BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
1 березня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:32 26-06-2017 -   В селі на Львівщині від отруєння гербіцидами загинули корови  
  15:29 26-06-2017 -   Христина Погранична завоювала три медалі для української збірної з художньої гімнастики  
  15:7 26-06-2017 -   У середині липня трамвай №7 повернеться на Погулянку  
  15:6 26-06-2017 -   Працівника «Львігазу» впіймали на хабарі  
  13:7 26-06-2017 -   У Львові за хабарництво судитимуть екс-спомічника судді  
Україна
  15:39 26-06-2017 -   СБУ запобігла підпалу офісу Батьківщини  
  15:37 26-06-2017 -   У Тернопільській області жорстоко вбили 17-річну випускницю  
  14:49 26-06-2017 -   У центрі Києва відкрили пам'ятник Анні Ахматовій  
  14:28 26-06-2017 -   Для половини українців безвіз марний - опитування  
  13:1 26-06-2017 -   Вступна компанія в Україні офіційно стартує 12 липня  
Світ
  15:38 26-06-2017 -   Макрон згадав Анну Київську на зустрічі з Порошенком  
  15:9 26-06-2017 -   У Китаї звільнили з в'язниці нобелівського лауреата Лю Сяобо  
  13:3 26-06-2017 -   Великий бар'єрний риф в Австралії оцінили у понад $40 млрд  
  12:22 26-06-2017 -   ЗМІ: США хочуть легалізувати вторгнення в країни  
  10:40 26-06-2017 -   Вчені виявили придатні для життя екзомісяці  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Танок майбутнього
Анастасія КАНАРСЬКА
 
80 років тому в Києві відбулась дуже цікава і неповторна мистецька подія.

День 29 лютого 1924 року ознаменувався для київських шанувальників хореографії виступом американської танцівниці Айседори Дункан, зацікавлення якою не зникло і до сьогодні. Цікаво, з чим воно пов'язане? ХХ століття висунуло трьох реформаторів хореографії: Дункан, Фокіна і Горського. Двоє останніх належать світу балету як справжні професіонали, визнані майстри. Їх творчість досліджується в багатьох книжках, і всюди вказується, що поштовхом для переосмислення їхньої художньої практики стали виступи Айседори Дункан. Про Дункан написано дуже мало -- ті невеликі статті-рецензії, як маленькі скельця розбитих дзеркал, які час від часу спалахують, як іскринки, притягуючи до себе увагу і наводячи на роздуми: що ж це за явище у світовій хореографії, зацікавлення яким не зникає до сьогодні? 1909 року відомий філософ і публіцист В. Розанов писав: "...Дункан і показала ці перші танці, ранні, як ранок, "перші", як їжа і пиття, "не придбані"..., а розпочаті самі собою, з фізіології, з самовідчуття людини!.. Дункан, завдяки щасливій думці, здогадці, а потім кропітким і, очевидно, багатолітнім вивченням, врешті, завдяки наполегливим вправам "у англійському характері" винесла на світ божий до певної міри "фокус" античного життя, цей її танок, в якому насправді відображається людина, живе вся цивілізація, її пластика, її музика... -- її все! Показала, і неможливо не захопитись... Ніякої каламуті -- все так прозоро! Нічого грішного -- все так невинно! Ось Дункан і справа, яку вона зробила! Її особистість, її школа відіграють велику роль у боротьбі ідей нової цивілізації."

Будучи обдарованою від природи, Дункан зуміла залишити яскравий слід у хореографії своєю реформою мистецтва танцю, в якому гармонійно поєднувались усі його компоненти -- музика, пластика, костюми. Вперше вона зробила спробу хореографічного прочитання сонат Бетговена, ноктюрнів і прелюдій Шопена, творів Глюка, Моцарта, Шумана. І якщо перед початком її концертів лунали обурені вигуки: "Як вона сміє танцювати Бетговена? Хай робить все, що завгодно, але не торкається святих", то після виступів кожного разу вона виходила переможницею, зачаровуючи пристрасних глядачів своєю грацією.

Така пластика, що зовсім не нагадувала собою балетну, потребувала зовсім іншого костюму, іншого образу танцівниці. Сама Дункан не раз спрямовувала гнівні філіппіки проти балету. "Я -- ворог балету, вважаю його фальшивим і безглуздим мистецтвом, яке насправді стоїть поза лоном мистецтва", -- безапеляційно писала вона. Головним богом Дункан була природність, во ім'я її вона заперечувала техніку і виснажливі тренування.

