BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Інтерв''ю у Поступі.    Літературний Поступ.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Лист у Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
11 лютого 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:33 27-03-2017 -   Львівське сміття розвезуть по п'яти містах області  
  16:32 27-03-2017 -   Львівське сміття розвезуть по п'яти містах області  
  16:28 27-03-2017 -   Завтра у Львові презентують життя та історію професійних театрів  
  15:8 27-03-2017 -   370 туристів з України та Польщі спільно підкорили «зимову» Говерлу  
  15:7 27-03-2017 -   До кінця весни у притулку для бурих ведмедів з’являться перші вольєри  
Україна
  16:37 27-03-2017 -   Двоє бійців загинули, підірвавшись на вибухівці – штаб АТО  
  16:36 27-03-2017 -   У школах долатимуть репетиторство вчителів – Гриневич  
  15:2 27-03-2017 -   Геращенко: Вбивця Вороненкова був скінхедом  
  14:12 27-03-2017 -   На Луганщині села залишилися без світла через обстріли  
  14:11 27-03-2017 -   В Одеській області начальник військового складу крав вибухівку  
Світ
  16:34 27-03-2017 -   Названо найдешевший напрямок для відпочинку в Європі  
  15:4 27-03-2017 -   Ле Пен поскаржилася на відмову банків видавати їй кредити  
  11:48 27-03-2017 -   У Всесвіті знайдено найхолодніше місце - ЗМІ  
  11:37 27-03-2017 -   У Санкт-Петербурзі далекобійники розпочали протест  
  10:7 27-03-2017 -   Меркель запросила доньку Трампа на саміт  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Літературний Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Ціна поступу
Олександр БОЙЧЕНКО
 
Бертольд Брехт
Потребу вибирати між лайном і фекаліями по-науковому називають дилемою. Саме така дилема постала свого часу перед Галілео Галілеєм, 440 років від дня народження якого всі охочі можуть відсвяткувати 15 лютого. Десятого ж лютого всі, хто мав бажання вже відсвяткували 106-ту річницю народження Бертольта Брехта, одна з найкращих п'єс якого називається "Життя Галілея".

Марксист у Есесері та марксист на Заході -- це не зовсім одне і те ж. Брехт, якому чи не найважливішим підручником з теорії літератури слугував "Капітал", саме з марксистських позицій вів свою тридцятилітню війну і з буржуазним глядачем, і з тоталітарним режимом. Приклад Брехта взагалі (всупереч його свідомій настанові), здається, доводить, що поганими чи хорошими бувають не так ідеології, як адепти. Брехт був хорошим адептом. Тому, не бажаючи всім нам жодних марксистських рецидивів, я все-таки бажав би дочекатися в Україні якнайширшого запровадження заснованого на "ефекті очуження" брехтівського епічного театру, бо це означало б дожити до зовсім іншої України. Наприклад, без інформаційного режиму, який показує глядачам свої телепередачі, та без глядачів, які їх дивляться.

Чим традиційний театр -- від Есхіла до Станіславського -- не влаштовував Брехта? Тим, за що він людям переважно подобається: правдоподібним мімесисом та емоційним катарсисом, що створюють так би мовити ілюзію магічної співпричетності. Сценічна дія -- нащадок ритуалу; за лаштунками прихована сакральна таємниця, присутність якої можна лише відчувати, а не бачити. Вживаючись у роль, актор перевтілюється в персонажа й змушує глядача перейнятися страхом і трепетом, любов'ю і ненавистю, одне слово, вірою в правдивість ілюзії. Руйнування ілюзій -- найбільший гріх у такому театрі, тому Станіславський знав, що робить, коли реагував на погану гру актора вигуком "Не вірю!"

