BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Арт-Поступ.    Спорт-Поступ.   
  Цитата Поступу
Я хотів створити демократію, але не продумав, яким чином... Єдине, про що я шкодую — це про свою участь в уряді. Мій уряд допоміг людям прийняти капіталізм»
Яцек КУРОНЬ
 
13 квітня 2002 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  17:48 17-11-2017 -   У центрі Львова побудують церкву  
  15:13 17-11-2017 -   У Львові буде вулиця Яцека Куроня, але це не Стрийська  
  15:10 17-11-2017 -   На Львівщині стартує сезон полювання на зайців  
  14:46 17-11-2017 -   На Радехівщині затримали браконьєрів, що вполювали двох косуль  
  13:25 17-11-2017 -   У районному суді Львова вибухівки не знайшли  
Україна
  15:17 17-11-2017 -   Розробку спідньої білизни для жінок у ЗСУ відклали через критику  
  15:15 17-11-2017 -   Луценко каже, що справа у НАБУ стосується його сина  
  14:45 17-11-2017 -   Дніпровські лікарі рятують капітана поліції, що підірвався на міні  
  14:44 17-11-2017 -   Дощі зі снігом: якою буде погода на вихідні  
  13:38 17-11-2017 -   У Києві у ході весільних гулянь, сталося вбuвствo через необережність  
Світ
  15:19 17-11-2017 -   Польські кардіологи безкоштовно прооперували жителів Львова  
  15:8 17-11-2017 -   В італійській тюрмі помер колишній ватажок «Коза ностра» Тото Ріїна  
  10:57 17-11-2017 -   Саудівським принцам запропонували обміняти свої статки на свободу - ЗМІ  
  10:41 17-11-2017 -   В Японії залізнична компанія вибачилась за відправлення поїзда на 20 секунд раніше  
  10:17 17-11-2017 -   Німеччина – фаворит букмекерів на перемогу у Чемпіонаті світу з футболу  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  СОПРАНО

___________________________________________________________________________

Світло високої зірки для “зірки”
Творчий вечір солістки філармонії Маріанни Лаби примусив шкодувати, що у Львові немає м’юзик-холу
Андрій ЦУДЕН
 
Як вишукане п’янке іскристе шампанське – саме таким видався цей небуденний філармонійний концерт для тих, хто хотів мати хороший вечір відпочинку, романтичний, мов сам чар кохання, про яке співалося у прекрасних романсах. Тож ті, хто довідався про нього з доброго поголосу, який нестримно шириться нашим містом, причому не тільки в музичних колах, – можуть тільки гірко пошкодувати, що не були присутніми на цьому небувалому бенефісі!

Бо, чого гріха таїти, філармонія не часто дивує творчим пошуком. В атмосфері, коли музиканти з платнею 140 гривень на абонементних циклах чи виступах у санаторіях можуть елементарно деградувати, а адміністрацію мало що цікавить поза касою, будь-які мистецькі ініціативи здебільшого залишаються просто приреченими. Утім, знаходяться сильні натури, які творять радше всупереч обставинам, аніж завдяки їм, і неодмінно досягають успіху, коли заручаються підтримкою друзів. Власне таким успішним творчий вечір Маріанни Лаби став завдяки співпраці солістки зі Сергієм Бурком – мистецьким керівником і диригентом камерного оркестру “Віртуози Львова”.

“Коли я задумала готувати авторську програму з найбільш улюблених творів, – зізнається Маріанна Лаба, – то зрозуміла, що найперше мушу подолати нашу вічну проблему – підняти симфонічний оркестр. А от Сергій Бурко пішов назустріч. Бо він також дотримується думки, що людина мистецтва мусить співати, а адміністрація – забезпечувати касу. Якби не Бурко, я б такого концерту не мала. І це дивовижно, як нам вдалося за три тижні вишикувати струнку програму, в якій твори різних стилів були так логічно допасовані. Щоправда, в останні дні я вирішила не обтяжувати слухачів і скоротила два номери, але загалом збереглися цілісні блоки. Професор Юрій Луців дав мені багато в розумінні того, як треба стильово виконувати Моцарта, зокрема той твір, що його він спеціально написав для відомого італійського кастрата, вражений його співом. Маестро Луців уміє знайти у плинності репетиційних спроб тільки той момент, що гідний бути введеним у концертне виконання. Exultate, jubilate – твір в Україні чомусь незнаний, а от у Польщі він дуже популярний. Його мене запросив співати диригент на закритті сезону в Ольштинській філармонії.”

