BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Поступ технологій.    Листи у Поступ.    Тема Поступу.    Лицарі у Поступі.    Арт-Поступ.    Львівські обсервації.    Спорт-Поступ.    Поступ реляксу.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
12 лютого 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  14:13 29-03-2017 -   На Львівщині стартувала посівна кампанія  
  14:12 29-03-2017 -   Фальшиві комунальники обікрали львівського пенсіонера  
  13:18 29-03-2017 -   На Львівщині судитимуть поліцейських, яких звинувачують у розбої  
  13:16 29-03-2017 -   У Буську палав фарбувальний цех  
  11:42 29-03-2017 -   У Львові грабіжники з балончиками нападають на жінок  
Україна
  14:16 29-03-2017 -   У Тернополі СБУ затримала трьох військових, які крали паливо з військової частини  
  13:13 29-03-2017 -   Гройсман радить всім членам НАЗК звільнитися  
  11:40 29-03-2017 -   СБУ вважає обстріл Генконсульства Польщі в Луцьку провокацією Росії  
  10:58 29-03-2017 -   В Україні запровадили щомісячну абонплату за газ  
  10:44 29-03-2017 -   Прикордонна служба оголосила 800 вакансій для знавців іноземних мов  
Світ
  14:18 29-03-2017 -   Україна оскаржуватиме рішення суду Лондона щодо "боргу Януковича"  
  13:14 29-03-2017 -   У США ухвалили резолюцію до річниці анексії Криму  
  11:0 29-03-2017 -   Після успіху на Євро-2016 в Ісландії спостерігається демографічний вибух  
  10:22 29-03-2017 -   Сейсмологи оголосили загрозу цунамі на Камчатці  
  10:20 29-03-2017 -   У Франції розпочато розслідування проти дружини Фійона  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Вечір солоспівів Станіслава Людкевича
Яким ГОРАК
 
Станіслав Людкевич
Цього року виповнилося 125 років від дня народження видатного українського композитора, музикознавця, фольклориста, громадського діяча Станіслава Пилиповича Людкевича. До вшанування цієї дати львівські музичні інституції розробили низку заходів, об'єднаних програмою під назвою "Дні Людкевича у Львові". Стартовий сигнал цим святкуванням 23 січня 2004 року подало виконання під батутою заслуженого артиста України, професора Івана Юзюка кантати-симфонії "Кавказ" Людкевича, в якому взяли участь заслужена хорова капела України "Трембіта", хор оперної студії ЛДМА імені Лисенка та симфонічний оркестр Львівської філармонії. Святкування продовжили відкриттям виставки архівних матеріалів та вечора спогадів про Корифея у музично-меморіальному музеї Соломії Крушельницької. Заповідається проведення у цьому ж музеї наукової конференції з участі музикознавців Львова та Києва. Нещодавно ж у концертному залі ЛДМА імені Миколи Лисенка в межах "Днів Людкевича у Львові" відбувся концерт камерно-інструментальної музики композитора.

Солістами, яким завдячуємо цим музичним святом, стала співачка Наталія Якимець з концертмейстером -- дипломантом всеукраїнського конкурсу, асистентом-стажистом ЛДМА імені Миколи Лисенка Оксаною Бассою. Наталія Якимець, на жаль, мало знана співачка, навіть для львів'ян. Вона рідко з'являється на концертній сцені, хоч професійною підготовкою (пані Наталя є викладачем музичного училища), а головне ентузіазмом до підняття пластів української музики, вповні заслуговує значно більшого. Вона повинна частіше залучатися до концертних імпрез нашого міста. Цю програму творів Людкевича створювали солісти під керівництвом професора ЛДМА Ярослави Матюхи. Треба визнати, що генеральним напрямом роботи студентів та аспірантів академії під керівництвом цього професора стало винесення на велику сцену низки монографічних програм творів українських композиторів Лисенка, Колесси, Косенка, Фільц і от тепер -- Людкевича. Цілком очевидним є, наскільки благородна та потрібна ця справа. Доводиться лише шкодувати, що оскільки немає зацікавлення широких кіл громадськості, потрібних матеріальних засобів, то ці програми не доводять до багатотиражного запису, хоч повністю заслуговують на те.

