BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    greatest hits Поступу.    Літературний Поступ.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    Листи у Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
27 лютого 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Класика проти провінціалізації
Під музику Вівальді камерний оркестр "Віртуози Львова” розпочав відзначення 10-річчя від часу створення колективу
 
Віртуози Львова
Сьогодні із нашим містом попрощався (хочеться сподіватися, що ненадовго) непересічний гастролер -- музикант із Швейцарії, який удруге підкорив львівську публіку звучанням своєї унікальної скрипки та бездоганною технікою виконавства. Іще позавчора повнісінький глядацький зал Оперного театру заворожено слухав віртуозну гру румуна Ліово Прунару в супроводі камерного оркестру "Віртуози Львова” під батутою дириґента Сергія Бурка, коли він виконував "Пори року” Антоніо Вівальді та тричі не відмовляв публіці у проханні грати "на біс”. А вчора обдароване юнацтво мало шанс узяти участь у майстер-класі, який скрипаль давав у Львівській державній музичній академії ім. Миколи Лисенка. Такою насиченою була програма перебування 34-річного вихованця славетного Єгуди Менухіна, який прибув до Львова на запрошення компанії "Дік-Арт”.

За розкладом тих чотирьох днів, які Лівіо Прунару провів у Львові, він встиг охопити не тільки спілкування з новими учнями й численними представниками ЗМІ чи репетиції із оркестром, з яким йому довелося апробувати новий сценічний майданчик -- спеціально змонтовану під концерт авансцену над оркестровою ямою в опері. Напередодні виступу Лівіо Прунару відважився самотужки створити… оркестровку того твору, який пролунав одразу ж після бурхливих оплесків, якими завершилося звучання Вівальдівської "Зими”. Це було Аріозо Баха, яке він виконував на одному з концертів перед тим, як вирушити до Львова. Прунару привіз із собою ноти, і коли він побачив красу розкішного інтер’єру нашого Оперного театру, вирішив, що саме цей твір може бути, як ніщо інше, співзвучний цій атмосфері. Бажання виконати Аріозо було в нього таким сильним, що навіть нічого не кажучи оркестрантам і дириґенту, він до 4 години ранку працював над своїм варіантом оркестровки, щоб принести його на репетицію вже в понеділок! Звісно, коли б він про це обмовився хоча б словом, то в оркестрі знайшлися б музиканти, які б зробили оркестровку (на цьому спеціалізується, наприклад, концертмейстер і керівник "Віртуозів Львова” Ваолодимир Дуда). Але те, що соліст сам узявся за опрацювання оркестровки, розкрило ще одну грань його характеру -- фанатичну відданість музиці й відповідальність за ту справу, яку він робить. Тому, можливо, саме цей твір, важкий для акомпанементу, до якого вперше вдався оркестр, став пробним каменем концерту, а не затитуловані в афіші "Пори року”. Зрештою, це славетне Вівальдівське кончерто-гросо останнім часом виробляється у традиційно-культове музикування, яким оркестр символічно розпочинає концертний рік. Щоправда, особливістю цього року є 10-літній ювілей оркестру. І успіх концерту, який відкрив цикл святкових акцій на хорошому тонусі й настрої, -- добрий знак запоруки майбутніх успіхів колективу.

Уже вп’яте на межі року перегортали "Віртуози Львова” партитуру календаря із мальовничими картинами природи, оспіваної Вівальді в музиці й поезії. І кожного разу в "Порах року” сольну партію скрипки виконував інший музикант. Тепер із Лівіо Прунару та соло в оркестрі Володимира Дуди (скрипка), Романа Сокрути (скрипка), Романа Самострокова (віолончель) і Олени Мацелюх (клавесин) "Ваіртуози Львова” вперше показували цю свою "візитівку” на сцені Опери, спавши практично першопроходцем нового подіуму.

