BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Ї-Поступ.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.    Дайджест.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
13 січня 2004 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  13:1 28-04-2017 -   На Івано-Франківщині упіймали іноземців-фальшивомонетників  
  12:59 28-04-2017 -   На Львівщині визначили «суперчитачів»  
  12:43 28-04-2017 -   У Львові на проспекті Свободи буде фан-зона Євробачення  
  12:41 28-04-2017 -   Аварійний підземний перехід біля ЛАЗу взяли в комунальну власність Львова  
  11:21 28-04-2017 -   Завтра у Львові пройде всеукраїнська акція з прибирання «Let’s Do It, Ukraine!»  
Україна
  12:46 28-04-2017 -   Шахраї зняли більше десяти мільйонів із карток українців  
  11:10 28-04-2017 -   У Бердянську чиновник, що попався на хабарі, таранив поліцейських  
  11:8 28-04-2017 -   ОБСЄ: На аеродромі Луганська танки і Гради  
  10:19 28-04-2017 -   Україна не припинятиме постачання води на окуповані території  
  10:18 28-04-2017 -   Авдіївку підключили до нової лінії електропередач  
Світ
  12:44 28-04-2017 -   У США стратили вже четвертого в'язня за тиждень  
  10:7 28-04-2017 -   Бундестаг схвалив часткову заборону нікабу  
  10:6 28-04-2017 -   В Угорщині затримали майже тонну бурштину з України  
  10:3 28-04-2017 -   У Франції після обіду отруїлися 300 школярів  
  16:37 27-04-2017 -   У Чорному морі затонув російський військовий корабель  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Ї-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Культурні та духовні виміри інтеґрації Польщі до ЕС
Семінар за участю Адама Бонєцкі (Польща), головного редактора тижневика "Tygodnik powszechny"
 
Адам Бонєцкі
Позиція поляків щодо цього однозначно не є єдиною. Можливість входження Польщі до Евросоюзу є великим іспитом моральної зрілости цього суспільства, а також іспитом для польського християнства. На жаль, в основному увагу спрямовують не на те, про що я кажу, не на культурний, чи духовний вимір, а на те, скільки Унія доплачуватиме фермерам за літр молока чи гектар землі. Таку дискусію чути найбільше, вона найбільш галаслива у Польщі. Ця дискусія створює почуття загрози у бідних людей, які не дуже добре дають собі раду і не знають, що на них чекає.

Я, як християнин і священик, бачу великий сенс у тому, що корені европейської Унії виростають з християнської ідеї. Аденауер та Шуман керувалися саме цими мотивами. Все зло, вся ненависть та поділ Европи вимагали якогось убезпечення на майбутнє.

Демократія, мабуть, є єдиною системою, яку неможливо накинути ззовні. Якщо її накинути, вона вже не буде демократією. Демократія мусить бути бажаною громадянами. Вона перестане існувати, якщо громадяни не будуть постійно брати участь у демократичних процесах.

Якщо глибше зануритися у цю проблему, ми побачимо, що маємо справу з тим, що наш філософ, друг та співробітник часопису Юзеф Тішнер назвав “нещасливим даром свободи”. Ми спостерігаємо таке явище: людина, яка декларує велике бажання звільнитися, в момент звільнення шукає когось, кому можна було б цю свободу віддати. Часто така людина шукає свого Гітлера, якому можна цілковито довіряти.

Вступ до Европейської Унії – це велика верифікація того, що ми називаємо економічною реформою. Економічна реформа – це величезні витрати, які лягають на плечі більшости мешканців країни. Це дуже складний період, і уряди, побоюючись утратити популярність, затримують цей процес і говорять, що це дорога між комунізмом і капіталізмом.

Ми входимо до об’єднання країн з ліберальною економікою і, можна сказати, що це вже реальне життя. Це вже не гра напозір. У часи комунізму була народна демократія, яка насправді не була демократією, був парламент, який насправді не був парламентом, була економіка, яка насправді не була економікою. Тепер є тверда дійсність.

Тут ми наражаємося на великий психологічний спротив, і у католицьких середовищах зокрема. У Польщі існує радіостанція “Радіо Марія”, її щодня слухає близько 4 мільйонів людей. Ця радіостанція невтомно поборює ідею Евроінтеґрації і закликає до неучасти у референдумі. Це страх перед демократією, яку розуміють у той спосіб, що це такий режим, де рівні права належать правді і неправді. Як взагалі можна спільно діяти в парламенті, який допускає переривання вагітности? – кажуть на „Радіо Марія”. Послідовні католики кажуть більше: у парламенті потрібно повісити хрест. І цей хрест повісили, хоча не всі парламентарі, і не всі поляки є християнами, і не всі віддають честь хресту.

