BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Листи у Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
Я хотів створити демократію, але не продумав, яким чином... Єдине, про що я шкодую — це про свою участь в уряді. Мій уряд допоміг людям прийняти капіталізм»
Яцек КУРОНЬ
 
24 листопада 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  10:3 21-11-2017 -   Активні мешканці Львівщини здійснили мандрівку на гору Високий Верх  
  10:2 21-11-2017 -   Снігоприбиральна техніка області готова до роботи в зимовий період - ЛОДА  
  10:0 21-11-2017 -   Сьогодні у всіх храмах області моляться за Україну та вшановують Героїв  
  9:58 21-11-2017 -   На Львівщині розпочали підготовку сільськогосподарських дорадників  
  9:56 21-11-2017 -   У Львові молитимуться за зцілення від недуг і залежностей  
Україна
  10:21 21-11-2017 -   Суд заарештував ректора Харківського університету Повітряних сил  
  10:13 21-11-2017 -   На Донбасі 80% питної води непридатно для вживання  
  16:6 20-11-2017 -   Порошенко каже, що Угода про асоціацію виконана на 15%  
  15:34 20-11-2017 -   Усе більше українців вважають Голодомор геноцидом - опитування  
  15:3 20-11-2017 -   ЗНО з іноземних мов: оприлюднено зразки тестів  
Світ
  10:22 21-11-2017 -   У Бельгії на заводі від вибуху загинула людина  
  16:7 20-11-2017 -   ФІФА планує отримати дані про допінг у російському футболі  
  14:36 20-11-2017 -   Королева Британії відзначає 70-ту річницю весілля  
  12:0 20-11-2017 -   У Лондоні міські автобуси переводять на паливо, виготовлене з кавової гущі  
  10:39 20-11-2017 -   Ізраїль планує депортувати 40 тисяч африканських біженців  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ДІАСПОРА

___________________________________________________________________________

Українське мистецтво в європейському контексті
Олег ВВЕДЕНСЬКИЙ
 
Мистецтво української діаспори є одним з прикладів взаємозв'язку української та європейської культур. Катаклізми Першої світової війни, розпад Австро-Угорської і Російської імперій, сум'яття революційних заколотів та громадянських війн та "перетасування" кордонів Європи спричинили потужну хвилю еміґрації, яка котилася з буремного російського епіцентру трохи на Схід, але більше -- на Захід.

Діяльність української еміґрації у міжвоєнній Європі -- не тільки одна з яскравих сторінок, але й у повному сенсі феномен у поступі української культури та науки. Відірвані від рідного коріння, часто позбавлені елементарних засобів для роботи (архівів, бібліотек, колекцій, музеїв) діячі української мистецької і наукової еліти за кордоном спромоглися зробити дуже важливий внесок у розвій національної науки і культури. Попри це вони створили та представили світу оригінальний і привабливий образ української культури.

Париж і Берлін, Прага і Краків, Мюнхен і Відень -- це міста, де талановита українська молодь мала можливість отримати фахову мистецьку освіту і долучитися до активної участі в культурному житті Європи. Одним з найбільших осередків української еміґрації стала Чехія. Леґендарно-магнетична атмосфера "Златої Праги" до деякої міри визначалася політикою потужного сприяння еміґрації урядом Чехословаччини на чолі з її президентом Томашем Масариком. Про ефективність і значимість цієї унікальної у світовій дипломатії акції активного державного гуманізму, яку проводили за особистою ініціативою Томаша Масарика, свідчить факт кількісного зростання еміґраційної діаспори Чехословаччини до 25 тисяч осіб.

У 1921 році до Праги було перенесено Український вільний університет, що за рік до того було засновано у Відні. А 24 грудня 1923 року відбулася ще одна визначна подія у культурному житті української діаспори -- в Празі було відкрито вищу художню школу, яку було названо "Українською студією пластичного мистецтва". *0-літтю цієї дати було присвячено міжнародну конференцію "Українське мистецьке середовище в міжвоєнній Чехословаччині", яка тривала в залах Національної бібліотеки у Празі з 12 до 14 листопада.

