BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Інтерв''ю у Поступі.    Арт-Поступ.    Літературний Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
8 жовтня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:27 26-05-2017 -   У Стрию засудили зловмисника, що обікрав лікарню на 40 тис грн  
  14:12 26-05-2017 -   Незабаром ще сім поїздів зупинятимуться на станції Підзамче  
  14:0 26-05-2017 -   Найбільше проблем із невивезеним сміттям у жителів Шевченківського району Львова  
  13:18 26-05-2017 -   13-річний школяр з Жовківського району наклав на себе руки  
  13:16 26-05-2017 -   У музеї Франка показали сімейні скарби  
Україна
  15:6 26-05-2017 -   Підписано указ про право українців на безвіз  
  14:11 26-05-2017 -   Гройсман ще не знає, що робити з автівками на іноземних «бляхах»  
  14:7 26-05-2017 -   Чоловік, який розстріляв мотоцикліста в Києві, здався поліції  
  13:9 26-05-2017 -   На Волині браконьєри вирізали дуби у заповідній зоні  
  13:3 26-05-2017 -   В окружний адмінсуд Києва прийшли з обшуками  
Світ
  14:3 26-05-2017 -   В Єгипті напад на християн: десятки вбитих  
  11:25 26-05-2017 -   Експерти назвали топ-10 культурних об'єктів світу  
  10:21 26-05-2017 -   ФБР почало перевірку щодо зятя Трампа – ЗМІ  
  10:18 26-05-2017 -   У Молдові затримали мера Кишинева  
  15:21 25-05-2017 -   У Новій Зеландії вперше запустили ракету в космос  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Літературний Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Борхес і його дзеркала
Євген ГУЛЕВИЧ
 
Алеф
Є у світовій літературі такі імена, що гідні репрезентувати національну літературу, її осердя і основну характеристичну рису. Бо без них і народ не стає нацією, і суспільство лишається дитячим, незрілим. Такі імена втавровані і в просторову, і в часову пам'ять, в особистий і спільний досвід. Таким в аргентинській "світовій" літературі є Хорхе Луїс Борхес. У Львові у видавництві "Класика" нещодавно вийшла друком збірка оповідань цього інтелектуального "містика" "нашого дивного часу".

Як про кожного великого письменника, про Борхеса і його твори написано багато, і марною була б спроба збібліографувати як критику на його праці, так і твори й тексти його послідовників. Але не про це мова. Вона й не про простий, загалом невибагливий, хоч і вбивчо влучний стиль його оповідок, не про інтелектуальну осяжність думки цього "вавилонського" бібліотекаря-кустоса, не про спричинені ним, ними і нею зміни в літературному "дискурсі" (хай пробачить мені читач ці слова іншої мови і світу), і навіть не про великість цієї постаті, про що, зрештою, говоритиметься образно.

Йтиметься про поняття, без якого не існує ані Борхеса, ані нашого світу, -- про пам'ять. Ієрархію Борхесових понять стисло можна розташувати так: у центрі Бог, навколо якого навхрест лежать сон і смерть, пам'ять і час, за смертним лежить метафізика, за сном -- насильство, далі -- письмо, за часом -- реальність, за пам'яттю -- вічність. З-посеред цих застановчих понять, що повсякчас є на думці цього оповідача, аспект пам'яті у Борхеса порушує кожний, хто говорить про нього. Тож пам'ять вивищується владним генієм у згаданій українській збірці. Хто як не бібліотекар знає, наскільки важлива пам'ять, хто як не Борхес є хароном до книгозбірень.

