BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Листи у Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
27 жовтня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:59 31-07-2017 -   Найближчими днями синоптики прогнозують спеку до 35° вдень  
  15:3 31-07-2017 -   У центрі Львова на площі Катедральній висадили клени  
  14:55 31-07-2017 -   На Львівщині водій збив 11-річну велосипедистку  
  14:53 31-07-2017 -   Львівській міській лікарні подарували УЗД-апарат вартістю 1,8 млн грн  
  12:57 31-07-2017 -   Доріжки навколо озера у Стрийському парку замостять бруківкою  
Україна
  17:1 31-07-2017 -   Держкіно виділить на зйомки "Захара Беркута" 30 мільйонів  
  16:56 31-07-2017 -   У серпні українці матимуть «додаткові» вихідні 31.07.2017 15:25  
  15:6 31-07-2017 -   У центрі Івано-Франківська обстріляли автомобіль, поранений чоловік  
  14:54 31-07-2017 -   На Сумщині затримано на хабарі лікаря районної лікарні  
  14:53 31-07-2017 -   Міністра фінансів України запідозрили в ухиленні від сплати податків, – ЗМІ  
Світ
  16:57 31-07-2017 -   Пізня вагітність сприяє продовженню тривалості життя, – вчені  
  14:49 31-07-2017 -   В атмосфері Титана вчені виявили фрагменти позаземного життя  
  12:49 31-07-2017 -   Актори Гри престолів прокоментували "ключову зустріч"  
  11:6 31-07-2017 -   У Туреччині перекинувся автобус з туристами  
  10:18 31-07-2017 -   В Естонії запустили перші безпілотні автобуси  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Листи у Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Про особисті смаки, зелену жабу і мудрого дідуся Крилова
(памфлет на музичну тему і не тільки)
 
de gustibus non disputandum - "про смаки не сперечаються". Жодне з латинських прислів'їв так часто не цитується, а водночас так часто не порушується. Бо саме довкола смаків найбільше ламається списів і розгоряються найпалкіші дискусії, а водночас вихлюпуються приховані глибини власних амбіцій, комплексів і претензій. І чим злобніше та агресивніше вдається при тім вкусити "об'єкт" -- тим краще. З'являються навіть послідовні прихильники такого способу самоствердження, що всіма можливими і неможливими способами заробляють собі геростратову славу. У Львові, безперечно, визнаним їх лідером є журналістка "Поступу" Люна Галас alias Марта Гартен і т. д і т. п. -- людина тисячі псевдонімів. За останні кілька років вона хвацько проїхалась по обласному відділу культури, Палацу мистецтв, оперному театру, камерному оркестру музичної академії, Станіславу Людкевичу, Мирославу Скорику, Ірині Калинець, Сергієві Буркові, Олександрові Козаренку, Василю Отковичу, врешті, по Церкві, а крім того, ще по десятках осіб і установ, за чим я вже не встигала стежити. Львівська інтеліґенція спочатку гірко обурювалася вульгарним тоном і безпардонністю цих статей, потім махнула рукою і дійшла висновку, що краще на них просто не зважати. Я б теж з радістю приєдналась до такої позиції, але в останньому матеріалі журналістки "Літургія у стилі parodia sacra" (№184 від 8 жовтня 2003 р.) нищівно удару завдається кафолічній Літургії Олександра Козаренка та "за компанію" вкотре вже бомбардується опера Скорика "Мойсей", а при тому висмикуються окремі фрази з моєї вступної статті до трьох лібрето Богдана Стельмаха і абсолютно перекручується їх сенс. Тож моя відповідь на цю статтю видається необхідною, а при тому варто, можливо, розставити і деякі інші крапки над "і".

