BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Аналітика у Поступі.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Спорт-Поступ.    Інтерв''ю у Поступі.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
19 листопада 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  17:48 17-11-2017 -   У центрі Львова побудують церкву  
  15:13 17-11-2017 -   У Львові буде вулиця Яцека Куроня, але це не Стрийська  
  15:10 17-11-2017 -   На Львівщині стартує сезон полювання на зайців  
  14:46 17-11-2017 -   На Радехівщині затримали браконьєрів, що вполювали двох косуль  
  13:25 17-11-2017 -   У районному суді Львова вибухівки не знайшли  
Україна
  15:17 17-11-2017 -   Розробку спідньої білизни для жінок у ЗСУ відклали через критику  
  15:15 17-11-2017 -   Луценко каже, що справа у НАБУ стосується його сина  
  14:45 17-11-2017 -   Дніпровські лікарі рятують капітана поліції, що підірвався на міні  
  14:44 17-11-2017 -   Дощі зі снігом: якою буде погода на вихідні  
  13:38 17-11-2017 -   У Києві у ході весільних гулянь, сталося вбuвствo через необережність  
Світ
  15:19 17-11-2017 -   Польські кардіологи безкоштовно прооперували жителів Львова  
  15:8 17-11-2017 -   В італійській тюрмі помер колишній ватажок «Коза ностра» Тото Ріїна  
  10:57 17-11-2017 -   Саудівським принцам запропонували обміняти свої статки на свободу - ЗМІ  
  10:41 17-11-2017 -   В Японії залізнична компанія вибачилась за відправлення поїзда на 20 секунд раніше  
  10:17 17-11-2017 -   Німеччина – фаворит букмекерів на перемогу у Чемпіонаті світу з футболу  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Між кількістю і якістю
Яким ГОРАК
 
Етелла Чуприк
Періоди творчого "мовчання", перерви, кризи в діяльності митця -- річ звичайна, нормальна, деколи навіть потрібна. У такі моменти найчастіше відбувається підсумковий перегляд певного етапу життя, творчих досягнень, зміна погляду на деякі позиції власної діяльності, залучення до неї чогось нового, не апробованого. Наслідком таких пауз є початок нового етапу діяльності, зміна разом із збагаченням внутрішнього світу, власного професійного іміджу й амплуа. Давненько вже не з'являлася на львівських концертних сценах заслужена артистка України Етелла Чуприк, переживаючи, очевидно, один із таких етапів. Чи змінилася творчо вона за цей час? Що нового з'явилося в її виконавстві? На які шляхи далі скерує вона свої творчі сили? Ці питання інтригували, бентежили уяву багатьох, хто поспішав на сольний клавірабенд артистки, що відбувався у концертному залі ім. С. Людкевича.

Почуте дало підстави для суперечливих відповідей на поставлені запитання. З одного боку, деякі зміни відбулися: піаністка поповнила свій і без того багатий репертуар новими, без сумніву, вартісними творами, а що особливо важливо -- творами української музики, яких донині в її репертуарі було дуже мало. "Апасіоната" Л. Бетговена, "Естампи" К. Дебюссі, етюд-картина С. Рахманінова ор.39 №2, чотири прелюди та сюїта "Пасакалія, скерцо і фуга" М. Колесси -- ось ті виконані на концерті твори, які показують тенденцію піаністки до поповнення репертуару масштабними, глибокими, навіть філософськими музичними полотнами. Гідне схвалення і те, що для збагачення свого українського репертуару Етелла Чуприк взяла твори М. Колесси, виконання яких (як і весь концерт) присвятила недавньому ювілею композитора. Микола Філаретович був у залі, що само собою робило цей концерт небуденною подією і подвоювало відповідальність артистки за виконання. Але це лише один бік медалі.

