BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Ї-Поступ.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
10 лютого 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  16:47 18-10-2017 -   У Львові планують відновити ще 20 тролейбусів  
  14:40 18-10-2017 -   Випускники ПТУ та коледжів складатимуть ЗНО  
  14:33 18-10-2017 -   Працівники Львівської митниці вилучили понад 500 пар контрабандного взуття  
  14:28 18-10-2017 -   Сашко Семенов потребує допомоги, щоб перемогти лейкемію  
Україна
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  15:9 18-10-2017 -   В Україні створили інститут сертифікації військової техніки  
  14:43 18-10-2017 -   Заробітчани отримають право на пенсію, купивши страховий стаж, - Пенсійний фонд  
  14:38 18-10-2017 -   Кабмін доручив сформувати демографічний реєстр  
  14:36 18-10-2017 -   З початку безвізу ЄС відвідали 7,5 млн українців  
Світ
  14:37 18-10-2017 -   У Перу поліція виявила труби з 1,3 тоннами кокаїну  
  13:34 18-10-2017 -   У Нідерландах відкрили надрукований на 3D-принтері велосипедний міст  
  10:26 18-10-2017 -   Суд Гаваїв заблокував указ Трампа про мігрантів  
  10:15 18-10-2017 -   Кейт Міддлтон повідомила, коли народить третю дитину  
  13:54 17-10-2017 -   Фіни впевнені, що санкції проти Москви потрібно зберегти  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Ї-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Життя одного соцугруповання...
Тетяна ХОМА
 
Хто вони?


Професор Преображенський не любив пролетаріат. Його представники ходили по мармуровій сходовій клітці його під’їзду, не знімаючи “калош”. Я не професор Преображенський, але також не люблю пролетаріат, точніше, ново-український пролетарський варіант молодіжної субкультури. Хоча, мабуть, це цілком адекватно, коли у пересічної людини при розмовах про субкультуру не виникає асоціацій із тими хлопцями, що один одного називають авторитетним словом „пацан”. Це і зрозуміло. Субкультура – це результат протесту, бажання соціальних змін або, принаймні, уваги. Найчастіше це щось яскраве, насичене змістом і викликами, у будь-якому випадку, це завжди щось ИНШЕ і особливе. „Пацани” – такі, як усі. Вони сірі та непомітні, звичайні й буденні, а головне – вони масові. Повний набір ознак пересічности, і жодних претензій на “субкультурність”. Проте, це лише на перший погляд.


Як і повсюди, вулиця пропонує свої варіанти, проте український (чи все-таки, пост-совєтський?) варіант – специфічний. Відколи „стартонув” проект “Україна”, партійні ділки перетворились у політиків різних рівнів і бізнесменів, учителі та інженери пішли на базар, а найважче довелось робітникам заводів. Сьогодні в Україні чимало сімей, які не можуть дати навіть мінімуму своїм дітям-підліткам. А їм хочеться бути “як усі” („нормальними пацанами”, а не „кончєними штріхами”). І вони стають “як усі” – міні-суспільство „нормальних пацанів” приймає їх, пропонуючи правила гри, завдяки яким можна вижити і не почувати себе ізгоєм, а инколи навіть утримувати власних батьків.


Символіка


Гопи не надто перебірливі у смаках. І хоча є певні елементи одягу, що змінюються, загалом, представники цієї субкультури дуже консервативні у своїй моді. Якщо на зміну зеленим штанам, модним 5 років тому, прийшли сьогодні джинси „в абтяжку” [тобто щільно припасовані до фігури. – Ред.] то „кєпарік”, проста сорочка та курточка (бажано шкіряна), залишаються незмінними. Вони завжди одягнуті однаково або дуже подібно. Для цього є кілька простих пояснень. По-перше, із суто матеріальних мотивів. Зазвичай гопи – люди небагаті, а одяг такого типу ужитковий і для праці, і для „діскацєкі” [дискотеки]. По-друге (і це вже психологічне пояснення) – типовий страх крадія виділитись у натовпі. По-третє, страх бути собою, а значить опинитися поза системою, поза спільнотою собі подібних, а отже увійти з цією спільнотою у конфлікт.