Одразу визнаю: відповідати п. Галас мені вельми нелегко, а то, передусім, тому, що важко наводити професійні аргументи людині, яка не є фахівцем в цій галузі, не розуміє багатьох особливостей композиторського стилю, бо ніколи не вчила ні історії музики, ні музично-теоретичних дисциплін, а керується лише особистими уявленнями та ще безладними уривками чужих висловлювань. "Як? -- обурено вигукнуть прихильники полум'яної Люни. -- А свобода думки? А право висловлювати свої погляди? А вільна дискусія довкола мистецького процесу?". Цілком погоджуюсь: я теж двома руками "за" вільну мистецьку, як і всяку іншу дискусію, тільки перед цим варто не забути застерегти: "Я не спеціаліст, мало що тямлю у професійному мистецтві, але хотіла б висловити власне враження і погляди на той чи інший твір, я маю на це право, як будь-який інший громадянин". Гадаю, тоді всі питання знялись би самі по собі. Адже існує журналістська інформація і професійна критика, ці поняття хоч і близькі, але цілком не ідентичні. Однак, якщо для інших галузей існує бодай елементарна фахова етика (наприклад, в мене ніхто не замовляє економічного огляду для газети, хоч я також маю власну думку про стан економіки в нашій державі, і вона може бути навіть дуже цікавою), то чомусь безапеляційні судження про мистецтво, видаючи їх за істину в останній інстанції, висловлюють всі, кому не ліньки, і часто що анальфабетичніше, то впевненіше. І те, що суспільна думка про серйозне мистецтво в нашому й без того обтяженому багатьма комплексами суспільстві формується невігласами, видається стійкою, а від того ще більш загрозливою тенденцією.

Що стосується конкретних закидів до опери Скорика, то доволі об'ємну відповідь журналістці автор цієї статті вже публікувала в "Поступі" минулого року. Тож не стану повторюватись, а додам лише кілька штрихів. Хотіла б насамперед звернути увагу на один цікавий збіг обставин: як тільки "Мойсей" в черговий раз з тріумфом пройде на якійсь сцені України чи за кордоном, так одразу з-під пера Люни Галас (Марти Гартен) виливається потік обурення нею. От і тепер: влітку опера з великим успіхом була виставлена на сцені Варшавської національної опери, завісу піднімали п'ять разів, авторитетна критика визнала її високий художній рівень. Одна активна діячка українського культурного руху з Польщі щиро дивувалась: "Ви там у Львові подуріли, чи що? Поляки в захваті від "Мойсея", а свої ж обливають болотом у пресі". Я їй відповіла, що існує національний звір: велика зелена жаба з червоними очима, і нема куди від нього подітись.

У статті Люни Галас згадується моє висловлювання про різностильові джерела опери, -- "атавізми офіціозного мистецтва -- із спогадами про "радянські кантати" аж до маршово-механічного ритму в другій дії, "популярно-естрадна" оргія із завершення першої дії, традиційна лірика в найширшій амплітуді, від ностальгії за Пучіні, зосередженої рефлексії солоспівів, аж до популярних пісенних кліше". Саме це дає підстави захоплено вигукнути авторці "банальність цього кліше не дозволила піднятися композиторові над звуковою картиною приземленого світу". Але по-перше, кліше й не може бути небанальним, а по-друге оперування широким і строкатим інтонаційним спектром -- це природна властивість опери, як одного з найбільш демократичних жанрів, і подібні закиди успішно можна адресувати і Чайковському, і Пучіні (але щоб зрозуміти це, мабуть, треба краще знати історію музики і природу жанру). Та при тім хочу згадати наступні слова того ж речення, які журналістка сором'язливо поминає: "Проте цей строкатий калейдоскоп різнохарактерних інтонацій не розривається на окремі клаптики, а навпаки, творить органічну змістовну цілісність, на тлі якої тим яскравіше проступає інший змістовний пласт, пов'язаний з образом Мойсея". По-новому осмислити вже давно відоме, "банальне кліше", і знайти в ньому прихований сенс, не відкритий дотепер -- завдання, яке під силу лише справжньому майстру.

І ще один дуже істотний штрих: Люна Галас вважає, що я всіляко намагаюсь виправдати Скорика та його оперу. Переконана: один із найвидатніших українських композиторів сучасності Мирослав Скорик, як і Станіслав Людкевич та багато інших об'єктів її нападок, нічийого виправдання не потребують, так само, як їм не зашкодять блошині укуси місцевого масштабу. То для чого ж тоді це все пишеться? А на це питання найкраще відповів мудрий дідусь Крилов:

"Ну й моська! Дужа, знать, вона,

Що бреше на слона"

Любов Кияновська

P. S. Умисне не торкаюсь другого нещасливого "героя" статті "Літургія в стилі parodia sacra" -- Олександра Козаренка та його кафолічної Літургії, оскільки переконана, що перше слово повинно належати тут фахівцям з літургійної музики.









