BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Дайджест.    Арт-Поступ.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
21 жовтня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  16:47 18-10-2017 -   У Львові планують відновити ще 20 тролейбусів  
  14:40 18-10-2017 -   Випускники ПТУ та коледжів складатимуть ЗНО  
  14:33 18-10-2017 -   Працівники Львівської митниці вилучили понад 500 пар контрабандного взуття  
  14:28 18-10-2017 -   Сашко Семенов потребує допомоги, щоб перемогти лейкемію  
Україна
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  15:9 18-10-2017 -   В Україні створили інститут сертифікації військової техніки  
  14:43 18-10-2017 -   Заробітчани отримають право на пенсію, купивши страховий стаж, - Пенсійний фонд  
  14:38 18-10-2017 -   Кабмін доручив сформувати демографічний реєстр  
  14:36 18-10-2017 -   З початку безвізу ЄС відвідали 7,5 млн українців  
Світ
  14:37 18-10-2017 -   У Перу поліція виявила труби з 1,3 тоннами кокаїну  
  13:34 18-10-2017 -   У Нідерландах відкрили надрукований на 3D-принтері велосипедний міст  
  10:26 18-10-2017 -   Суд Гаваїв заблокував указ Трампа про мігрантів  
  10:15 18-10-2017 -   Кейт Міддлтон повідомила, коли народить третю дитину  
  13:54 17-10-2017 -   Фіни впевнені, що санкції проти Москви потрібно зберегти  


yatour yt-m06 audi


  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ЮВІЛЯРИ

___________________________________________________________________________

Одинадцятеро з однієї школи
Національний музей у Львові знайомить із творами учнів Олекси Новаківського
Орися КРАСНИК
 
З виставки
Григорій Смольський, Роман Сельський, Андрій Коверко, Олекса Друченко, Ольга Козакевич, Ярослав Лукавецький, Антін Малюца, Мирон Левицький, Ольга Плешкан, Володимир Сениця та Емілія Охримович -- ось імена художників-ювілярів, яких репрезентує відкрита минулого тижня експозиція Національного музею у Львові на вул. Драгоманова, 42.

За останнє десятиліття це вже не перша виставка у Львові, яка привідкриває завісу таємничості над школою мистецтв, заснованою Олексою Новаківським. Утім навіть п. Любі Волошин, директорці Художньо-меморіального музею Олекси Новаківського, дослідження цього осередку українського мистецтва ще у 80-х роках минулого століття виглядало нездійсненною мрією. Адже тоді, по-перше, ще була недостатньо дослідженою творчість самого Олекси Новаківського, а по-друге, діяльність і твори учнів його школи залишалися невідомими не тільки для загалу. Пов'язано це було із тим, що більшість учнів Новаківського після Другої світової війни, рятуючись від більшовицького терору, змушені були вдатися до еміґрації у країни Західної Європи й Америки. А це унеможливлювало згадку про них в Україні за часів тоталітаризму. "Тому так сталося, що ті учні -- поважні особистості, тут, на своїй батьківщині, були оголошені персонами "нон ґрата", -- пояснює Люба Волошин. --Імена цих художників намагалися повністю викреслити з історії нашого мистецтва..."

Але і в ті важкі часи Львів мав невтомного популяризатора школи Новаківського, його вихованця -- художника Григорія Смольського. Цей вірний і відданий учень у виступах на конференціях перед молодю й студентами, а також у публікаціях завжди відстоював високий авторитет свого вчителя та значення його школи. Саме Григорій Смольський залишив наступним дослідникам первісний список учнів школи Новаківського. "Хоч далеко не повний, але саме список Смольського став тією основою, на якій постала майбутня пошукова діяльність," -- наголошує пані Люба Волошин.

