BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Інтерв''ю Поступу.    Арт-Поступ.    Поступ літератури.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
5 листопада 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  14:38 27-06-2017 -   На модернізацію шахт «Львіввугілля» – 4 млн грн  
  14:36 27-06-2017 -   Мешканців Львівщини закликають не палити суху траву  
  14:35 27-06-2017 -   Інспекція ДАБК перевірить забудову по вул. Тучапського та Городницькій  
  14:24 27-06-2017 -   У п’яної матері у Львові забрали в притулок річну дитину  
  14:21 27-06-2017 -   У Львові затримали турка, що перебував у розшуку  
Україна
  14:28 27-06-2017 -   У затриманих податківців арештували майна майже на мільярд  
  14:25 27-06-2017 -   На Донеччині правоохоронці виявили вбитою шестирічну дівчину  
  14:22 27-06-2017 -   В Україну прийде шалена спека  
  14:19 27-06-2017 -   Парубій: Візи з РФ розглянуть наступного тижня  
  12:57 27-06-2017 -   Вибух авто у Києві: Міноборони підтвердило смерть полковника ГУР Шаповала  
Світ
  14:34 27-06-2017 -   У Берлінському зоопарку обживається пара панд з Китаю  
  14:31 27-06-2017 -   Канадська медсестра отримала вісім довічних термінів за вбивство пацієнтів  
  12:58 27-06-2017 -   Метеорит, який впав у Нідерландах, виявився ровесником Сонячної системи  
  10:36 27-06-2017 -   Європейське космічне агентство виявило, що з Чумацького Шляху «тікають» зірки  
  10:20 27-06-2017 -   Польща прийняла понад 1,4 мільйона біженців з України  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Поступ літератури  » 

___________________________________________________________________________

ПОЛЬ КОНСТАН: Містика. Є. У кожному моєму вчинку
 
Поль Констан
-- Жіночі романи пишуть для жінок чи все-таки ці тексти розраховані на ширше коло читачів?

-- Йдеться про "жіночий роман" як такий, що написаний жінкою, чи про роман, в якому викладено проблеми жінок? Я написала жіночий роман, бо ж я жінка. Однак я пишу, якщо так можна сказати, і людську літературу, бо я людина... (Сміється. -- Авт.) Можливо, так: моя людська сутність переважає мою жіночу. Потрібно розпочати, мабуть, з того, що мені 60 років. І набагато цікавіше в такому віці споглядати нові генерації жінок.


-- Тому можна говорити саме про роман, написаний жінкою про жінку.

-- Я написала тільки один роман про жінок, який взагалі-то призначений для жінок. Щодо жіночих романів, то це завузьке визначення мене як автора. У книзі "Відвертість за відвертість" я спробувала подати історію кін. ХХ ст. через історію Америки і жінок. Америка? Тому що це емблематична країна для Заходу, бо навіть якщо ми не любимо Америку, ми все одно є трошки американцями. Ми одягаємося, як вони, їмо їхню "швидку їжу", дивимося їхнє кіно, слухаємо їхню музику. І в Європі також дуже відчутним є вплив Америки.

-- Невже і в Африці настільки відчутний вплив американської культури?

-- Так. Спочатку я жила в країнах Африки, пізніше -- у Південній Америці, в Азії. Тропічні країни для мене -- стандартне навколишнє середовище. Хай там що, письменники завжди пишуть або про своє дитинство, або про свій підлітковий вік та ін. Проте я пишу і про глобальні речі, як-от колоніалізм, становище особистості в суспільстві, смертна кара та ін. Щодо письменницької праці, то варто додати: для мене письменники -- люди, які можуть створити світ практично з нічого. І кожен літературний процес не схожий на інший. Знаєте давню флоберівську формулу? Для того, щоб бути романістом, треба бути д у р н е н ь к и м.

-- Польський письменник Болеслав Прус устами героя роману каже, що коли хтось хоче добровільно стати зі своєю кривдою перед судом Господнім, то не треба заважати йому. Йшлося про право людини на самогубство. А позбавляти життя когось іншого людина має право?

