BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
19 січня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  13:59 17-10-2017 -   На Яворівщині розшукали бабусю, яка півтори доби блукала лісом  
  13:57 17-10-2017 -   На Львівщині судитимуть посадовця «Народної міліції ЛНР»  
  11:54 17-10-2017 -   У центрі Львова планують зробити безбар'єрну вулицю  
  11:49 17-10-2017 -   У Львові на маршрути виїхала половина автобусів  
  11:47 17-10-2017 -   Садовий доручив впорядкувати діяльність вуличних музикантів  
Україна
  13:53 17-10-2017 -   У Луганській області провели навчання снайперів  
  13:51 17-10-2017 -   Мінімальна пенсія для чорнобильців зросла на 11%  
  13:50 17-10-2017 -   Саакашвілі прибув на мітинг під Раду  
  11:57 17-10-2017 -   У Маріїнському парку перебувають військові 209-ї танкової бригади  
  11:56 17-10-2017 -   На Закарпатті буде додатковий вихідний день  
Світ
  13:54 17-10-2017 -   Фіни впевнені, що санкції проти Москви потрібно зберегти  
  13:49 17-10-2017 -   Різ Візерспун заявила про домагання режисерів  
  11:38 17-10-2017 -   Двоє українців претендують на престижну шведську премію з літератури  
  10:59 17-10-2017 -   Лісові пожежі в Португалії та Іспанії забрали життя 39 людей  
  10:10 17-10-2017 -   90 відсотків депортованих із Польщі нелегальних працівників – українці  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Той, хто несе світло
Анастасія КАНАРСЬКА
 
"Магічною" бачиться Габріелю Гарсія Маркесу і Алехо Карпентьєру, великим романістам південноафриканського континенту, тропічна дійсність карибських країн. Відчуття прекрасного є і в казкових образах Едуардо Абели, одного з найвизначніших живописців Куби XX століття. Наївність і тендітна гармонія, щирість і ніжність його полотен висловлюють почуття прості і вічні, знаходять надзвичайні зв'язки з традиціями європейського живопису -- італійським Ренесансом чи авангардизмом XX століття. Чистий світ Абели -- поза історичним часом: ранній -- ясний і наївно-умиротворений, пізній -- тремтливі, по-дитячому здивовані і відкриті образи, наповнені переживаннями невизначених відчуттів, бачень, культурних асоціацій. "Лише чудесне -- прекрасне" -- проголошена А. Бретоном у "Маніфесті сюрреалізму" (1924) теза -- "символ віри" маестро, не позичений, а знайдений творчістю. Абела належав до того покоління художників, які в 1920-1930 роках здійснили переворот у кубинському живописі.

Він народився в маленькому містечку Сан-Антоніо-де-лос-Баньос (провінція Гавана). Навчався в Академії Сан-Алехандро (Гавана), виявив схильність до гумористичного малюнку. Л. Романьяч, визначний живописець на зламі XIX-XX століть, майстер романтичного складу з вільною манерою живопису в дусі іспанця І. Сулоагі, був його вчителем, як і зрештою всього покоління Абели. В 1921 році художник-початківець вирушає до Іспанії, традиційно історичної і культурної метрополії Латинської Америки. В 1924-1927 роках він працює в Парижі, грандіозній "майстерні", де репрезентовані усі спектри сучасних авангардних течій, а найновіше, скандальне серед них -- сюрреалізм. З сюрреалізмом тією чи іншою мірою зіштовхнулись усі спраглі нового молоді латиноамериканські поети та художники: перуанець С. Вальєхо, кубинці А. Карпентьєр і В. Лам, чилієць Р. Матта. Але їх приваблювала швидше "техніка" -- багатообразність форм і свобода вислову, безпосереднє звернення до свого "Я" як до об'єкту художнього дослідження, ніж суворе слідування за догмами сюрреалістичної концепції. Причиною цього була інтуїтивно і свідомо відчутна ними самобутність етнокультурного буття латиноамериканського континенту, усвідомлення джерел своєї творчості.

З 1927 року Абела знову в Іспанії, де критика тепло прийняла його роботи, а в 1929 році -- довгоочікуване повернення на Кубу, але вже в час диктатури генерала Мачадо, "президента тисячі вбивств". Абела активно займається карикатурою: "Малюк", "Вчитель", "Простак" -- популярні персонажі його робіт. У 1933 році режим впав, Мачадо втік з країни, і в цьому ж році Абела стає консулом у Мілані. Зачарований мистецтвом кватроченто в Італії він вивчає живопис "наївних" майстрів -- Фра Анжеліко, П. Уччелло.

Результатом італійських вражень після повернення на Кубу стала фреска "Колонізація" (1937) в Педагогічній школі Санта-Клари. Через рік він малює "Селян", які були нагороджені І премією Національного салону.

