BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Дайджест.    Арт-Поступ.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
23 вересня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:27 26-05-2017 -   У Стрию засудили зловмисника, що обікрав лікарню на 40 тис грн  
  14:12 26-05-2017 -   Незабаром ще сім поїздів зупинятимуться на станції Підзамче  
  14:0 26-05-2017 -   Найбільше проблем із невивезеним сміттям у жителів Шевченківського району Львова  
  13:18 26-05-2017 -   13-річний школяр з Жовківського району наклав на себе руки  
  13:16 26-05-2017 -   У музеї Франка показали сімейні скарби  
Україна
  15:6 26-05-2017 -   Підписано указ про право українців на безвіз  
  14:11 26-05-2017 -   Гройсман ще не знає, що робити з автівками на іноземних «бляхах»  
  14:7 26-05-2017 -   Чоловік, який розстріляв мотоцикліста в Києві, здався поліції  
  13:9 26-05-2017 -   На Волині браконьєри вирізали дуби у заповідній зоні  
  13:3 26-05-2017 -   В окружний адмінсуд Києва прийшли з обшуками  
Світ
  14:3 26-05-2017 -   В Єгипті напад на християн: десятки вбитих  
  11:25 26-05-2017 -   Експерти назвали топ-10 культурних об'єктів світу  
  10:21 26-05-2017 -   ФБР почало перевірку щодо зятя Трампа – ЗМІ  
  10:18 26-05-2017 -   У Молдові затримали мера Кишинева  
  15:21 25-05-2017 -   У Новій Зеландії вперше запустили ракету в космос  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ФЕСТИВАЛЬ

___________________________________________________________________________

"Контрасти": темрява і світло музики Шнітке
Ева ЗБАРЗЬКА
 
"Є обставини дуже важливі для мене, наприклад, хто зіграє мої твори опісля. Я маю на увазі і солістів, і диригента. У мене повинен бути внутрішній творчий контакт із майбутнім виконавцем. Я повинен знати, для кого пишу свою музику", -- вельми непокоївся Альфред Шнітке, у якого на той час уже склалося стабільне коло музикантів, що виконували його твори: Лубоцький, Гутман, Коган, Кремер, Башмет, Крайнєв, Мазур, Рождественський... Два перших дні у програмі львівського фестивалю "Контрасти" музика Шнітке звучала у виконанні камерних хорів "Кантус" (Ужгород) та "Глорія" (Львів).

Ці два колективи, створивши змішаний хор, і зосібна, і разом уже мали досвід виконання творів Шнітке. Зокрема спадає на гадку завершення цьогорічного фестивалю "Віртуози", де ці ж музиканти виконали хоровий Концерт світової слави композитора-"шістдесятника". Тоді вони заявили про себе як про виконавців, найбільш наближених до уявлень автора, який вважав, що "Концерт для хору повинен виконуватися із точним знанням мови. Виконання такого наївного твору як "Реквієм" було першим і кращим в Талліні. Це був маленький хор. Трапляється чистота справжня і нейтральність не від відсутності емоцій, а від їх надзвичайної впорядкованості. Такі твори, як Четверта симфонія повинні виконувати тут (бо там спів такий, як у православній церкві), а такі, як Друга симфонія -- на Заході".

Оскільки "Глорія" і "Кантус" -- приклад східнослов'янських хорів західної традиції, то вони володіють як відповідним генетичним вокалом, так і культурою неемоційного звуковидобуття. Вони задемонстрували це навесні в Ужгороді й Львові, а тепер тільки підтвердили, що є тими майбутніми виконавцями, які самі відчувають спорідненість із автором, що вже відійшов у вічність. На "Контрастах" сповненим променистим світлом Хоровим концертом а сареllа на вірші вірменського мислителя та поета X століття Григора Нарекаці (російський переклад Наума Гребнева) диригував мистецький керівник хору "Кантус" Еміл Сокач, а "Реквіємом", трагедійність якого урівноважувала тільки краса музики, -- директор львівського фестивалю сучасної музики і мистецький керівник "Глорії" Володимир Сивохіп.