Це не означає, що сцена Опери ніколи не бачила оркестрів: останнє, що пригадується, -- виступи Співакова, Башмета, Кремера, Кофмана, Маттеса. Але розмішені в глибині сцени музиканти ставали заручниками порушеної під час останньої "реставрації” акустики залу. Сподіваючись вирватися з полону ватяного звуку, "Віртуози Львова” зважилися на ризикований експеримент -- вийшли на авансцену, влаштовану над перекритою оркестровою ямою. Якщо висловлюватися військовою термінологією, то нові акустичні параметри довелося досліджувати "на марші”. Утім, для оркестру, який багато гастролює, до переміни місця не звикати. Такий екстрім завжди мобілізує виконавців. Але й приховує багато непередбачуваностей. Це й помітили слухачі у певні моменти концерту. Те, що оркестранти грали з великим бажанням, було очевидно. Однак очевидним було й те, що акустичні проблеми залишилися до кінця неподоланими. Хтозна. Може, коли б глиб сцени відрізала куртина, екрануючи звук у зал, ситуація була б іншою. Та як би там не було, а солістові вдалося задемонструвати слухачам розкішне звучання своєї скрипки та бездоганне володіння смичком. Його артистичне піано встановлювало шляхетну градацію гучності, воно звучало камертоном смаку і міри.

Чого не скажеш про оформлення сцени -- надто буквалістично атракційне, щоб бути в межах доброго смаку. "Віртуози Львова”, які на рідній філармонійній сцені не раз застосовували різнокольорове освітлення свого інструментального театру і на цьому, слава Богу, обмежувалися, на сцені Опери вдалися до дешевих ефектів із піддуванням диму, дискотекового блимання, імітації блискавок, роздмухування позліток та посівання снігом. Одне слово, вся ця дешева "пурга” видавала невпевненість у тому, що публіка слухатиме Музику. А дарма. Хоч специфіка аудиторії була саме такою, що допускає оплески й вигуки "Браво!” між частинами твору, але з тієї тиші, яка панувала в залі, відчувалося, що слухання музики домінувало над бажанням тішити око. Саме як феномен музичний, а не видовищний, зустрічали слухачі рекомендованого ведучою концерту, музикознавцем Софією Івановою скрипаля Лівіо Прунару із "Хорою стакато" Григораша Дініку, в якій він показав вершину свого володіння смичком і технікою стакато. Це був другий "біс” у супроводі струнного оркестру. А третій -- Лярго із сюїти Баха -- Лівіо Прунару виконав перед вдячним залом на скрипці соло. Схоже, голос того скрипкового соло іще й досі відлунює під склепінням Опери…

Маестро Сергій БУРКО

Апробована сцена -- перспективна!

-- Маестро, що Ви відчували під час цього незвичного концерту?

-- Робота була не з легких, репетицій у нас було не так уже й багато, напередодні концерту зробили прогін, не копалися в деталях, а грали все від початку до кінця. З одного боку, Лівіо Прунару дуже любить свободу, а водночас він просто інтерпретує твори, підкуповуючи своєю щирістю і глибиною почуття. У нього нема нічого показного, напускного, ефектного. Все, що він робить, пропущено через інтелект, а не емоції. І саме цим він досягає правдивого звучання.

-- У Вас були якісь розходження щодо інтерпретації музичного тексту?

-- Ми просто не знали, хто мав узяти на себе ініціативу в репетиціях -- чи дириґент, чи соліст. Я взагалі вже не вперше дириґую Вівальді (пригадую виступ у Лондоні з англійським солістом, у Львові -- з Олегом Каськівим та іншими), тому знаю, як складно виконувати цей твір з дириґентом. Хтось має мати першість. А в нас із Лівіо було мало часу для притирання. Та на концерті -- це просто фантастика -- ми один одного бачили наскрізь, ми одне одного передбачали в діях і доповнювали в розумінні.

-- Таке подвійне патронування вплинуло на гру оркестру?

-- Звісно, що вплинуло. Тут така особливість: групи в оркестрі одна одну не чули. Віолончелі грали самі собою, бо не чули скрипок. Отож у такій ситуації увага має бути звернена і на дириґента, і на соліста.

-- Чим Ви поясните небездоганність звучання?

-- Виступ є виступом. Це не запис, який можна вичистити, поправити. Є фізичні можливості людей, хвилювання. Щось вдається менше, щось більше. Але загальний настрій бадьорий. Я відчував відповідальність, з якою оркестранти поставилися до соліста і до публіки.

-- Чи не видалися Вам недоречними сценічні ефекти?

