BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
1 березня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  14:59 25-04-2017 -   У Львові податківець «погоріла» на півмільйонних хабарах  
  14:42 25-04-2017 -   Працівники військкоматів вручатимуть повістки призовникам на кордонах  
  14:36 25-04-2017 -   На турнір до Львова приїдуть спортсмени з різних міст України  
  13:57 25-04-2017 -   До 70-ї річниці операції «Вісла» відкрили тематичну виставку  
  13:56 25-04-2017 -   Четверо представників з Львівщини увійдуть до складу української збірної «Ігор Нескорених»  
Україна
  15:1 25-04-2017 -   Арку дружби народів до Євробачення перетворюють на веселку  
  14:57 25-04-2017 -   Україна знову випробувала ракетний комплекс Вільха  
  14:39 25-04-2017 -   У ДТП на Рівненщині постраждали семеро людей  
  13:59 25-04-2017 -   В Україні майже 2 мільйони безробітних - Розенко  
  13:59 25-04-2017 -   У штабі АТО кажуть про відсутність втрат за добу  
Світ
  14:44 25-04-2017 -   Російські хакери два роки читали пошту міністерства оборони Данії  
  14:38 25-04-2017 -   РФ буде поставляти електрику в Луганськ  
  13:20 25-04-2017 -   У Мексиці оголосили тривогу через крадіжку радіоактивного іридію  
  10:24 25-04-2017 -   Трамп планує скоротити допомогу Україні по лінії USAID  
  10:6 25-04-2017 -   У Польщі розорали українське кладовище  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Жити сюрреалістично
Анастасія КАНАРСЬКА
 
Сальвадор Далі
Важко повірити, але це справді так: цьогоріч виповнюється 100 років з дня народження Сальвадора Далі, художника, який торкався буквально всього, що було важливим для людини його часу. Його картини і визнання не оминули таких тем, як сексуальна революція і громадянські війни, атомна бомба і нацизм, католицька віра і наука, класичне мистецтво музеїв і навіть приготування їжі. І про це він висловлювався так, що шокував практично всіх. Мабуть, саме цього він хотів: ударити по здоровому глуздові, кинути виклик розуму і моралі, і цей виклик був не лише його особистою справою. Це була основна мета сюрреалізму.

Мистецький світ планети вже розпочав святковий марафон на честь ювілею Далі. У Барселоні відкрилась велика виставка "Далі і маскульт", на якій організатори спробували показати на конкретних прикладах з творчості Далі вплив його мистецтва на тогочасну масову культуру. Поза тим куратори виставки намагались унаочнити практику великого каталонського містифікатора, який всім своїм життям в мистецтві доводив, що талант - це питання енергії, здорового шаленства і працелюбства.

Виникнення сюрреалізму в Парижі в 1920-х роках пов'язане з іменем письменника і теоретика мистецтва Андре Бретона, навколо якого згуртувались однодумці: художники Жан Арп, Макс Ернест, літератори і поети Луї Арагон, Поль Елюар, Філіп Супо та інші. Вони не лише створили новий стиль у мистецтві і літературі, вони мали набагато масштабніші наміри. Луї Бунюель писав: "Сюрреалісти мало турбувались, щоби ввійти в історію літератури та живопису. Вони насамперед прагнули, і це було найважливішим і нездійсненним їхнім бажанням, переробити світ і змінити життя".