Зачіска дуже коротка, універсальна – економія людської уваги та шампуню. Коріння цієї моди сягає в’язничної практики голити ув’язнених. Погляд – вовчий, зацькований, нахабно-боязкий – залежно від ситуації. Дивно те, що навіть ходять вони подібно. Часто горбляться, руки тримають у кишенях. Гопи водночас ніби ховаються від зовнішнього світу у своїй ході й шукають, яку користь можна осягнути в той, чи инший момент.


Музика – переважно російська “попса” низького ґатунку. Вона близька їм, вона на них розрахована, вона “оспівує” їхні проблеми. Деякі гопи слухають реп (ідейно ця музика також їм дуже добре підходить). Вкрай рідко у цьому середовищі можна почути рок, дуже важкий, агресивний і злий; він наче робить їх сміливішими (а може, не такими боязкими?) Ну і, звичайно, метри – „Шуфік” [М. Шуфутінскій] та „Гарік” [Г. Кричевський].


Гопи мають власні норми поведінки („панятія”) і спрацьовують ці норми часто набагато краще, ніж закони в нашій державі, хоча й не існує спеціальних процедур прийняття, реалізації та захисту „панятій”.


„Панятія” поширюються лише на „пацанів”; якщо ти – „пацан”, то мусиш дотримуватися цих норм, а якщо порушиш їх і не матимеш достатньо авторитету, аби щось змінити, – тебе відкинуть на марґінес гопівського суспільства. Витоки „панятій” – у „воровскому” “кодексі честі”, який у наші дні майже відмер.


Взагалі, кожен гоп мріє стати справжнім бандитом – „автарітєтам”. Щаблі кар’єрного зростання наступні: спочатку „старший пацан”, відтак „рєальний”, зрештою – „автарітєт”. А починають гопи як дрібні крадії магнітофонів із машин, або вириваючи сумочки у жінок у темряві, чи просто обдираючи п’яниць. Частина прибутку йде „старшим пацанам”, які виконують роль криші і залагоджують проблеми з иншими пацанами. З віком та якщо не зовсім природа обділила розумом „пацани” починають курувати певні території чи різновиди кримінальної діяльности на відповідній території. Проте, лише небагатьом особливо обдарованим вдається пробитися у світ справжніх кримінальних грошей. Але це вже инша історія не про наших героїв...



Світлина дня


Вони не встають досвіта. Хіба мамка стала не з тої ноги і виганяє у бурсу [заклад професійного навчання: училище, ліцей чи коледж]. Це не так уже і зле, „бурса” – одне з головних тусовочних місць гопів, там можна зустрітися з „пацанами”, обговорити минулі події, спланувати майбутнє. Деколи там вчиться „дєвчьонка” (про роль цієї загадкової істоти в житті „пацана” див. нижче).


А після „бурси” (або замість неї) – звичайні трудові будні. У кожного гопа вони різні, проте є дві основі групи занять, які приносять їм сталий дохід. Перша – дрібні крадіжки. Через своє боягузтво гопи рідко зважуються на грабіж та инші злочини, що потребують публічности, хоча вони не роздумуючи відбирають гроші у літніх людей чи знімають годинники з п’яних. Частина гопів „сидить на кармані” у транспорті, инші цуплять електроніку з автомашин, дехто краде мобільні телефони. Инша група занять окреслюється дієсловом „розводити” (найвдаліший, хоча й не цілком адекватний відповідник цього слова в українській мові – “дурити, обманювати”). Проте гопи рідко „напрягають” себе придумати щось, що претендує на шахрайство. Вони просто ставлять инших у ситуацію, коли ті повинні віддати гроші відповідно до їхніх власних норм поведінки, „понятій”. Ви, мабуть, уже чули не одну історію про те, як хтось підібрав гаманець на вулиці, і чим усе це скінчилося. Будь-який процес заробляння грошей називається „трудітса”.


