BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Дати Поступу.    Арт-Поступ у світ.    Львівські обсервації.    Поступ технологій.    Реклама в Поступі.    Спорт-Поступ.    Розмаїтий Поступ.    КіноПоступ.    Наша Афіша.    Пост-Factum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
9 травня 2002 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:28 28-04-2017 -   У Львові буде встановлено меморіальну таблицю Андрію Білику  
  15:23 28-04-2017 -   Шахрай не заплатив львів’янці $6 тис. за куплений автомобіль  
  15:21 28-04-2017 -   На Львівщині судитимуть чоловіка, який викрав з могили на кладовищі погруддя пам’ятника  
  14:5 28-04-2017 -   Через ремонт колії трамваї не їздитимуть до львівського залізничного вокзалу п'ять місяців  
  14:1 28-04-2017 -   Внаслідок задимлення через коротке замикання електромережі у 1-ій поліклініці постраждалих і збитків немає  
Україна
  15:30 28-04-2017 -   4 травня почнеться суд над Януковичем, докази неспростовні – Порошенко  
  15:25 28-04-2017 -   Двоє офіцерів ЗСУ продавали перепустки через лінію розмежування  
  15:17 28-04-2017 -   Ситник: ГПУ порушила справи проти Супрун  
  13:59 28-04-2017 -   Порошенко: Гроші Януковича уже в Держказначействі  
  12:46 28-04-2017 -   Шахраї зняли більше десяти мільйонів із карток українців  
Світ
  15:33 28-04-2017 -   Самойлова підтвердила, що 9 травня співатиме в окупованому Севастополі  
  15:19 28-04-2017 -   У Британії Кличка назвали російським гігантом  
  12:44 28-04-2017 -   У США стратили вже четвертого в'язня за тиждень  
  10:7 28-04-2017 -   Бундестаг схвалив часткову заборону нікабу  
  10:6 28-04-2017 -   В Угорщині затримали майже тонну бурштину з України  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ у світ  »  МАЕСТРО

___________________________________________________________________________

Завершуючи епоху, або Останній із могикан
Європейське турне Кшиштофа Пендерецького
Петро ВОРОПАЙ
 
Кажучи про концерти Пендерецького, неодмінно потрібно уточнювати: у якій якості виступав пан Кшиштоф – як композитор або як диригент? Цього разу обидві іпостасі творчої діяльності знаменитого поляка будуть презентовані: крім творів Бетховена, у своє європейське турне він узяв П’яту (“Корейську”) симфонію самого Пендерецького і його ж скрипковий концерт “Метаморфози”.

У “Метаморфозах” щасливо поєднуються віртуозна репрезентативність із глибокою рефлексією з приводу постромантичної традиції. Втім, діалог часів і стилів, у котрий самозабутньо занурюється композитор, – є невід’ємною рисою його таланту. Починаючи, як революціонери-новатори всіх часів, з повалення всіх канонів, Пендерецький разом із Лютославським побавився сонористикою – і дуже швидко переконався, що цей шлях завів його в тупик. “Я зрозумів, що засобами алеаторики мені більше нічого сказати, далі я неминуче приречений на самоповторення”, – вирішив він. І повернувся в річище академічної традиції: до великого симфонізму, до монументальних ораторій, до широкого подиху протяжних оркестрових творів.

Сам Пендерецкий цілком усвідомлює, що є “останнім із могикан”, композитором, що завершує трьохсотлітню епоху розвитку західноєвропейського симфонізму: із вибудованою і логічною системою опозицій, з обов’язковим тематизмом і канонічними принципами його розробки. Але маестро не знайшов для себе іншого шляху: “Я не знаю сьогодні жодного значного автора, що відкрив би принципово нові способи вираження”.

Тому Пендерецький охоче погоджується, коли його порівнюють із таким колосом, як Йоганн Себастьян Бах. Бах могутньо і недвозначно завершив епоху бароко; Пендерецький же завершує епоху “великого симфонізму”, період, протягом якого королевою жанрів була симфонія. Саме симфонія як жанр і форма – як вважалося донедавна – дозволяла композитору створювати об’ємну і багатопланову картину світу, претендуючи на володарювання думками.

Нині ніхто не може замахнутися на рішення настільки всеосяжних художніх завдань. Глобальне світобачення змінилося локальним; на перший план випнулися деталі, багатозначні прикмети часу, дрібниці, автори яких проникаючи за глянсову поверхню, прагнуть відчути велич і єдність світобудови: так у краплі води справжній художник здатний побачити океан. Серйозність тону, значущість авторського висловлення скасовані; нинішньому часу ближчими є ігри з різноманітними культурними кодами і паролями, напрацьованими всією попередньою історією мистецтва.