Організаторами конференції були Слов'янська бібліотека при Національній бібліотеці Чеської республіки, Українська ініціатива в Чеській республіці, Чеська асоціація україністів та Посольство України в Чеській Республіці. В роботі конференції взяли участь історики та мистецтвознавці Німеччини, США, Канади, Чехії, Словаччини, а також Києва, Харкова, Ялти, Хмельницького та Чернівців. Найбільш представницькою була львівська делегація: Роман Яців та Ярослав Тарас (Інститут народознавства НАНУ), Богдан Горинь, Ростислав Шмагало (ЛАМ), Віта Сусак і Наталія Філевич (Львівська галерея мистецтв), і дивно, але жодного представника Національного музею у Львові.

Конференцію було відкрито вернісажем виставки, присвяченої ювілею Студії пластичного мистецтва, яку організувала на базі своїх фондів Слов'янська бібліотека. Цю бібліотеку було засновано ще 1924 року, і сьогодні вона є самостійною структурою при одній з найстарших і потужних бібліотек Європи -- Національній бібліотеці в Празі. 1998 року у фондах Слов'янської бібліотеки знайшли унікальну збірку української міжвоєнної графіки: понад 800 графічних аркушів провідних українських митців, пов'язаних долею і професійною діяльністю з Українською студією пластичного мистецтва. У цій збірці, що сьогодні є однією з найбільших колекцій української графіки за кордоном -- твори Григорія Нарбута, Святослава Гординського, Миколи Бутовича, Юліана Буцманюка, Івана Іванця, Василя Кричевського, Сергія Мако, Катерини Антонович, Івана Кулеця, Павла Ковжуна, Юрія Вовка, Петра Холодного та інших.

Складовою празької збірки є твори воєнних митців, які з альбомом для малювання та етюдником перейшли дорогами боїв разом з Українськими Січовими Стрільцями: Іван Іванець, Михайло Бринський, Лев Гец та Юліан Буцманюк. Портрети однополчан, батальні сцени з походів та боїв стрілецтва, є не лише мистецькими цінностями, а й дуже важливими історичними свідоцтвами національного визвольного руху воєнної доби. Більшість творів збірки несе шифри Музею визвольної боротьби України в Празі, заснованого Д. Антоновичем 1925 року. Цей музей був визнаним загальноукраїнським центром архівних матеріалів і мистецьких колекцій. Після Другої світової війни музей було згорнуто і незабаром ліквідовано, а його унікальні фонди було розпорошено між Москвою, Києвом та Прагою.

За два дні роботи конференції було заслухано 27 доповідей і повідомлень щодо діяльності Студії пластичного мистецтва, її впливу на культуру Чехії і України, перебігу творчого шляху і особистих доль її викладачів і випускників. Найбільш повно і узагальнено історія зародження та розвитку Студії, досліджена за оригінальними матеріалами архівів Праги, США і Великобританії, прозвучала в доповіді історика мистецтва Ростислава Шмагала. Студія мала передісторію своєї появи у вигляді Українського гуртка пластичного мистецтва, заснованого 1922 року, який 1923 року було перейменовано на Українське товариство пластичного мистецтва. Члени цього товариства утворили викладацьке ядро Студії. Саму Студію створювали на зразок академії мистецтв, серед її викладачів були знані митці та історики мистецтва: професори І.Кулець та С.Мако викладали рисунок та живопис, професор І.Мозалевський вів клас графіки та прикладного мистецтва, К.Стаховський викладав скульптуру, С.Тимошенко -- архітектуру, І.Мірчук -- естетику.

Приймали до студії на конкурсних засадах, навчання тривало чотири роки. Протягом цього часу студенти мали взяти участь у чотирьох річних виставках, скласти іспити з теоретичних дисциплін. Після закінчення вони отримували диплом майстра мистецтв Magister Artis. Студія користувалася чималою популярністю, тому в ній навчалося багато і неукраїнців: чехів, росіян, вірмен, білорусів, німців, французів та інших. Авторитет Студії піднімали і щорічні виставки викладачів та студентів, яких від 1939 року відбулося 13. Від дня заснування навчання у Студії щороку відвідувало 67 студентів, серед яких Антонович, Вовк, Громницький, Зарицька, Іванець, Касьян, Кричевський, Лятуринська, Г.Мазепа, Омельченко, Фартух, П.Холодний молодший, Хмелюк та Цимбал.

Тимчасове припинення діяльності студії спричинив початок Другої світової війни. Спроба відновити її діяльність у 1942 року під назвою Слов'янська академія пластичних мистецтв закінчилася невдачею. Повоєнним функціонуванням Студія, яка щойно 1946 року розпочала функціонувати під назвою Народної школи пластичних мистецтв, завдячує Івану Кулецю. 11 березня 1952 року -- відхід з життя Кулеця -- вважається фіналом мистецького літопису "Української академії мистецтв" у Празі.