З яких міркувань міг би виходити Борхес, який оперує фактами і символами всіх: західних і східних світів, -- щоб пам'ять усюди позначувалась в його творах своєю потугою? Чи це не пам'ять як вимір, однаковість усього, якість, що її ані втратити, ані набути, бо вона всюди? Ти лиш так чи інакше навчаєшся розуміти її. Уявімо, що вона -- образ (це наче народження світу), який є всіма образами, всіма іменами, який є рухом, і, віддзеркалившись у собі, в його ритмі виникає тотожність двох, далі тотожність двох від кожного, і народжується дев'яносто дев'ять імен, із якими сполучає свій рух людина. Перед кожною міфологією вона бачить Єдиного (підіть подивіться на керамічну виставку закарпатки у "Дзизі"). Охопніший образ вищого рівня не вміщується в образі менш охопного нижчого (подумайте про дзеркало в пів людського зросту, що на праву руку каже ліва), тіснота позначує згин реальності. В якусь мить два образи загострюються в рисах своєї неподібності і, відображені на свідомість, в русі своєї забутої відповідності, вони породжують поезію, доцентровий рух і хаос, розщеплення. Або й те, й те: образ лабіринту з каменя і лабіринту з піску (оповідання "Два царі й два лабіринти"). Цей ритм, таке розтотожнення образу на багато образів ускладнюється і розширюється. Але проблемний, центральний образ, на якому відбиваються всі інші, лишається той же -- людина. Саме вона здатна приймати всі віддзеркалення пам'яті, від щонайохопніших до найнезначніших.

Одним із найбільших образів Борхеса є Загір (однойменне оповідання), одне з дев'яноста дев'яти арабських імен Бога, яке означує "створіння або речі, які мають жахливу властивість не забуватися й чий образ може довести людину до божевілля". Такий владний образ викликає в усіх менших образах найбільшу відповідність до себе і вбирає їх у себе, тож людина врешті не здатна думати ні про що інше. Те, що слабші віддзеркалення Загіра, який, звісно, може мати різну форму (від намальованого на стіні тигра, мідної астролябії, мармурової жилки в одній із тисячі двохсот колон, одного пророка із Хорасана до монети в двадцять сентаво) присутні повсякчас, відомо кожному. В щоденних турботах це може стосуватися як нав'язливої думки, так і "партійної" чи "мовної" свідомості. Борхес, як інтелектуальний хірург, витинає з-поміж затертих імен, що втратили кореневу силу, ті кілька, яким за допомогою окремих операцій відновлює і посилює Образність. Так, проста монета в двадцять сентаво починає втягувати в себе свої відображення з образів, що їх пропонують просторові назви (Гуджарат, Ява, Кордова, Фарос... майдан Гарай), імена (Харон, Теодоліна... Шопенгауер), речі і вироки. В оповіданнях аргентинця трагічна напруга, що її так повно відобразили свого часу Есхіл, Софокл та Евріпід, згущується в дуже короткому часі, одведеному читачеві, і цей час, який є одним з облич пам'яті, вказує на згин і розрив у часі.

Кожна з великих філософсько-релігійних традицій володіє рівнорядними сильними образами-символами, в яких відбивається безліч інших дрібніших. Так образна сила Троянди є рівною образові божественної дитини, що грається в божественному саду, і образові Уробороса, змія, що поглинає власний хвіст і здатен знищити усесвіт (навіть з уяви; спробуйте-но візуально закінчити цей образ), і образові Хреста, і гераклітівської річки, в яку не ввійдеш двічі... (А знаєте, як можна побачити безкінечність на живо в наші дні? Трапляється в комп'ютері така "вавилонська" помилка, коли в папці з'являється папка, що точнісінько повторює оцю першу.) Як письменник Борхес чинить щиро: він не нав'язує себе тим образам, які очищує дбайливою рукою бібліотекаря, що завжди знає більше, ніж скаже. Він дає захопити себе, пильнуючи, щоб кожна деталь посилювалася у відображенні головного образу. Тож, саме образові, звідки б не було його взято -- хай лиш він якнайближче стоїть до Тотожності, -- письменник надає ваги. Не людина, що прагне і діє, а образ, ідея, що підкорює людину і навертає у себе: бібліотека, невмирущий, мрець, мінотавр, Загір, лабіринт, Алеф -- всі вони відсторонюють у людині її звичайний розумовий хаос, незначні, тьмяні і мерехтливі образки і думки.