У цьому мерехтливому арт-світі добротні симфонії Пендерецького сприймаються як релікти естетичної парадигми, що минула, як архаїчні свідчення відчужених від сучасної арт-свідомості епох.
Академічний і багатослівний симфонічний лист – як написана, зокрема, “Корейська” симфонія – уже нічого не може повідомити ні розуму, ні серцю слухача. Ми, фактично, присутні навіть не при кризі жанру – але при смерті жанру, доки не знайдеться певний переконливий культурний хід, здатний реанімувати традиційну симфонію.

Тож слухати музику Пендерецького іноді буває і нудно, і сумно. Нудно – тому що маловиразний, “стертий” тематизм почав приїдатися приблизно на п’ятій хвилині звучання. Сумно бути присутнім при смерті жанру, який колись процвітав, і спостерігати за тим, як згасає харизма найбільшої художньої постаті минулого століття. Переоцінка цінностей відбулася – але ностальгія за “золотим століттям” симфонії не вщухає.

Утішає те, що пан Кшиштоф за своє століття – а маестро стоїть на порозі 70-річчя – зібрав таку представницьку колекцію регалій, відзнак, премій і звань, що його внесок у світову культуру явно оцінений вдячним людством. Останні відзнаки в довгому переліку нагород – присудження престижної Каннської премії “Нині живому Композитору року” і прийняття Пендерецького в ряди почесних членів віденського “Мюзик Ферайна” – авторитетного музичного товариства, у якому перебували і Вагнер, і Брамс, і навіть – посмертно – Моцарт і Шуберт.

До того ж Пендерецький активно виступає у всьому світі як диригент, даючи по 50-70 концертів у рік. Інтенсивно складає музику. До речі, за власним його зізнанням, може робити це скрізь: у літаку, у готельному номері, між репетиціями. Йому нітрохи не заважає галас.

Такій здатності до концентрації можна тільки позаздрити. А те, що в хвилини відпочинку маестро захоплено віддається вирощуванню власного саду, що розкинувся на площі в 30 гектарів під Краковом, свідчить: у цій людині на рідкість гармонійно поєднуються раціональний і природній початки. Пендерецький послідовно і цілеспрямовано будує звуковий, почуттєвий і предметний світ навколо себе – і йому байдуже те, що відбувається десь вдалині.









»  КОЛЕКЦІЯ
Денді, бонвіван, колекціонер
Помер барон Ганс Гайнрих фон Тіссен-Борнемісса
Підготувала Катерина СЛІПЧЕНКО
 
Денді, бонвіван, колекціонер
Я ж не можу взяти картини із собою на небо – куди я сподіваюся сам незабаром потрапити. Так що, як не сумно буде для мене це розставання, але моя колекція залишиться тут.”

Ці слова барон Ганс Гайнрих Тіссен-Борнемісса сказав три місяці тому в одному зі своїх останніх інтерв’ю. У суботу вранці барон Тіссен помер у віці 81 року у своєму будинку під Барселоною.
Сказати, що разом з ним пішла епоха – значить нічого не сказати. Барон Ганс Гайнрих Тіссен-Борнемісса був останнім із великих меценатів Європи, коронованим королем усіх колекціонерів. Його зібрання картин вважається найбільшою і найвизначнішою у світі приватною колекцією – за значенням вона поступається лише колекції англійської королеви, яку, однак, приватною можна назвати лише умовно.
Детальніше>>
» 
Першими городянами були індуси
Марко ГОРІШНІЙ
 
Індійські археологи знайшли докази того, що перші у світі міста були побудовані на океанському узбережжі Індії понад 7,5 тисяч років до нашої ери.

На дні океану поблизу західного узбережжя Індії вони виявили залишки міста – руїни стін і глиняні черепки і, вивчивши їх, оголосили, що місто було закладене саме в ті далекі часи.
Детальніше>>
» 
В’єтнам: пекінська опера у фотографіях
Степан ШОХАНОВ
 
Китайські фотографи представили в’єтнамській публіці відразу дві фотовиставки: “Світова спадщина в Китаї” і “Мистецтво Пекінської опери”.