У театрі Брехта йому довелося б повторювати свою найвідомішу фразу, як мантру. А Брехт, очевидно, мав би відповісти: "Ну, й не вір, не для того ти сюди прийшов". І справді, не для того. Брехт вимагав від акторів не "вживання", а "очуження", бо хотів, щоб глядач не вірив, а думав, не співчував, а сумнівався та сперечався. Запал, з яким Брехт обстоював нові театральні принципи, засвідчує, що його "надзавдання" виходить за межі власне театру. В деякому сенсі система влади Гітлера була також системою Станіславського, а сам "великий фюрер" був великим актором цієї системи, який умів підкоряти свідомість мільйонів "глядачів" і заряджати їх вірою в реальність створеної ним ілюзії. Натомість Брехт якраз хоче вивести індивіда за межі дії силового поля цієї "магії" і змусити його подивитися на світ відсторонено. Показуючи знайомі речі як незнайомі, Брехт намагався зруйнувати автоматизм глядацького сприйняття. Він добре розумівся на механіці нашого конформістського мислення: якщо масам, наприклад, показувати якогось бичачого ціп'яка протягом десяти років і весь час повторювати: "Люди, це ваш президент", -- то маси звикнуть і повірять, бо паскудство, яке стало звичним, вже не сприймають як паскудство, і воно перетворюється на норму. Та варто лише розірвати замкнене коло клятих "аперцепцій" і подивитися на речі "свіжим" (очуженим) оком, то побачимо, що вони часто не такі, якими видаються. Якщо й такі, то зовсім не мусять такими бути. Отже, актуальність брехтівської драматургії у сучасній Україні видається очевидною: фашизм закінчується концтаборами, але розпочинається з контролю над засобами формування масової свідомості.

Що ж до драми "Життя Галілея", то таке враження, що Брехт написав її спеціально для нас. Історія Галілея -- це історія людини, яка побачила нову картину Всесвіту й опинилася перед згаданою дилемою: героїчно наполягати на істинності побаченого на власні очі, але загинути або на вимогу інквізиції відмовитися від власного відкриття та врятуватися, але залишитися в пам'яті нащадків боягузом і злочинцем перед наукою. Головне "надзавдання" Брехта тут зрозуміти неважко: якби світ, в якому ми живемо, був нормальним, то такі дилеми перед людьми не поставали б. Та біда в тому, що нормальним він сам ставати не хоче: хтось його мусить рухати. Той же, хто вирішив-таки обертати Землю, мусить бути готовим і до зустрічей з інквізицією.

Зрозуміло, що якби "ідейний зміст" п'єси цим і вичерпувався, то перед нами була б хоч і вправна, але агітка. "Життя Галілея" ж -- ніяка не агітка, а квінтесенція творчості Брехта, його, як вже давно зауважили критики, аналог шекспірівського "Гамлета" або "Фауста" Гете.

Конфлікт між Галілеєм і церквою -- це не просто конфлікт між хорошим і поганим, між розумним науковцем і дурною владою. На глибшому рівні це конфлікт між "проектом Модерну" і традиційним суспільством, між нестримним бажанням людини здобути щось нове та страхом, що паралізує: "Господи, хоч би старого не втратити". З такого погляду загальна картина вже не виглядає чітко чорно-білою. Раптом з'ясовується, що пригноблені владою "маленькі люди" у своїй святій простоті можуть виступати -- і таки виступають -- союзниками влади. Водночас Брехт не може замордованих нескінченою працею й злиднями селян ненавидіти так, як кардинала-інквізитора та бригаду дипломованих холуїв від науки. Та, з іншого боку, як це не парадоксально, а заміна геоцентричної системи на геліоцентричну по-справжньому небезпечна саме для цих селян. Представники влади, поглянувши в телескоп, можуть втратити лише освячені тисячолітньою традицією підстави своєї влади. Знаючи це, вони в телескоп і не дивляться, а затято цитують Арістотеля. Натомість для "маленької людини" обертання Землі навколо Сонця стає світоглядною катастрофою. "Влада, звичайно, погана, -- так донині думають ці брехтівські селяни, -- але ми ще трохи помучимося і здобудемо Царство Небесне". Якщо ж Галілей правий, то вже факт існування Царства Небесного підпадає під великий сумнів. Це ж уже не страх втратити владу, а страх втратити сенс життя.

Якщо врахувати тепер подальший історичний шлях людства, на якому лише за кілька кроків від Галілея виникає зброя масового знищення, якщо згадати, що не кожен з "модернізаторів" (починаючи від того ж Галілея) був здатним відповідати за свої відкриття, то, можливо, екзистенційний жах, яким традиційна свідомість зустрічає будь-які нововведення, не видаватиметься таким смішним і безпідставним.

