BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Аналітика у Поступі.    Арт-Поступ.    Людина Поступу.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
 
21 листопада 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  КОНЦЕРТ

___________________________________________________________________________

Сенсації для вузького кола?
Прем'єри і перспективи молодої піаністки Мар'яни Самотос
Яким ГОРАК
 
Скромна афіша концерту студентки музичної академії Мар'яни Самотос начебто й нічим не привертала увагу на крихітній дошці оголошень у холі музичної академії, то що вже казати про ширший музичний загал! А саме цьому виступу молодої піаністки судилося суттєво вирізнитися сенсаційністю свого змісту серед подібних сольних концертів інших студентів.

Студентка ЛДМА ім. Лисенка піаністка Мар'яна Самотос поки що більше відома львівській публіці успішними виступами в амплуа концертмейстера. Постійні відвідувачі концертів, мабуть, пам'ятають її за численними виступами у парі з вокалісткою Анною Ковалко. У цьому амплуа вона привернула увагу витонченою артистичністю, інтеліґентністю музичного вислову. Як сольний піаніст Мар'яна ще не вийшла належним чином за межі сцен музичної академії, хоч професійно цілковито дозріла для цього. Та й напрямком своєї піаністичної роботи заслуговує на те.

Програму, яку Мар'яна озвучила цього разу, можна назвати монографічною, не зважаючи на те, що укладено її з творів трьох композиторів -- Нестора Нижанківського, Василя Барвінського та Миколи Колесси. Монографічність не лише в тому, що це все українські, зокрема львівські, митці. Попри всю різницю життєвих доль, творчих облич цих композиторів, їх об'єднувала особиста дружба, спільні роки і місце навчання (Прага, 20-ті роки XX століття), місце їхньої праці й професійної реалізації (Вищий музичний інститут у Львові), глибоко відчутна національна основа їхньої творчості, талант мініатюристів, а врешті й те, що всі вони цього року є ювілярами!

Уже з останньо наведеного факту робиться очевидним, наскільки вчасним і актуальним є здійснення піаністкою цієї програми. Додамо й те, що попри свою глибоку національну основу, концерт мав і виразно просвітницький, дещо прем'єрний характер, адже в ньому прозвучали твори, виконання яких (тим більше студентами) можна почути вкрай рідко. Гідне найвищої похвали глибоке усвідомлення і переконання Мар'яни у потребі піднімати й пропагувати ці твори. Велику роль зіграв тут уплив її учительки та творчої наставниці, відомої інтерпретаторки національної музичної класики професора Марії Тарасівни Крушельницької, творчий почерк якої був відчутний і у програмній підбірці, і в її інтерпретації.

Особливо сенсаційним видався перший відділ концерту, цілком присвячений творчості Нестора Нижанківського. Прозвучали його "Прелюдія і фуга на українську тему", "Інтермецо" та "Великі варіації". Перші два твори вже отримали певне розповсюдження у піаністичному репертуарі. "Прелюдія і фуга" не тільки виявляє поліфонічну сутність творчості композитора, вміння компактно вибудувати форму, а й є цікавою спробою поєднати традиції європейської поліфонії з національними джерелами, оскільки темою циклу є коломийка. На карб зрілості почутого виконання покладемо не тільки відчуття в цьому циклі форми цілого, але й рельєфно темброво розрізнене передавання фактури твору, висвітлення кожного проведення теми, що полегшує сприйняття і робить яснішою густу й щільну тканину твору. Інтермецо у виконанні Мар'яни прозвучало легкою, настроєвою музичною паузою, яка наче готувала слухача до основного opus magnum -- "Великих варіацій". Доля цього великого твору Нижанківського трагічна. Він присвячений Любці Колессі, для виконання якою він і писався. Власне Любка Колесса і була, побіч автора, довший час єдиним виконавцем цього твору. Після того, як у 1936 р. "Великі варіації" востаннє були виконані нею у Львові, цей твір, незважаючи на свою яскравість і репрезентативність, канув у Лету і не виконувався в Україні. Отож Мар'яні Самотос волею випадку випала висока честь здійснити його виконавське відродження. У цьому й полягає перша сенсація концерту.

Завдання було вельми складним, адже твір не лише великий за обсягом, але й дуже прецизійно щодо виконання виписаний автором у нотах, що вельми обмежує творчу волю інтерпретатора й примушує його постійно відчувати тягар необхідності виконання детального авторського імперативу. До цього додається складна і насичена фактура твору, без рельєфного упорядкування і виконавського висвітлення якої твір стає важким до сприйняття і нецікавим для слухача. Усі ці труднощі М. Самотос блискуче поборола, подавши твір вельми динамічно, образно випукло (особливо у фугатній варіації та блискучій концертній коломийці фіналу) Треба віддати належне фізичній міцності концертантки, яка не лише не втратила сил у виснажливому і тривалому розгортанні образів твору, а навпаки, саме на фінал зуміла належно мобілізуватися і "розмахнутися". Добре було б, якби таке виконавське відродження твору стало остаточно закріпленим у записі.

