BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Ї-Поступ.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
27 січня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:6 22-11-2017 -   На Львівщині вшанують пам'ять жертв Голодомору  
  16:1 22-11-2017 -   На Львівщині від строкової служби у війську ухиляється 15 тис. осіб  
  14:53 22-11-2017 -   Синоптики прогнозують завтра туман видимістю 200-500 м  
  14:44 22-11-2017 -   На наступний рік заплановано провести капітальний ремонт тротуарів по периметру площі біля пам’ятника Т. Шевченкові  
  14:42 22-11-2017 -   На шахті «Львіввугілля» травмувався гірник  
Україна
  16:4 22-11-2017 -   Німеччина профінансує гуманітарні проекти в Україні  
  16:2 22-11-2017 -   Холодницького відвезли до лікарні - ЗМІ  
  15:51 22-11-2017 -   Порошенко, Тимошенко і Вакарчук, - лідери президентського рейтингу  
  14:51 22-11-2017 -   Україна хоче стати експортером газу  
  14:40 22-11-2017 -   У Луганську озброєні люди беруть під свій контроль урядові будівлі  
Світ
  14:37 22-11-2017 -   У Росії дитина задихнулася в пральній машині  
  12:41 22-11-2017 -   У Тихому океані розбився літак ВМС США  
  10:37 22-11-2017 -   ЗМІ повідомили про смерть Дмитра Хворостовського  
  10:16 22-11-2017 -   Дельфіни привертають увагу самок подарунками – вчені  
  14:54 21-11-2017 -   У Росії онколог порадив пити пиво через радіоактивне забруднення  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Ї-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Байдужість – поле для маніпуляцій
Розмова з Мирославом Поповичем
Розмовляв Ян ЧАЙКОВСЬКИЙ
 
Мирослав Попович
Я.Ч. Хто виступає суб’єктом маніпулювання не лише в політичному, а і в метафізичному сенсі?

М.П. Тут якось треба відповісти метафізично на це питання. Звичайно, йдеться не тільки про політику і не стільки про політику. Є такі соціальні феномени, такі сили, що дістають задоволення саме тоді, коли вони маніпулюють. Їм не стільки важливий результат, скільки важлива ця процедура. Ми мали такі приклади у буремному двадцятому столітті, в епоху великих соціальних катаклізмів, коли були зруйновані великі соціальні структури. А все зводилося до якогось загону, який мав власний ешелон, п’ять вагонів і паротяг, і десь їздив українськими степами. Там, після кожного бою, після кожної поразки, виникав мітинг, і от хто був здатний цей загін утримати своїми харизматичними закликами – той був господарем. Уся Україна розвалилася в добу так званої громадянської війни. Вона розвалилася на такі повіти-ешелони, де панували люди з вузесенькою надбрівною смугою. Цей жах можна назвати метафізичною силою. Бо люди, які виходили на поверхню у той період, найчастіше, не мали ні волі, ні розуму. Це як нечиста сила, демони людства. Вони могли зачаровувати суспільство, що було дуже атомізоване і примітивізоване в своїх прагненнях. Оця потреба в маніпулюванні була дуже примітивна на рівні маленького загону, але це було і у великих масштабах, коли виходили талановиті оратори, такі як Гітлер та Муссоліні, перед мільйонними натовпами, і з надривом говорили. У комуністів тоді вирішувалося не так масовим психозом, скільки певними розрахунками.
Це крайній випадок маніпуляції, коли йдеться про масовий екстаз і про транс. На щастя, я не бачив натовпу в екстазі, навіть, в епохи, коли руйнувалися імперії. Але, ми знаємо, що таке є. Це – найстрашніший вихід.
Маніпулювання, за своєю природою, є деструктивним. Руйнівним моментом, можна сказати диявольською силою людства. І навіть реклама зубної пасти, коли вона діє на підсвідомість – це диявольська сила. Це не є апеляція до людського в людині, і тому воно неприпустиме. Коли маніпулюють масами, то маси можуть відповідати на це колективним трансом, а нічого страшнішого не може бути.


