BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Інтерв''ю у Поступі.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
26 листопада 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:34 29-03-2017 -   У Стрию судитимуть водійку, яка збила жінку з дитиною  
  16:30 29-03-2017 -   З 1 квітня львівський трамвай №2 їздитиме на Сихів  
  15:22 29-03-2017 -   Через гідравлічні випробування у Львові на кількох вулицях не буде гарячої води  
  15:14 29-03-2017 -   На Львівщині стартувала посівна кампанія  
  14:13 29-03-2017 -   На Львівщині стартувала посівна кампанія  
Україна
  16:42 29-03-2017 -   МВФ знову відклав розгляд траншу для України  
  16:37 29-03-2017 -   В Україну йде похолодання  
  16:36 29-03-2017 -   В Україну йде похолодання  
  15:19 29-03-2017 -   У Дніпрі звільнили водія-сепаратиста за образи у бік учасниці АТО, – активісти  
  15:17 29-03-2017 -   На Донеччині з гранатомета стріляли по магазину  
Світ
  16:38 29-03-2017 -   Вчені знайшли слід найбільшої живої істоти  
  15:16 29-03-2017 -   Польща призупинила роботу своїх консульств в Україні  
  14:18 29-03-2017 -   Україна оскаржуватиме рішення суду Лондона щодо "боргу Януковича"  
  13:14 29-03-2017 -   У США ухвалили резолюцію до річниці анексії Криму  
  11:0 29-03-2017 -   Після успіху на Євро-2016 в Ісландії спостерігається демографічний вибух  


Репе Олегу Николаевичу читать далее.


  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ФЕСТИВАЛЬ

___________________________________________________________________________

Колесса, Сен-Санс, Бетховен...
Паризький дириґент Фарбісе Грегорутті відкриває для світу музику "маленького Парижа"
Марта ГАРТЕН
 
Сьогодні о 18 годині в концертному залі ім. С.Людкевича Львівської обласної філармонії, переймаючи від маестро Романа Филипчука естафету програми Першого міжнародного фестивалю дириґентського виконавства ім. Миколи Колесси відбудеться концерт, який власне й дасть підставу започаткованій цьогоріч традиції називатися міжнародною. Адже єдиний із закордонних гостей фестивалю маестро Фабрісе Грегорутті з Парижа (Франція) дириґуватиме "Варіаціями" для симфонічного оркестру Миколи Колесси у виконанні симфонічного оркестру Львівської філармонії.

Нагадаймо, що розпочався цей фестиваль, приурочений до 100-літнього ювілею патріарха української музики Миколи Колесси, минулої п'ятниці. Прем'єрний концерт фестивалю під батутою чи не найбільш концептуального в сенсі формування програм львівського дириґента Романа Филипчука подарував публіці (щоправда, аншлагу не було) та самому солінезантові в ложі партеру виконання симфонії №2 ля мінор Миколи Колесси та концерту №4 для фортепіано з оркестром Л.Бетховена (соліст -- заслужений артист України, лауреат міжнародних конкурсів Юрій Кот з Києва).

Власне тоді, почувши в інтерпретації Романа Филипчука -- учня Миколи Колесси -- Другу симфонію ювіляра французький дириґент Фабрісе Грегорутті не міг стримати захоплення: "Це надзвичайно щира музика з відкритою душею та серцем". Після цього й відбулося історичне особисте зазнайомлення маестро з Парижа та славетного галицького довгожителя... А заочне знайомство із цією леґендарною постаттю в мс'є Грегорутті відбулося давно -- із рекомендацій колишнього львів'янина, а тепер відомого у Франції професора Матіаса Вайцнера. Отож, коли маестро цього року отримав запрошення взяти участь у фестивалі ім. Колесси, він не вагався жодної миті. Коли ж отримав ноти до вивчення "Варіацій", то й поготів!

Те, як Фабрісе Грегорутті працює із філармонійним симфонічним оркестром філармонії стало цими днями топ-новиною львівських музичних кіл. І це тоді, коли інших новин, як-от конкурс виконавців на дерев'яних духових ім. Дмитра Біди чи 25-ліття творчої діяльності оперного дириґента Мирона Юсиповича, у Львові не бракувало. Мені пощастило зустрітися з маестро після вчорашньої ранкової репетиції і поспілкуватися з ним, завдячуючи панові Володимиру Заранському, який властиво, чи не найбільше спричинився до того, щоб Фабрісе Грегорутті став окрасою фестивалю дириґентського виконавства у Львові.