За внутрішньою драматургією концерту в режисурі Інни Павлюк, яка брала в ньому участь ще й рецитацією поетичних текстів Ліни Костенко, цих блоків було 4. І солістка зуміла підкреслити їх не тільки стильовими акцентами, а й власноруч виготовленими сценічними костюмами. Така вона, Маріанна Лаба, – митець в усьому, до чого лежить її серце, до чого кличе фантазія. Вона зуміла провести свого слухача від Моцартових Exultate, jubilate й класичних арій, до романсів, опереткових дуетів і творів сучасної естради. Звісно, солістка неабияк непокоїлася, як сприймуть консерваторська професура та колеги з академічних музичних кіл її естрадні пасії, але остання крапка концерту – “Меморі” з “Кішок” Е.Л.Веббера – виявилася дуже влучною після блоку блискучих Моцартових дуетів Церліни і Дон Жуана з опери “Дон Жуан”, Папагено й Папагени з опери “Чарівна флейта” та Nun, libes Weibchen, ziehst mit mir, які Маріанна виконала із баритоном Андрієм Хавункою. “Моцарт строгіший, романтика легша, а наприкінці – “Меморі”, просто для душі”, – пояснює Маріанна. Після концерту багато людей не могли стриматися від того, щоби не співати того “Меморі” в обробці Володимира Дуди. Нехай це макове зернятко, але співачка зуміла його посіяти і проростити своєю творчою енергією.

Тим же творчий підхід позначився і на її роботі з текстами. Маріанна, яка знає шість мов, принципово сама зробила переклади куплетів Аделі з оперети Й. Штрауса “Летюча миша” та “Спалах сміху” Обера. Так само і зі “Серенадою” Шуберта: співачка шукала український переклад, але так і не знайшовши, сіла й створила його сама! Знання мов допомагає виконувати їй арії й пісні з бездоганною артикуляцією – і німецькою, й англійською, й італійською, і рідною угорською.
Взагалі її вокал почався з замилування італійською. На вокальний факультет пішла тому, що там вивчають італійську. Щоправда, вокалісти, закінчивши консерваторію, не знають, що саме вони співають, а от Маріанна мала такий рівень, що... їхала перекладачем з оперним театром в Італію, хоча в самій опері, на жаль, для неї місця не знайшлося. Але це саме та солістка, яка може на сцені не тільки співати, а й танцювати. “А що, мені б тільки партнера! В опереті ж, за законами жанру, треба танцювати! – сміється Маріанна. – Я цього зовсім не боюся. А навпаки, дуже хочу, бо шалено люблю танцювати. Шкода, що під час навчання було так мало хореографії. Ми ж переважно готували народні танці в операх!”. Їй хочеться просто доповнити іспанським танцем болеро Єлени з опери Дж. Верді “Сицилійська вечірня”, або ж угорським танцем – чудово виспіваний нею рідною мовою чардаш. І відчувається, що в ній стільки творчої енергії, що вона б це змогла! На сцені, куди вперше вийшла у 2 роки, тримає себе природно й розкуто, дуже артистично. Досконало відчуває не тільки сцену, а й увагу залу, магнетизуючи його – і водночас живлячись його енергетичними імпульсами.

Вона хоче ламати стереотипи і має до цього снагу. Не поділяє думки тих солістів, які обмежують концерт музикою одного стилю, бо їм важко перелаштовуватися на інший. Такі концерти дуже сірі, одноманітні, монотонні й нецікаві. “Я переконувалася в цьому не раз, я маю досвід, поїздила світом. І знаю, що коли програма побудована на контрастах, то набагато цікавіше, – пояснює Лаба.
– Намагаюся витримати стилі під час виконання класики чи романтизму. Але якщо вокаліст доходить до якогось рівня, то для нього немає проблем такого плану. На Заході сьогодні ти співаєш ораторію, а завтра – оперу. Це в нас сопрано діляться на кілька категорій – ліричне, драматичне тощо. Там це просто сопрано. Наприклад, мій голос вважається високим. А от Гріг на слова Андерсена “Люблю тебе” написаний для середнього голосу. Одна колега побачила ноти “Меморі” – і здивувалася: “Хіба Маріанна те соль унизу візьме?”. І Лаба довела, що може. Бо окрім того, що запальна, вона є ще й фанатично цілеспрямованою. Утім, цілеспрямованість – це данина шани батькові – музиканту, твір якого “Дичка” на слова А. Патруса-Карпатського солістка просто не могла не включити в концерт.
Тато все життя вірив в неї і допитувався, коли ж нарешті побачить її тріумф. Вона відчувала, що тато, якому невблаганний діагноз поставили в листопаді, йде з життя, а вона ще нічого не зробила.
Було гірко. Батько помер у лютому. У шоковому стані Мар’яна, яка 9 років тому втратила маму і не могла знати, що в такому молодому віці залишиться сиротою, береться готувати творчий вечір з присвятою пам’яті батька, його високій душі, яка, як вона сподівається, таки бачила все... І від того душевного болю на нервовому ґрунті солістка втратила голос, який сідав не те що в співі, а навіть під час розмови. У грудні їй треба було співати “Екзультате”, а вона відчувала змикання.
Але прізвище вже стояло в афіші, тому, пересиливши себе, Маріанна вийшла на сцену. Вона не збиралася здаватися, як ті співачки, які не змогли перебороти стресу й зламали свою сольну кар’єру. Слухаючи запис того концерту, Маріанна сама дивується, що могла тоді так відспівати!
Вона просто не мала права втратити голос, бо на неї сподівався тато, він вірив у її зірку.