Переможний в плані чистого, відстороненого мистецтва танок Дункан зовсім не зачіпав життя і нічого в ньому не змінював. Її концерт у Києві відбувся в оперному театрі й складався з двох відділів. У першому Дункан імпровізувала під музику Гайдна, Глюка, Баха, Бетговена, Чайковського, Шопена... А друга частина концерту цілком складалася з мелодій революційних пісень. Український режисер Василь Василько тоді писав: "Міміка! Міміка! Міміка! Яка це велика емоційно-психологічна скарбниця! Як міміка Дункан була органічно пов'язана рухом тіла з кожним жестом! Як це все зливалося з музикою! Її танок поєднаний з пантомімою, мімодрамою -- це психологічні монологи, передані музикою руху. Для мене найціннішим була доступність, зрозумілість її майстерності. Я вперше отримав насолоду від балету. Хоча, якщо говорити серйозно, танок Дункан не мав нічого спільного з класичним балетом, з його традиційністю. Велика танцівниця! Велика акторка!"

Талант Айседори як танцівниці був незаперечним, вона зуміла зачарувати не лише екстатичного глядача, але й таких професіоналів, як А. Горський, М. Фокін, О. Бенуа. Саме Бенуа стверджував безсумнівну геніальність цієї "шаленої у житті жінки".

Власне її шалене життя цього ж щасливого для киян 1924 року принесло їй біль втрати кохання: саме тоді вона остаточно розлучилася з Сєрґєєм Єсєніним, найбільшим коханням свого життя. Вперше вони зустрілись у студії відомого московського театрального художника Георгія Акулова, але в очевидців залишилось відчуття, що вони знайомі вічність. Це кохання принесло їм обом багато злетів і втрат. Але на запитання одного із журналістів, який період свого життя Айседора Дункан вважає найвеличнішим і найщасливішим, вона відповіла: "Росія, Росія, тільки Росія! Три роки в Росії, зі всіма стражданнями, варті всього, разом узятого, у моєму житті. Я досягла величавої реалізації свого існування." Там вона планувала провести решту свого життя. У вересні 1927 року, за два дні до своєї смерті, Дункан почала писати нову книгу. Декілька аркушів голубого, кольору похмурого неба, паперу, на якому китайською тушшю завжди писала Айседора Дункан, вкривались стрімкими рядками її дивного почерку з буквами, то горизонтально, то вертикально видовженими... Того вересневого вечора розпечений асфальт Promenade des Anglais важко дихав втягненим за день сонцем. Айседора вийшла на вулицю, де її чекало маленьке перегонове авто, жартувала, закинувши на плече кінець червоної шалі, прощально змахнула рукою і, усміхаючись, промовила останні у своєму житті слова: "Прощайте, друзі! Я йду до слави!" Декілька десятків секунд, декілька поворотів коліс, декілька метрів асфальту... Червона шаль з величезним птахом і блакитними китайськими айстрами сповзла з плеча Айседори, ковзнула за борт машини, лизнула суху ґуму колеса. І раптом, закрутившись у колесо, грубо рвонула Айседору за горло. Вона загинула миттєво. На кладовище Пер-Лашез у Парижі її проводжали тисячі людей. Звучала "Арія" Баха, згідно з її заповітом, заповітом шаленої жінки, яка все своє життя творила танок майбутнього.









» 
Жити сюрреалістично
Анастасія КАНАРСЬКА
 
Сальвадор Далі
Важко повірити, але це справді так: цьогоріч виповнюється 100 років з дня народження Сальвадора Далі, художника, який торкався буквально всього, що було важливим для людини його часу. Його картини і визнання не оминули таких тем, як сексуальна революція і громадянські війни, атомна бомба і нацизм, католицька віра і наука, класичне мистецтво музеїв і навіть приготування їжі. І про це він висловлювався так, що шокував практично всіх. Мабуть, саме цього він хотів: ударити по здоровому глуздові, кинути виклик розуму і моралі, і цей виклик був не лише його особистою справою. Це була основна мета сюрреалізму.

Мистецький світ планети вже розпочав святковий марафон на честь ювілею Далі. У Барселоні відкрилась велика виставка "Далі і маскульт", на якій організатори спробували показати на конкретних прикладах з творчості Далі вплив його мистецтва на тогочасну масову культуру. Поза тим куратори виставки намагались унаочнити практику великого каталонського містифікатора, який всім своїм життям в мистецтві доводив, що талант - це питання енергії, здорового шаленства і працелюбства.
Детальніше>>
» 
Норвегія очима львів'янина
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
У вестибюлі львівського Палацу мистецтв відкрита експозиція фототворів Юрія Селюченка. У самій назві захована інтрига: "Норвегія?! Країна тролів", на яку спровокував автора підступний жанр фотоподорожі. І варто зазначити, що Юрію Селюченку вдалось відтворити свою закоханість у цю далеку північну країну на папері і захопити своєю закоханістю глядачів. Ховаються у нетрях цієї казкової природи міфічні тролі чи ні -- залишається таємницею, натомість маємо чудову нагоду зануритись у світ суворої північної містерії, яка зачаровує і зворушує.
Детальніше>>
» 
АРТ-НОВИНИ КОРОТКО
 