Я.Ч. Отже, на що спрямовані маніпуляції? Термін “маніпуляція свідомістю” використовується щодо масової чи індивідуальної свідомості?

М.П. Це питання стосується самої суті справи. Коли ми говоримо “маса” ми повинні знайти противагу, антонім. Коли ми говоримо слово “еліта”, а зараз це кажемо на кожному кроці, то маємо знати, що протиставимо їй – масу чи просто чернь, плебс. Якщо ми говоримо “еліта” то, мимохідь, вже розв’язуємо цю проблему, бо еліті протистоїть чернь.
Коли я кажу про масу, я не маю на увазі чернь, я не маю на увазі плебс. Плебс тоді є плебс, коли він свою власну обмеженість перетворює на свою чесноту. А от коли маса свою темряву, свою бідність, свою ницість, бо це є в історії характеристикою саме мас, перетворює на своє достоїнство – вона стає черню. Ото є страшна річ, яка була культивована саме комуністичною ідеологією. Під кінець, все більше і більше комуністична ідеологія ставала антиінтелектуалістичною, антиінтеліґентською. Для неї слово інтеліґент, від самого початку, вимовлялося як “гнилий інтеліґент”. Це і є свідоме перетворення маси на чернь, аби вони бачили чесноту в тому, що вона є приречена на існування в багні і на важку фізичну працю.
Коли я говорю про маніпулювання масами йдеться маніпулювання одинаками, які сидять біля телевізора. Їх не конче треба вивести на вулицю, розпалити в них ненависть до чужинця, чи до по-инакшому вбраного, чи до окулярника і спокушати їх, щоб вони йшли і все трощили... Маніпулювання може бути тоді, коли всі одинаки, які сидять біля телевізора по суті однакові. Це вирівнювання людей. А коли ми маніпулюємо, то вони всі є у нас як на шаховій дошці, стоять як солдатики. Ми можемо розраховувати на їх реакцію. Це, власне, і є маса.
І коли ми зараз, так часто, говоримо про елітарність, то мені би хотілося підкреслити, що тут є небезпека: ми можемо виховувати в людях недовіру до себе, у зв’язку з тим, що більшість людей не входить до елітарних кіл, не ходять з метеликами, і не п’ють мартіні, а п’ють щось инше... Як є елітні сорти пшениці, так є, скажімо, селянська еліта. Не може бути злодійської еліти, там можуть бути лише “пахани”. Так само не є політичною елітою ті “пахани”, які в тих чи инших державах керують політичним життям. То не є еліта. Еліта може не бути при владі і вона може бути не знаною, вона може бути неформальною, так званими лідерами і т. д. Скільки я знав простих селянських жінок, неосвічених, без середньої освіти, які були винятково інтеліґентними, я би сказав елітарними. Вони мали відчуття внутрішньої чистоти. […]



Я.Ч.: Я би хотів звернутися до України: наскільки проблема маніпуляцій свідомістю є актуальною для України і наскільки українці усвідомили, що ними маніпулюють?


М.П.: Мені так здається, що це є найактуальніша, найгостріша проблема не лише з політичного, а й з морального метафізичного і філософського погляду. 10–15 років тому суспільство, попри весь свій критицизм до комуністичної влади, все ж мало надію, якщо не віру, в те, що існують цінності свободи, рівности і братерства, представниками якої повинна була би бути ота комуністична влада. І якщо, скажімо, ми повернемося до того часу, то можна сказати, що критицизм звернений своїм вістрям проти комуністичної влади був інспірований самими ж тими комуністичними ідеологіями, які вимагали чесности, відданости народу, і т. д. і т. д. Реальність влади не відповідала нею ж задекларованим ідеалам, і все це разом рушилося. Я не знаю, чи правду говорили про одного діяча, що нібито кинув фразу: “Беріть, беріть, хлопці, беріть!”. От, коли почалася доба “беріть, беріть хлопці беріть”, пішла зневіра в цінності. […]