Після здобуття незалежності в Україні не стало ідеологічних перепон до вивчення непроскрибованої історії мистецтва XX століття. Відкрилися джерела для висвітлення "білих плям", з'явилися матеріали із спецфондів, архівів. Окрім того, на Батьківщину потягнулися з-за кордону й самі учні школи Новаківського. Їхні візити до Львова супроводжувалися виставками й творчими зустрічами. У 1990-ті роки із містом своєї юності побачилися Едвард Козак, Мирон Левицький, Святослав Гординський. І це дало потужний імпульс до вивчення феномену школи Олекси Новаківського. Біобібліографічна картотека учнів школи поповнювалася новими фактами й іменами. І як наслідок, у 1993 році, вперше після смерті Олекси Новаківського, в його меморіальному музеї було влаштовано велику виставку 120 експонатів, серед яких були 30 доступних на той час творів учнів школи Новаківського. А 1998 року до відзначення 75-річного ювілею школи у п'яти залах Національного музею на проспекті Свободи було показано 260 експонатів, до того ж, стало відомо втроє більше імен вихованців цього осередку. Ця виставка поставила перед вітчизняним мистецтвознавством проблему глибшого вивчення школи Новаківського як унікального мистецького явища.

"Актуальна виставка -- це наслідки наших напрацювань, нашої пошукової роботи, -- говорить Люба Волошин. -- До її організації доклалися родини митців Володимира Сениці, Ярослава Лукавецького та приватні колекціонери, які також збирають матеріали про школу Новаківського й досліджують її діяльність. Пригадую, як Іван Гречко привіз свого часу із Канади унікальні матеріали про Володимира Гаврилюка, Мирона Левицького й приніс нам повний комплект "Нотаток з мистецтва", виданих у Філадельфії, де надруковані спогади учнів Новаківського. З якою жадібністю ми кинулися їх штудіювати! Дякуючи колективним зусиллям та родині Олекси Новаківського, яка заснувала Фонд Новаківського, а особливо старанням покійного Андрія Новаківського -- голови цього благодійного фонду, постав біографічний словник учнів Олекси Новаківського. А до 75-річчя школи був опублікований збірник наукових праць. Тепер же ми маємо щасливу нагоду оглядати виставку, на якій презентовано одинадцять імен художників, котрі цього року є ювілярами. Це художники, які дуже заважили на творчому обличчі нашого малярства".

На думку Люби Волошин, Григорій Смольський, Роман Сельський, Ярослав Лукавецький ,Ольга Плешкан -- постаті, які засвідчують не тільки високу культуру українського малярства минулого століття, а й його ідейно-патріотичну наснагу. Їхні твори можуть бути взірцем для молоді, як слід шанувати традиції свого народу, як шукати в них ґрунт для власних творчих дерзань.

Виставка знайомить і з такими вихованцями школи Новаківського, які були зруйновані тоталітарною системою. Наприклад, із болем розповідає Люба Волошин про невигойну рану нашої культури -- знищення художника-інтелектуала Володимира Сениці. Багатообіцяючим був старт цієї людини широкого розуму. Та через заанґажованість у політичній боротьбі Сеницю замордував сталінський режим.

На експозиції представлено й роботи митців, які розгортали свою творчу діяльність у вимушеній еміґрації: Мирон Левицький -- у Канаді, Антін Малюца та Ольга Козакевич -- у США. Але всі ці діяльні члени Об'єднання митців-українців залишалися активними речниками української культури в англомовному світі. Так, плідний графік Мирон Левицький оформив понад 300 книжок, витворивши український національний стиль книжкової графіки, хоча в Канаді зреалізував себе ще й як живописця та монументаліста, органічно поєднавши традиції українського мистецтва з досягненнями європейської культури 1920-1930-х років. А інший член ОМУА -- художник-інтелектуаліст та критик-рецензент Антін Малюца зарекомендував себе невтомним експериментатором у різних графічних техніках.

Матеріали окремого габльоту знайомлять відвідувачів виставки зі світлинами викладачів школи Новаківського, в якій митрополит Андрей Шептицький читав історію мистецтва, Є. Нагірний викладав перспективу, М. Вороний -- історію сценографії старовинного та сучасного театру, І. Раковський -- історію культури, О. Курилас -- рисунок, С. Балей -- пластичну анатомію та антропологію, В. Пещанський -- історію української архітектури, техніку й технологію малярства, В. Залозецький -- історію мистецтв.