ЛОС-АНДЖЕЛЕС. Пізньої ночі на перетині лютого і березня близько мільярда мешканців планети були глядачами прямої трансляції церемонії вручення "Оскара". Цього року "Оскара" вручали у 76-те. Захопливою і бентежною цю процедуру робить інтрига -- "метри" від світового кінематографа визначають найбільш талановиті, продуктивні, артистичні, успішні кроки своїх колег по цеху. Як говорять у Голівуді, кіновиробництво -- це "спорт для найбільш загартованих і витривалих". А через те, що на сей раз церемонія "Оскара" відбувається на місяць раніше, то гонитва за ним стала правдивим забігом на виживання для бізнесменів від кіно. Адже ціна престижу, враховуючи ціни на квитки та диски DVD, коливається від 10 до 20 млн доларів.
Детальніше>>
» 
Стопами Гуггенхайма, або добрий приклад дієвої любові до мистецтва
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
Унікальний у своїй сміливості і оригінальності експеримент нью-йоркського музею Гуггенхайма в царині глобалізації музейної справи, про що неодноразово докладно сповіщав Арт-Поступ, уже дав перші і дуже привабливі плоди. Нью-Йоркський музей сучасного мистецтва МоМА, який більшу частину цього року буде закритий для відвідувачів через реконструкцію, вирішив використати цей час для популяризації своєї колекції у світі. Для цього він організовує тимчасові філії своєї основної експозиції у різних музеях світу. Перша велика виставка з колекції МоМА відкрилася 20 лютого в Берліні.

Ще далі за музей Гуггенхайма у спорудженні світової музейної імперії пішов його партнер у низьці проектів -- петербурзький Ермітаж. Минулого тижня відбулось урочисте відкриття першої черги його голландської філії "Ермітаж в Амстердамі". Це вже третя закордонна філія Ермітажу, яка діє постійно. Першою ластівкою був спільний з МоМА проект у Лас-Вегасі "Ермітаж-Гуггенхайм". За кілька років відкрились і вже завоювали своїми престижними виставками неабияку мистецьку славу зали Ермітажу в престижному лондонському палаці Соммерсет-Хауз.
Детальніше>>
» 
Неоновий комікс без національних ознак
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Говорили мені колеги і знайомі, яким пощастило потрапити до заморської країни Японії не лише у мріях, що, як це не дивно, неперевершені в царині графіки і пластичної форми японці зовсім безпомічні у живописі. Ніби якось так це історично чи генетично склалося, що ніяк не розуміють вони тонкощів зображення трьохвимірного простору на площині. З'ясовувати, так воно насправді чи ні -- прерогатива мистецтвознавців. А побачити на власні очі, що з того виходить, коли японці беруть до рук пензля і починають вправлятись у живописі, можна ще впродовж цього тижня у КМЦ "Дзиґа". Там до 9 березня експонується виставка митця з Японії Мітсуру Катано з міста Осака.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Крок до компромісу 
  ·  МЗС і НАТО побачаться у Львові 
Погляд
  ·  Яворівський знову головний письменник 
  ·  "Наша Україна" перехоплює ініціативу 
Поступ у Львові
  ·  Нацменшинам у нас добре 
  ·  Відеоміст Львів -- Брюссель 
  ·  Богдан ПРЕСНЕР: Львівщина потребує моніторингу стану довкілля 
  ·  Депутати роздають гроші 
  ·  "Еко-право" рятує Дунай 
  ·  Двірники на боротьбу зі СНІДом 
  ·  Бюджет виконали і перевиконали 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Дмитро ЧОБІТ: Підпал книжок -- це тиск на мене 
  ·  "Листи Кравченка" законні 
  ·  Ужгород проти Мукачевого 
  ·  Кравчук прогнозує... 
  ·  Янукович вирішить потім 
  ·  Балога йде на вибори 
  ·  Прем'єра критикують однопартійці 
Поступ у світі
  ·  Гаїті без президента 
  ·  Путін у пошуках 
  ·  У Буша є новий план 
  ·  Будівництво "муру безпеки" призупинили 
  ·  Спалах "пташиного грипу" в Японії 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Сталеві урядові розбірки 
  ·  Америка теж за "пряму" трубу 
  ·  Електрика для Білорусі 
  ·  Нафтогаз хоче більшого 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
  ·  ЮКОСівська гігантоманія 
Історія у Поступі
  ·  Витоки галицької ідентичності 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Жити сюрреалістично 
  ·  Норвегія очима львів'янина 
  ·  АРТ-НОВИНИ КОРОТКО 
  ·  Стопами Гуггенхайма, або добрий приклад дієвої любові до мистецтва 
  ·  Неоновий комікс без національних ознак 
  ·  Танок майбутнього 
Спорт-Поступ
  ·  Королівські дари "королеви спорту" 
  ·  Зимова екзотика 
  ·  Федотенко та Понікаровський відзначилися 
  ·  "Металург" став сильнішим 
  ·  Синдром семиметрових 
  ·  Перемогли три богатирі 
  ·  Пригоди будівельного дербі 
post-Поступ
  ·  Змова проти Путіна 
  ·  Рагулі 
Пост-Faktum
  ·  Такого не було давно 
  ·  КАЛЕНДАР