Головним епізодом, стилістично найбільш наближеним до сьогодення, прозвучало Credo, адже "Реквієм", частини якого були використані в музиці до вистави за п'єсою Ф. Шіллера "Дон Карлос", має частину "Вірую". Композитор увів до неї велику кількість ударних інструментів, тому в звучанні кульмінації пульсують сучасні ритми. До вистави планували й іншу музику -- понад 10 зонгів, інструментованих для бітгрупи у складі гітар та ударних, бо Шнітке не був прихильником протиставляння флангів сучасного музичного мистецтва. Вбачав у цьому якусь схематизацію. "Ми явно перебільшуємо їхню різницю, їх творчу альтернативність. Я переконаний, що мине якийсь час і загальна картина музичного життя нашого століття виглядатиме як дещо цілісне, художньо узагальнене, як єдиний звуковий світ. Значно цілісніший, органічніший, внутрішньоспаяний, ніж він уявляється нам сьогодні. Цього, принаймні, навчає досвід історії", -- наполягав Шнітке.

На думку музикознавця Марини Черкашиної, цей кумир юності її покоління, яскравий представник упослідженого владою радянського музичного авангарду 60-70-х років та всесвітньо відомий композитор останніх десятиліть XX століття, у роки повного замовчування зміг вижити завдяки двом обставинам. По-перше, він знайшов найвірніших і постійних прихильників в особі виконавців. Йому замовляли музику Ростропович, Рождественський, Коган, Любимов, Гутман, Кремер. Саме вони брали твори Шнітке до своїх програм, клопотали, щоб зняли заборону на їхнє зарубіжне виконання. Завдяки друзям-виконавцям до 70-их років зона мовчання була розірвана, музика Шнітке стала звучати в Москві та Ленінграді у найпрестижніших залах, на ці концерти не легко було потрапити, прем'єри ставали найвизначнішими явищами музичного життя. А другим фактором, який зіграв вирішальну роль у боротьбі з офіційним поглядом, була музика Шнітке для кіно й театру.

Власне на основі театральної музики і виріс один із найвідоміших, найбільш глибинних і пронизливих творів композитора -- його "Реквієм", який отримав підзаголовок "музика до п'єси Ф. Шіллера "Дон Карлос". Як наголошує Марина Черкашина, без такого уточнення у 1975 році, коли тривало тотальне обезбожнювання радянського народу, за крамолу видавалося б звернення до жанру заупокійної меси та до канонічного латинського тексту.

Його концепція полягала в тому, що "будь-яка музика, яка існує у світі, уявляється такою, що вже існувала і до створення її конкретним композитором. Вона має видимість певного об'єктивно сутнього творива природи. А композитор щодо неї -- приймач".

Інакше він не міг пояснити собі такий феномен: кожного разу, коли йому доводилося чути твір, який справляв на нього сильне враження, йому завжди здавалося, буцімто він його вже чув! Враження, що твір існує попри композитора, якому лишається тільки витягнути його із темряви, очистити і показати, визначало і його розуміння свободи: "Тільки так я можу визначити саму свободу творчого акту, свобода лиш у тому, щоб бути вільним від впливів, які замулюють слух, від впливів абстрактних раціональних схем, від впливу почутої музики, від професійних порад".

Таким моментом творчої свободи і став "Реквієм", про який автор згадував таке: "Пригадую, 1975 року мною було написано "Реквієм", тобто я не перебільшу, коли скажу, що мені неначе подарували його, -- так легко, само собою з'явився на світ цей твір. Є у "Реквіємі" одна частина, яку, мені здається, я просто створив у сні. Тобто я прокинувся вранці із цією музикою, буцімто мені її хтось продиктував уві сні. Я просто прокинувся із основною темою до частини Sanctus, потім тільки трохи "посидів" із нею, вигадуючи другу тему, потім доопрацювував деталі."

