BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Дискусія у Поступі.    Арт-Поступ.    Духовний Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
19 грудня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:46 24-03-2017 -   Серед секонд-хенду львівські митники знайшли новий одяг та гіроскутери  
  16:26 24-03-2017 -   На мості у Жидачівському районі тривають протиаварійні роботи, - рух транспорту обмежено  
  16:25 24-03-2017 -   На Личакові вшанували пам’ять Ігоря Білозіра  
  15:2 24-03-2017 -   Львів домовився про вивезення 900 тонн сміття  
  13:13 24-03-2017 -   На Львівщині судитимуть дев’ятьох учасників організованого угрупування  
Україна
  16:50 24-03-2017 -   Заступниці Кернеса повідомили про підозру в земельних махінаціях  
  16:29 24-03-2017 -   У ДНР школу назвали на честь Гіві - ЗМІ  
  16:28 24-03-2017 -   У Тернополі осквернили пам'ятник жертвам Голокосту  
  15:4 24-03-2017 -   Україна 26 березня перейде на літній час  
  15:1 24-03-2017 -   СБУ не переглядатиме рішення щодо Самойлової  
Світ
  16:31 24-03-2017 -   Путін прийняв Ле Пен у Кремлі  
  16:27 24-03-2017 -   Знайдена гігантська чорна діра, "виселена" з галактики  
  14:56 24-03-2017 -   Поліція Хорватії заборонила марш українських уболівальників по Загребу  
  12:37 24-03-2017 -   Адронний колайдер: учені виявили п'ять нових частинок  
  11:35 24-03-2017 -   Яресько отримала нову посаду в Пуерто-Ріко  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Духовний Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Політичний вимір релігійної свідомості
Олександр КУЧАБСЬКИЙ
 
Релігієзація політики
Існування тісного зв'язку між політикою та релігією в сьогоденні можна ставити під сумнів. Мовляв, на відміну від середньовіччя релігія вже давно не має такого впливу на суспільне життя, а її значення щоразу більше обмежується суто культовою практикою. Чи так це? Зовсім ні. Свідченням цього є результати політичних виборів у низці демократичних, секуляризованих країн світу. Не потрібно далеко ходити за прикладом і нам, українцям. Спробуємо розглянути принаймні декілька цікавих особливостей.

Мешканці Галичини особливо добре пам'ятають процеси національно-духовного відродження, які сколихнули Україну кільканадцять років тому. Боротьба за демократію та політичну незалежність від імперської Москви йшла в одному руслі з відродженням релігійності. Варто лише згадати активну суспільно-політичну діяльність Комітету захисту Української Католицької Церкви. Українська політична опозиція зуміла максимально ефективно використати культивований у Радянській імперії антагонізм між владою та релігією.

Наскільки цей антагонізм вкоренився у свідомості тодішніх "радянських" людей свідчать цифри. Коли у 1989-1990 роках внаслідок демократизації і т. зв. "параду суверенітетів" постала реальна загроза існуванню СРСР, М. Горбачов виступив з ініціативою референдуму про доцільність збереження "Союзу братніх народів". Його результати мали "закрити рота" сепаратистам і дати правові підстави для нового союзного договору (його проект був уже підготовлений). Референдум провели 17 березня 1991 року. Однак багаторічна боротьба з "опіумом для народу" цього разу дала свої плоди.

Хоча тоді Союз і підтримала більшість електорату, однак "національні окраїни" з традиційно високою релігійністю (серед яких Галичина) виявили тут протилежну позицію. Порівняння частки вірних (за даними соціологічних досліджень) та тих, хто не підтримав нового союзного договору, вражає. Якщо в цілому в Україні перших було 23,2%, то других виявилося 29,5%. У той же час, якщо у Львівській області релігійність декларувало 87,5%, то за повну незалежність України проголосувало 89,6%.

Перші уроки демократії підштовхнули владу активніше шукати політичну підтримку в церковних інституціях. Започаткував цю традицію ще ідеолог "перестройки" М. Горбачов, який в останні роки свого правління відкрито фаворизував РПЦ. Галичани пам'ятають, як наприкінці 1980-х компартійні лідери надто жваво почали агітувати за відкриття православних церков. За його прикладом конфесійну карту небезрезультатно розігрували й українські лідери -- Л. Кравчук, намагаючись створити "кишенькову" Православну Церкву, та Л. Кучма, шукаючи підтримки в конфесійній більшості (УПЦ МП) напередодні президентських виборів 1994 року.

