BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Дайджест.    Арт-Поступ.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
15 листопада 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  17:48 17-11-2017 -   У центрі Львова побудують церкву  
  15:13 17-11-2017 -   У Львові буде вулиця Яцека Куроня, але це не Стрийська  
  15:10 17-11-2017 -   На Львівщині стартує сезон полювання на зайців  
  14:46 17-11-2017 -   На Радехівщині затримали браконьєрів, що вполювали двох косуль  
  13:25 17-11-2017 -   У районному суді Львова вибухівки не знайшли  
Україна
  15:17 17-11-2017 -   Розробку спідньої білизни для жінок у ЗСУ відклали через критику  
  15:15 17-11-2017 -   Луценко каже, що справа у НАБУ стосується його сина  
  14:45 17-11-2017 -   Дніпровські лікарі рятують капітана поліції, що підірвався на міні  
  14:44 17-11-2017 -   Дощі зі снігом: якою буде погода на вихідні  
  13:38 17-11-2017 -   У Києві у ході весільних гулянь, сталося вбuвствo через необережність  
Світ
  15:19 17-11-2017 -   Польські кардіологи безкоштовно прооперували жителів Львова  
  15:8 17-11-2017 -   В італійській тюрмі помер колишній ватажок «Коза ностра» Тото Ріїна  
  10:57 17-11-2017 -   Саудівським принцам запропонували обміняти свої статки на свободу - ЗМІ  
  10:41 17-11-2017 -   В Японії залізнична компанія вибачилась за відправлення поїзда на 20 секунд раніше  
  10:17 17-11-2017 -   Німеччина – фаворит букмекерів на перемогу у Чемпіонаті світу з футболу  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Ї-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Гебрейський світ та його оточення
Яакоб КАЦ
 
Загальну кількість ашкеназьких гебреїв у першій половині досліджуваного періоду [мається на увазі період розпаду класичного гебрейського суспільства у XVI-XVIII століттях - пер.] демоґрафи оцінюють (на 1648 рік) приблизно у три четвертих мільйона. Третина з них припадала на країни Центральної Европи, а дві треті - на Східну Европу, тобто Польщу та Литву. Ця цифра складає приблизно половину всього світового гебрейства. До кінця досліджуваного періоду гебрейське населення Европи збільшилося вдвоє - до кінця XVII сторіччя воно налічувало півтора мільйона. Але ця кількість щодо загальної кількости населення кожної з країн - Польщі, Литви, Німеччини, Австро-Угорщини - становила тільки два-три відсотки; хоча в Польщі до кінця XVII сторіччя гебрейська громада складала вже шість-сім відсотків її населення. Тим не менше, навіть польські гебреї вважали себе лишень нікчемною меншістю.

Величина гебрейських громад в цей період змінювалась - від окремих одиниць у негебрейських поселеннях до десяти тисяч і більше, як це було у Празі у XVII-XVII сторіччях. Щільність гебрейського населення також була неоднорідною: в центральній і західній Німеччині гебрейські громади були розділені великими відстанями, так що зв’язки між ними підтримувалися лише у вищій, соціально мобільнішій верстві. В инших місцях - у Польщі, Моравії та Ельзасі, де гебрейські поселення не були такою рідкістю, контакти між ними підтримувалися частіше, що породжувало відчуття глибшої спільности і збагачувало духовне життя широких гебрейських верств. (Водночас ми побачимо, що відчуття зв’язку з гебрейством зрештою зберігалось і в найвіддаленіших землях розсіяння.) З иншого боку, статус національної меншини, здавалось, гебреї сприймали як природний і непохитний: він був основою якісних відмінностей між ними і корінним населенням. Навіть тоді, коли гебреям траплялося бути більшістю, цей статус, так само як і їхні одвічні сподівання, залишалися незмінними.

Окрім чинника чисельности, особливий статус гебреїв того періоду полягав і в їхній екологічній ізоляції, що було спричинене проживанням у відособлених кварталах. Основним видом гебрейського поселення у Німеччині та Польщі стало ґетто. Урядові постанови не дозволяли гебреям поселятися за межами спеціально відведених для цього кількох вулиць.