Тому розмірковуючи про натхнення, Шнітке зазначав, що він з колосальною повагою і навіть поклонінням ставиться до всього, що стоїть за цим словом і що ним окреслюється. Йому тільки здавалося, що натхнення -- це царина, у якій не можна, на жаль, перебувати постійно. Навіть надто довго -- не можна. Композитор потрапляє в нього час до часу. Сам не відаючи як і яким чином, -- а потім повертається в звиклу для нього атмосферу буття.

Отож реквієм для солістів, змішаного хору, органу, роялю (челести), труби, тромбона, електрогітари та ансамблю ударних: ксилорімби, вібрафона, дзвонів, гонга, литавр, великого та малого барабанів та ще одного вельми екзотичного інструмента, який видає металеве хвицяння, -- сам автор вважав "відходами" від квінтету, оскільки в його задумі був інструментальний реквієм, короткий, впродовж однієї частини, але там мали б прозвучати всі традиційні теми Реквієму. При цьому композитор ставив собі завдання, аби ті теми були неодмінно упізнавані за ритмом і підтекстівкою, але звучали не як окремі номери, а як їх суміш. Та після того, як Шнітке приступив до роботи, він збагнув, що це не інструментальний матеріал, а вокальний, тому й вилучив його із квінтету.

Коли ж композитор працював над музикою до "Дона Карлоса" в театрі Моссовєта, він запропонував режисеру зробити реквієм латиною основною частиною музики до вистави. Намагаючись спершу самому перекласти канонічний текст, Шнітке використав видання нот Моцарта, де був німецький переклад тексту. Таким чином "Реквієм" у нього складається із 14 частин, перша й остання з яких збігаються. Тринадцята -- Credo. Зазвичай цього номера не буває у реквіємах, але Шнітке його увів спеціально, оскільки хотів уникнути драматургічного спаду, ослаблення в кінці самої форми, які виникають, як йому здавалося, у канонічно вибудуваних реквіємах.

Оскільки весь матеріал, окрім Credo і Sanctus, існував як невикористаний у Квінтеті, "Реквієм" був написаний навдивовижу швидко. Цей твір, за словами самого автора, постав незалежно від його свідомих зусиль. Вони виникали тільки під час нотного запису, фактурного шліфування, але їм не передував якийсь принциповий стилістичний вибір: "Можливо тому "Реквієм" вдався стилістично не зовсім моїм, -- вважав композитор, -- але разом із тим я його відчуваю як свій твір. Тут багато діатоніки і, взагалі, гармонія його значно відрізняється від інших моїх творів. Однак можна помітити і деякі загальні із ним риси у мові. Зокрема дуже багато співставлень двох тональностей, родинних через терцію, причому співставлення як тональностей, так і тризвуків одночасно і послідовно, є й дванадцятитонові хроматичні теми. Багато речей я конструктивно не можу пояснити: вони якось вибудовуються на вільному сходженні і з тональністю , і з атональністю, наприклад у Lacrymosa. Інакше кажучи, зроблена спроба вільного мислення після тональної і після серійної музики. Перший запис "Реквієму" здійснили в Талліні 1976 р."

Львівські "Контрасти" також здійснили концертний запис "Реквієму" Шнітке, який яскравою сторінкою увійде до ювілейної аудіоантології цього унікального фестивалю сучасної музики.

ДОВІДКА

Альфред Шнітке народився 1934 р. в м. Енгельсі Саратовської обл. Росії. Закінчив Московську консерваторію 1958 р., і там же 1961 р. -- аспірантуру по класу композиції Є. Голубєва. У 1961-1972 рр. викладав у Московській консерваторії, а потім став "вільним художником". Першим твором, який відкрив зрілого Шнітке і визначив головні напрямки його подальшого розвитку, став Другий скрипковий концерт (1966), вічні теми втілилися в ньому в яскравій та контрастній драматургії. Нові грані свого обдарування Шнітке розкрив у період "ретро" та "нової простоти", які проявилися у європейській музиці 70-их рр. Відчувши ностальгію за визнаною мелодією, Шнітке створив лірико-трагічні "Реквієм" (1975), фортепіанний Квінтет (1976) -- твори, біографічно пов'язані зі смертю близьких. Концерт для хору a capеlla написаний у 1984-1985 рр. Шнітке -- природжений творець великих музикальних полотен та концепцій у музиці. Дилеми добра і зла, життя і смерті, віри і скепсису роблять його твори філософськими. У 1990 р. Шнітке еміґрує в Німеччину. Там він написав оперу "Життя з ідіотом"(1991), там же й помер 1998 року.