Що ж стосується Сальвадора Далі, то він 1922 року вступив у Вищу школу мистецтв у Мадриді, і тут, живучи в Студентській резиденції аж до другого свого кінцевого вигнання (за нахабство, звичайно!), яке трапилось 1926 року, віддавався переважно двом заняттям, двом пристрастям. Він потоваришував з найвизначнішими людьми, які жили тоді поруч з ним -- Федеріко Гарсіа Лоркою і Луї Бунюелем. Водночас захоплено вивчає Зиґмунда Фройда. 1925 роком відзначена перша спільна виставка сюрреалістів, а наступного року народжується спеціальна "Галерея сюрреалізму", яка демонструє і пропагує лише це мистецтво. Виставки різного масштабу йдуть одна за одною в Європі і за океаном. Світове значення руху визнано і підтверджено 1936 року двома масштабними виставками. Це лондонська "Інтернаціональна сюрреалістична виставка" і розгорнута в Нью-Йорку експозиція під назвою "Фантастичне мистецтво, дада і сюрреалізм". Сальвадор Далі бере участь в цьому тріумфальному русі сюрреалізму світовими столицями, хоча його стосунки з однодумцями зовсім не безхмарні: він тепер часто втілює в життя свої прийоми сюрреалістичного парадоксу, і його висловлювання і суспільні акції відштовхують від нього корифеїв руху, зокрема Андре Бретона.

З картини 1929 року "Великий мастурбатор" до таких творів 1936-1937 років, як "Осінній канібалізм" і "Метаморфози Нарциса" пролягає перший, і, як каже дехто, найплодовитіший період самостійної і зрілої творчості Далі. В той період і сама біографія Далі вже стає ніби витвором мистецтва. Він творить її сам, за власними принципами.

Далі особа глибинно асоціальна, і його участь в художніх гуртках, рухах, виставках зовсім не означала його злиття з іншими. Він -- людина особистих стосунків, які з часом стають все більш перебірливими. Опинившись у Парижі, Далі переживає важку депресію (щось схоже пережив двадцять років до того молодий Пікассо). Рятівною для себе Далі вважав зустріч з жінкою, яка стала подругою до кінця його днів. Далі боготворив "Галарину" і створив їй пам'ятник у своїй творчості. Колишні друзі, зокрема Луїс Бунюель, підозрювали, що вона "зіпсувала" його, розвинула в ньому жадібність і егоїзм, розірвала всі попередні зв'язки. Але кому дано вирішити, хто має рацію?

Далі розриває усі зв'язки з людьми, близькість яких осявала його "учнівський" період. 1934 року Далі виганяють з групи сюрреалістів, яка продовжує "лівіти" і співчувати комуністам. Він навідріз відмовляється зайняти таку конкретну позицію і навіть розпочинає небезпечну сюрреалістичну гру з шовінізмом і фашизмом. 1941 року, після того як він оголошує себе прихильником католицизму і монархії, його друзі розривають з ним усілякі особисті стосунки. "Католицький фройдизм" Далі, його суспільна діяльність у формі публічних скандальних інтимних признань, свідоме і абсурдне змішування авангардистських лозунгів з архитрадиційними і все інше, що походило від нього, було вираженням однієї, якої він завжди у житті притримувався, установки -- атакувати збожеволілу історію, збожеволілий розум, збожеволілу реальність з позиції абсолютної тотальної маразматичності. Далі бачить світ, який вмирає, такий, що втрачає зміст, а найбезглуздіше і мертве -- це фасади розуму і моралі, це політичні програми і сімейний ідеал, це сама естетика, і сама людина. Якщо вже довелося жити, то найдостойніше і найправильніше, з цього погляду, жити сюрреалістично.

Що ж стосується "філософії сюрреалізму", то відомо, що Далі, наприклад, із захопленням читав "Роздуми про божественні пропорції" Хуана де Ерері, цього своєрідного містичного раціоналіста 16 століття, творця одного з найдивніших, найпарадоксальніших, "найіспанськіших" архітектурних творінь -- Ескоріала. Культура вбивчого, доведеного до крайності "іспанського парадоксу" (втілена, наприклад, у сервантівському образі Дон Кіхота, який також був однією із "масок" Далі) мала не менший вплив на Далі, ніж породження туманної, мрійливої і жорстокої Німеччини у вигляді ідей Ніцше чи ідеї одного із найпроникливіших і найстрашніших розумів Франції -- маркіза де Сада. Цих двох Сальвадор Далі читав, схилявся перед ними і вів з ними своєрідний діалог і у своїх картинах, і в своїх писаннях. Без сюрреалізму і Сальвадора Далі важко уявити значну складову частину духовного надбання ХХ століття. Міф її ще не розгадано, але очевидно, що Далі був унікальним митцем, який не лише творив, але й жив сюрреалістично.