Якщо добре у це вслухатися, то складається враження, що поляк-католик хотів би, щоб Польща була майже релігійною державою. Щоби для блага душ і блага людей карати тих, хто порушує заповіді. Таким чином, причину зла вбачається в свободі й у демократії: гомосексуальні подружжя – це вина свободи, треба заборонити, треба карати. Можливо, так само слід заборонити розлучення. Можливо, потрібно накладати штраф за невідвідування костелу. Йдучи таким шляхом, ми прийдемо до абсурдних висновків.

Тут є дуже болісне протистояння всередині самого католицького середовища в Польщі, оскільки найвищий авторитет для польського костелу, яким є Папа Іван Павло II, пишучи на тему охорони життя енцикліку “Donum vitаe” чітко вказує на те, що життя людини потрібно захищати від самого початку аж до природної смерти. Проте, якщо парламентарій бачить, що єдине, що він може зробити у цій ситуації – це голосувати за рішення, яке обмежує якусь свободу, то він має голосувати за формулою вибору меншого зла.

Тому ми постійно пригадуємо те, про що оголосив Другий Ватиканський Собор: правда має притягувати людей силою самої правди. Якщо нам залежить на релігійних цінностях, то ми повинні так показати ці цінності, щоби вони притягували инших людей.

Якщо ми твердимо, що людина є людиною від самого зачаття і аборт є вбивством людини, та спираємося на наукові докази, а не на віру, то нехай дискусія проходить у науковій площині, і слід зрозуміти, що хтось може мати иншу думку. У часи комунізму в Польщі кардинали, ієрархи і Папа часто повторювали, що віруючі не хочуть мати особливих привілеїв, вони лише хочуть мати свободу віри і дотримання культу. На жаль, коли ситуація змінилася, про це ніби забули.

У часи, коли костел було відсунуто від публічного життя, він мав величезну моральну владу. Тепер, коли його не переслідують і коли костел має багато чого сказати, є сумнів: чи не втрачає він цю владу? Зло, яке приписують Европі – це розцерковлення життя і звичаїв. Воно є явищем цієї епохи і ми не повернемось у часи взаємопроникнення релігії, її культу та всього публічного життя. Це світ, який дав нам Бог і сказав: йдіть у світ, у такий, який він є.

У нашому часописі ми зробили анкету і опитали єпископів, чи вони підтримують вступ Польщі у ЕС, чи ні. Цих єпископів було 42. Половина з них письмово відповіла нам. Тут я хочу навести відповідь греко-католицького українського єпископа Мартиняка. Він сказав: “Що це за віра, яка мусить ховатися за мурами гетто?” Треба йти у той світ, який він є.

Духовно-культурною проблемою на шляху вступу Польщі до Евросоюзу є національна свідомість. Ця національна свідомість була потужною силою у складні моменти історії, коли Польща була розділена між Росією, Польщею та Австрією. У ті часи цих всіх людей єднали свідомість, національність та релігійна приналежність. Ці речі поєднувалися: релігійна ідентичність – католик, і національна ідентичність – поляк. Все разом допомагало опиратися нападникам ззовні.

Дуже складно розвинути національну ідентичність, щоби збудувати щось спільне, і для цього вороги ЕС грають на цьому інструменті, наприклад, говорять про загрозу від чужинців, які можуть еміґрувати до Польщі. Говорять, що колись Польщі загрожувала Москва, а сьогодні загрожує Брюссель, а у Брюсселі сидять масони і жиди, які мають тільки одну турботу – як знищити Польщу. Такі противники Евроінтеґрації кажуть: прийдуть німці та инші народи і викуплять польську землю. Мені розповідали журналісти з Фінляндії, що там також боялися, що у них скуплять землю закордонні покупці. Фінляндія увійшла до ЕС, але ніхто не скупив тої землі.

Тут не йдеться про те, куплять нашу землю, чи ні, а про саму ментальність: не дозволити, не пустити, бо нам святу матір-землю хочуть забрати. Згадуються всі можливі конфлікти з сусідами, роздмухується ворожість, щоби створити відчуття загрози обраному Богом польському народу. Тут маємо справу з фальшивим християнством, яке ділить, а не єднає. Европу зображають як гніздо зла і зіпсованости. Кажуть, що це світ споживацької культури, але забувають про те, що вони мали добре напрацюватися, щоби мати що споживати. Забувають про те, що саме ця Европа допомагала нам вижити у найтяжчі часи, що навіть костел пережив часи комунізму завдяки допомозі братів з инших країн. Врешті є проблема влади та її сприйняття суспільством. Комуністична влада в Польщі давала суспільству дар чистого сумління. Ми були дітьми в дитячому будинку, а вона брала відповідальність за все на себе.

На кінець я хотів би сказати, що великою проблемою для поляків є проблема ворожості. Впродовж багатьох років ми жили з відчуттям, що ми відтяті, відмежовані від решти світу, що ми не вільні, що є цензура, що ми не можемо виїжджати за кордон, що ми бідні, що ми гірші. Зараз раптово відкрилися двері і ми можемо туди увійти. І тут є явище, відоме в історії: ми починаємо атакувати свій колишній ідеал. То трохи нагадує ситуацію, коли бідний працівник фільварку з заздрістю дивиться на палац господаря. Господар відкриває двері і каже: прошу, увійдіть, сядьте разом з нами. Бідний не тільки не хоче увійти, у нього з’являється почуття обурення і ворожості: “Ах! Ці ж пихаті, ці огидні багачі!”. Відчуття своєї гіршости змінюється на агресивність. Я боюся, що чим більшими будуть успіхи Европи, тим сильнішою буде ця агресія у деяких людей.

