BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Мікроскоп пана Юрка.    Арт-Поступ.    Поступ життєзнавства.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
 
13 грудня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
Купол
Львів
  16:5 20-02-2019 -   Парафія св. Йоана Павла І І у Львові запрошує на курс «Як прив’язати дітям любов до Біблії?»  
  16:2 20-02-2019 -   На Сколівщині автомобіль вилетів з дороги у кювет  
  14:34 20-02-2019 -   У Дрогобичі школяр розпилив газ з балончика в обличчя двох семикласників  
  12:36 20-02-2019 -   У паливному баку автомобіля виявили контрабанду  
  12:31 20-02-2019 -   Рівень захворюваності на грип пішов на спад  
Україна
  14:22 20-02-2019 -   Луценко розповів, коли буде суд щодо розстрілів на Майдані  
  16:25 19-02-2019 -   Майже 140 українських спортсменів почали виступати за інші країни  
  12:5 19-02-2019 -   Спецслужби Росії планували здійснити напади на 20 українських храмів: перелік  
  11:24 19-02-2019 -   Двоє українців намагались перевезти каміння бурштину в Росію  
  11:8 19-02-2019 -   Ціни на ліки в Україні продовжують зростати  
Світ
  14:25 20-02-2019 -   175 млн євро: в Ірландії зірвали рекордний джекпот  
  13:28 18-02-2019 -   У Саудівській Аравії випав сніг  
  12:5 18-02-2019 -   Влада Амстердама хоче реформувати квартал Червоних ліхтарів  
  10:19 18-02-2019 -   Ірландія продає безлюдний острів $1,4 млн  
  10:56 15-02-2019 -   Британському принцу Філіпу не пред’являтимуть звинувачення за ДТП з постраждалими  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  МИТЕЦЬ

___________________________________________________________________________

Непідвладність творчого духу
Олег БОНДАР
 
Непідвладність творчого духу
Плутанина в системі розпізнавання цінностей, зниження ролі первинного враження в "технології" творчості, втрата захисту від сторонніх впливів стали характерними ознаками сучасного мистецького процесу (звичайно, не лише у Львові), тими ознаками, які визначають стан проблемності і, зрештою, соціальної ефективності мистецтва. Але, водночас, саме ці ознаки дають підстави для мобілізації критичної думки і формування цілком певного погляду на стан речей та перспективи мистецького процесу.

Суть такого погляду полягає в тому, щоби виділяти із загальної маси лише тих художників, хто своєю творчістю протидіє негативним факторам, хто в умовах "забруднення" зовнішнього середовища зберігає внутрішню чистоту і безпосередність. Очевидно, мова йде про категорію митців, що завжди складали і складатимуть серцевинну частину творчої маси, ту частину, наявністю якої завжди гарантується оптимістичне майбутнє мистецтва.

Михайло Селезінка -- одна із найпомітніших постатей такої категорії. За силою і непідвладністю творчого духу, ступенем внутрішньої незалежності й емоційної відвертості цей художник не має собі рівних серед сучасників. Виставка творів Селезінки, що торік була присвячена 60-річчю художника, переконливо засвідчила ці його особливо цінні і актуальні якості. Безумовно, вона стала демонстрацією яскравого і багатогранного таланту художника, його величезної працездатності, безмежної широти тематичного діапазону і висоти рівня виконавчої майстерності. Подібної виставки, яка захоплювала б одночасно і прихильників реалістичного живопису, і любителів абстрактних композицій, яка дала б так багато інформації для роздумів фахівцям мистецтва, у Львові не було давно. Давно не було виставки, за змістом якої так явно проступала б людська натура автора -- виняткова за енергетичним потенціалом, рисами динамічності і рішучості, за гостротою сприйняття навколишнього світу.

Про феномен Михайла Селезінки в контексті, так би мовити, стандартних питань мистецтвознавства, і зокрема питання про власне нестандартність цього художника, вже давно ведуться розмови в різних колах і на різних рівнях мистецького і навколомистецького середовища Львова. Але, гадаю, ще нікому не вдалося дати вичерпну характеристику цьому незвичайному художникові і його багатозвучній творчості, і це дозволяє передбачити, що обговорення тем творчості Селезінки триватиме й надалі.

Він не належить до митців, яких легко розпізнають за художнім почерком чи, наприклад, приналежністю до окремої тематики, жанру тощо. Незважаючи на те, що все його творче життя проходить у Львові, він аж ніяк не може бути класифікований терміном "львівський художник", тобто терміном, семантика якого звичайно пов'язується з властивою для Львова мистецькою школою, проблематикою, культурою. Географія джерел, під впливом яких формуються творчі підходи та філософський світогляд Михайла, далеко не обмежуються місцем проживання художника. Проникливі та обізнані критики відкриють у творах Селезінки надзвичайно широку і багату "рефлексогенну" основу, яка не характеризується ні часовими, ні просторовими рамками.

Цікавий, і для більшості знавців творчості Селезінки, ймовірно, несподіваний факт: Михайло -- архітектор за базовою освітою, тобто він не має типової художньої підготовки, яку зазвичай проходять львівські художники. Можливо, цей факт і проливає світло на питання про його особливу професійну оригінальність і нетиповість? До певної міри цілком можливо, враховуючи те, що будь-яка школа підготовки, якою б досконалою вона не була, мимоволі накладає свій "штамп" на психологію вихованця, силою факту впливає на специфіку його майбутньої реалізації. Але, гадаю, справа не в попередній підготовці. Навіть якби Михайло в певний час і пройшов через горнило художньої школи, це навряд чи суттєво змінило б його творче обличчя.