Зовнішній вигляд гебрея був ще одним свідченням його соціальної сеґреґації. У досліджуваний період від нього вже не вимагалося, як в Середньовіччі, носити спеціальний знак. У більшості місць це правило не мало вже навіть формальної сили. Тим не менше, одяг гебрея відрізнявся від одягу представників місцевого населення. Характерною ознакою були бороди та пейса у чоловіків, покриті голови у заміжніх жінок і, очевидно, самі їхні обличчя, які тоді були характернішими, ніж в епоху більшого соціального зближення. Все це виділяло гебрея з маси иншого населення, в якому були представлені всі види занять і всі соціальні верстви.

Третьою важливою ознакою була мова. Ашкеназько-польське гебрейство розмовляло мовою їдиш, в кожному районі чи місцевості своїм діалектом. Тут важливе те, що для внутрішнього спілкування гебреї мали мову, яка відрізнялася від мови сусідів. Міра мовної відокремлености і тут змінювалась: у Польщі і Литві мовний бар’єр був нездоланний, оскільки місцеві мови не належали до однієї і тієї ж мовної сім’ї, що їдиш, і місцеве населення її взагалі не розуміло, крім людей, які її спеціально вивчали чи оволоділи нею, спілкуючись з гебреями, - так само, як і гебреї оволодівали мовою свого оточення остільки, оскільки це їм було необхідно. І навпаки, гебрейсько-німецька мова, якою розмовляли гебреї в німецьких землях, була близька до місцевих діалектів; однак вона різнилася з ними фонетичним забарвленням, синтаксисом та словниковим запасом. Гебрейсько-німецька мова, як і їдиш Східної Европи, увібрала в себе сотні слів та ідіоматичних виразів з івриту та арамейської мови Талмуду, а особливо багато цитат із загальновідомих гебрейських книг. Це проникнення основних понять та зворотів традиційної гебрейської думки в ідиш та гебрейсько-німецьку мову надало їм специфічного аромату - зрозуміло, що і гебреї, і негебреї бачили в гебрейській розмовній мові потужний соціальний бар’єр. Поки гебреї зберігали свою релігійно культурну автономію і свою відрубність, їдиш і німецько-гебрейська мова досить адекватно відображали внутрішній гебрейський світ.

Витоки цих відмінностей історично простежуються аж до розділення християнства та юдаїзму. До цього слід додати одвічні суперечки з головних проблем релігії, символи віри, що заперечують один одного, різні релігійні заклади, відмінні ритуали та звичаї - словом, усе, що здавна відрізняє спосіб життя гебреїв та християн. Як би не було, але саме фанатичне слідування букві двох ворогуючих віровчень і було найголовнішою і найпомітнішою межею, що розділяла ці дві групи людей, які жили в постійній і безпосередній близькості.

Але це тільки на перший погляд. Уважне вивчення показує, однак, що особливий статус гебрея не виводиться безпосередньо з релігійних відмінностей. У багатьох місцях послідовники різних релігій, які не менше ворожі одна до одної, вживаються без того, щоб звести одну з сторін до статусу, який можна порівняти зі статусом гебрея у християнському світі: статусом, при якому йому заборонено проживати всюди, крім спеціально політично і юридично обумовлених місць, причому цей статус однаковий для гебрея - тимчасового жителя і гебрея - місцевого уродженця. Тому можна сказати, що з другої половини середніх віків місце гебрея в християнському світі визначали не лише релігійні відмінності, але й соціально-політичні висновки з них. Церковні доктрини, в поєднанні з иншими складними політичними і юридичними чинниками, викликали процес, який повільно перетворив европейського гебрея із громадянина тієї держави, де він мешкав, у чужинця, право на проживання якого залежало від спеціальних постанов уряду. Цей особливий статус знайшов вираження в терміні servi camerae (серви імператорської камери), у юридичній законності якого тоді ніхто не сумнівався. Суперечки йшли тільки про те, чиїми сервами були в кожному конкретному випадку гебреї: в Німеччині - чи вони належали імператорові чи міському маґістрату, в Польщі - королеві чи маґнатові. Сам статус сервів, залежність в праві на проживання від можновладців залишались безсумнівними.

В описуваний період сприймали свій статус як належний і самі гебреї. Гебрейська традиція яскраво зафіксувала його в оповіданнях про долю гебреїв на вигнанні - як іграшок у руках своїх панів. Навіть коли праву на проживання гебреїв не загрожувала небезпека, у гебреїв прийнято було вставляти в мову приказку: "Доки Цар Царів не виявить свою милість і не пошле спаса порятувати нас!" Надія на те, що врешті-решт прийде спасіння, посилювала в кожного гебрея свідомість того, що він тільки тимчасовий мешканець; і саме так на нього дивилися громадяни країн, де він знаходив собі притулок. Християни також бачили у прив’язаності гебреїв до своєї історичної батьківщини привід, щоб не давати їм рівних з корінним населенням прав. Так замикалося ідеологічне коло, яке визначало статус гебрея в суспільстві, як чужинця, статус, який радше терпіли де-факто, ніж приймали де-юре.