Україна або збереже той заряд демократизму, який вона має, або скотиться на позиції, які сьогодні займають инші постсоціалістичні держави з парадоксальними диктатурами. І це власне не тільки постсоціалістична картина, була така ситуація і у міжвоєнній Польщі, де акцент ставився на авторитарну виконавчу владу, яка переважувала владу законодавчу, і був реалізований в політичних структурах, які підпирали уряди полковників. Для нас це означало б величезну катастрофу – економічну і політичну, тому, я думаю, що це власне і є основою для розв’язання проблеми маніпуляції. У чому полягає проблема маніпулювання? У в тому, що впродовж довгого часу піддається нищівній критиці Верховна Рада, як інституція. Я не кажу про діячів, які там є. З уст Президента ми чули дуже багато таких критичних виразів на адресу Верховної Ради. Це дуже небезпечне явище. Хоча зараз тих закидів від високоурядовиків менше, але за умов відсутности культури парламентаризму і за умов недовіри мас до виборних політичних структур такий нігілізм щодо парламентарної форми, який панує сьогодні в українському суспільстві, може мати надзвичайно важкі наслідки. Тому, за умови такого нігілізму, і можливе маніпулювання масами, бо йдеться про вибори до парламенту. І, зауважте, що більшість народу, коли вже йшлося про політичні відтінки, реагувала нормально, вона вибирала політичні партії, а не особистості, і керувалася своїм політичним інстинктом, я би сказав, правильним інстинктом. А там, де йшлося про мажоритарні округи люди керувалися, так би мовити, приватно власницьким інстинктами: хто проведе газ, хто дасть гроші на лікарню чи на школу – той був кращим кандидатом, його і вибирали. Це і є виявом недостатньої політичної культури, хоча це не є специфікою України. Так у всьому світі робиться. Ще не було такого випадку в Сполучених Штатах Америки, що голосували за такого президента, який обіцяв би підняти податки, хоча всі президенти збільшували податковий тягар. Так, зрозуміло, з цим треба рахуватися, але разом із цим, маси завжди, мають якісь свої уподобання.



Я.Ч.: Яке співвідношення між ідеологією та маніпуляцією свідомістю?

М.П.: Я дуже радий можливості зачепити ці питання. Як мені здається, дві речі, два формулювання набули статусу міту. Перше – це віра в середній клас, і друге – віра в те, що краще без ідеології.
Справа в тому, що розвиток середнього класу не можна вважати панацеєю від усіх соціальних нещасть і криз. Добре, якщо більшість у суспільстві живе на рівні так званого середнього класу, инакше будуть лише дуже бідні і дуже багаті. Однак, це не вихід, бо це надто просто.
Але сама по собі наявність середнього класу не гарантує отої політичної зацікавлености. Є таке поняття як міщанство. Міщанин то є, власне кажучи, той, хто Заході називається “буржуа”. Середній клас – це те що раніше називалося „дрібна буржуазія”, або міщанство в такому, скажімо, соціологічному чи соціо-економічному вимірі. І от люди, які крім свого власного добробуту ні про що думати не хочуть, тобто, люди, які позбавлені ідеології, є предметом для маніпуляції незалежно від того, бідні вони чи дуже бідні. Середній клас може жити дуже бідно. Середній клас Зімбабве, якщо він там є хоч трішечки, звичайно, ниций порівняно з середнім класом, скажімо, Сполучених Штатів. Отже, середній клас може бути об’єктом маніпулювання так само, як всі инші. Його не можна подвигнути на істерію, це правда. Але разом з тим, він може підтримати своєю байдужістю, або несподіваними спалахами антипатії. […]
Отже, всі ідеології мають бути в одному просторі. Це річ, без якої не може бути національної консолідації. Не може бути прийнятною ідеологія, яка штовхає людей на втрату української незалежности. Можна любити Україну, можна її не любити, можна відчувати себе чужинцем у цій країні, але якщо ти тут живеш, ти не маєш права бути людиною, що прагне, аби ця держава скінчила своє існування. Тоді треба їхати звідси, жити в иншому місці. Я не кажу про те, що може бути різне бачення України, різне її переживання. Це в кожного своє. Не може бути людини в нашому конституційному ладі, яка би не приймала засад прав і свобод людини. То є демократичний мінімум, який повинен бути у всіх. […]

Ідеологій мають бути. Країна без ідеології – це пустеля. Має бути боротьба ідеологій, але має бути межа, вихід за яку є зрадою. Суспільство, в якому ми живемо, і ті рамки, що воно формує, і є та межа. Суспільство має боронити ті цінності, кожен із нас має переживати їх порушення, як особистий біль. І ми не можемо залишитися нейтральними до порушення елементарних засад спілкування.