»  АКАДЕМІЯ
Ювілейно-концертна осінь 2003-го
 
Напрочуд насиченим серйозними мистецькими подіями видався для ЛДМА ім. М. Лисенка жовтень цього року. І це не дивно, адже ще на початку року музична академія стала потужно готуватися до святкувань 150-ї річниці від дня свого заснування. Так, справжнім подарунком ювілярові та усім шанувальникам вишуканої музики став концерт студентів та асистентів-стажистів кафедри камерного ансамблю та квартету. Без сумніву, кожен, хто прийшов на цю подію, міг не тільки насолодитися чудовою музикою, а й належно оцінити високий рівень професійності виконавців.

Програму цього вечора складали твори вельми цікаві, різні за жанром. Проте усіх єднав спільний настрій, сповнений урочистого піднесення та радості. Особливою проникливістю та неймовірною енергетичною насиченістю захопила увагу "Думка" А. Дворжака для скрипки, віолончелі, фортепіано у виконанні О. Луценко, О. Бойчук, О. Журко (клас доцента Т. Шуп'яної), інтеліґентне, яскраве виконання ще більше підкреслювало загальну святкову атмосферу у залі.
Детальніше>>
» 
ЧАРТ-РЕВЮ
 
pink, здається, починає демонструвати дуже агресивний фемінізм і людиноненависництво. Навіщо гарній і жіночній дівчині по-звірячому "гасити" усіх чоловіків, які трапляються їй на дорозі? Можливо, у Pink є на це якісь причини, ретельно заховані у підсвідомості? З ніжної і мрійливої берегині "фамільного портрета" вона перетворюється на нестримну дикунку. Жорстока і кровожерна меґера вдирається у типовий ковбойський saloon десь на дикому штатівському Заході, де п'ють лише чоловіки, і починає їх одного за одним завзято катрупити. Можливо, співачка згадала, як у дитинстві знущалася з хлопців у школі? А може, хоче у цьому амплуа догодити своєму новому бойфренду, крутому рокеру з "Rancid" Lars'у Fredriksen'у, але навряд чи така поведінка сподобається зітхальнику Pink, британському принцу Вільяму.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Прощання генсека 
  ·  Росія знову образила Україну 
  ·  Кінець політреформи 
Погляд
  ·  А Буняку, як солов'ю... пісня 
  ·  КОМЕНТАРІ 
  ·  Свобода слова за Любомиром Буняком 
  ·  Ще федеративніша республіка 
Поступ у Львові
  ·  Зорислава РОМОВСЬКА: Я знаю, на кого працюють Середа і Новоженець 
  ·  Напівхолодна Львівщина 
  ·  М'яка посадка 
  ·  Кінець бунту на ЛТБ 
  ·  Кадрова карусель 
  ·  Світло завдяки пресі 
  ·  Львову загрожує епідемія 
  ·  Депутатську нараду перенесли 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Кучма втік у Бразилію 
  ·  Януковича не "відставлять" 
  ·  Гербст заговорив 
  ·  КС розглядає політреформу 
  ·  Ющенка проігнорували в Луганську 
  ·  Медведчука звинувачують у провокаціях 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Перемога націоналістів 
  ·  "Аль-Каїда" вже погрожує Польщі 
  ·  Американська стратегія 
  ·  Росія оновлює "ядерний щит" 
  ·  Податок на куріння 
  ·  Молитва за душу Мериліна Менсона 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Сміття в законі 
  ·  Гроші з повітря 
  ·  Нові податки 
  ·  "Нафтогаз України" активізується 
  ·  КОРОТКО 
Дайджест
  ·  Губернські пристрасті 
  ·  В Галичині, далеко від Українського краю 
Арт-Поступ
  ·  Одинадцятеро з однієї школи 
  ·  Ювілейно-концертна осінь 2003-го 
  ·  ЧАРТ-РЕВЮ 
Ї-Поступ
  ·  Торгівля сексуальними послугами на початку ХХІ сторіччя 
  ·  Маскулінна химера 
Спорт-Поступ
  ·  "Шахтар" продовжує гальмувати 
  ·  Баталії юних мушкетерів 
  ·  Перша перемога "політехніків" 
  ·  Здолали американський бар'єр 
  ·  "Галичанка" залишає євроарену 
  ·  Афіни -- 2005 
  ·  КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  Галич побачений з Підляшшя 
  ·  КАЛЕНДАР