Надання гебреям права на проживання залежало від того, який з трьох чинників стане для влади вирішальним: чи переможе надія на матеріальний зиск, чи переважить страх перед можливими наслідками, чи візьме верх місцевий релігійний фанатизм. Як було зазначено вище, за гебреями з самого початку заперечувалося всяке право на проживання, якщо вони попередньо його не випросили. Їхній загальноприйнятий юридичний статус заставляв їх неначе вічно проходити якийсь випробувальний термін. І характер всієї цієї доби в цілому відображається не в кількості вигнань гебреїв, а в їх вічному страху перед постійною загрозою виселення. Тому одним з головних завдань громади і організацій понад ними було постійне запобігання загрозі вигнання і, в разі її здійснення, готовність до вживання негайних заходів, для того, щоб добитись відміни доленосного едикту.









» 
Гебреї у світі
Доповідь у Гебрейському навчальному центрі у Франкфурті-на-Майні
Мартін БУБЕР
 
Гебрейський, або ж єврейський народ, залишається для багатьох маловивченим і, на превеликий жаль, досі радше лякає, аніж викликає довіру. І тут справа не у вродженому печерному антисемітизмі, який часто намагаються нав’язати українцям, найважливішим є те, що в силу трагедії ІІ Світової війни було перервано традицію спільного проживання, яка сприяла розумінню між двома народами, а розірваність комунікативного поля часто підживлює ксенофобію. Не зважаючи на свою розсіяність, утиски з боку місцевих европейських властей та решту перешкод гебреям вдалося створити такий взірець націоґенези, який і досі часто-густо лишається неперевершеним. Платою за збереження певного народу часто є його закритість для світу, а там, де з’являється така герметичність, зникає довіра у стосунках з иншими.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Сендега як офірний цап 
  ·  Європа не повірила Піскуну 
  ·  Ігор БАЗАРНИК: ЖЕКи потрохи реформують 
Погляд
  ·  Велике протистояння Ширака 
  ·  Буняк і Кірпа посварилися? 
  ·  Візи не для всіх 
  ·  До армії -- на рік 
  ·  У Москві загинули українці 
Поступ у Львові
  ·  У Верблянах справжня епідемія 
  ·  Абонплата за воду та тепло 
  ·  На Краківському -- затишшя 
  ·  Ратуша знову судиться 
  ·  На Захід через Німеччину 
  ·  Бібліотека запрошує 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Бюджетні поневіряння Порошенка 
  ·  Більшість на межі розколу 
  ·  Чергова маніпуляція влади 
  ·  Ющенко судитиметься зі ЗМІ 
  ·  Експертиза Геннадія Тимошенка 
  ·  Кремінь українізує Донбас 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Лора Буш виправляє помилки 
  ·  Італію покрила темрява 
  ·  Тяжко без Гайдера 
  ·  30 нових кардиналів 
  ·  Армагедон по-індійськи 
  ·  Хто отруїв прем'єра Чечні 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  На Україні лад і спокій 
  ·  Бензин Ваш, ідеї -- наші 
  ·  Кірпа хоче в космос 
  ·  ДМК приватизують 
  ·  Нафтогін таки запрацює 
  ·  КОРОТКО 
Дайджест
  ·  Смерть, яка змінила Україну 
  ·  Академічна інтеграція 
Арт-Поступ
  ·  Веселий мім 
  ·  Бабине літо в стилі bossa nova 
  ·  cтаровина, якої бракувало Львову 
  ·  АРТ-НОВИНИ 
Ї-Поступ
  ·  Гебреї у світі 
  ·  Гебрейський світ та його оточення 
Спорт-Поступ
  ·  Втрачений м'яч, втрачене "золото" 
  ·  Мазурка Домбровського в Анкарі 
  ·  Українські спідвеїсти кращі за польських колег 
  ·  Шевченко знову забив 
  ·  Богатирі на помості 
  ·  Шахова ліга чемпіонів 
  ·  КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  Українська Піза 
  ·  КАЛЕНДАР