-- Це по-різному сприйняли. Дехто після концерту підходив і казав, що оформлення сцени додало концерту особливого шарму. Але погоджуюся, що такі атракції потребують, звичайно, якогось сценарію, справжнього постановника й художника світла.

-- Ви ризикували не тільки звучанням з нової сцени?

-- Зі сценою були проблеми. Аґенція “Дік-Арт” зробила перший крок, щоб перекрити оркестрову яму. Стаціонарне перекриття вже було на саміті й під час приїзду Кшиштофа Пендерецького. А мобільного подіуму, який встановлюють на добу, ще ніхто не апробував. Інженер з техніки безпеки й пожежні служби, налякані подіями в Москві, одразу ж з недовірою поставилися до конструкції, дмухаючи на гаряче й холодне. Директорові театру, залежному від цих служб, також багато нервів зіпсували. Все, що нове, народжується не просто. Але ми твердо стояли на своєму. І, схоже, про це ніхто не пошкодував. Директор Опери Тадей Едер, який свого часу був також дотичний до створення нашого оркестру, після концерту підійшов привітати нас, і його компліменти були дуже щирими.

-- Чи не вважаєте, що акустика Філармонії набагато б цікавіше сформувала цей концерт?

-- Це експеримент, який відкриває перспективу для таких концертів у Львові. Ми свідомо на нього йшли як першопроходці, щоб згодом провести гастролі Бонського симфонічного оркестру. Я запропонував “Дік-Арту” співпрацю у прийнятті Романа Кофмана. Адже у тій ситуації, у якій тепер є Філармонія, приймати таких гостей неможливо. Приїде 90 чи 100 німців, а які елементарні норми побутових вигод під час їхнього перебування упродовж 3-4 годин за лаштунками Філармонії? Ганебні! Отож із новою сценою в Опері Львів може хоч якось опиратися подальшій провінціалізації.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Хто в хаті господар?! 
  ·  Уран вивозив розвідник 
  ·  Марсель - Дніпро: 1-0 
Погляд
  ·  Загибель президента 
  ·  "Автонавантажувач" зарплату виплачує 
Поступ у Львові
  ·  Проти візиту Кучми 
  ·  Як побороти бідність 
  ·  Сихівська розв'язка в безвиході 
  ·  Чи бути підвищенню? 
  ·  Депутат хотів вогню 
  ·  Чиновник-корупціонер 
  ·  Дитячі клопоти мерії 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Мерія "чистить" свої лави 
Поступ з краю
  ·  Згоріли книжки про Медведчука 
  ·  Томенко везе компромат Кравченка 
  ·  Для Кучми Україна -- не Ісландія 
  ·  Вибори будуть достроковими 
  ·  Парламентський бар'єр зменшать 
  ·  Татари хочуть статусу 
  ·  Журналістський конкурс від Ющенка 
  ·  Ліберали залишаться з Ющенком 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Шпигунські пристрасті 
  ·  Права людини: подвійний стандарт 
  ·  Кас'янов може очолити СПС 
  ·  Гаїті у вогні 
  ·  Росія захищає шпигунів 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Кучма його знає 
  ·  ІСД не здається 
  ·  Європа за слабке євро 
  ·  Роднянський -- президент 
  ·  Роман ШЛАПАК: Український споживач житиме по-європейському 
  ·  Хочеш пенсію -- фіксуй доходи 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
greatest hits Поступу
  ·  Леонід КУЧМА: Я на Львівщині розбирався з багатьма 
Літературний Поступ
  ·  Поетична географія 
Арт-Поступ
  ·  Класика проти провінціалізації 
Спорт-Поступ
  ·  Шкідлива результативність 
  ·  Степан СТАЛІНСЬКИЙ: Мене з дитинства приваблювали снайпери 
  ·  Депутати ВРУ та Держдуми хочуть пофутболити 
  ·  БК "Київ" у Львові 
  ·  Новий виклик Кличкові 
  ·  Надія лише на галичан 
Листи у Поступ
  ·  ЗВЕРНЕННЯ Об'єднання профспілок Львівщини 
  ·  ЗВЕРНЕННЯ 
post-Поступ
  ·  Звичайний скандал 
Пост-Faktum
  ·  Гетеросексуальна поправка 
  ·  Ізраїльська Вєрка Сердючка 
  ·  КАЛЕНДАР