З іншого боку, коли зважити, що змінилося у ставленні піаністки до виконуваного матеріалу, чи змінилася на краще якість виконання, то тут поступу, на жаль, не відбулося. Зрозуміло, що йдеться не про технічний бік справи (тут артистка, безумовно, є у всеозброєнні), а про вищі речі, над якими рано чи пізно, але замислюється кожен артист. Йдеться насамперед про відповідність репертуару натурі піаністки. Кожен артист природно відбирає для виграшного показу своєї майстерності ті твори, до яких внутрішньо духовно дозрів, які найкраще відповідають його натурі. Схвалюючи прагнення Етелли Чуприк до глибоких і великих композицій, не можемо, однак, ствердити, що виконані твори є виграшними для бурхливого, запального темпераменту піаністки, що вона осягнула їх внутрішньо потрібною мірою. Твори ці чужі артистці, яка, щоб підкреслити стихійну темпераментність і зовнішній блиск виконання, не спиняється ні перед відповідністю виконання образу, характеру твору, ні перед точністю відтворення тексту, а навіть робить замах на святе -- на авторську волю, виражену у нотному тексті. Цим пояснюються, наприклад, неодноразові самовільні безпідставні зміни темпу (у розробці першої частини сонати Л. Бетговена, скрізь у сюїті М. Колесси), де вони непередбачені авторами в тексті. Усе перевершило з цього погляду виконання етюду-картини С. Рахманінова ор.39 №2 у безпідставно зашвидкому темпі і невідповідному настрої та образі твору: адже з курсу музичної літератури відомо, що тема твору є автоцитатою С. Рахманінова з симфонічної поеми під промовистою назвою "Острів мертвих", що у голосах фактури постійно присутній мотив середньовічної секвенції Dies irae -- вже це повинно наштовхнути виконавця на трагічний образ смерті, а відповідно й повільний темп, підкреслений авторською ремаркою -- Lento assai. Годі говорити, що порушення цього призвело до невідповідності образу, задуманого автором. Безпідставні зміни темпу у виконаних творах не раз спричиняли у виконані втрати пальцевої чіткості і ритмічної точності, як це відчувалося у фіналі Бетговенівської сонати. Невідповідність творів натурі піаністки підкреслювала й нестача витонченої шкали звукових градацій, що має велике значення для створення відповідного образу. Витонченого володіння градаціями звуку, гри "душевними півтонами", прозорості звукової палітри, ювелірного шліфування деталей вимагали твори М. Колесси і К. Дебюссі, а їх артистка передати не зуміла. Відчувалося: де тільки увиразнювалися прийоми піаністичного письма, там артистка переходила на лістівсько-рахманінівський "форсаж" (як в "Пасакалії" чи "Естампах"), все решта заповнювало неглибоке і одноманітне звучання інструмента. А градацій, звукових півтонів між цими двома крайнощами не було. Через те остання п'єса з "Естампів" втратила свою красу і звукозображальний ефект, як і "Осінній" та "Фантастичний" прелюди М. Колесси.

От таке ставлення до деталей виконання руйнувало всі благі й найкращі наміри піаністки, а професійного музиканта -- дивувало. А найбільший жаль викликало те, що піаністка такими виступами нівечить своє позитивне і загалом перспективне сценічне виконавське обличчя, втрачає коло своїх прихильників (зауважимо, що слухачів-музикантів на концерті було значно менше, ніж у попередні роки) і не десь в чужих краях, а в себе ж таки вдома... У вдумливого слухача виступ залишив без відповіді низку гірких питань: чи можна так зловживати загальною ефектністю і темпераментністю виконання, не додаючи до нього глибшого аналізу і осмислення виконуваного твору? Чи має тоді цінність багатство та універсальність репертуару? Чи не варто обмежитися певною кількістю творів, а більше попрацювати над якістю виконання?









» 
Острів скарбів у бурхливому морі повсякденності
Завтра, 27 березня, -- Міжнародний день театру
Сильвестр ФЕЛІС
 
Театр -- одна з найважливіших галузей культури. Він є мистецтвом втілення драматичних творів на сцені, поєднує художнє слово, музику, спів, танець, сценографію з акторською майстерністю. Театр -- це й сукупність драматичних творів окремого художнього напряму (театр Шекспіра, Островського, Чехова, Лесі Українки, Івана Франка, Карпенка-Карого, Олеся, Шоу, Брехта, Стріндберга чи Дюренмата). Театр -- приміщення, де відбуваються вистави (зі сценою, глядацькою залою тощо). Здебільшого це чудові архітектурні споруди з особливою естетичною аурою. Театр -- заклад, що здійснює постановку п'єс, маючи для цього всі необхідні засоби й умови. Сукупність таких складових утворює соціальний інститут, який функціонує з античної епохи і відіграє важливу роль у духовному житті суспільства, розважаючи, освічуючи, виховуючи, надихаючи своїх шанувальників. Для багатьох людей у цивілізованому суспільстві відвідування театру є культурною й моральною потребою. Разом із глядачем театр утворює неподільну єдність, своєрідний тандем. Єжи Ґротовський -- теоретик і діяч світового та польського театру -- вважав театр ритуалом, психологічними взаєминами акторів і глядачів.
Детальніше>>
» 
Музика за 120 секунд
 
У суботу в Тернопільській філармонії відбудеться перша акція із серії благодійних концертів, кошти від яких надходитимуть у Фонд встановлення пам'ятника славетній українській оперній співачці Соломії Крушельницькій. Приємно, що започаткувати цю традицію зголосилися львівські виконавці: відома піаністка Оксана Рапіта та молоді учасники камерного оркестру Львівської державної музичної академії ім. Миколи Лисенка під мистецьким керівництвом Артура Микитки.