Наслідки виявилися загалом маловтішними. Для України -- це подальше загострення міжконфесійної ворожнечі, а для перших державних мужів -- розчарування й визнання помилковості попередньої лінії. За твердженням канадського релігієзнавця С. Плохія, на час відновлення незалежності України всі українські Церкви уже були втягнуті в політичну боротьбу й мали своїх політичних протекторів. Таким чином, вже після 1991 року на результати політичних виборів починає впливати не стільки сама релігійність виборців, скільки їх належність до конкретних конфесій.

Найбільш глибока залежність між конфесійною належністю та результатами політичних виборів є, в першу чергу, в сільській місцевості. Саме там релігійні зв'язки між членами однієї громади вірних є найбільш тісними, а авторитет духовенства -- найвищий. У містах ця особливість суттєво втрачається, оскільки, як влучно зазначив польський соціолог В. Півоварський, тут у релігійних громадах переважають контакти "ролей", а не людей. Якщо церковні лідери намагаються уникати публічних політичних оцінок та рідко декларують свої політичні симпатії, то на місцевому рівні священики просто не можуть цілковито відмежовуватися від таких важливих проблем вірних, як вибори.

Саме результати президентських виборів 1994 року можна вважати кульмінаційним моментом у впливі конфесійного чинника на політичне обличчя України. Тоді ж одне за одним виплили на поверхню припущення щодо поглиблення протиріч в українському суспільстві на реґіональному (Захід -- Схід), конфесійному (УГКЦ -- УПЦ) та національно-культурному (українська нація -- народ України) ґрунті. Про це одразу ж забили на сполох західні аналітики. Однак політична реальність виявилася іншою -- влада змушена була будувати свою політику на принципах гармонізації внутрішніх протиріч. Таким чином тактична перемога "східних пріоритетів" України (вибори 1994 року) стала одночасно важливою стратегічною поразкою.

Останні роки відзначилися певною стабілізацією в релігійному житті України. На перший погляд, владі вдалося подолати старі помилки у ставленні до окремих конфесій -- начебто немає тепер "перших" і "останніх". Отже роль конфесій в політиці мала б мінімалізуватися. Однак минулі президентські вибори свідчать, що до остаточного розв'язання цієї проблеми ще надто далеко. Зокрема, знову дали про себе знати доморощені "східні пріоритети", помножені на політичний "червоний" реваншизм. Саме вони втягнули конфесії у вир політичної боротьби.

Один з основних претендентів на президентське крісло в Україні на виборах 1999 року П. Симоненко надав цьому питанню особливого значення. За його переконанням, комуністи в сучасних умовах повинні перебувати в тісному альянсі з "канонічним православ'ям" (УПЦ в підпорядкуванні Московського патріарха). Щодо інших конфесій (особливо "ворожих" народові України католиків та православних розкольників) претендент на президентство обіцяв "розібратися". Крок назустріч, який зробив П. Симоненко до УПЦ МП, не залишився непоміченим. Знову можемо порівняти цифри -- якщо УПЦ МП в Україні належить 38,4% релігійних громад, то за Симоненка у 1999 році проголосувало 37,8% виборців.

Черговий рецидив лобіювання комуністами України інтересів УПЦ МП збігся у часі уже з наступними виборами -- парламентськими 2002 року. Лише за місяць до виборів Генеральна прокуратура внесла протест на постанову Ради у справах релігій при Кабінеті Міністрів України від 20 липня 1992 року "Про зміни та доповнення до Статуту про управління Української Автокефальної Православної Церкви". Нагадаємо, що саме цей документ став правовою підставою для діяльності Української Православної Церкви Київського патріархату (УПЦ КП) -- основного й найзапеклішого конкурента УПЦ МП.

Про зв'язок або дотичність інтересів Генеральної прокуратури та Компартії в "утвердженні історичної справедливості" щодо Православної Церкви свідчить не лише присутність тодішнього генпрокурора М. Потебенька у верхній частині виборчого списку комуністів (№10). Сам Симоненко публічно заявив, що ініціатива цього протесту -- справа рук комуністів. Почалося все зі звернення 65 народних депутатів, переважно комуністів, до Генеральної прокуратури з категоричною вимогою повернутися до питання легітимності реєстрації змін, зроблених у 1992 році до статуту УАПЦ, внаслідок чого в Україні почала діяти УПЦ КП. Таким чином коло інтересів зімкнулося. Результатом цього й стало припинення на 10 днів існування в Україні однієї з найчисельніших релігійних конфесій. Після цілком прогнозованої реакції Державного комітету у справах релігій, який в десятиденний термін відхилив протест, пристрасті поступово почали вщухати. Але ніхто в Україні сьогодні не візьме на себе сміливості стверджувати, що питання вичерпане. Адже чергові вибори не за горами...