Обидві експозиції викликають чималий інтерес в’єтнамських відвідувачів, однак переважно назва другої підігріває загальну цікавість: Пекінська опера, як відомо, славиться не тільки своїми віковими традиціями, але і своєю школою. Кажуть, наприклад, що при вступі до школи при опері батьки підписують контракт, у якому зазначається, що керівництво школи не несе відповідальності за каліцтва або навіть смерть своїх учнів.
Детальніше>>
» 
Ще одна Єгипетська піраміда
Марко ГОРІШНІЙ
 
У Єгипті археологи знайшли ще одну, 110-ту за рахунком, піраміду. Як повідомив директор Вищої ради Давнього Єгипту Захі Хавасс, поховання було зроблено 4,5 тис. років тому і поки залишається загадкою, кому воно належить.
Детальніше>>
» 
Картина Рембрандта буде продана за рекордну суму
Катерина СЛІПЧЕНКО
 
Черговий шедевр Рембрандта буде виставлений на аукціон Sоthеbу’s. “Портрет молодої жінки”, написаний 1633 року, 50 років знаходився у приватній колекції і весь цей час не виставлявся на огляд публіки, повідомляє Ananova.

Початкова вартість картини складе 15 мільйонів фунтів стерлінгів, однак, керівництво аукціону очікує, що в процесі торгів буде побито рекорд для картин Рембрандта в 19,8 мільйона фунтів. Саме за таку суму була продана в грудні минулого року на аукціоні Сhrіstіе’s картина “Портрет дами”.
Детальніше>>
» 
АРТ-НОВИНИ
 
До 6 червня у роттердамському Witte de With Center for Contemportary Art – мексиканська виставка Coartadas/Alibis. Художники досліджують соціальну й економічну маргіналізацію все більшої частини населення мегаполісу в умовах зростаючої глобалізації. І не тільки досліджують, але й намагаються протистояти домінуючим владним структурам, об’єднуючись довкола нових арт-центрів.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Коров’ячий сказ уже в Галичині 
  ·  Новий міністр правосуддя України 
Погляд
  ·  Прем’єр залишився. Час пішов... 
  ·  Голандія в жалобі 
Поступ у Львові
  ·  Аварії на водогонах загрожують будинкам 
  ·  Уряд дарує Львову телебачення 
  ·  Селяни хочуть заробляти 
  ·  Компроміс без слів 
  ·  Переможна хода “Нашої України” 
  ·  Нових каруселей не буде 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Проблеми парламентського будівництва 
  ·  Мельниченко просить захисту в Путіна 
  ·  Роднянський переїхав до Москви 
  ·  Знято звинувачення з Тимошенків 
  ·  Бензин буде дорожчим 
  ·  Шкіль відтермінував суд над унсовцями 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Місяць ліберального уряду 
  ·  Бомбою — по переговорах 
  ·  Єдиний європейський прикордонник 
  ·  Незалежне королівство Дракули 
  ·  Найбільший страйк у Німеччині 
  ·  Бомбовий замах поблизу Карачі 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Дати Поступу
  ·  Коли закінчилася війна? 
  ·  Чим є для нас 9 травня? 
Арт-Поступ у світ
  ·  Денді, бонвіван, колекціонер 
  ·  Завершуючи епоху, або Останній із могикан 
  ·  Першими городянами були індуси 
  ·  В’єтнам: пекінська опера у фотографіях 
  ·  Ще одна Єгипетська піраміда 
  ·  Картина Рембрандта буде продана за рекордну суму 
  ·  АРТ-НОВИНИ 
Львівські обсервації
  ·  ЛЬВІВСЬКІ ОБСЕРВАЦІЇ 
Поступ технологій
  ·  Корпорація Intel будує в Ірландії суперсучасний виробничий об’єкт 
  ·  Цікавинка від Sony 
  ·  Корисні поради зі знищення комп’ютера 
Реклама в Поступі
  ·  Свято на Великдень львів’янам подарували “Львівські дріжджі” та “Галкорн” 
Спорт-Поступ
  ·  Трагедії “Інтера”, “Баєра” та “Ланса” 
  ·  Неймовірне досягнення “Карпат” 
  ·  Україна вже дев’ята у світі 
  ·  Тепер матимемо єдиного чемпіона 
  ·  Залишилася одна вакансія 
  ·  Німці хочуть Лужного 
  ·  СПОРТ-БЛІЦ 
Розмаїтий Поступ
  ·  АСТРОЛОГІЧНИЙ ПРОГНОЗ 
  ·  Загадки міста Лева 
КіноПоступ
  ·  Деніел Редкліфф: Так, я – Гаррі Поттер! 
  ·  Драма, яку важко забути 
  ·  Краса по-американськи 
Наша Афіша
  ·  Унікальна моновистава Лідії Данильчук 
  ·  НАША АФІША 
  ·  125-річний творчий доробок 
  ·  Святі на склі 
Пост-Factum
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Квіти за відчуття провини 
  ·  Помер автор пісень Елвіса Преслі