-- Я категорично проти смертної кари. Мені довелося супроводжувати одного із засуджених на смерть у Сполучених Штатах. Коли я говорила про те, що хотіла розповісти про кінець ХХ ст. через так звану американську мрію, то це теж було моїм баченням кінця ХХ ст. через кінець фемінізму, який фактично вичерпав себе, так як і американська мрія. Бо ми, власне, тепер переживаємо кінець двох мрій: американської і фемінізму.

-- А що натомість стане версією продовження історії? І між чоловіками та жінками також.

-- Я думаю, що дуже яскраво почала виявлятися велика вада у чоловічій поведінці: відсутність міцної позиції, дестабілізованість. І це стосується ставлення до жінки. Фемінізм відчутно завадив звичній картині сімейного життя, та, з іншого боку, вплинув не лише на жінок, а й на чоловіків. Це сьогодні досить актуальна проблема. Куди поверне дорога історії, складно передбачити. Не знати, чи буде щось несподіване натомість.

-- Проте письменники розпочали писати про той кінець. Письменники вільні писати незалежно від багатьох неприємних факторів те, що хочуть, чи не так?

-- У Франції письменники є незахищеними. Особливо в тому розумінні, що вони, скажімо, отримують якусь плату за книжку тільки тоді, коли її добре купують. Письменники якраз стали жертвами ринку, політики -- лібералізму, грубо кажучи. У Франції є п'ять основних визнаних літературних премій, які й допомагають авторам продавати свої книжки: премія Медічі, премія Феміна, премія Ренодо, гран-прі Французької академії і Гонкурівська премія. Наприклад, сума, яку отримує письменник, якому присудили Гонкурівську премію -- 1 франк -- незначна, але автор зазвичай продає від п'ятисот тисяч до мільйона примірників. Гонкурівську премію вже отримували сто разів, проте серед авторів було лише семеро жінок. Серед них була всесвітньо відома жінка Сімона де Бовуар.

-- Чому Ви згадали про Сімону де Бовуар?

-- Ще студенткою я працювала з нею. Вона була моєю вчителькою з літератури. Попри те, що ця авторка асоціюється з фемінізмом, на мою думку, сам процес писання не надається на визначення щодо якоїсь там чоловічої чи жіночої роботи, він пов'язаний з естетикою і з тим, що обертається навколо неї.

-- Цікаво, що Жан-Поль Сартр і Сімона де Бовуар -- дві незалежні творчі особистості не змогли "зжитися".

-- Вони дуже мало часу прожили разом. Сартр мав великий успіх у жінок... Тому... Своєю чергою в Сімони де Бовуар була людина, яку вона дуже любила, -- американський письменник Нельсон Альгрен. Однак це не заважало їй захоплюватися Жаном-Полем Сартром. На жаль, це не було взаємно. Цікаво було спостерігати ту надзвичайну залежність великої феміністки від філософа Сартра.

-- ?

-- ...

-- Загадкова жінка, яка писала?

-- Це також була жінка, яка радила жінкам писати. Ще тоді з'явилося дуже багато авторів-жінок, які почали писати саме завдяки Сімоні де Бовуар. До речі, вона відмовлялася писати жіночу літературу і говорила про себе не як про письменницю, а як про письменника. Проблеми жіночої літератури -- це вже проблеми постфемінізму, про що насамперед заговорили американські та канадські письменниці.

-- У чому, як на Ваш погляд, полягає жіночність? У жінці, звісно.

-- Є жінки більш жіночні, ніж просто жінки. Чи Ви думаєте, що жіночність можна прирівняти до спокуси? Тобто коли жінка хоче спокусити, вона є більш жіночною чи ні? Бо є жінки, які леліють жіночність для себе. Вона межує з егоцентризмом і нарцисизмом. Можна навчитися отримувати неабияке задоволення вже від того, що ти жінка. Ймовірно, що такий нарцизтичний вияв задоволення якраз і приховує справжню жіночу силу.

-- Що у Вас досі не вкладається в голові після того, як Ви супроводжували засудженого до страти?

-- Вони страшенно довго чекають на те, щоб їх стратили. І щоразу цю страту відкладають. Хоч якщо ви хочете померти відразу, то не можете. Чоловік, якого я супроводжувала, дев'ять років просидів за ґратами перш, ніж його стратили. Чого я собі ніяк не можу уявити, то як можна після дев'яти років в'язниці повернутися до вільного життя? Адже ув'язнені постійно перебувають під наглядом, у їхній кімнаті постійно горить світло... Це просто неможливо витримати і залишитися нормальним.