Без сумніву, релігійну ситуацію в Україні навряд чи варто тісно пов'язувати з ситуацією політичною. І тут, і там діють свої закони. Але зв'язок між політикою та релігією є цілком об'єктивний, тому й потребує комплексного дослідження. Особливо питання впливу релігійного чинника на політичні процеси простежується в перехідні періоди, в одному з яких ось уже тривалий час практично зав'язла Україна. Саме тому з наближенням чергових виборів треба очікувати пожвавлення зацікавленості релігійною сферою не лише з боку політиків, а й з боку пі-ар-технологів, які творитимуть аналітичне забезпечення для окремих "претендентів на папаху".









» 
Любов до науки собирає у розсіянні сущих
У столиці Італії відбулося святкування 40-ліття від дня заснування УКУ в Римі
Петро ДІДУЛА
 
Коли їхав до Риму на відзначення ювілею УКУ, мав на думці, що подія 40-річної давності, яку будемо святкувати, відбувалася у присутності студентів та професорів, поблизу або всередині зі смаком декорованого, знаного мені із фотографій, будинку УКУ. Виявилося однак, що тоді, коли Патріярх Йосиф проголошував заснування УКУ у Римі, у нього не було нічого -- ні будинку університету, ні навіть землі, де нині височіє церква св. Софії і корпус УКУ, не було студентів ані професорів, ані навіть українців в Італії. До того ж, сталося це проголошення буквально кілька місяців після звільнення Патріярха Йосифа із сибірської неволі, на 71-му році життя Патріярха. Усвідомлюючи ті обставини, в яких 40 літ тому в Римі був заснований УКУ, а з іншого, спостерігаючи все -- поліття, що визріло на "стовбурі" цього наукового та церковного центру у Римі, спадає на думку, що йдеться не так про заснування одного, нехай навіть дуже важливого українського університету, як про якийсь особливий акт віри: віри в себе, у свій народ, у своїх ближніх, у свою Церкву, віри в Бога. Акт, який не завершився ані з проголошенням Університету, ані навіть із кончиною Патріярха Йосифа Сліпого, але який, взявши для себе початок у дійсному переданні Церкви, продовжує і далі запалювати все більше і більше сердець. Дні святкування у Римі були свідченням цього.
Детальніше>>
» 
Господня земля, і все, що на ній
 
Господня земля, і все, що на ній, вселенна й мешканці її, бо заклав Він її на морях, і на річках її встановив.

Хто зійде на гору Господню, і хто буде стояти на місці святому Його?

У кого чисті руки та щиреє серце, і хто не нахиляв на марноту своєї душі, і хто не присягав на обману, нехай носить він благословення від Господа, а праведність від Бога спасіння свого!

Таке покоління усіх, хто шукає Його, хто прагне обличчя Твого, Боже Яковів! Піднесіте верхи свої, брами, і будьте відчинені, входи відвічні, і ввійде Цар слави!
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Місто без бюджету 
  ·  Передвиборний бін Ладен 
  ·  Люди року 
Погляд
  ·  Генеральний адвокат України 
  ·  Прийшов Миколай 
  ·  Святий Миколай у Львові 
Поступ у Львові
  ·  Нове "Кіно" у Львові 
  ·  Ми не прагнемо набути влади 
  ·  Воєвода образив пам'ять упівців 
  ·  Капелани в українському війську 
  ·  Різочка для Кучми 
  ·  Безробітних поменшає 
  ·  Дітям подарували автобуси 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Медведчук будує свою Гуту 
  ·  Реформа стартує у вівторок 
  ·  Війна громадянському суспільству 
  ·  Ющенко погрожує Грузією 
  ·  Україна -- частково вільна 
  ·  Українці відзначилися в Іраку 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  США очікують терактів 
  ·  Імпічмент Паксасу 
  ·  Комуністів геть і менше влади президентові 
  ·  Піймали Хусейна?.. 
  ·  Копія літака братів Райт 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Ліцензії на експорт-імпорт 
  ·  Ірак винен Ірану $100 млрд 
  ·  Дороги за ціну третини бюджету 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Дискусія у Поступі
  ·  Десять цитат для справжньої історії королівства Галичини 
Арт-Поступ
  ·  Передріздвяні музичні дарунки 
  ·  ТЕАТР 
Духовний Поступ
  ·  Політичний вимір релігійної свідомості 
  ·  Любов до науки собирає у розсіянні сущих 
  ·  Господня земля, і все, що на ній 
Спорт-Поступ
  ·  Момент істини 
  ·  Українці білорусам не по зубах 
  ·  На канікули з різним настроєм 
  ·  Пааво 
Пост-Faktum
  ·  За свист треба відповідати 
  ·  КАЛЕНДАР