У тому то й річ, що художник Селезінка -- це художник глибинно-внутрішнього покликання. Все -- від вибору мети, до способу поведінки і конкретних форм вираження -- все, здається, закладено в ньому ще до народження. Під колосальним напором внутрішньої енергії творче життя Михайла перетворюється на невпинний рух -- рух без відпочинку, рух стрімкий і цілеспрямований. При цьому на другий план відходять будь-які частковості, все, що несуттєве з погляду невпинності руху. Справді, Михайло ніколи не потрапляє в полон якихось ідей, проблем, спокусливих явищ. При безмежному розгалуженні творчих зацікавлень він ніколи не заходить у глухі кути окремих напрямків, завжди зберігає відчуття їх вичерпності.

Художника Селезінку відзначає постійна внутрішня невлаштованість, емоційний неспокій. Він безперервно шукає, змінює, експериментує. Михайло блискуче виявляє себе в серіалах і варіантних композиціях, в авторських техніках, що з'являються як наслідок унікального підходу до тих чи інших окремих тем. Художник Селезінка абсолютно неперевершений у здатності працювати "на одному диханні", "на одному імпульсі". Це вміння, до того ж, продемонстроване ним на чималій кількості великоформатних робіт, зокрема пейзажів, які просто вражають ефектом легкості і невимушеності. Очевидно, в цих рисах -- ознаки вищої майстерності художника.

Михайло Селезінка саме в тому віці, коли, здавалося б, природною стає потреба зупинитися, оглянутися, підбити підсумки. Але він зовсім не планує гальмувати, знижувати темпи. Сьогодні вони ті ж, що і десять, двадцять років тому. Та ж сила творчого захоплення світом, та ж гострота і оперативність реакції, те ж негаснуче бажання осягнути неосяжне. Безумовно, є щось, що дозволяє відрізнити Селезінку теперішнього, збагаченого життєвим і творчим досвідом, від того, перед яким лише починав розкриватися світ мистецтва. Насамперед, це філософська солідність, поглиблена професійна свідомість художника. Це і широта світогляду і розвиненість критичного мислення, а у зв'язку з цим -- певна зміна фронту творчих зацікавлень. Безумовно, це і доведена до досконалості професійна майстерність художника.

Але є і парадокс у цьому порівнянні -- парадокс, який полягає в тому, що нинішній Селезінка практично за всіма параметрами потужніший за колишнього. Твори, виконані за останні роки, переконують у цьому. Вони свідчать, що художник у свої 60 років заклав основу для нового потужного старту, чергового прориву, який, без сумніву, виведе його на нові високі орбіти. Є всі підстави сподіватися, що Михайло Селезінка і надалі зберігатиме свої найкращі якості, залишатиметься внутрішньо чистим художником, зразком відкритості і емоційної щирості і водночас продовжуватиме збагачувати мистецтво чудовими і неповторними творами.









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Кінець безкоштовної освіти 
  ·  У Францію по перемогу 
  ·  Опозиція чекає на Кучму 
Погляд
  ·  Ні "парламентському" президенту 
  ·  Ікона вже у Львові 
  ·  Київ 
Поступ у Львові
  ·  Розалія ГОРГУТ: Ми облаштовуємо Львів поступово 
  ·  Форум молодіжної співпраці 
  ·  Вирок для "Галицького вибору" 
  ·  Час весело святкувати 
  ·  Стажування за кордоном 
  ·  Сала нарешті представлять 
  ·  Небезпека закриття гуртожитків 
  ·  Про перспективи української преси 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Мороза випробовують на демократичність 
  ·  Політреформа не пройде 
  ·  Влада визнала корупцію 
  ·  Українців стало ще менше 
  ·  Парламент, як світлофор 
  ·  Україна заплатить за літак 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Литва ініціює імпічмент 
  ·  Ракетний прорив США 
  ·  Право на символи 
  ·  Праві за єдиного кандидата? 
  ·  За забаву до цюпи 
  ·  Смерть від перегріву 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Президент продає "Криворіжсталь" 
  ·  Нафтотранспортні сумніви 
  ·  Фальшмарка 
  ·  Ліки будуть без ПДВ? 
Мікроскоп пана Юрка
  ·  Мікроскоп пана Юрка 
Арт-Поступ
  ·  Непідвладність творчого духу 
  ·  Пітер Джексон хоче Джорджа Клуні або й Роберта де Ніро 
  ·  Попелюшка у стилі "Ігор розуму" 
  ·  Ніколь Кідман та ООН'івські інтриги 
  ·  Джоді Фостер плюс Люк Бессон 
Поступ життєзнавства
  ·  Найнещадніший лихвар -- час 
  ·  Надмірність шкодить 
  ·  Шляхетно соромитися найкращого 
Спорт-Поступ
  ·  За крок до подіуму 
  ·  Зірки спалахують у Львові 
  ·  "Мілан" не гратиме в чемпіонаті 
Пост-Faktum
  ·  Вино на десерт 
  ·  КАЛЕНДАР