Хоч основною сферою творчості Людкевича є вокальна музика, виконати одному вокалістові програму з 24 його творів -- справа навіть фізично нелегка. Специфіка їх у якомусь особливому співвідношенні музики та поетичного тексту -- напрочуд глибокому відчутті барв слова (адже композитор мав філологічну освіту!) і вмінні надзвичайно тонко й своєрідно відтворити ті барви суто музичними засобами. Тому солоспіви Людкевича не настільки яскраві, легко сприйнятливі та легко відтворювані, як арії італійських опер bel canto. Щоб вдало виконати ті солоспіви, співак, попри вишкіл, має "вжитися" в них, "пропустити їх крізь себе", що є досить тривалою справою. Лише тоді він відчує їхню справжню красу, приховану за не дуже, може, привабливою й відразу схопленою зовнішньою формою та ефектом, від яких залежить яскравість першого сприйняття. Наталія Якимець зуміла належно відчути й відтворити це, тому, гадаю, її виступ слід зарахувати до дуже вдалих.

Звичайно, всі твори різноманітні за тематикою, а отже, й за виконавським втіленням. Та всіх їх групували в певні лінії, і кожну із цих ліній було подано рельєфно образно, з відповідним характером та емоційним підтекстом. Відзначмо також, що, попри найвідоміші твори цієї ділянки творчості Людкевича, які визнали вже еталоном (солоспіви "Спи, дитинко моя", "Тайна", обробки народних пісень "Ой продала дівчинонька серце", "Ой співаночки мої") Якимець запропонувала в програмі й такі твори, що залишилися майже зовсім не відомими, або їх просто рідко виконують. Маю на увазі арію Ксені з опери "Довбуш" чи два солоспіви до слів Гайне "Як би ви знали" та "Ти наче квітка". З таких творів особливо торкався струн душі романс "Чи тямиш ще?" до слів Старосольського, в якому вокалістці особливо вдалося відтворити ту тягучість, ностальгійність, сльотавість почуття. Своє драматичне амплуа співачка зуміла подати в творах, сповнених пафосу, громадського звучання, скорбних дум над долею України, "Засумуй, трембіто" (слова Купчинського), "Ой вербо, вербо" (до слів Пачовського) та знамените "Спи, дитинко моя" (слова Карманського). Особливо суголосними співачці були твори більш особистісного характеру, в яких присутнє романтичне споглядання краси життя й почуттів ("Я не жалую" чи "Як любо"), лаконічна замальовка якогось одного емоційного стану (солоспіви на слова Олеся, "Одна пісня голосненька" до слів Кравченко). В обробках народних пісень солістка гнучко відтворила простоту, а водночас ювелірну, неповторну й непідробну майстерність композитора у відборі та вмінні опрацювати народну пісню.

Творчі звершення вокалістки були б немислимі без міцної і вправної підтримки концертмейстера Оксани Басси. На карб її зрілості у цій справі слід зрахувати вміння знайти відповідний кожному солоспіву тембр звуку, що за важкості концертного інструменту та своєрідності акустики відремонтованого недавно залу було справою нелегкою. Цей тембр звуку дуже добре допасовувався до тембру голосу співачки та творив дуже тонкий і продуманий ансамбль. Та не тільки тембром звучання захоплювала слухача. Важливим здобутком концертмейстера було намагання максимально вокалізувати, "проспівати" партію свого інструмента, приховати його ударну природу. Слідкуючи за мімікою обличчя концертмейстера, можна було зауважити, що в деяких солоспівах вона, приспівуючи підчас гри, наче дублювала спів вокалістки, і, зауважмо, на користь справі.

У концерті взяла участь лауреатка міжнародного конкурсу, студентка ЛДМА, скрипалька Іванна Гусар (клас проф. Пилатюка), яка виконала дві п'єси Людкевича для скрипки та фортепіано -- "Чабарашку" та "Голосіння". Останню п'єсу солістка переосмислила в дусі романтичних, ліричних мініатюр, що дало можливість відчути новий аспект сприйняття вже наче відомого твору. Це можна б зарахувати до здобутків цього виконання, незважаючи на зовсім молодий вік скрипальки (вона є студентом першого курсу академії).









» 
Національний музей: втрати і здобутки
В.С.
 
Те, як важко знаходити контакт із владою громадській ініціативі, ілюструє довга і сповнена непорозумінь спроба активістів із Товариства шанувальників Львова скликати "круглий стіл" щодо обговорення нинішнього стану проблеми збереження колекції давньоукраїнського сакрального мистецтва із фондів національного музею у Львові.

