BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Історія у Поступі.    Арт-Поступ.    Листи у Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
29 вересня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:18 22-09-2017 -   У Львові викрали Mitsubishi Outlander  
  15:12 22-09-2017 -   Синоптики попереджають про зміну погоди  
  15:11 22-09-2017 -   Усіх охочих запрошують на святкування Дня Сихова  
  15:8 22-09-2017 -   У Львові 12-річна дівчинка народила дитину  
  13:20 22-09-2017 -   У Львові маршрутка №41 в’їхала в паркан  
Україна
  15:14 22-09-2017 -   В Україні оголосили демобілізацію строковиків  
  15:9 22-09-2017 -   На Харківщині затримали банду рекетирів  
  13:14 22-09-2017 -   Вихідні в жовтні: скільки відпочиватимуть українці  
  13:12 22-09-2017 -   Луценко шокований станом другої лінії оборони в зоні АТО  
  10:44 22-09-2017 -   Житомирщину накрив аномально великий град  
Світ
  15:15 22-09-2017 -   Актрису з "Мухтара" ввели в кому через травму  
  13:11 22-09-2017 -   У російській Держдумі з виставки вкрали хамон  
  13:9 22-09-2017 -   Вчені назвали легкий спосіб продовження життя  
  16:40 21-09-2017 -   Творці "Гри престолів" повідомили про новий спін-офф  
  14:17 21-09-2017 -   На Оскар висунули третій український фільм  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ПІДХІД

___________________________________________________________________________

Смерть як музейний експонат
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Прадавні єгиптяни починали готуватися до смерті вже від дня народження. Будували піраміди, облаштовували гробниці, складали списки начиння, яке візьмуть з собою у потойбічне життя. Минуло не одне тисячоліття, ритуали, в тому числі й останній, спростились і набули ознак сучасного ритму, але людство з цікавістю переглядає сторінки власної історії. Отож у Європі існує аж сім музеїв сепулькларної культури (з латини -- sepulcrum -- обряд поховання). Один із них 1992 року відкрито у німецькому місті Кассель.

Якщо не знаєш, то навіть не здогадаєшся, що за стінами сучасного будинку на тихій зеленій вуличці провінційного Касселя, який оживає хіба раз на п'ять років, коли саме сюди з усього світу з'їжджаються охочі оглянути виставку сучасного мистецтва, знамениту на весь світ "Документу", розміщається так званий "Музей смерті". Тут на 1 400 квадратних метрах з традиційною німецькою ретельністю зібрано експонати, що ілюструють історичний поступ європейського похоронного обряду.

Відкривають експозицію нагробки та урни з доби Давньої Греції та Риму, як автентичні, так і копії. Але чим ближче до наших часів, тим менше муляжів і більше оригіналів. Наприклад, штабель з барокових трун під стіною однієї із зал -- автентичний. Але сепулькларна культура містить не тільки історію кладовищ та нагробків, вона охоплює всі ділянки людського існування, де в той чи інший спосіб присутні атрибути похоронного обряду, а також образ смерті в усіх іпостасях, на які тільки спромоглось впродовж своєї історії людство. Тому крім листівок і оголошень про день похорону, жалобних перснів, прикрас, меморіальних сувенірів, зали музею щільно завішані і заставлені зображеннями скелетів.

Тут є скелети мальовані, гравіровані, тиснені, різьблені, скелети, що танцюють, пиячать, знущаються з живих, на останньому поверсі скелет у повний людський зріст сидить за комп'ютером.... Поряд -- дитяча іграшка, що називається "Похорон Барбі". Всесвітньо відома лялька лежить у труні, а поряд стоять невтішний Кен і діти. Але у минулих століттях теж не бракувало охочих побавитись у похоронний обряд або, наприклад, в обряд страти. Гарно змайстровані дерев'яні будиночки оточили площу, на якій зібралась купа народу споглядати, як повісять якогось нещасного. Кидаєш у проріз копійчину, і лялечка з зашморгом на шиї починає підніматися вверх і дриґати ніжками.

Почесне місце у кассельському музеї смерті займає колекція графіки - 16,5 тисячі аркушів --- від XV століття по ХХ включно. Вартує уваги і його бібліотека, де зібрана величезна кількість популярних і наукових монографій, каталогів, буклетів, листівок, які розбирають по кісточках явище смерті та розкладають на стилістичні полички історію її атрибутів. Тут, як у кожному порядному німецькому музеї, діє відділ музейної педагогіки, який опікується популяризацією знань про сепулькларну культуру в першу чергу серед дітей та молоді. Фотовиставка у фойє музею "Мій дідусь" -- саме його рук справа. Маленькі фото розміщені на стендах у хронологічному порядку: немічний старушок вмивається, голиться, одягається, їсть, спить. Оце він хворіє, оце він вже не підводиться з ліжка. Оце він вже востаннє закрив очі... У цій лаконічній хронології вчувається антична культура ставлення до смерті, яка, за Сенекою, є "законом, а не покаранням". Усвідомлена за законами класичної логіки, розкладена на обрядові складові і виставлена на публічний огляд в усіх своїх деталях, смерть, на перший погляд, ніби перестає бути страшною. Але вона не перестає бути смертю, яка чекає на кожного.









»  КЛАСИКА
"Федра" на сцені "Одеону"
Анастасія КАНАРСЬКА
 
Серед вистав, які стали подією у театральному житті Європи цього року -- "Федра" Расіна на сцені паризького театру "Одеон" у постановці режисера Patrice Chereau, більш відомого нам як кінорежисер за фільмами "Інтимність" та "Королева Марґо".