Як правило, вечірній час, коли стемніє, – найсприятливіший для “роботи”, особливо якщо гоп промишляє тим, що зриває золото, відбирає сумки, виймає магнітофони з машин або б’є по голові перехожих та знімає з них цінний одяг. Тому „відриваються” гопи не як усі нормальні люди ввечері, а вдень, вночі, або навіть уранці (щоб до темряви проспатись). Розваги у них доволі одноманітні: „водка”, „двор” або ж „дєвчьонка”, „діскацєка” і спілкування з „пацанами”. А наступного дня захоплено оповідати иншим „пацанам”: “Как я вчєра набухался, вася...” Коли немає грошей, можна просто посидіти у дворі (чомусь гопи полюбляють перила підвальних сходів), поплювати, полузати насіння і „пабазаріть”. Все про те ж: „водка, дєвчьонка, другіє пацани”.



Роль жінки в гопівський субкультурі


Намагаючись аналізувати гопівське суспільство, неможливо оминути міжстатеві відносини. По-перше, тому, що „дєвчьонкі” творять власну субкультуру, тісно і невідривно пов’язану із гопівською, по-друге, за своєю природою – це явище, яке могло виникнути і успішно виникло тільки на пост-совєтському тлі, з тією лише різницею, що було обумовлене ґендерним стереотипом.


Усі дівчата та жінки з нашої казки поділяються на дві категорії: „тьолкі” та „дєвчьонкі”. Перші - переважно тупуваті та легковажні. Їх легко затягнути в ліжко, що гопи переважно і роблять. Для опису статевих стосунків у світі пацанів замість слова “секс” доречніше користуватися поняттям “копуляція”. „Тьолкі” не користуються повагою, їх зневажають, а вони терплять, мусять терпіти... „ Дєвчьонкі” – справа инша. Вони розумніші, менш доступні, тому користуються повагою. Можна навіть сказати, що гопи бояться „дєвчьонок”, бо через них зазвичай буває найбільше „проблєм” – вони вміють маніпулювати гопівськими почуттями.


У „дєвчьонок” власні клопоти, вони живуть за своїми „понятіями”, проте існують і функціонують у тому ж соціальному просторі, що й гопи, їм притаманна та ж однаковість в одязі, зачісках, мові. Проте „дєвчьонкі” рідко беруть участь в „дєлах”, позаяк „бабью вєри нєт”. У кожному гопівському угрупованні найбільшою повагою користується та „дєвчьонка”, котра має „солідну кришу”, – найчастіше це означає, що вона “зустрічається” з впливовим пацаном, проте инколи це може бути також наслідком її вміння знаходити спільну мову з протилежною статтю.


Коло інтересів пересічної „дєвчонкі” – „пацани”, „падружкі” [подруги], кішки [одяг], „діскацєка”...


Комунікація


Більшість гопів спілкується російською, навіть якщо вони походять з україномовних сімей. Мені здається, причин тут кілька, а найголовніша – в тому, що зразком поведінки для них служить т.зв. братва, серйозні бандити, які мають значні гроші, а вони рідко (чи ніколи?) говорять українською. Російська чи російська із густим матюковим флером для гопа – це щось на кшталт мобілки, цепури, понтової кішкі і дєвчьонкі, помальованої на блонді, це ще один понт, породжений комплексом меншовартости. Хоча, якщо бути справедливим до кінця, то необхідно зазначити, що українізація бере своє, і серед молодняка сьогодні можна знайти певну кількість гопів, які пересипають матюки українськими словами.


Одразу хочу перепросити осіб, добре ознайомлених із субкультурною лексикою, за можливі “архаїзми”, вживання яких у гопівському середовищі вважається ознакою лоховства, проте гопниківський сленґ надзвичайно гнучкий і швидко змінюється.




Малий словник “гопівської” мови

Бик – мешканець сільської місцевости.

Бадяжить – багато пити.

Базар – розмова.

Барига – жлоб, продавець, комерсант.

Блатовать – афішувати свою “крутизну” (скажімо, бити
вікна).

Босяк – малолітній крадій.

Братва (похідне у однині братан) – банда.

Гад – погана людина (гадом буду! – формула присягання).

Гайка – перстень.

Глюк – щось веселе.

Гон – весело чи брехня.

Даун – дурень.