Я.Ч.: І на завершення. Які практичні, і не тільки практичні, поради ви могли б дати, аби “маніпуляція свідомістю” відмерла як термін і як явище?


М.П.: Ви знаєте, я не можу знайти якісь рекомендації такого роду. Єдине, що хотів би порадити усім – не бути індиферентними до суспільних болів. Відмова від участи, позиція, яка колись в Німеччині називалася Ohne uns – без нас – це позиція людини, що готова віддати себе, щоб нею маніпулювали. А як буде? Я думаю, що може бути по-різному: може бути така велика міщанська країна, якій все одно, і яка трохи оправиться від своїх бід та нещасть, буде жити більш менш успішно; чи це буде країна в якій будуть владарювати військові хунти, або якісь наркодільці, на зразок Колумбії, яка стане транзитним пунктом для криміналу. І так можна жити. Люди так живуть десятиліттями і століттями. Але хочеться кулю собі в лоб пустити, якщо уявиш собі таку перспективу для України. У більшості людей є відраза до такої перспективи, і тому вони все-таки активні.
Це не надто практична порада, але людина має бути критична і вирішувати свою доля сама. От і все.

Розмовляв Ян Чайковський









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Рада Європи повірила опозиції 
  ·  Позачергової сесії не буде 
  ·  Новий генеральний консул 
Погляд
  ·  Польська дипломатія атакує Вашингтон 
  ·  Самоврядування -- це гроші 
  ·  Загіпнотизовані Путіним 
  ·  Атомна війна знову за дверима 
Поступ у Львові
  ·  Війна за "Магнус" триває 
  ·  "Наша Україна" іде в наступ 
  ·  Велодоріжки -- за євростандартами 
  ·  Чиновників затримали на гарячому 
  ·  Гаряча вода частково є 
  ·  Ультиматум від Медведчука 
  ·  Медіа заради толерантності 
  ·  Сергій МЕДВЕДЧУК: Брат сказав: роби, як знаєш 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Немає суду -- немає проблеми 
  ·  Крах кучмівської євроінтеграції 
  ·  Дмитро ВИДРІН: Третій термін Кучми малоймовірний 
  ·  Кучма віддав труби Путіну 
  ·  Журналіст потрапив під авто 
  ·  Хорошковський не піде в президенти 
  ·  Богословська теж 
  ·  Литвин побував у Болгарії 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Пауелл їздив до Москви 
  ·  Біблійні дива та наука 
  ·  Підписано конституцію Афганістану 
  ·  Надія на марсіанську воду 
  ·  "Пташиний грип" 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Долар? Євро? Купуйте юані! 
  ·  Обмін валют під контролем НБУ 
  ·  Клюєв поїхав за нафтою 
  ·  parmalat винен понад 14 млрд євро 
  ·  Газ лише за гроші 
  ·  "Галнафтогаз" збільшив статутний фонд 
  ·  Путіну сподобалась Україна 
  ·  Лотерейний рекорд 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Ї-Поступ
  ·  Байдужість – поле для маніпуляцій 
Арт-Поступ
  ·  bLACK EYED PEAS "Shut Up" 
  ·  У світі особливих законів 
  ·  День смерті визначено 
Спорт-Поступ
  ·  Крапки над "і" розставляють результати 
  ·  Шевченко повертається на подіум 
  ·  За різним сценарієм 
  ·  "Динамо" -- чемпіон 
  ·  Бубка переміг 
  ·  Черговий гол Шеви 
  ·  Судний день Кличків 
  ·  Коли не вистачає характеру 
  ·  НОВИНИ СПОРТУ КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  Коломия -- місто над Прутом 
  ·  КАЛЕНДАР