Учора у Львові виконавець на ударних інструментах Ігор Марцефал, який здебільшого концертує у країнах Заходу, записав унікальну партію тамтамів до "шаманської" музики з нового альбому львівської співачки Марини Курсанової, продюсером якого є відомий український аранжувальник Володимир Бебешко. Попереду в творчої групи не тільки завершення роботи над записом фольк-альбому, а й плани його репрезентації в Палаці Потоцьких та на сцені Опери. Цілком можливо, що після прем'єри цю по-сучасному інтерпретовану українську автентику зможуть почути у святих місцях Тянь-Шаню та Індії.
Детальніше>>
» 
ТЕАТР
Богдана БОДНАР
 
Цій сьогоднішній театральній колонці таки випадає бути святковою, адже завтра -- Міжнародний день театру. І хоча театр -- це завжди свято, завтра він буде ще святковішим і глядач буде ще більш щедрим на оплески, якщо він, звичайно, завітає цього дня у театр. Як відчувають себе у цей день актори? Чи є це для них справді святом? Мені видається, що кожен вихід для актора на сцену -- це свято, яке вінчає будні його сізіфової праці. Ліда Данильчук розповідала, що зовсім недавно, граючи на Львівській пивоварні виставу "Сон. Комедія" мала цікаву пригоду. Як завжди, монтувала власноруч сценографію і несподівано від робітників отримала запитання: "А хто ця артистка, що гратиме виставу, як вона виглядає?"
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Аврал у Верховній Раді 
  ·  П'ята дитина Ющенка 
Погляд
  ·  Аджарська криза 
  ·  Пам'яті Чорновола 
  ·  Українські апетити Берлусконі 
  ·  Ціна депутатів 
Поступ у Львові
  ·  Розійшлися мирно 
  ·  Молодь тягнуть на барикади 
  ·  Майбутнє за новими технологіями 
  ·  На кота в мішку не купилися 
  ·  Заробітчан закличуть на вибори 
  ·  ПТУ треба реформувати 
  ·  Експерти з книговидання 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Більшість переформатовується 
  ·  Тимошенко перемогла Корчинського 
  ·  Плівки Мельниченка знову перевірять 
  ·  Татари на межі 
  ·  КПУ захищає Кучму від Штатів 
  ·  Дихай вільно! 
  ·  Фельдман відсидить сповна 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Беззахисна Британія 
  ·  Викриття по-американськи 
  ·  Терористи пошкодували Францію 
  ·  Блер зустрівся з аль-Каддафі 
  ·  Ізраїль репрезентував новий літак 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Нікого й не виселяли!.. 
  ·  Кірпа суперечить сам собі? 
  ·  Податківці охоронятимуть спирт 
  ·  Дозволили тимчасовий імпорт 
  ·  Ринок зерна буде стабільним 
  ·  Акції "Магнусу" обмінювали на вогнегасники? 
  ·  Село, як у людей 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Аналітика у Поступі
  ·  ГУЛАГ по-американськи 
Арт-Поступ
  ·  Між кількістю і якістю 
  ·  Острів скарбів у бурхливому морі повсякденності 
  ·  Музика за 120 секунд 
  ·  ТЕАТР 
Літературний Поступ
  ·  ІСТОРІЇ ГРОНО П'ЯТІРНЕ 
Спорт-Поступ
  ·  6,0 -- це ще не перемога 
  ·  Дощ нагород для каратистів 
  ·  Майбутнє спорту -- за наукою 
  ·  Шанси залишаються в усіх 
  ·  Потенційна "бронза" 
  ·  Лише одна перемога 
  ·  Вогонь вирушив у мандрівку 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Микола ГОРИНЬ: Львівщину намагаються перетворити у політичну пустелю 
post-Поступ
  ·  П'ять років без Чорновола 
Пост-Faktum
  ·  Місто починається з вокзалу 
  ·  КАЛЕНДАР