BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Поступ життєзнавства.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    Мікроскоп пана Юрка.    post-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
23 листопада 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  17:22 23-11-2017 -   На автотранспортних підприємствах Львівщини бракує водіїв  
  17:13 23-11-2017 -   У старих львівських трамваях встановлюють нову систему опалення  
  16:8 23-11-2017 -   Трьох ведмедів з Самбора перевезли у реабілітаційний центр «Синевир»  
  15:27 23-11-2017 -   У Домі Франка відбудеться моновистава "Голос тихої безодні"  
  14:14 23-11-2017 -   Сьогодні на пл. святого Юра відкрили бронзовий макет Святоюрського комплексу у мініатюрі  
Україна
  17:15 23-11-2017 -   У їдальні Верховної Ради розповіли, чим обідають нардепи  
  16:5 23-11-2017 -   Гройсман пообіцяв українцям дешевший газ  
  11:3 23-11-2017 -   Українським військовим дозволили носити вуса і бороди  
  10:56 23-11-2017 -   В Україні впало виробництво горілки  
  10:30 23-11-2017 -   У Полтаві побили суддю Ларису Гольник  
Світ
  17:20 23-11-2017 -   У Польщі спростували заяву Дещиці про згоду на відновлення пам'яток УПА  
  11:1 23-11-2017 -   Кріштіану Роналду побив черговий рекорд Ліги чемпіонів  
  10:55 23-11-2017 -   Великобританія вилетіла з п'ятірки найбільших економік світу  
  10:17 23-11-2017 -   У Мінську понівечили пам’ятник Адамові Міцкевичу  
  10:11 23-11-2017 -   У Польщі змінюють правила працевлаштування іноземців  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Колір, пробуджений у горах...
Віктор ПАЛИНСЬКИЙ
 
Малюнок Ігоря Гапона
Художник, дошукуючись певних духовних основ власної живописної творчості, вдається до своїх перших, ще юнацьких вражень від зустрічей із Карпатами, з древньою нез'ясовно-самодостатньою гуцульською культурою, що викликали в нього одверте потрясіння; настало закарбувалися на рівні досвіду душі. Вже тоді Ігор Гапон "відчув себе зовсім іншою людиною, сповненою векторних енергій, що єднають із Кимось, Хто Значно Могутніший За Звиклі Людські Можливості". Гадається, саме ця енергетика й виповнила згодом безконечне звучання барви на картинах його знаменитого "карпатського циклу".

Колір -- головна дійова особа полотен. Автор персоніфікує його; провадить доволі жорсткий діалог. Втім, час від часу надає йому можливість імпровізаційного самовияву. Навіть у портретах спостерігаємо це містичне всевладдя кольору в образній системі. ("Автопортрет зі свічкою", "Отець Іван з Криворівні", "Ворожка", "Ігуменя", "Чернець").

Нова виставка творів живопису Ігоря Гапона, що експонується в Державному меморіальному музеї імені Михайла Грушевського у Львові, вибудована так, аби бодай фрагментарно відстежити стилістичну еволюцію митця: зафіксувати характерні ознаки пошуку, неквапно підглянути навіть певні кризові моменти в творчості, що є не менш важливим для сприйняття творчого доробку загалом.

А ще: я зауважив, що в цій експозиції полотна не бояться недостатньої освітленості. Бо вони випромінюють своє світло. Нерідко стримане й приглушене, навіть скупе та затаєне; а часом розсіяно-яскраве, виокремлене сміливими локальними плямами. Однак і в першому, і в другому варіанті це світло достатньо енергоємне, аби не лише радикально впливати на організацію обсерваційного перепланування виставкового залу, але й дістатися до наших душ, викликати спонтанну естетичну реакцію.

Я переконаний, що саме пошук свободи отієї енергоємної художньої фрази привів І. Гапона свого часу в Карпати і щорік приваблює його до реліктових гірських місцин. Спочатку -- як задивленого спостерігача, а небавом -- як наполегливого та самовідданого мисливця за непізнаними кольорами. Каталізатором цього процесу стала інтуїтивно сприйнята винятковість етнокультурного трибу життя гуцулів і остаточне усвідомлення народних витоків своєї творчості ("Світ свічників", "Вечірній натюрморт", "Натюрморт з Іконою", "Натюрморт з трійцею", "Натюрморт поснулих спогадів", "Перед вечерею", "Молитва"). І на однойменній картині виробленими і стилізованими шрифтами, в куточку, написані проникливі слова:

Світ свічників,

Як дотик до Святих

У любові посивілого світанку.

Ловлю себе на думці, що за цією "схемою" не таким уже й складним усе видається -- віднайшов місцевість, відчув, усвідомив... Проте автентичний процес освоєння простору таланту триває ось уже два десятиріччя; позначений і кризами, й піднесеннями, та ще якимись, майже невловимими, містичними моментами незмінного навернення до правдивого кольору гір.