Відтак, Борхеса слід бачити поетом; з тих великих, що впливають на цілі покоління поетів. Цій інтелектуальній поезії, а поезією, очевидно, слід вважати всяку, в якій є образ-ритм-відкриття, бракує лише такої формальної ознаки традиційної поезії, як метричність. А проте, недарма Борхесове письмо, поезії (Борхеса вважають одним з вершинних майстрів класичного сонета), оповідання та есеї, переросло в борхесівський стиль, впливу якого зазнала ціла Європа, не кажучи вже про Америки.

А годилося б... Борхес -- приклад того, куди і як може завести інтелект. Але як він скінчив? Як кожна порядна людина -- помер. Обріс пам'яттю, отою, що породжує. Перефразовуючи його, віддзеркалився у Загірі. А що є Загір, як не тінь Троянди і розрив Покривала?









» 
МІСТИК НАД БЕЗОДНЕЮ
Інна КОРНЕЛЮК
 
Душа -- безодня. Немає виміру душевних світів: від лярви і до послушниці, -- як не парадоксально це прозвучить. За Екгартом, "найменша здібність моєї душі є ширша за широке небо"; за Тавлером, "ніякі створіння не можуть заповнити або досягнути основи душі". Цього не може ніхто -- вдовольнити дух із душею, бо вони -- дивовижна безодня. Бозна, чи в цьому вічне людське прокляття чи бездонне щастя. Тут варто згадати Бога, якого досі не знає людство, але завжди шукає. Проте за людьми залишається гріх (а може, спокуса, або навіть страшна насолода) шукання істини. У безодні? Понад нею, якщо це не містика?
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Військові під підозрою 
  ·  Україна знову проситься в ЄС 
  ·  Удар по Тимошенко 
Погляд
  ·  Рухівець під слідством 
  ·  Єрмилов застерігає від ЄЕП 
  ·  ЧАНАХИ 
  ·  Протест проти віз 
Поступ у Львові
  ·  Степан МАЇК: Я злий на своїх сусідів 
  ·  "Художник" не закрили 
  ·  Екс-голови шукають роботу 
  ·  Силовики постраждали 
  ·  Кордони будуть відкритими 
  ·  Правоохоронець під слідством 
  ·  Промисловість волає "SOS" 
  ·  Врятовані серця 
  ·  Обережно, гепатит "А" 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Есдеки знайшли кандидата 
  ·  Плющ -- посланець перемир'я 
  ·  Дозована свобода слова 
  ·  Україна корумпована 
  ·  Томенко жаліється на Нацраду 
  ·  Депутати кричать: "Ґвалт" 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Подорож Папи до Помпеї 
  ·  Турки приходять на допомогу 
  ·  Нетрадиційний підхід 
  ·  Нобелівська премія з фізики 
  ·  КНДР не хоче Японії 
  ·  Турки вкрали мільярди 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Пільгам кінець 
  ·  Інтернаціоналізація донеччан 
  ·  Дзвінки дорожчають, незручності залишаються 
  ·  Із зерновою кризою боротимуться страхувальники 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ КОРОТКО 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Єжи ДЗІВУЛЬСЬКИЙ: Якщо є політика в поліції, то це погано закінчується 
Арт-Поступ
  ·  "Орава" в Опері 
  ·  АРТ-ГАЛЕРЕЯ 
  ·  parodia sacra 
  ·  АРТ-АНОНС 
Літературний Поступ
  ·  Борхес і його дзеркала 
  ·  МІСТИК НАД БЕЗОДНЕЮ 
Спорт-Поступ
  ·  На сцену виходять танцюристи 
  ·  На ринг вийдуть Клички 
  ·  Мельничук визнав помилку 
  ·  "ПСЖ" полює за Пуканичем 
  ·  Шахові королі з Парижа 
  ·  НОВИНИ СПОРТУ КОРОТКО 
  ·  Вдалий старт фаворитів 
Пост-Faktum
  ·  Життя від Версаче 
  ·  КАЛЕНДАР