Приємну несподіванку принесло й друге відділення концерту, виконання "Пісні", "Серенади" та "Імпровізації" Василя Барвінського -- творів, які теж не виконуються з наших концертних естрад (переважно звучать лише прелюдії, інколи -- фортепіанний концерт). А тим часом твори ці, як показала переконлива інтерпретація Мар'яни Самотос, віють особливим чаром. Багатство гармонічної мови, суто українська лірика "Пісні", своєрідність передавання гарячих солодкавих іспанських мотивів у "Серенаді", перлиста техніка "Імпровізації" "творили теплу і неповторну ауру, на яку здатна лише музика В. Барвінського. Інтенсивністю і динамізмом вислову піаністка зуміла скріпити доволі проблемну форму окремих п'єс, а артистичність натури виконавиці захопила слухачів, примушуючи вподобати ці твори. На завершення концерту прозвучали чотири прелюди Миколи Колесси -- "Осінній", "Фантастичний", "Про Довбуша", "Гуцульський", які молода концертантка передала напрочуд психологічно. Отож концерт справді став певною сенсацією. Шкода тільки, що свідком такої сенсації стало дуже вузьке коло слухачів, яке обмежувалося родичами, знайомими та кількома викладачами академії.









»  ГОЛОСИ
Останній патрон для знеможених
Позавчора у Львові завершився III Міжнародний конкурс оперних співаків ім. Соломії Крушельницької
Надія СЛОБОДЯН
 
Конкурс
Урочисте закриття конкурсу, який десять днів поспіль на сцені Львівського театру опери та балету знайомив меломанів із розмаїттям голосів співаків, що з'їхалися до Львова з України, республік колишнього Радянського Союзу та Польщі, могло слугувати тестом на рівень цієї імпрези, котру організатори вважали непересічною європейською подією. Та навряд чи вона відповідала цьому формату за усіма параметрами.

Сумно було не тільки від убогих режисури зі сценографією, а й від рівня промов заступника голови ЛОДА, заступника міністра культури й мистецтв України та виконавчого директора конкурсу (він же директор Львівської опери). Спекулятивна емоційність та банальність їхньої "народної філософії" зводилися до нагадування, кому ми маємо дякувати за щасливу можливість проведення цього конкурсу у Львові.
Детальніше>>
» 
ТЕАТР
Анастасія КАНАРСЬКА
 
Листопадове гроно... Якось дивно поєдналися в моїй уяві ці слова... А може, й не дивно, адже у це листопадове гроно мені хочеться поєднати трьох різних людей з різних часів, різних театрів, але злучених любов'ю до театру і сусідством в листопадовому календарі. На крайчику осені народились вони, щоби дарувати свій талант Львову.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  11 вересня у Стамбулі 
  ·  Ігор Адамчук іде на підвищення? 
  ·  Олег КУЗАН: Мерія є абсолютно відкритою для львів'ян 
Погляд
  ·  Донецьк понад усе 
  ·  Рятівні дотації 
  ·  Міняю Тузлу на Чечню 
Поступ у Львові
  ·  "Екстазі" на пошті 
  ·  Українсько-європейська дружба 
  ·  1:0 на користь Медведчука 
  ·  Акція проти чужого Львова 
  ·  Не заплатиш -- прав не отримаєш 
  ·  Чиновники думають про йод 
  ·  Право на житло 
  ·  Допомоги потребують усі діти 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Більшість на межі розколу 
  ·  Заберіть свій бюджет 
  ·  Багатовекторний парламент 
  ·  Парламент узаконив діаспору 
  ·  Телебачення мусить українізуватися 
  ·  Есдеки криміналізують Закарпаття 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Майкла наказано заарештувати 
  ·  Нові вибухи у Стамбулі та Іраку 
  ·  Кінець епохи лівиці? 
  ·  Люди 2003-го року 
  ·  Звідки у комуністів гроші 
  ·  Чехи побоюються словацьких ромів 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Проблемні податки 
  ·  Середній клас: народження 
  ·  Велике прання у Держфінмоніторинзі 
  ·  "Кишенькові" гроші в законі 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Аналітика у Поступі
  ·  Кавказький синдром 
Арт-Поступ
  ·  Останній патрон для знеможених 
  ·  ТЕАТР 
  ·  Сенсації для вузького кола? 
Людина Поступу
  ·  Спадщина Володимира Соловйова 
  ·  Безумний говорить у серці своїм 
Спорт-Поступ
  ·  Нехай переможе найкращий 
  ·  Велика сенсація маленької країни 
  ·  Пам'ятаємо про вчителів 
  ·  "Золота" Наталка 
  ·  НОВИНИ СПОРТУ КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  КАЛЕНДАР