-- А що після смерті?

-- Не знаю, що про це думати. Проте хочу вірити, що "там" є ще "щось". Зважаючи на те, що містика... Є. Вона присутня у кожному моєму вчинку, кожному, бо його неможливо достоту вмотивувати чи пояснити...

Розмовляла Інна КОРНЕЛЮК

DOVIDKA: Поль КОНСТАН. Народилася в Атлантичних Піренеях (Франція). Проте дитинство письменниці минало в Африці. Потім вона подорожувала світом і остаточно зупинилася в Екс-ан-Провансі, де заснувала Центр письменників Півдня. Професор кількох університетів, доктор філологічних наук, спеціаліст з літератури ХVIII ст. Лауреат багатьох літературних премій: за перший роман "Орегано" (1980) -- премія Валері Ларбо; "Опис світу для панянок" (1987) - гран-прі Французької академії за найкращий есе; "Уайт спіріт" (1989) - гран-прі Французької академії за найкращий роман; "Сповідь заради сповіді" (1998) -- премія Гонкура; "Цукор і таємниця" (2003) -- премія Амнесті Інтернешнл. Її прозові твори, своєрідна людська комедія сьогодення, є романами, зітканими з відлуння та дзеркал. Поль Констан зачаровує, спостерігає, препарує в розкішному та колючому стилі. Це стиль, що відкриває глибини внутрішнього пекла, з якого постають бурхливі, суперечливі та гіркі почуття.









» 
ГРА СЛІВ, ГРА СПОВІДІ
Інна КОРНЕЛЮК
 
"Відвертість за відвертість" -- лауреат найвищої літературної премії у Франції (Гонкурівська премія, 1998) -- роман про чотирьох жінок, які приїхали до Канзасу на феміністичний семінар. Дія відбувається протягом чотирьох годин зранку, після семінару. За цей час перед читачем вимальовуються тонкі психологічні портрети чотирьох жінок, чотирьох доль -- таких різних і таких схожих водночас. Це написаний вишуканою мовою роман про "потребу любові, без якої вмирають", про колоніальний досвід, який довго не стирається, про текст у тексті, про творчість, про самотність, про фемінізм, одне слово, -- відвертість про сучасний світ.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Води не буде 
  ·  Привид парламентської кризи 
Погляд
  ·  Українські успіхи в Іраку 
  ·  КІНО 
Поступ у Львові
  ·  Кому заважала рука Діани 
  ·  Банк вимагає реформ 
  ·  "Батьківщину" образили 
  ·  У Львові -- новий автобус 
  ·  Військові далі без тепла 
  ·  Депутати хочуть зніматися 
  ·  Інтерв"ю Зорислави РОМОВСЬКОЇ. КОМЕНТАРІ 
  ·  Перша перемога "Іскри" 
  ·  Львову потрібна реанімація 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Перерозподіл портфелів 
  ·  Два Віктори чубляться 
  ·  Грищенко не вірить Росії 
  ·  Що скаже Конституційний Суд? 
  ·  Створено "Нашу Україну" 
  ·  Януковичу треба вчитися 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Хвороба замість відпочинку 
Економіка у Поступі
  ·  Найвідоміші бренди України 
  ·  Споживчі кредити 
  ·  Ціни ростуть 
  ·  Вчити працівників -- вигідно 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Інтерв''ю Поступу
  ·  Петро ПОРОШЕНКО: Не вважаю Тимошенко конкурентом 
Арт-Поступ
  ·  Коріння нації в світлі мистецтва 
  ·  Історичний Львів зблизька 
  ·  Орієнтири релігійної філософії 
Поступ літератури
  ·  ПОЛЬ КОНСТАН: Містика. Є. У кожному моєму вчинку 
  ·  ГРА СЛІВ, ГРА СПОВІДІ 
Спорт-Поступ
  ·  Будні художньої гімнастики 
  ·  Вольові перемоги "Політехніки" 
  ·  Пономарьова покарали 
  ·  Львів'яни показали характер 
  ·  В Європі в регбі грають краще 
  ·  КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  Диктатор на пенсії 
  ·  КАЛЕНДАР