» 
Чарт-review 2
Марія СМАКОТИНСЬКА
 
Зараз уже мало хто, особливо серед молоді, не чув слів "чарти" або "гіт-парад". І всі знають, що це списки найбільш успішних пісень і альбомів: що вища сходинка, то вища популярність. Але мало хто знає, за якими принципами формуються ці списки популярності і яким чином вони впливають на долю пісень та їхніх виконавців.

Отже, принцип перший -- airplay. За цією схемою формують списки найвпливовіших європейських чартів European Radio Top 50, Euroairplay Top 50 та національних чартів усіх європейських країн, включаючи й Український національний радіочарт ФДР. Принцип простий: за кількістю разів звучання тої чи іншої пісні в ефірі тої чи іншої станції протягом дня. Усі радіостанції надсилають до чарту свої плейлисти з точними цифрами частоти звучання синглів. Ці дані потім сумують і таким чином на верхівці списку опиняється пісня, яка цього тижня найчастіше звучала в ефірі переважної більшості провідних радіостанцій якоїсь країни або Європи загалом. "Розкручування" пісень по радіо сприяє їх продажу і зростанню кількості глядачів у концертних залах, а тому, поза критерієм музичної цінності, істотну роль тут відіграє принцип pay for play, тобто "плати за те, що ми тебе крутимо". Відомі випадки звільнення з роботи ді-джеїв провідних європейських радіостанцій за хабарі, одержані від тих, хто хотів якомога потужніше розкрутити свої пісні.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Ющенко нарощує м'язи 
  ·  Кучму прийняли в ООН 
  ·  Форум не за горами 
Погляд
  ·  ЄЕПівці пояснюють свій вибір 
  ·  Переконливий реванш Штойбера 
  ·  Російські списки вже готові 
Поступ у Львові
  ·  Микола ГАБРЕЛЬ: У Львові невідповідно дороге житло 
  ·  Пам'ятники шукають господаря 
  ·  Кінний маршрут прижився 
  ·  Уточнення 
  ·  "Генеза" відкриває двері 
  ·  "Водоканал" каратиме 
  ·  Гудима проти контрабанди 
  ·  Про сиріт пам'ятають 
  ·  Погрози породжують погрози 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Убивць Александрова арештовано 
  ·  Президентський старт Хорошковського 
  ·  Порошенко під вогнем 
  ·  Новий проект Гавриша 
  ·  "НУ" роздвоїлася 
  ·  Тимошенко погрожують 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Новий замах на місію ООН в Іраку 
  ·  Пітер чекає на другий тур 
  ·  nASA повертається до старого 
  ·  В Японії змінився уряд 
  ·  День без автомобіля 
  ·  Порятунок кенгуру 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Гривня залишиться стабільною 
  ·  microsoft занепокоївся 
  ·  Ціни на продукти зростуть 
  ·  Мінфіну бракує грошей 
  ·  Ґейтс проти малярії 
Дайджест
  ·  Британське відлуння справи Ґонґадзе 
  ·  Насіння добробуту 
Арт-Поступ
  ·  "Контрасти": темрява і світло музики Шнітке 
  ·  Чарт-review 2 
Ї-Поступ
  ·  Европа: виклик культурі 
  ·  Духовні основи Европи 
Спорт-Поступ
  ·  "Золота осінь" по-львівськи 
  ·  Зірки запалюють Москву 
  ·  "СКА-спідвей" рідний трек не допоміг 
  ·  "Динамо" гасить "Зірку" 
  ·  Берд залишається чемпіоном 
  ·  Ліміт поразок вичерпано 
Пост-Faktum
  ·  Ідеальне місто Жовква 
  ·  КАЛЕНДАР