Художник має задавнену ностальгію за Львовом. Ні, він ніколи надовго не виїжджав з рідного міста! На щастя, не вештався далекими еміґраційними світами. А отже, і не марив поверненням у Львів географічний. Його ностальгія -- болісна туга за справжнім Леополісом. Тим, що благодатно супроводжував жваву дитячу уяву, плекався роками вже в зрілому віці в душі художника та нерідко ставав затишним прихистком у часи жорстоких випробовувань долі.

...Живописець не так роззирається середньовічними кварталами, як прагне прозріти отим ностальгійним Львовом у собі. Намагається віднайти те, що найвідчутніше резонує в його натурі з предковічним духовним містом. Скажімо, з неоціненним багатством намоленості його Храмів, Монастирів, заспокійливою обжитістю середньовічних Кам'яниць ("Львів. Сутінки над монастирем", "Львів. Надвечір'я кам'яниці на Ринку", "Львів. Подвір'я сну після зливи"). Саме цю енергетику й спрямовує автор для витворення образу неповторності. Видається, саме тому його урбаністичні картини циклу "Подих старого Львова" -- це, як звикло, прошукування вулицями Правдивого левового Міста; безугавне висотування, нитка за ниткою, істинних кольорів, щоб згодом поєднати їх у гармонійне колористичне дійство. І, переконаний, своєрідне випробовування себе на спроможність! Вимогливий митець ніби каже собі: "...Не впораєшся -- начувайся! Нічого сподіватися на самовільні чудові перетворення. Застигнуть лише на фотографічному рівні пам'яті чи то Чорна кам'яниця, чи то собор святого Юра, чи то каплиця Трьох Святителів, так і не трансформувавшись у живописні полотна". А потім, звісно, вже ніколи не відкриються парадоксальні світи цих конкретних художніх антитез нереалізованих мистецьких видив. Не переливатимуться з душі в душу, загадуючи та чаруючи.

Якось, влітку 2003 р., І. Гапон побував у Жовкві, хоч і до цього не раз приїжджав у це зсивіле посеред віків містечко. Втім, щось подібне до одкровення відчув чомусь саме цього разу. Дух справжньої нереставрованої, невідновленої старовини витав над неповторністю загуслих у часі храмів, жив у зсіріло-затаєних товстомурих монастирях, вологими сполоханими тінями хвилювався в притемнених двориках давніх житлових споруд. Перейнявся, на дотик і на подив, настільки, що майже на два тижні винайняв тут помешкання... І написав десяток живописних полотен "жовківського циклу", щодень отримуючи неабияке задоволення від роботи.

...І зауважив, що вся ця жовківська архаїка віддає барву неохоче: наче колір, захований у самих глибинах Хроносового шпихліра. Одначе коли вже дістанешся до тих закапелків, знахідки виявляються неоціненними: промовляють дещо незвично, не по-сучасному, інколи не зовсім зрозуміло. Але постійна практика переконливо корегує це спілкування, вносячи щораз більше взаєморозуміння.

Цикл і сьогодні залишається незавершеним. Творча робота триває. (На виставці репрезентовані твори "Жовква. Тихе середньовіччя", "Жовква. Дума про давню осінь", "Жовква. Монастирський цвинтар".)

Трохи біографічного. Ігор Гапон народився у Львові в 1960 році. Навчався, а згодом успішно закінчив Львівське училище прикладного мистецтва імені Івана Труша та Львівський державний інститут прикладного та декоративного мистецтва. Ще в роки навчання його вчителі та наставники -- відомі митці Т. Драган, С. Коропчак, П. Маркевич -- дивувалися його хистом живописця, пророкували плідні вільні пошуки в царині кольору. Так воно і сталося. Сьогодні І. Гапон, здолавши 20-річний шлях вдосконалення, -- майстер неоромантичного і ледь вловлюваного містичного складу таланту, з вільною манерою малярства та усталеними мистецькими переконаннями. Він якнайактивніше займається живописом та іконописанням. Є автором багатьох персональних виставок в Україні та за її межами. Живопис його якось несуєтно і поступово роззосередився в приватних колекціях і музейних збірках світу.









» 
Оскар-2003
Юрко БАНЗАЙ
 
Цього тижня у Беверлі Гіллз оголосили номінантів на одну із найпопсовіших, а водночас найжаданіших кінонагород нашого часу -- "Оскар". Церемонія відбувалася о 5.30 ранку, аби цілий світ дізнався про цю подію одночасно. На жаль, газети не можуть змагатися в оперативності з радіо та телебаченням, тому цю інформацію ми вирішили спочатку осмислити, а потім уже надати вам, найдорожчі наші читачі.

Уже вкотре цього року нагороди Американської кіноакадемії присуджуватимуть у 24-х категоріях. Номінантів оголошували президент Американської академії кінематографічних мистецтв та наук Френк Пірсон та акторка Сіґурні Вівер (теж член ААКМН... ото абревіатура вийшла!). Вручення бронзових сильветок, нагадаю, відбудеться 29 лютого у Kodak Theatre.