Ця вистава відбулася в Ateliers Berthier, в приміщенні старого складу "Одеону" на околиці Парижа у досить небезпечній і неспокійній частині міста. Склади перетворено на театр вже досить давно, але місцевість від цього не стала більш привітною. Вона таки схожа на робітничий квартал. Кожен вхід у театр оббитий бляхою, і є надзвичайно високим, тудою колись вносили декорації. Всередині приміщення також досить суворе: сцена, стеля, стіни -- все бетонне. Сцена і глядацька зала нічим між собою не розділені. На сцені містяться нерозмонтовані товарні сходи. Крісла для глядачів розташовані з обох боків вздовж стіни так само, як були розташовані у виставі "На бавовняних полях" Кольтеса у 1995 році. Але таке розташування залу є лише формальною, можливо, трохи сентиментальною схожістю, адже це перший спектакль, поставлений Patrice Chereau після 1995 року. Ці два дійства, крім виставлених вздовж стін стільців, не мають між собою нічого спільного.
Детальніше>>
» 
Майстри американських ілюзій
 
Велика ретроспективна виставка американського гіперреалізму, яка наважилась мандрувати Європою, не тільки привернула до себе увагу естетично розпещених європейців, але й спричинила хвилю неабиякого зацікавлення цим мистецьким явищем. На сьогодні 100 живописних творів пензля 33 художників експонуються в залах страсбурзького Музею сучасного мистецтва. Переглянувши виставку, глядач вповні осягає поступ і нюанси розвитку гіперреалізму на теренах Америки кінця 1960-х -- початку 1970-х років минулого століття. Це був один із найбільш депресивних моментів у історії Сполучених Штатів: щойно вбили президента Кеннеді, у черзі за своєю кулею вже стояли його брат Роберт і Мартін Лютер Кінг, країною постійно прокочувались цунамі антивійськових протестів і вибухали антисуспільні рухи.
Детальніше>>
» 
Пейзаж як експериментальний майданчик
 
Минулого тижня у женевському музеї Rath відкрилась виставка "Фердинанд Ходлер. Пейзаж", присвячена 150-річчю з дня народження найбільш видатного художника перетину ХІХ і ХХ сторіч. І життєва, і творча доля митця складалась неординарно. Він народився у Берні в багатодітній сім'ї столяра і куховарки, у 14 років залишився круглим сиротою, живописну кар'єру почав з малювання вивісок і сувенірних картинок, а закінчив життя багатим і відомим на всю Європу митцем, чиї творчі шукання багато у чому випередили формальний шлях мистецтва ХХ століття.
Детальніше>>
» 
Вібруючі полотна
 
У паризькій галереї "Деніз-рене" протягом вересня демонструється чергова виставка одного з батьків оп-арту, видатного ізраїльського художника Йакова Агама. Слава Агама почалась у 1955 році, коли у тій-таки галереї "Деніз-Рене" -- колисці оп-арту. Відкрилась виставка "Рух". Метикуватий і винахідливий Агам, вже на той час одержимий теоретик, ризикнув поєднати у своїй творчості оп-арт із кінетизмом. Для досягнення більшого кінетичного ефекту він використав у своїх творах такі нетрадиційні на той час для світу живопису матеріали як пластик і метал. У своєму намаганні максимально передати рух Агам працює одночасно і з рухом самого предмету, і з рухом глядача. "Я спробував впіймати, а потім висловити враження від денного світла, -- згадує художник. -- Ось зі сходом сонця народжується день. Сонце рухається небом від ранку до полудня і вечора, коли заходить. Весь цей час фарби змінюють одна одну і проходять весь спектр нюансів: від інтенсивних до приглушених. Кожне моє полотно -- це результат точного оркестрування форм. В залежності від кута зору форми і предмети з'являються або щезають частково чи повністю."
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Іспит для львівської влади 
  ·  Тарас ЧОРНОВІЛ: Виплати вчителям почнуться з 2005 року 
  ·  Мороз ставить на Ющенка 
Погляд
  ·  Невпливовий Комітет 
Поступ у Львові
  ·  Партійні християни об'єднуються 
  ·  Спалах невідомої хвороби 
  ·  Змагання за "Срібну тацю" 
  ·  Перспективи львівського туризму 
  ·  ЛОДА проти ДПА 
  ·  Церкви протестують 
  ·  Львівські ініціативи 
  ·  Шанс поскаржитися 
  ·  Польський досвід для України 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Адміністрації поглинуть виконкоми 
  ·  Янукович чує вибори 
  ·  Чалий втомився від ЄС 
  ·  Литвин не фінансуватиме УТ-1 
  ·  Бутейко про свою відставку 
  ·  Нові кадри в Кабміні 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Буш зізнався у коханні до Путіна 
  ·  У Термінатора закінчуються гроші 
  ·  "Зелена карта" по-новому 
  ·  Ні -- союзу праці та капіталу 
  ·  Жандармерія в європейському масштабі 
  ·  Політична смерть Тоні Блера? 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Михайло КРАВЧУК: Розуміємо всіх, цінуємо кожного... 
  ·  "Дешеві" гроші для України 
  ·  levi's переселяється 
  ·  КОРОТКО 
Історія у Поступі
  ·  Москалі у Львові 
  ·  АРХІВАРІУС 
Арт-Поступ
  ·  Смерть як музейний експонат 
  ·  "Федра" на сцені "Одеону" 
  ·  Майстри американських ілюзій 
  ·  Пейзаж як експериментальний майданчик 
  ·  Вібруючі полотна 
Листи у Поступ
  ·  Якби я був Татуськом 
  ·  Шановний пане Юзю! 
  ·  Добрий день, пане Обсерваторе! 
Спорт-Поступ
  ·  Продовження "сухої" серії 
Пост-Faktum
  ·  Нова кар'єра Мадонни 
  ·  КАЛЕНДАР