Отож, знайомтеся: цей суто по-французьки ґречний і доброзичливий чоловік середнього віку, середнього зросту -- не тільки композитор і дириґент, автор сакральних творів для хору, дитячих опер і музичних казок, а ще й керівник фестивалю сучасної музики в Каннах та чільник департаменту культури в мерії Парижа! -- і є тим європейським дириґентом, для якого музика Колесси стала справжнім одкровенням. І це особливо дивує, адже такого висновку дійшов не етнічний слов'янин, а таки людина Заходу, представник того міфічного епіцентру культури Старого Світу, як звикли називати Париж. Також не менш важливо, що зачудувалася музикою Колесси людина, яка доволі обізнана зі слов'янською, зокрема російською, музикою: Фабрісе Грегорутті має досвід дириґування симфонічними оркестрами в Москві й Єкатеринбурзі. Щобільше, цей випускник Паризької національної консерваторії, який навчався дириґування у П'єра Дерво, ще й удосконалювався як виконавець у Московській консерваторії в класі Леоніда Ніколаєва. Мс'є Грегорутті неодноразово мав змогу виступати в російській столиці в залі ім. Чайковського з "живими" концертами та працею над аудіозаписами. В творчій біографії Грегорутті -- співпраця з колективом "трініте" в соборі Святої Трійці, де свого часу працював Олів'є Месіан, та пам'ятний концерт, який він 1985 року зробив ще одному славетному львів'янинові Юрієві Башмету. Після цього між французьким дириґентом та камерним оркестром Башмета зав'язалися тривалі контакти.

Даючи згоду на участь у львівському фестивалі дириґентського виконавства, Фабрісе Грегорутті мріяв, щоб у концерті, окрім музики 100-річного львів'янина, звучала і світова класика, і французька музика. Для нього це принципово. Реалізувати цю мрію дозволило знайомство з молодою виконавицею Анною Савіцькою. Сольна партія скрипки, яку маестро вважає досконало зінтерпретованою і яка так підносить йому тонус, у Концерті №3 для скрипки з оркестром Каміла Сен-Санса належить перспективні українській виконавиці зі Львова Анні Савицькій. Вона її перфектно вивчила за навдивовижу короткий термін. Анна -- лауреат десяти найпрестижніших скрипкових конкурсів. Серед її здобутків -- перші премії на конкурсах у Японії (1997), Німеччині (1998) та Хорватії (2201). Останню перемогу -- перше місце на конкурсі ім. Пабло Сарасате 2003 року -- принесла їй Іспанія. Анна навчається у Віденській музичній академії у Дори Шварцберг та водночас у Паризькій консерваторії у класі Співакова. Маестро Грегорутті має надію зустрітися зі скрипалькою під час спільних виступів у Парижі, бо дуже хоче, щоб це львівське знайомство також переросло у подальшу співпрацю. Зрештою, шанси бути зіграною з французьких естрад має й музика Колесси. Адже, крім "Варіацій", які облюбував Фабрісе Грегорутті, він ще, зацікавившись партитурою симфонії №2 Миколи Колесси, попросив автора дозволу виконувати його твір у Франції. І це щире бажання донести українську музику до світу відкриває для Львова в особі маестро Грегорутті надзвичайного партнера. Хочеться сподіватися, що його "світові українські плани" втіляться вже незабаром.

Нині ж маестро Грегорутті виходить на зустріч з львівськими слухачами. Виходить як чулий інтерпретатор, якому скоряється і твір, і оркестр. Щоправда, без... дириґентської палички. На запитання, чому так, музикант відповідає: "Донедавна і я дириґував батутою. Та останні два роки відмовився від цього. Вирішив працювати без палички тому, що пальці рук, як на мене, найбільше передають емоційний заряд музики та моїх внутрішніх переживань". Зрештою, славетний Курт Мазур -- генеральний артистичний директор національного оркестру Франції, за роботою якого на репетиціях понад три роки спостерігає Грегорутті, також дириґує без батути, і це не заважає досконало точно передавати всі нюанси музики. Отже, є творчі приклади, на які пан Фабрісе може взоруватися, відчуваючи внутрішню близькість.

Зважаючи на реакцію львівських виконавців, порозумітися з дириґентом без батути -- для них не було проблемою. Сама музика створює цей контакт, а можливості для спілкування забезпечує музична термінологія італійською. Отож, мовного бар'єру майже немає. Втім, коли комусь щось було невтямки, то дириґент зі своїм ідеальним слухом міг й проспівати якусь музичну фразу для прикладу. А про те, що він може собою замінити найточніший метроном, і згадувати зайве! Отож, спільною мовою, яка не потребує перекладу чи додаткових коментарів, стала творчість, яка принесла взаємне задоволення і оркестрантам, і дириґентові. Маестро отримав очікувану віддачу від оркестру, а оркестр сатисфакцію від того, що робота йшла творчо, натхненно, без зайвої екзальтації й небажаних нервувань.