А тепер до справи. Перейдімося стрічками й спробуймо зрозуміти хитрі думки американських кіноакадеміків. Взагалі-то мені здавалося, що минулий рік в оскарівському плані має бути нарешті справедливим, а перешіптування про те, що "Оскар" уже своє віджив, -- повними бздурами. Виявляється, я таки помилявся. Якщо уважно придивитися до номінантів, то виникає дежавю: десь я таке вже бачив.
Детальніше>>
» 
На захист майбутнього музичної культури
 
Нещодавно на адресу міністра культури та мистецтв України Юрія Богуцького надійшов відкритий лист від представників музичної громадськості Львова, серед яких і колишні випускники різних років Львівської середньої спеціальної музичної школи-інтернату ім. Соломії Крушельницької, у якому вони викладають свою глибоку занепокоєність станом справ у школі. Адже протягом десятиріч цей навчальний музичний заклад був справжньою окрасою в культурно-мистецькому просторі колишнього СРСР і кількох років періоду незалежної України. Варто лишень згадати, що свого часу на чолі цієї школи стояли визначні постаті української музичної культури, а слава її випускників -- О. Криси, О. Криштальського, М. Крушельницької, Б. Которовича, В. Єреська, Ю. Башмета, М. Чайковської, Л. Шутко, О. Слободяника, Ю. Лисиченка, А. Савицької, Н. Хоми та Ю.Шутків, О.Каськіва та багатьох інших -- розійшлася цілим світом. Навіть не зважаючи на ідеологічний тиск у радянські часи, керівниками школи ставали хоч і перевірені партійними органами, але водночас висококваліфіковані музиканти, добрі організатори, авторитетні у музичному середовищі особистості. Цим школа зуміла зберегти статус елітарного музичного закладу в ті важкі часи. Але з приходом в 1997 році на посаду директора п. Б. Мартиновського, на думку авторитетних музикантів, стан справ у школі катастрофічне погіршився. Це й стало причиною того, що громадськість змушена була стати на захист майбутнього музичної культури. Лист підписали знані діячі культури: професор мистецтвознавства Стефанія Павлишин, заслужена артистка України, лауреат конкурсу ім. М. Лисенка, професор Марія Крушельницька, доктор мистецтвознавства Любов Кияновська, народний артист України професор Мирослав Скорик, професор Юрій Булка, професор Наталя Савицька, професор Володимир Заранський, народна артистка України, професор Лідія Шутко, професор Юрій Ланюк, лауреат премії ім. Ревуцького, доцент Йожеф Ермінь та інші педагоги Львівської державної музичної академії ім. М. Лисенка.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Скандальна нафта 
  ·  Новий голова ДПА 
  ·  Парламент після рішення ПАРЄ 
Погляд
  ·  Єжи КОНІК: Хіба це бізнес? Це справжній бандитизм! 
  ·  Юрій КАВЕЦЬКИЙ: Ми об'єднані задумом навести в ЦУМі порядок 
Поступ у Львові
  ·  Тварини опиняться на вулиці 
  ·  Боротися навіть за один відсоток надії 
  ·  Гудрони повернуть угорцям? 
  ·  Львів "грипує" 
  ·  Мери України чекають на інспекторів ПАРЄ 
  ·  Сендега відзвітував Кучмі 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Передвиборний трюк Кучми 
  ·  Євросоюз теж проти політреформи 
  ·  Матвієнко cудиться з Кучмою 
  ·  Тенденційна дворукість 
  ·  Діаспора за звільнення Медведчука 
  ·  Справжнє обличчя Симоненка 
  ·  Рішення ПАРЄ справедливе 
Поступ у світі
  ·  Замкнене коло помсти 
  ·  Офіційні американські сумніви 
  ·  Масові самогубства чиновників 
  ·  Крах пітерських надій 
  ·  Черговий вирок 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Десять років "Укрпошти" 
  ·  Громадськість про нафтогін 
  ·  Інтермаркет серед найкращих 
  ·  Скандал в "Укртелекомі" 
  ·  Моральні збитки відшкодують 
  ·  Темпи зростання депозитів впали 
  ·  Нафтова криза 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Поступ життєзнавства
  ·  Секс деколи шкодить 
  ·  Поживемо для себе 
  ·  Працюй, аби насолоджуватись 
Арт-Поступ
  ·  Колір, пробуджений у горах... 
  ·  Оскар-2003 
  ·  На захист майбутнього музичної культури 
Спорт-Поступ
  ·  Мирон МАРКЕВИЧ: Мої найбільші перемоги ще попереду 
  ·  Шведи складають повноваження 
  ·  "Мілан" виходить у лідери 
  ·  Друга перемога українців 
  ·  Чи обіграємо "Динамо"? 
  ·  "Карпати" повернулися 
  ·  Перша і єдина бронза 
  ·  Росія та Україна в одній групі 
Мікроскоп пана Юрка
  ·  Мікроскоп пана Юрка 
post-Поступ
  ·  Миттєвий натовп 
Пост-Faktum
  ·  Номінанти на "Оскар"-2003 
  ·  КАЛЕНДАР