Нагадаю: схоже зібрання, яке прорвало задавнений гнійник "нацмузейного питання", відбулося 3 січня 2003 року, давши поштовх справі (до того всіляко замовчуваній директором музею Мирославом Отковичем, його братом Василем Отковичем -- начальником управління культури, а перед тим директором НМ, а також загалом ЛОДА). Той "круглий стіл" змусив владу не тільки вислухати багато думок про різні аспекти наслідків самоправства Отковичів, яке призвело до варварського поводження з музейними пам'ятками, а й втрутитися у ситуацію (щоправда, хибою цього врегулювання в режимі ручного керування голови ЛОДА стало тільки видиме наведення ладу, адже велика проблема збереженості унікальної збірки й не могла бути цілковито вирішена за виписаним -- не без того, що під диктування радника голови ЛОДА -- рецептом). Була користь від "круглого столу" з участі керівників громадських організацій, музейників та влади ще й у тому, що його перебіг оприлюднили ЗМІ, а наслідки обговорення залишилися сформульованими у резолюції. Це була така собі програма-мінімум, за кожним пунктом якої стояв реальний крок виходу із колапсу. Планували за місяць-два скликати "круглий стіл" знову, щоб підсумувавши зроблене, намітити подальші кроки на поліпшення ситуації.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Сніг на голову 
  ·  Скандалісти повертаються 
  ·  Без "Свободи" 
  ·  Олександр МОРОЗ: Політична реформа буде справедливою! 
Погляд
  ·  Ювілей Ватикану 
  ·  Усі рівні перед ДАІ 
  ·  Таємні домовленості в облраді 
Поступ у Львові
  ·  Вагон класу ''люкс'' 
  ·  Офірних цапів знайшли 
  ·  "ЕлектронБанк" відкриває рахунки для відшкодування ПДВ державними облігаціями 
  ·  Хотілося, як краще, а вийшло... 
  ·  Кравців знову звітуватиме 
  ·  Американський посол у Львові 
  ·  Наркотиків стане менше 
Поступ з краю
  ·  Дивна експертиза "плівок Мельниченка" 
  ·  Делегація НАТО в Україні 
  ·  Політики -- закоханим 
  ·  Опозиція звернулась до суду 
  ·  Нове звинувачення арабів 
  ·  ФОТОФАКТ 
  ·  Страшна статистика 
  ·  Литвин піарив політреформу 
  ·  "Наша Україна" критикує податкову 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Релігійні символи поза законом 
  ·  Кларк зійшов із дистанції 
  ·  Цезій на металобрухт 
  ·  170 тисяч за перевищення швидкості 
  ·  Кумаратунга розганяє уряд 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Дешевий мобільний зв'язок 
  ·  Оновлений цех з ремонту лічильників 
  ·  Перший гарант успіху -- вдалий інвестиційний проект 
  ·  ЗОЛОТА СТАБІЛЬНІСТЬ ВІД БАНКУ ''АВАЛЬ''! 
  ·  Нафтотранспортний експеримент 
  ·  Автомобілі подорожчають 
Поступ технологій
  ·  Стильна штукенція 
  ·  Польові дослідження львівського GPS 
  ·  Фраги і гроші -- спільна історія 
Листи у Поступ
  ·  СВОЄЧАСНЕ І ПОТРІБНЕ СЛОВО 
  ·  Заява Блоку "Наша Україна" 
Тема Поступу
  ·  Любомир БУНЯК: Від народження до мерства 
  ·  Як святкує мер 
Лицарі у Поступі
  ·  Отець Борис ГУДЗЯК: "Галицький лицар" нас консолідує 
  ·  Володимир КОЗЯВКІН: Працювати далі 
Арт-Поступ
  ·  Вечір солоспівів Станіслава Людкевича 
  ·  Національний музей: втрати і здобутки 
Львівські обсервації
  ·  Львівські обсервації 
Спорт-Поступ
  ·  Петрова рятує імідж 
  ·  "Мотору" не позаздриш 
  ·  Чергова смерть спортсмена 
  ·  Меріон Джонс повертається 
  ·  Максимов повертається в Україну 
Поступ реляксу
  ·  ТЕАТРИ 
  ·  ІМПРЕЗИ 
  ·  ВИСТАВКИ 
  ·  КІНОТЕАТРИ 
Пост-Faktum
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Можна написати лист