І тепер ця зірка сходить. Вона вже є поміченою в Угорщині, де виступає дуже часто, у Чехії й Польщі. “Зараз готую великодній концерт гаївок у Будапешт на 20 квітня, – ділиться планами Маріанна. – А творчий звіт там планують на серпень. На цьому не зупинюся. Це ніби пустили камінчик з гори. Коли я побачила, як в очах мого улюбленого педагога Ганни Юріївни Дашак стояли сльози, то зрозуміла, що мені вдалося. У нас не сприймають того, коли оперна співачка бере мікрофон. Але мене тягне сучасна естрадна музика, така, яку, наприклад, виконує популярна на Заході Сара Брайтман із живим симфонічним оркестром. Я в захопленні від Калас, Барбари Стрейзанд, Селін Діон. Мрію заспівати сопранову арію в “Карміні Бурані” Орфа або пісні із фільму “Титанік”, тобто робити те, що буде цікавим для всіх. Уже починаю шукати твори для наступної програми з мюзиклового репертуару. Сергій Бурко затію з “Титаніком” підтримує. Приємно працювати з таким художнім керівником. Значить, є та зірка, яка сяє в темряві і не дасть схибити, коли тебе по життю веде покликання, головне – мати до чого йти й чого прагнути. Коли хочеш іти до вищого, досконалішого, тебе вже ніщо не зупинить”.

довідка

Маріанна Лаба закінчила Ужгородське музичне училище по класу скрипки та Львівську державну музичну академію ім. М. Лисенка по класу вокалу (клас професора Г. Дашак). Від 1996 р. працює солісткою-вокалісткою у Львівській філармонії. У репертуарі – арії з опер, романси, українські народні пісні. Підготувала оперні партії Лейли з “Шукачів перлів” Ж. Бізе, Мімі з “Богеми” Дж. Пуччіні, Віолетти з “Травіата” Дж. Верді та партії Ганни і Варенс’єн з оперети “Весела вдова”.
Ф. Легара.

Співачка успішно гастролювала в Польщі, Угорщині, Словаччині, Канаді, Австрії, Німеччині, брала участь у телепрограмі “Класик-прем’єр”. Має записи на телебаченні. Часто співає із симфонічним оркестром Львівської філармонії, камерним оркестром “Віртуози Львова”, ансамблем інструментальної музики “Високий замок”.









»  ПЛЕНЕР
Палац мистецтв: Петербург. Знову “двійка”
Арпад ГРОМОВИЙ
 
У Петербурзі є лише авторська репліка відомої колись усім школярам картини Федора Решетнікова “Знову “двійка”. Хоча мова не про неї, а про чергову Шевченківську виставку в Львівському палаці мистецтв, яка, однак, значною мірою перегукується з назвою картини.

Навіть при побіжному її огляді можна виявити цікаві подробиці стосовно стану малярства Львова.
Наприклад, виявилося, що навіть серед відомих і шанованих авторів мало хто може як слід упоратися з ведутою. Себто місто такий автор зобразити може, але вловити й передати його дух, душу йому явно не по зубах. Тому з-під пензлів Миколи Грималюка, Олександра Крохмалюка, Юрія Лесюка і Євгена Манишина – учасників чергового “творчого відрядження” – вийшли картинки, подібні на ті десятки та сотні витворів, що їх продають на вулицях міст ремісники, навчені малюнку.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Президент – за ґратами 
  ·  Народний депутат Андрій Шкіль – на волі 
  ·  КАЛЕНДАР 
Погляд
  ·  Результати виборів оскаржують у суді 
  ·  Президентський левіафан” або “Заочний допит” професора Осадчука 
Поступ у Львові
  ·  Одинокі матері державі не потрібні 
  ·  ХРОНІКА 
  ·  Львів стане свідком екуменічного ходу 
  ·  Братчики” хочуть змінити молодіжну політику мерії 
Поступ з краю
  ·  КРАЄВИД 
  ·  СБУ затримала 39 кг золота 
  ·  Мельниченко свідчить проти Кучми 
  ·  Дивізія “Галичина” під телевізійним прицілом 
Поступ у світі
  ·  Краще смерть, ніж Гаага 
  ·  Пуліцери”, тавровані терором 
  ·  Шанси на пом’якшення візового режиму 
  ·  Доктор Смерть” – вільний 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Арт-Поступ
  ·  Палац мистецтв: Петербург. Знову “двійка” 
  ·  Світло високої зірки для “зірки” 
Спорт-Поступ
  ·  Пам’яті великого Айртона Сенни 
  ·  Фінал пройде без участі італійців 
  ·  СПОРТ-БЛІЦ