Куба 1930-х років уже недалека мистецька провінція: створено національну школу "нового" живопису, яка переосмислила відкриття західноєвропейського авангарду. В. Мануель, А. Пелайєс, Ф. Понсе та інші долали рамки академічних умовностей і салонного творення, займались формотворчістю, тяжіли до конкретизації тем і мотивів. Ліричні проникливі жіночі образи і прості пейзажі В. Мануеля, "рембрантівський" живопис Ф. Понсе, проникнутий філософською символікою, метафізика ранніх натюрмортів А. Пелайєс, яка наче ховає в собі приховане буяння фантастичних форм її пізніх робіт. Оригінальний стиль і більш молодих В. Лама, А. Гатторно, Х. Арче, К. Енрікеса.

"Молодята" (1927) і "Селяни" (1938) -- найбільш характерні роботи раннього -- "селянського" -- періоду Абели. Його характерні риси -- пасторальний характер оповіді, ясність композиційних побудов і узагальнення форм, щільна живописна поверховість і перевага світлих гармонійних кольорів. У 1939 році Абела відкриває в Гавані Вільну студію живопису. В 1942 р. його призначають аташе з культури в Мексиці, а з 1947 р. до 1952 р. він перебуває в Гватемалі з дипломатичною місією. В 1947 році йому присуджено І премію національного живопису.

На початку 1950-х років майстер приходить до нової живописної манери, яка нагадує М. Шагала. Відходять зовнішні прикмети баченої і пізнавальної реальності, художника охоплюють дивні образи і казкові видіння -- домінує "свавільство" авторської фантазії. Видима Абелю "чудесна реальність" -- навіть у назвах полотен: "Сон красуні"(1960), "Людина з котом" (1961), "Король архаїчний". Художня рефлексія, безпосередність і наївність гіпертрофуються майже до форм дитячого малюнку, досягаючи характерної для них чарівності радісно-здивованого і ясного погляду на світ, не втрачаючи при цьому асоціативної складності. Зовсім іншою стає живописність -- тремтливою мозаїчною поверхнею плям і мазків, рідких і корпусних; різко підсилюється емоційне звучання кольору, який позбавлений предметної конкретності.

Уявна простота творів Абели містить у собі пізнання суттєвих начал, вражає своєю відкритістю, очікуванням прийдешнього щастя, і чомусь у всіх його роботах останніх років відчувається якась несамовита внутрішня одинокість, що наче підтверджує слова Хосе Марти, портрет якого він написав незадовго до смерті, "тому, хто несе світло, суджено залишатись одиноким". Сорок років вже одиноко існує без Абели латиноамериканський живопис.









» 
ДОБА РОЗПЕЩЕНИХ МАРКІЗ
У київському музеї ім. Богдана і Варвари Ханенків експонується виставка "Галантна доба"
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Розпещені маркізи
Королів змінюють регенти, смаки диктують фаворитки, долі держав вирішують у будуарах. Величні хвилі архітектурного бароко розпінились у грайливі кучерики рококо, містичну екзальтованість Берніні змінив фривольний Буше, орнаменти здрібніли, примхливо вигнуті ніжки меблів потоншали. Це все -- реалії століття, яке ми називаємо "галантним".

Рококо стало провідним мистецьким стилем галантної доби, а епіцентром генерації його смаків став Париж з його культом жінки доби рококо -- томливої, витонченої, розпещеної до розбещеності. Саме така жінка відзначалась посиленою любов'ю до екзотичних сувенірів, механічних іграшок і розмаїтих витребеньок, які довершували грайливу грацію рококового інтер'єру. Примхливе, мрійливе і манірне, французьке рококо стало еталоном для аристократичної культури всіх європейських країн. Майже всі європейські монархи прагнули мати резиденцію, схожу на Версаль.
Детальніше>>
» 
Живописець метафізичного
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
Сторіччя з дня народження одного з найбільш яскравих представників абстрактного експресіонізму, американського митця російського походження Марко Ротко (1903-1970) Америка відзначила організацією ретроспективної виставки на його батьківщині. Восени два місяці виставка експонувалась у міському музеї мистецтв Риги, адже Ротко народився у Двінську, а напередодні Нового року перемістилась до петербурзького Ермітажу.