» 
ЗАЯВА ФРАКЦІЇ "НАША УКРАЇНА"
Про політичну ситуацію на Львівщині
 
Останнім часом склалася напружена ситуація в політичному житті нашої області. Львівщина, яка завжди була бастіоном демократії, свободи слова і думки, опинилася в епіцентрі спровокованих політичних скандалів, зазнаючи жорстких і цинічних випробувань диктату й тоталітарного тиску, переслідувань за політичні погляди та переконання.

Заява прес-служби Львівської обласної держадміністрації від 09.10. 2003р. не вказує на істинні причини загострення політичної ситуації в області, а радше свідчить про позицію стороннього спостерігача або третейського судді, який повинен помирити дві ворожі сторони.

Президентська вертикаль влади, яка повинна займатися насамперед питаннями соціально-економічного характеру, натомість втягує політичних лідерів, депутатів різних рівнів у гостре політичне протистояння, руйнуючи соціально-економічну структуру та підриваючи суспільно-політичний потенціал реґіону.
Детальніше>>
» 
ВІД РЕДАКЦІЇ
 
Оскільки контроверсійні публікації, про які згадує п. Кияновська, з'явилися на сторінці "Арт-Поступу", котру маю честь провадити звиш п'яти років, то чуюся відповідальною за їхній видрук, навіть у тому разі, коли їхнє авторство мені не належить. Саме ця відповідальність дозволяє в даному випадку взяти на себе сміливість відповісти на закиди вп. п. Кияновської щодо тону та спрямування статей "Арт-Поступу" на теми культури.

Та насамперед варто застановитися: використання псевдонімів не є предметом дискусії (закон дозволяє підписувати матеріали своїм іменем, прибраним, криптонімом, або ж не підписувати взагалі, -- втім, редакція зобов'язана відкрити авторство на вимогу суду). Імідж (ім'я) -- ніщо, спрага (текст) -- усе! Адже хіба важливо, хто сказав, -- важливіше, ЩО сказано.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Лицарі дружби 
  ·  Арешт олігарха 
Погляд
  ·  Кучма Ющенку не конкурент 
  ·  Кому краще (гірше) жити стало -- 5 
  ·  Календар імені Ющенка 
  ·  Шумахер гратиме за "Ювентус" 
Поступ у Львові
  ·  Ігор ФЕДИК: Ми не боги 
  ·  Реформи вищої освіти 
  ·  Без тепла, води і каналізації 
  ·  Стратегія співробітництва 
  ·  Хто врятує екологію міста 
  ·  Про вчителів потурбувалися 
  ·  aIESEC навчає студентів 
  ·  Пікетування собору Св. Юра 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  МВС і СБУ проти Піскуна 
  ·  Росія знає, що Тузла наша 
  ·  Влада тисне на ЗМІ 
  ·  Артемівськ обеззброюють 
  ·  Вбивці пеерпівця відомі 
  ·  Путін втрачає імідж 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  "Аль-Каїда" активізувалася 
  ·  У Баґдаді все спокійно?.. 
  ·  Баски не відступають 
  ·  Відродження "Талібану" 
  ·  Північна Корея поступається 
  ·  Каліфорнія горить 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  У боротьбі за власність 
  ·  Маркетингове божевілля 
  ·  СБ нам допоможе... стратегічно 
  ·  Нове обличчя гривні 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Історія у Поступі
  ·  Москалі у Львові 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Ґардженіцька академія 
  ·  Земля з неба 
  ·  З Пікассо і без нього 
  ·  Доба Жана Кокто 
Листи у Поступ
  ·  ЗАЯВА ФРАКЦІЇ "НАША УКРАЇНА" 
  ·  Про особисті смаки, зелену жабу і мудрого дідуся Крилова 
  ·  ВІД РЕДАКЦІЇ 
Спорт-Поступ
  ·  Тур без компромісів 
  ·  "Волинь" -- "Карпати": без компромісу 
  ·  "Манчестер" без жодного очка 
  ·  Нічия на засніженому полі 
Пост-Faktum
  ·  КАЛЕНДАР