Сам факт появи та діяльність Студії можна вважати одним з найбільш яскравих явищ українського мистецького життя 1920-1930 років. Це була подія, яку можна порівняти хіба з річкою, чиї береги різного етнічного походження, але джерела -- суто українські. Студія у Празі була тією колискою, яка ще 70 років тому плекала українське мистецтво без кордонів. Творчі пошуки та експерименти в руслі провідних європейських мистецьких процесів першої половини ХХ століття були їхньою органічною частиною. Українську студію у Празі покликало до життя прагнення українських митців до національного самовизначення та творчої ідентифікації.

Протягом роботи конференції відбулися презентації останніх наукових публікацій, пов'язаних з діяльністю Студії. Український вільний університет у Мюнхені запрезентував перевидання курсу загальної естетики викладача Студії Івана Мірчука. Написаний 77 років тому, цей підручник не втратив актуальності й сьогодні. Не менш цікавою за книгу є особа її автора, який 1891 року народився в Стрию, згодом закінчив Віденський університет, де 1915 року здобув звання доктора філософії. Спершу професор, а згодом ректор Українського вільного університету в Празі Іван Мірчук від 1930 до 1945 року керував Українським науковим інститутом у Берліні, від 1938 року був дійсним членом НТШ у Львові, від 1947 року -- членом-кореспондентом Баварської академії наук. Ще однією запрезентованою на конференції книгою був "Словник митців-педагогів України та з України у світі (1850-1950-ті роки)" авторства Ростислава Шмагала. А харківська мистецтвознавець Людмила Соколюк представила свою монографію "Графіка Бойчукістів". Конференція завершилася урочистим прийомом у Посольстві України в Чеській Республіці.









»  АНІМАЦІЯ
75 - річний "дідусь" Мікі Маус
Анастасія КАНАРСЬКА
 
Мікі Маус
Цього року компанія "Дісней" відзначає 75 - річчя легендарного героя Мікі Мауса. Це мишенятко створив молодий Волт Дісней і вперше показав глядачам 18 листопада 1928 року в Нью Йорку. З нагоди ювілею в парку атракціонів "Disney World" у Флориді постало 75 двохметрових статуй відомого мишеняти. Саме успіх Мікі Мауса дозволив Волту Діснею створити розважальну імперію, яка приносить багатомільярдні доходи.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Грузинська революція 
  ·  Україна пам'ятає про голод 
  ·  Олекса ГУДИМА: Наш Львів гідний майбутнього 
Погляд
  ·  "Лікбез" від Миколи Томенка 
  ·  Фабрика брехні 
Поступ у Львові
  ·  ДАІ йде в народ 
  ·  Корпус Миру на Львівщині 
  ·  Про голокост маємо знати правду 
  ·  Тепло буде у всіх 
  ·  Звіту УМВСУ не буде 
  ·  Пам'ятаємо про голодомор 
  ·  Ліфти працюватимуть ще рік 
  ·  Пожежа на 40 тисяч гривень 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Уряд без памперсів 
  ·  Народ починає визначатися 
  ·  Репортери за інтернет без кордонів 
  ·  Есдеки поділять комітети 
  ·  Опозиція проти бюджету 
  ·  Україна потрібна Європі? 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Американський єдиний простір 
  ·  Хорвати обирають парламент 
  ·  Нові теракти в Іраку 
  ·  Сорок років без Кеннеді 
  ·  Найбільші благодійники 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Пільги на книги 
  ·  Нацбанк пильнує таємниці 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Історія у Поступі
  ·  Відлуння українського голодомору 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  75 - річний "дідусь" Мікі Маус 
  ·  Українське мистецтво в європейському контексті 
Листи у Поступ
  ·  Напиши листа Святійшому Отцеві! 
  ·  ЗВЕРНЕННЯ 
  ·  Святі є серед нас 
Спорт-Поступ
  ·  Ширер забиває двічі 
  ·  Чехія склала повноваження 
  ·  Футбол як дзеркало демократії 
  ·  Увага до збірників 
  ·  Новатор Блохін 
  ·  Кубкові баталії 
Пост-Faktum
  ·  Ідеальна перша леді 
  ·  КАЛЕНДАР