Я вважаю, що справжні проблеми, перед якими стоїть країна, яка має увійти до Европи – це проблеми з духовної і культурної сфери. Майже ніхто не має відваги запитати: яка там, у Европейській спільноті, має бути наша особлива роль? Тільки дехто має сміливість сказати, що наша роль виникає з географічного положення. Оскільки на Польщу припадає кордон сучасної Европейської Унії, нашим обов’язком є зробити так, щоби цей кордон був мостом, а не новим берлінським муром.









» 
Завершення року. Дзиґарі
Тарас ВОЗНЯК
 
Тарас Возняк
Дорогі друзі,
Знову підходимо до певної межі – завершення року. Хочу поділитися своїми банальними міркуваннями. Я довго придивлявся до цієї межі, пробуючи визначити головний тон цього веселого, безтурботного свята. І попри всю його карнавальність розчув один притишений, витіснений на задній план, однак насправді головний тон. Вибухи петард, ракет та шампанського насправді ховають один з головних містків між людиною та світом, світом, що минає. Місток, що зветься страхом. Зі страхом підходимо до завершення. І новорічна метушня та веселощі непомильно виказують трему, яка нас огортає перед кожним завершенням року. Як року Божого, так і року нашого життя. Як у мушлю, ми ховаємося у тріскотню петард, бахусові учти та ігрища. Натужно пробуємо зупинити плин як такий. Рятуємо себе у дітях. Залишаємо по собі книги, пам'ятники, добру чи не дуже пам'ять. Малодушно забиваємося в нору незнання, невідання та безпам'ятства. Симулюємо свою відсутність. Лисячим нюхом винюшуємо у плині закінчення нас самих. Часу, відведеного нам на нас самих. Завершення дня, місяця, року як загублений в тумані метроном м’яко ставить пуанти між людськими справами. Нагадує про межі, які означують наш слід у часі. Для дитини пуантою є неусвідомлюване очікування та переживання радісного різдвяного свята.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Сергій Медведчук їде до Києва 
  ·  Холодна війна в парламенті 
Погляд
  ·  Нові потенційні супротивники 
  ·  Українці розвоювалися 
  ·  Мовчання ягнят 
  ·  СУРКІСТАН 
Поступ у Львові
  ·  "Ляльку" закрили. Молодь протестує 
  ·  ФБР шукає екс-львів'янина 
  ·  Львів'ян грип не бере 
  ·  Проти мукачівського свавілля 
  ·  Здобутки мера 
  ·  Новий начальник міліції 
  ·  Хресна дорога поміж областей 
  ·  Справа проти порушників кордону 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Абсолютний лизоблюд Гавриш 
  ·  Литвин хоче оновити ЦВК 
  ·  Шрьодер побачить Кучму пізніше 
  ·  Лавринович викрив Азарова 
  ·  Не-свобода слова 
  ·  Українських ментів зафільмують 
  ·  300 тисяч за голосування 
  ·  Кучма змінює кадри 
  ·  Тузла має стати заповідником 
Поступ у світі
  ·  Вирок у справі про вибухи 
  ·  Полювання на Караджича 
  ·  Президент проти референдуму 
  ·  Кувейт наслідує Ізраїль 
  ·  Єврокомінтерн 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Міфи про зростання 
  ·  Плюс детінізація економіки 
  ·  "Сармату" не віддадуть "Оболоні" 
  ·  Нацбанк посилить контроль 
  ·  Суд визначив власника акцій ЦГЗК 
  ·  Путін подвоїть ВВП Росії 
Ї-Поступ
  ·  Культурні та духовні виміри інтеґрації Польщі до ЕС 
  ·  Завершення року. Дзиґарі 
Арт-Поступ
  ·  Львів -- це свято, що завжди з тобою 
  ·  Троє з одного стручка 
  ·  Казкар для театру 
  ·  bEYONCE "Me, Myself & I" 
  ·  Словник немовчання 
Спорт-Поступ
  ·  Музей Кличків... у Бориславі 
  ·  За нагородами на лижах 
  ·  "Король" повертається на трасу 
  ·  Австрійські перемоги 
  ·  У призерах 
  ·  Путівки на Олімпіаду 
  ·  Що п'ють сноубордисти? 
  ·  "Юристи" захищатися не вміють 
  ·  НОВИНИ СПОРТУ КОРОТКО 
Дайджест
  ·  Нагадаю дещо українцям... 
Пост-Faktum
  ·  Підволочиськ -- містечко над Збручем 
  ·  КАЛЕНДАР