Схоже на те, що оркестру сподобався такий стиль спілкування. Ще б пак! Знайдений творчий контакт дозволив реалізувати надзвичайно цікаво вибудувану програму з ліричних, драматичних та героїчних тем творів Колеси, Сен-Санса та Бетховена. Ця програма не просто створює контекст певних музичних ідей, а й наочно демонструє розвиток деяких музичних тем та їхні перегуки. Свіже відчитання й нове трактування відомих нам мотивів видається тому ціннішим, що зробив це не українець. Працюючи з партитурою "Варіацій", дириґент для себе відкрив у ній надзвичайну глибину. "Деже майстерно й прецезійно виписані всі оркестрові голоси. Цей твір написано в Україні. Проте належить усьому світові, -- запевняє маестро. -- Це навдивовижу майстерна музика. Це не локальне явище, а світове. Як приклад можу навести творчість Бартока, який спирався на народні джерела, але творив надзвичайно самобутню глибоку музику. З цілковитою відповідальністю можу стверджувати, що творчість Колесси -- також явище такого ж плану, коли національні джерела перетворюються на надбання світової музичної культури. Маю таке враження, що в моєму розумінні музика Миколи Колесси наближається до музики Равеля, хоч віддаю їй належне як оригінальній і самобутній".

У проміжках між репетиціями Володимир Заранський намагався відкрити для маестро Фабрісе Грегорутті "маленький Париж", показуючи йому вулички середмістя та їхні архітектурні перлини. І французький дириґент погодився, що багато чого може нагадати йому рідний Париж. Наприклад, Львівська опера, яка є дещо менша масштабами, але така ж красива (у нашому театрі маестро побував на виставі "Набукко"). Львів надихає маестро до кращого розуміння музики, яку він сьогодні має виконати для львів'ян, не зраджуючи свого творчого кредо: "Бути вірним партитурі, прочитати до найтонших нюансів, все що написав автор, просякнутися духом музики, виявленого формою і колористикою твору. Головне -- братися до музики з чистими помислами й думками. А ще краще -- її просто любити. Тоді тобі відкриються її таємниці. Для мене музика Колесси -- це музика кохання. Вважаю, що наш час -- початок XXI століття -- повинен ввібрати в себе трохи тих чистих почуттів, якими жив минулий вік і які залишилися в його музиці. Це справжнє світло!"









» 
Мультимедії джазу
Анастасія КАНАРСЬКА
 
На порозі вже нового цьогорічного фестивалю "Jazz Bez..." -- 2003" МО "Дзиґа" презентувало мультимедійну енциклопедію "Jazz Bez..." -- 2002". Чомусь, згадуючи минулорічні фестивалі, мені на думку спадає не лише хороший осінній джаз, а й листя, яким засипали приміщення в Порохівці і яке можна було жбурляти ногами. Це створювало неповторну атмосферу в 2001-му. Завершальний концерт 2002-го згадую за знайомством з маленькою донечкою Кшиштофа Савіцкого, яка так невимушено і джазово поводилася. Проте передусім -- це був, звичайно, якісний Джаз.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Національному музею у Львові повернуть вкрадену ікону 
  ·  Тимошенко звинувачує Ющенка 
  ·  Локомотив -- Динамо 3:2 
Погляд
  ·  Сергій ОЛЕШКО: Я би виліпив пам'ятник Ющенку 
  ·  Три речі, без яких не можна жити... 
  ·  Російський план об'єднання Молдови 
Поступ у Львові
  ·  Нереальні плани міськради 
  ·  Сесія без скандалів і телебачення 
  ·  Будівництво моста під загрозою 
  ·  Кардинал дорікає Януковичу 
  ·  Неурядові організації консолідуються 
  ·  Адамчук поїхав до Бельгії 
  ·  Угорські відходи заважають 
  ·  Люди гинуть від сказу 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Мороз шукає компроміс 
  ·  Трибуну для депутатів закриють 
  ·  Комуністи підтримають "трійку" 
  ·  Тигипко висунеться навесні 
  ·  Тузла провокує катастрофу 
  ·  Колінько посилить Генпрокуратуру 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Аджарія бойкотує вибори 
  ·  Рекордний військовий бюджет 
  ·  Вимога відставки президента 
  ·  "Вашинґтонського снайпера" стратять 
  ·  Скорочення святкової програми Папи 
  ·  Боротьба за безпеку 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Тепличне автомобілебудування 
  ·  Подарунок готельному бізнесу 
  ·  "ІСД" просувається на Захід 
  ·  Україна -- суперборжник 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Йосип ВІНСЬКИЙ: Виборці знатимуть, хто зменшує заробітну плату 
Арт-Поступ
  ·  Мультимедії джазу 
  ·  Колесса, Сен-Санс, Бетховен... 
Літературний Поступ
  ·  Тимофій ГАВРИЛІВ: Я шукаю її -- свою ідентичність 
  ·  Уроки підлості для вільнодумців 
Спорт-Поступ
  ·  Завдання виконали успішно 
  ·  Олена вдруге підкорила лід 
  ·  Хет-трик Клочкової 
  ·  Поки львів'яни відпочивали 
  ·  Кращі регбісти -- англійці 
  ·  НОВИНИ СПОРТУ КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  Африканський м'ясник 
  ·  КАЛЕНДАР