Дура – кобіта; не дуже розумна дівчина.

Дурь – маріхуана.

Зона – місце відбування покарання злочинцями, в усвідомленні кримінальних середовищ – “дом родной”.

Йож – дурень.

Качєлі – “стрєлка”.

Кішкі – одяг.

Криша – захист бізнесменів одним бандитським угрупованням від инших, рекет; в широкому сенсі – покровительство, захист.

Лось – дурень.

Лох – той, з кого утруділі гроші.

Макруха – убивство.

Мусора = менты – співробітники МВС.

Нари – ліжко.

Начальнік – той, хто може будь-яким чином вплинути на справи гопа (міліціонер, таксист тощо).

“Наши!” – “свої пацани”.

Нє прав! – визнання вини у чомусь поганому або поведінці всупереч „панятіям”.

Неформал = хіпаблуд = панк – представник будь-якої иншої субкультури.

Общак – щось спільне (общакова водка).

Плуг – той, кого “нагрузили”, обтяжили проблемами.

Работать – красти, обманювати тощо.

Разводить – дуже вправно базарити або дурити.

Стрєлка – зустріч (часто для вирішення непорозумінь між бандами або їх окремими членами).

Стрьом – щось негарне.

Труба – мобільний телефон.

Трудітса = працювати

Шмон – обшук.

Шо? – відповідь на всі питання.

Фуфло – підробка.

Хмирь – погана людина.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Ядерна валіза для бен Ладена 
  ·  Стратегічний лист Буша 
  ·  До Львова їде посол США 
  ·  "Іскра" воюватиме далі 
Погляд
  ·  "Особиста капітуляція" Чорновола 
  ·  Горинь знову в політиці 
Поступ у Львові
  ·  "Віденську кав'ярню" закрили 
  ·  Безпрецедентний марафон 
  ·  Профспілки протестуватимуть 
  ·  "Кіносвіт" уже не пікетує 
  ·  Українці летять до Іраку 
  ·  Міліція бореться з наркотиками 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  У НАТО через три-чотири роки 
  ·  Конституційний Суд нам не потрібний 
  ·  Комуністи висунуть Симоненка 
  ·  Експертизу під контроль 
  ·  Скорочення президентської кампанії 
  ·  Вибух у Дарницькому райсуді 
  ·  Митники знайшли золото 
  ·  Український Джек-патрач 
  ·  В "Авалі" крадуть сотнями тисяч 
Поступ у світі
  ·  Нова спецслужба Британії 
  ·  Кореї закордон не допоможе 
  ·  Блер залишає політику? 
  ·  Стіна під судом 
  ·  Новий лідер соціалістів 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Податкова просвічуватиме горілку 
  ·  Економіка Львова зростає 
  ·  ЗАТ вигідніше за ВАТ 
  ·  Дитячий відпочинок дорожчає 
  ·  Казахстан нам допоможе 
  ·  Туризм у Львові прогресує 
  ·  Україна і Росія обговорять проект Ан-70 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Ї-Поступ
  ·  Життя одного соцугруповання... 
Арт-Поступ
  ·  ЛИЦАР БОЙОВОГО ОДНОСТРОЮ, АБО ГАЛЕРЕЯ, ЯКУ СТВОРИВ МИТЕЦЬ 
  ·  Сліпий з гармошкою 
  ·  Адаптація до нового простору 
  ·  Відтермінована прем'єра 
  ·  П'ять кларнетів в одних руках 
Спорт-Поступ
  ·  Є привід випити шампанське 
  ·  Обійшлося без несподіванок 
  ·  Медалі "народжуються" у воді 
  ·  Нелегкі легкоатлетичні перемоги 
  ·  У боротьбі зі стихією 
  ·  Дзюдоїсти -- медалісти 
  ·  Нагороди вручає Колчинський 
  ·  "Ювентус" попустили 
  ·  НОВИНИ СПОРТУ КОРОТКО 
post-Поступ
  ·  Крок відчаю Ґергарда 
  ·  Парламентське дежавю 
Пост-Faktum
  ·  Горбачов отримав "Гремі" 
  ·  КАЛЕНДАР