Звичайно, Брехт якнайменше мав намір відмовляти нас від поступу. Та він хотів, щоб ми розуміли складність і неоднозначність усіх наших істин. Уведений Брехтом новий спосіб театрального освітлення, який не залишає в загадковій півтемряві жодного сантиметра сцени, наче натякає: "Вийшов на дорогу, то йди, але ти мусиш бачити, куди йдеш". Власне, я не думаю, що всім аж так треба виходити на ту "брехтівську" дорогу. Просто годилося би принаймні знати, що вона є.









» 
Жриця іншої ери для геніального шизофреніка
Інна КОРНЕЛЮК
 
Храм Афродіти
Олександр Стражний. Храм Афродіти: Роман/Перекл. з рос. Б.Жолдака. -- К.: Факт, 2003. -- 320с.

Яка прикрість, що ми обмежені у виборі епохи для свого життя і що досі немає портативної машинки часу! Хоча навіть якби хтось і дозволив собі придбати за ціною, скажімо, в половину життя таку фантастичну "техніку" діапазоном часовідкриття в забуті й прийдешні цивілізації, то... такий мрійник, як і всі ми, смертні, все одно приречений на тимчасовість у цьому світі. Проте письменники-фантасти не зупиняються ні перед чим, навіть перед тим, що за деякі фантазії їх можуть зарахувати до легіону шизофреніків.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Стояти заборонено 
  ·  Київський райсуд підірвали 
  ·  Теракт у Багдаді 
  ·  Тимошенко у Тернополі 
Погляд
  ·  Ірина РЕКУШ: Галичина -- локомотив України 
  ·  В очікуванні свята 
Поступ у Львові
  ·  Дві новини від Гузара 
  ·  Зима не надовго повернулася 
  ·  30 тисяч за депутата 
  ·  Освіта -- не пріоритет 
  ·  Губернатор приймає львів'ян 
  ·  Реаніматорів Львова нагородили 
  ·  Міліція працює над іміджем 
  ·  Володимир ЛИС: Немає чужих дітей 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  ФОТОФАКТ 
  ·  Новий меч президента 
  ·  Ющенко хоче помиритися з Морозом 
  ·  "Сільські вісті" подадуть апеляцію 
  ·  У "Нашій Україні" потрібна розмова 
  ·  У татарів увірвався терпець 
  ·  Рейтинги кандидатів падають 
  ·  Мельниченко допоможе Кучмі 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Армія на двох 
  ·  Початок релігійної війни 
  ·  Знову катастрофа 
  ·  Реформи грузинської влади 
  ·  Гаїті на порозі революції 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Продекспо-2004 
  ·  ОПЕК не знижуватиме ціни 
  ·  Смішна статистика 
  ·  Ціни зростатимуть до липня 
  ·  ЛАЗ і ЗАЗ поділять ринок 
  ·  Альтернатива "Баку -- Джейхану" 
  ·  Оглядини "Укртелекому" 
  ·  Підакцизники просять вето 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Володимир АНТОНЕЦЬ: В Україні мало рішучих генералів 
Літературний Поступ
  ·  Жриця іншої ери для геніального шизофреніка 
  ·  Ціна поступу 
Арт-Поступ
  ·  Соломія чарує львів'ян 
  ·  Галереї у нас та деінде 
Спорт-Поступ
  ·  Паливно-енергетичне дербі 
  ·  Кличко мріє про титул чемпіона 
  ·  Вірменин -- чемпіон України 
  ·  Сенсації Кубка Девіса 
  ·  Найкращі туристи 
  ·  Невдача Артема Удачина 
  ·  Лідери повертаються на лижню 
  ·  Фестиваль бігу відкриває таланти 
  ·  НОВИНИ СПОРТУ КОРОТКО 
post-Поступ
  ·  Рецепт успіху 
Лист у Поступ
  ·  ПОТРІБНІ НОВІ НОМІНАЦІЇ 
Пост-Faktum
  ·  Диктатор у леопардовому капелюсі 
  ·  КАЛЕНДАР