» 
Норвегія очима львів'янина
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
У вестибюлі львівського Палацу мистецтв відкрита експозиція фототворів Юрія Селюченка. У самій назві захована інтрига: "Норвегія?! Країна тролів", на яку спровокував автора підступний жанр фотоподорожі. І варто зазначити, що Юрію Селюченку вдалось відтворити свою закоханість у цю далеку північну країну на папері і захопити своєю закоханістю глядачів. Ховаються у нетрях цієї казкової природи міфічні тролі чи ні -- залишається таємницею, натомість маємо чудову нагоду зануритись у світ суворої північної містерії, яка зачаровує і зворушує.
Детальніше>>
» 
АРТ-НОВИНИ КОРОТКО
 
ЛОС-АНДЖЕЛЕС. Пізньої ночі на перетині лютого і березня близько мільярда мешканців планети були глядачами прямої трансляції церемонії вручення "Оскара". Цього року "Оскара" вручали у 76-те. Захопливою і бентежною цю процедуру робить інтрига -- "метри" від світового кінематографа визначають найбільш талановиті, продуктивні, артистичні, успішні кроки своїх колег по цеху. Як говорять у Голівуді, кіновиробництво -- це "спорт для найбільш загартованих і витривалих". А через те, що на сей раз церемонія "Оскара" відбувається на місяць раніше, то гонитва за ним стала правдивим забігом на виживання для бізнесменів від кіно. Адже ціна престижу, враховуючи ціни на квитки та диски DVD, коливається від 10 до 20 млн доларів.
Детальніше>>
» 
Стопами Гуггенхайма, або добрий приклад дієвої любові до мистецтва
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
Унікальний у своїй сміливості і оригінальності експеримент нью-йоркського музею Гуггенхайма в царині глобалізації музейної справи, про що неодноразово докладно сповіщав Арт-Поступ, уже дав перші і дуже привабливі плоди. Нью-Йоркський музей сучасного мистецтва МоМА, який більшу частину цього року буде закритий для відвідувачів через реконструкцію, вирішив використати цей час для популяризації своєї колекції у світі. Для цього він організовує тимчасові філії своєї основної експозиції у різних музеях світу. Перша велика виставка з колекції МоМА відкрилася 20 лютого в Берліні.

Ще далі за музей Гуггенхайма у спорудженні світової музейної імперії пішов його партнер у низьці проектів -- петербурзький Ермітаж. Минулого тижня відбулось урочисте відкриття першої черги його голландської філії "Ермітаж в Амстердамі". Це вже третя закордонна філія Ермітажу, яка діє постійно. Першою ластівкою був спільний з МоМА проект у Лас-Вегасі "Ермітаж-Гуггенхайм". За кілька років відкрились і вже завоювали своїми престижними виставками неабияку мистецьку славу зали Ермітажу в престижному лондонському палаці Соммерсет-Хауз.
Детальніше>>
» 
Неоновий комікс без національних ознак
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Говорили мені колеги і знайомі, яким пощастило потрапити до заморської країни Японії не лише у мріях, що, як це не дивно, неперевершені в царині графіки і пластичної форми японці зовсім безпомічні у живописі. Ніби якось так це історично чи генетично склалося, що ніяк не розуміють вони тонкощів зображення трьохвимірного простору на площині. З'ясовувати, так воно насправді чи ні -- прерогатива мистецтвознавців. А побачити на власні очі, що з того виходить, коли японці беруть до рук пензля і починають вправлятись у живописі, можна ще впродовж цього тижня у КМЦ "Дзиґа". Там до 9 березня експонується виставка митця з Японії Мітсуру Катано з міста Осака.
Детальніше>>
» 
Танок майбутнього
Анастасія КАНАРСЬКА
 
80 років тому в Києві відбулась дуже цікава і неповторна мистецька подія.

