечує первосвященикові, викрикуючи, що цей суд незаконний. І чи не є євреєм Іван, який підтримує Матір Ісуса? Набожна Вероніка? Імпульсивний Симон з Киренеї? Або єрусалимські жінки, що плачуть від горя? Чи не є євреєм Петро, який, будучи прощеним, помре за Вчителя?

На початку фільму, ще до того, як розгорнеться головна драма, вистраждана Магдалина запитує Діву Марію: "Чому ця ніч так відрізняється від інших?" "Тому, -- відповідає Марія, -- що всі ми були рабами, але незабаром перестанемо ними бути". Усі, абсолютно всі, "і євреї, і погани". Цей фільм, за словами Мела Ґібсона, ранить агресією, аби запобігти їй, прагне знову донести до людей вістку про Бога, який є Любов.

А що ж це буде за Любов, якщо Бог відмовить у ній хоча б одній людині?

Переклав з англійської Стефан Дмитришин (УКУ)

Вітторіо Мессорі, журналіст, автор книг "Гіпотези Ісуса" (1976), "Доповідь Ратцінгера" (1987) та інтерв'ю з Папою Іваном Павлом ІІ "Переступаючи поріг надії" (1994).









» 
Три людські насолоди
 
Недарма у Святому Письмі сказано: "Не промовляй імені Господа Бога твого надаремно". Людина як нечемна, нерозумна й надокучлива дитина, просить Бога про все, що їй тільки спаде на думку: щоб син вступив до університету, щоб донька вийшла заміж за багатого, навіть щоб удався нечесний бізнес чи в сусідки здохла корова. Людина опускає Всевишнього до своїх банальних, мізерних, навіть грішних потреб, забуваючи, що кожний контакт з Ним, кожна молитва має бути, як говорить Монтень, лише сповненою каяття й чистоти помислів. Хтось із отців Церкви влучно написав, що просити в Бога матеріальних речей, все одно, що просити в царя гною. Справді, цар може дати тобі золота й діамантів, а гній -- це просто не його компетенція.
Детальніше>>
» 
Чистота молитви
 
Я думаю про те, звідки ми одержали помилкове прагнення звертатися до Бога в усіх наших намірах і заходах, кликати Його на допомогу в усіх наших нестатках і справах, в яких нам через нашу слабкість потрібна допомога. Ми не переймаємося тим, чи справедливі, чи несправедливі наші бажання, і волаємо до імені Його й могутності в усіх ситуаціях і в усій справах, навіть у найбільш хибних? Звичайно, Він -- єдиний наш захисник, і в Його владі всі засоби, щоб нам допомогти. Та, не говорячи вже про те, чи завгодно Йому буде зглянутися на нас Своєю батьківською милістю, Він так само справедливий, як милостивий і всемогутній. І справедливість Свою Він виявляє частіше, аніж всемогутність, сприяючи нам по змозі вимог цієї справедливості, а не відповідно до наших прохань.
Детальніше>>
» 
У вузькому колі обмежених людей
 
-- Життєвий рівень, який сьогодні є в білоруського народу, з різних причин нижчий від коліна, ще нижче бути не може.

-- Останнє волосся стало в мене сторчма, коли я довідався про стан економіки.

-- Гуманітарна допомога -- це безкоштовно, це для народу, зокрема для науковців, для чиновників.

-- Від сьогодні впливати на ЗМІ, а також втручатися в їхню роботу ми будемо досить активно. Я прийшов щонайменше на десять років, і журналістам до цього треба готуватися.

-- Повірте, що сьогодні на московських каналах сидять звичайні злодюги, стовідсоткові злодюги. Ви знаєте, я вам скажу відверто, якщо б у мене журналіст або політик так почав кричати, то я б йому вирвав язика.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Лазаренко "прославив" Україну 
  ·  Ющенко все одно переможе 
  ·  Переходимо на літній час 
  ·  Пропорційний крок до політреформи 
Погляд
  ·  Нова кадрова сенсація 
  ·  Шість котеджів Лазаренка 
Поступ у Львові
  ·  Ювілей Львівського вокзалу 
  ·  До Польщі з карткою 
  ·  Вода робить ями 
  ·  Перукарі змагаються 
  ·  Амбіції обласного значення 
  ·  Януковича використали 
  ·  Святкуймо по-європейськи 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Ірак Кучму не врятує 
  ·  Депутати проти Медведчука 
  ·  Жир не віддавав плівки Мельниченка 
  ·  Влада боїться Сороса 
  ·  Напад на журналістів у Мукачевому 
  ·  У Марчука пропали ракети 
  ·  "1+1" дасть слово Тимошенко 
  ·  Кучма зрадив олігархам 
  ·  Кучма погрожує Клюєву 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Арафату дозволили жити 
  ·  Конституцію ЄС ухвалять влітку 
  ·  Вбиваєш плід -- вбиваєш людину 
  ·  З печери -- до цюпи 
  ·  "Аль-Каїда" готує переворот 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Кредитні історії від Нацбанку 
  ·  Чесний бізнес в Україні неможливий 
  ·  "Одеса-Броди" запрацює у травні 
  ·  Україна забула подати заявку 
  ·  Чорнобиль у оренду 
  ·  Виплати самогубцям 
  ·  Росія відмовилася від претензій 
  ·  Кучма проти мораторію 
Поступ життєзнавства
  ·  Три людські насолоди 
  ·  Чистота молитви 
  ·  У вузькому колі обмежених людей 
  ·  Для Мела Ґібсона фільм "Страсті Христові" став Літургією 
Арт-Поступ
  ·  Театральна міні-енциклопедія 
  ·  Не знаю, чи написав я духовну музику 
  ·  Рідлі Скотт -- реаніматор 
  ·  Родріґез збирає банду 
  ·  Ґібсон зробить єврейський вестерн 
Спорт-Поступ
  ·  Голепад на "Сан-Сіро" 
  ·  У Львові скоро фінал 
  ·  Ставка на футболістів "Дніпра" 
  ·  Сьогодні "Карпати" -- "Волинь" 
  ·  Інтертото не буде 
  ·  Плющенко -- король льоду 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Мікроскоп пана Юрка
  ·  Мікроскоп пана Юрка 
post-Поступ
  ·  Україна як алегорія 
Пост-Faktum
  ·  Література олігархів 
  ·  КАЛЕНДАР