На виставці представлено графіку і понад два десятки живописних творів, створених Ротко між 1936 і 1970 роками. Полотна відібрані у такий спосіб, аби адекватно продемонструвати пошуки митцем власного стилю, в якому він намагався поєднати метафізичний "живопис кольорової площини" і абстрактний експресіонізм. Живопис Ротко кінця 1930-х років ще вповні фігуративний, з ледь помітним викривленням пропорцій і невеличкою мірою умовності у зображеннях людей на вулиці і в метро. Соціальна тематика на той час трактувалась митцем жорстко, на кшталт популярного у ті часи німецького експресіонізму.
Детальніше>>
» 
Кого взяли у майбутнє?
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Збулось пророцтво гуру радянського і пострадянського концептуалізму Іллі Кабакова, що "В майбутнє візьмуть не всіх". Щасливців, які потрапили до книги Art at the turn of the millennium видавництва Taschen, визначали вісім авторів-експертів, найстаршому -- 48 років, наймолодшому -- 27, під прискіпливим керівництвом двох редакторів: Ути Грозеник і Буркхарда Рімшнайдера. Переможцями марафону світового актуального мистецтва 80-90-х років ХХ століття зокрема і другого тисячоліття загалом стали 137 митців, чиї творчі здобутки зафіксовані у понад 1200 високоякісних репродукціях. Цікаво, що більшості з них не виповнилось навіть сорока.

Книга структурована як альбомний варіант довідника-путівника типу Who Is Who?, в якому на 576 сторінках автори узагальнили мистецькі досягнення двох останніх десятиліть століття, що проминуло. Прізвища митців укладені в алфавітному порядку, окрім ілюстрацій і коментарів критиків, у книзі подані міні-кредо митців і їх фото. Резюме містить огляд вибраних виставок і публікацій переважно 1990-х років. Автори книги від початку задекларували, що всі відібрані митці -- зі Заходу. Творчість художників зі Східної Європи (крім Мирослава Балки з Варшави) і з Азії (крім японця Нобайоші Аракі і Маріко Морі) залишилась поза увагою упорядників.
Детальніше>>
» 
АРТ-НОВИНИ
 
Місто Ліль перейняло в австрійського Ґраца естафету європейської столиці культури, тепер вже 2004 року. Насамперед це дає місту великі фінансові можливості. В рамках проекту цього року в Лілі передбачено витратити на організацію не менш як двох тисяч заходів 73 мільйонів євро. Це сотні мистецьких експозицій, концерти, вистави, кінофестивалі і урбаністичні хепенінги. Вже з перших днів січня місто живе велетенською виставкою квітів. Крім квітникарів, в організації експозиції взяли активну участь митці. Понад 30 авторів з Діжонського центру сучасного мистецтва перетворили площі і вулиці міста у експозиційні майданчики інсталяцій фантастичних квіткових бутафорій. Це відвертий кітч, але він приваблює натовпи глядачів, викликаючи у них посмішки і веселий настрій.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Друга-третя молодість Кучми 
  ·  Шанси Ющенка збільшуються 
  ·  Львівські сподівання на уряд 
Погляд
  ·  За Росію без Путіна? 
  ·  Галичани + Східняки = УКРАЇНЦІ 
  ·  На пам'ятник бракує грошей 
  ·  Знущання над пам'яттю Бандери 
Поступ у Львові
  ·  Мілан ЯНДЕРА: Я в захопленні від львів'ян 
  ·  Земельні справи мерії 
  ·  Квартплата трохи зросла 
  ·  Завод таки запрацює 
  ·  Кримінальні підсумки року 
  ·  Молитва за митрополита Андрея 
  ·  Львівщина знову на першому місці 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Переяслав-350 
  ·  Відкритий лист української інтелігенції з приводу державного відзначення 350-річ 
  ·  Литвин у ролі Гамлета 
  ·  Український авангард у Ліберії 
  ·  Позов проти американців 
  ·  Скрипка ХХІ століття 
  ·  Шахрайська робота 
Поступ у світі
  ·  Атака на штаб американців 
  ·  Єгипет тисне на Сирію 
  ·  Саакашвілі попередив Путіна 
  ·  Нові британські марки 
  ·  Помилка пілотів 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  ФДМУ доведе справу до кінця 
  ·  Засилля неякісних продуктів 
  ·  Обґрунтування реверсу відтермінують 
  ·  Консорціум запрацює в лютому 
  ·  Автомобілебудування зросло вдвічі 
  ·  Проблемне євро для нових членів ЄС 
  ·  Італія інвестуватиме в Україну 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Історія у Поступі
  ·  Ідея і чин Мирослава Прокопа 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  ДОБА РОЗПЕЩЕНИХ МАРКІЗ 
  ·  Той, хто несе світло 
  ·  Живописець метафізичного 
  ·  Кого взяли у майбутнє? 
  ·  АРТ-НОВИНИ 
Спорт-Поступ
  ·  Втрачена перемога 
  ·  Норвезький тріумф 
  ·  "Лейкерс" знову виграє 
  ·  "Козачка" наздоганяє лідерів 
  ·  Браво "Вулвергемптон"! 
  ·  "Емполі" обігрує "Інтер" 
  ·  "Динамо" розпочинає з нічиєї 
Пост-Faktum
  ·  Привид бродить Польщею -- привид монархії 
  ·  КАЛЕНДАР