День 29 лютого 1924 року ознаменувався для київських шанувальників хореографії виступом американської танцівниці Айседори Дункан, зацікавлення якою не зникло і до сьогодні. Цікаво, з чим воно пов'язане? ХХ століття висунуло трьох реформаторів хореографії: Дункан, Фокіна і Горського. Двоє останніх належать світу балету як справжні професіонали, визнані майстри. Їх творчість досліджується в багатьох книжках, і всюди вказується, що поштовхом для переосмислення їхньої художньої практики стали виступи Айседори Дункан. Про Дункан написано дуже мало -- ті невеликі статті-рецензії, як маленькі скельця розбитих дзеркал, які час від часу спалахують, як іскринки, притягуючи до себе увагу і наводячи на роздуми: що ж це за явище у світовій хореографії, зацікавлення яким не зникає до сьогодні? 1909 року відомий філософ і публіцист В. Розанов писав: "...Дункан і показала ці перші танці, ранні, як ранок, "перші", як їжа і пиття, "не придбані"..., а розпочаті самі собою, з фізіології, з самовідчуття людини!.. Дункан, завдяки щасливій думці, здогадці, а потім кропітким і, очевидно, багатолітнім вивченням, врешті, завдяки наполегливим вправам "у англійському характері" винесла на світ божий до певної міри "фокус" античного життя, цей її танок, в якому насправді відображається людина, живе вся цивілізація, її пластика, її музика... -- її все! Показала, і неможливо не захопитись... Ніякої каламуті -- все так прозоро! Нічого грішного -- все так невинно! Ось Дункан і справа, яку вона зробила! Її особистість, її школа відіграють велику роль у боротьбі ідей нової цивілізації."
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Крок до компромісу 
  ·  МЗС і НАТО побачаться у Львові 
Погляд
  ·  Яворівський знову головний письменник 
  ·  "Наша Україна" перехоплює ініціативу 
Поступ у Львові
  ·  Нацменшинам у нас добре 
  ·  Відеоміст Львів -- Брюссель 
  ·  Богдан ПРЕСНЕР: Львівщина потребує моніторингу стану довкілля 
  ·  Депутати роздають гроші 
  ·  "Еко-право" рятує Дунай 
  ·  Двірники на боротьбу зі СНІДом 
  ·  Бюджет виконали і перевиконали 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Дмитро ЧОБІТ: Підпал книжок -- це тиск на мене 
  ·  "Листи Кравченка" законні 
  ·  Ужгород проти Мукачевого 
  ·  Кравчук прогнозує... 
  ·  Янукович вирішить потім 
  ·  Балога йде на вибори 
  ·  Прем'єра критикують однопартійці 
Поступ у світі
  ·  Гаїті без президента 
  ·  Путін у пошуках 
  ·  У Буша є новий план 
  ·  Будівництво "муру безпеки" призупинили 
  ·  Спалах "пташиного грипу" в Японії 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Сталеві урядові розбірки 
  ·  Америка теж за "пряму" трубу 
  ·  Електрика для Білорусі 
  ·  Нафтогаз хоче більшого 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
  ·  ЮКОСівська гігантоманія 
Історія у Поступі
  ·  Витоки галицької ідентичності 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Жити сюрреалістично 
  ·  Норвегія очима львів'янина 
  ·  АРТ-НОВИНИ КОРОТКО 
  ·  Стопами Гуггенхайма, або добрий приклад дієвої любові до мистецтва 
  ·  Неоновий комікс без національних ознак 
  ·  Танок майбутнього 
Спорт-Поступ
  ·  Королівські дари "королеви спорту" 
  ·  Зимова екзотика 
  ·  Федотенко та Понікаровський відзначилися 
  ·  "Металург" став сильнішим 
  ·  Синдром семиметрових 
  ·  Перемогли три богатирі 
  ·  Пригоди будівельного дербі 
post-Поступ
  ·  Змова проти Путіна 
  ·  Рагулі 
Пост-Faktum
  ·  Такого не було давно 
  ·  КАЛЕНДАР