BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Інтерв''ю у Поступі.    Теорія життєзнавства.    Арт-Поступ.    Мандри Поступу.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
20 вересня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  16:47 18-10-2017 -   У Львові планують відновити ще 20 тролейбусів  
  14:40 18-10-2017 -   Випускники ПТУ та коледжів складатимуть ЗНО  
  14:33 18-10-2017 -   Працівники Львівської митниці вилучили понад 500 пар контрабандного взуття  
  14:28 18-10-2017 -   Сашко Семенов потребує допомоги, щоб перемогти лейкемію  
Україна
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  15:9 18-10-2017 -   В Україні створили інститут сертифікації військової техніки  
  14:43 18-10-2017 -   Заробітчани отримають право на пенсію, купивши страховий стаж, - Пенсійний фонд  
  14:38 18-10-2017 -   Кабмін доручив сформувати демографічний реєстр  
  14:36 18-10-2017 -   З початку безвізу ЄС відвідали 7,5 млн українців  
Світ
  14:37 18-10-2017 -   У Перу поліція виявила труби з 1,3 тоннами кокаїну  
  13:34 18-10-2017 -   У Нідерландах відкрили надрукований на 3D-принтері велосипедний міст  
  10:26 18-10-2017 -   Суд Гаваїв заблокував указ Трампа про мігрантів  
  10:15 18-10-2017 -   Кейт Міддлтон повідомила, коли народить третю дитину  
  13:54 17-10-2017 -   Фіни впевнені, що санкції проти Москви потрібно зберегти  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Теорія життєзнавства  » 

___________________________________________________________________________

Щастя -- лише відсутність страждань
 
Першою заповіддю життєвої мудрості я вважаю мимохіть висловлене Арістотелем положення, яке можна сформулювати в такий спосіб: "Мудрець повинен шукати не насолод, а відсутності страждань". Правильність цього вислову заснована на тому, що будь-яка насолода, будь-яке щастя є поняття негативне, страждання ж - позитивне. Якщо все тіло здорове і неушкоджене, крім одного злегка пораненого або взагалі хворого місця, то здоров'я цілого зовсім ніби зникає для нашої свідомості, увага постійно спрямована на біль в ушкодженому місці, і ми позбавляємося насолоди, що дає нам загальне відчуття життя.

Так само, якщо усі події відбувається за нашим бажанням, крім однієї, нам небажаної, то ця остання, якою б незначною вона не була, постійно спадає нам на думку; ми часто розмірковуємо про неї і рідко згадуємо про інші, більш важливі події, що відповідають нашим бажанням. В обох випадках задоволення має лише негативну дію, а тому і не відчуваємо його безпосередньо, навпаки -- будь-яка поставлена волі перешкода -- позитивна і сама дає себе відчути. Будь-яка насолода полягає в знищенні цих перешкод, у звільненні від них, а тому триває недовго.

Отже, ось на чому заснована наведена вище теза Арістотеля, що радить звертати увагу не на насолоди і радощі життя, а лише на те, щоб уникати незліченних прикрощів. Тому, бажаючи підсумувати своє життя, варто будувати розрахунок не на пережитих нами радощах, а на тих стражданнях, яких вдалося уникнути. Під "щасливим життям" треба розуміти "найменш нещасливе", "стерпне" життя. Життя дається не для того, щоб насолоджуватися ним, а для того, щоб його пережити, "відбути". Старість навіть втішається тим, що вся життєва праця вже позаду.

Найщасливішою людиною буде та, яка прожила без особливих страждань, як духовних, так і тілесних, а не та, чиє життя пройшло в радощах і насолодах. Хто цим останнім вимірює щастя свого життя, той вибрав неправильний масштаб. Адже насолода завжди негативна; лише заздрість може вселити помилкову думку, що вона дає щастя. Страждання ж, навпаки, відчуваються позитивно; тому критерій життєвого щастя -- це їхня відсутність. Якщо до безжурного стану приєднається ще й відсутність нудьги, то в головних рисах земне щастя можна вважати досягнутим; все інше -- химера.

Немає гіршого божевілля, як бажати перетворити світ -- цю юдоль страждань -- у розважальний заклад, замість відсутності страждань ставити собі за мету досягнення насолоди і радощів; а дуже багато хто так і робить.

Набагато менше помиляється той, хто з перебільшеною похмурістю вважає цей світ свого роду пеклом, і тому піклується лише про те, як би знайти в ньому недоступне для вогню приміщення. Дурень женеться за насолодою і знаходить розчарування; мудрець же тільки уникає горя. Якщо йому це й не вдалося, то значить винен не він, не його нерозумність, а доля. Якщо ж це хоч якось вдається, то розчарувань йому не треба боятися: страждання, яких він уник, завжди залишаться цілком реальними.

Обумовлене оптимізмом нерозуміння цієї істини служитиме джерелом багатьох нещасть. А саме: у хвилини вільні від страждань нам ввижається примара зовсім неіснуючого щастя, яка спокушає нас йти за нею в безперечно реальне страждання. Тоді ми починаємо бентежитися минулим, вільним від горя, що лежить, як загублений рай, за нами, і дарма бажаємо змінити те, що трапилося. Немов якийсь злий демон оманними химерами бажань постійно виводить нас з того безжурного стану, в якому тільки і є вище, щире щастя, що вислизає лише від тих, у кого не вистачає вміння його опанувати.

Це полювання за дичиною, якої насправді не існує, призводить, звичайно, до досить реальних, позитивних лих, що полягають в болю, стражданнях, хворобах і втратах, турботах, бідності, ганьбі й у тисячі неприємностей. Приходить розчарування, але занадто пізно.

На підтвердження цього Ґете говорить: "Хто хоче позбутися горя, той завжди знає, чого йому треба; той же, хто хоче кращого, ніж у нього є, сліпий на обидва ока".

Що спонукало античних кініків відмовлятися від насолод, як не думка про страждання, що супроводжують їх або негайно, або згодом; для кініків важливіше було уникнути горя, ніж знайти насолоду. Вони усвідомлювали заперечення насолоди і позитивності страждань. Тому, цілком послідовно, кініки робили все, щоб позбутися їх і для цього вважали за потрібне відмовитися від насолод, що здавалися їм тенетами, які віддають людей у владу страждань.

Щоправда, як говорить Шіллер, усі ми вступаємо в життя, очікуючи на щастя й насолоду, і плекаємо божевільну надію досягти цього; однак у справу втручається доля, грубо показуючи нам, що ми не владні ні над чим, а усім править вона; що доля має незаперечні права не тільки на наше майно і багатство, але й на дружину та дітей наших, на наші руки й ноги, очі й вуха, навіть на наші носи. У будь-якому разі досвід, що здобувається з часом, дає нам зрозуміти, що щастя і насолода -- це фата-моргана, яку видно здалека, але яка зникає, як тільки ми до неї наближаємося; а страждання й біль цілком реальні, безпосередньо й без запрошення відвідують нас, не допускаючи жодних ілюзій на свій рахунок.

Якщо ця істина прищепилася, то ми припинимо ганятися за щастям і насолодами та набагато більше піклуватимемося про те, як би, наскільки це можливо, ухилитися від болю й страждань. Тоді ми починаємо усвідомлювати, що найкраще в цьому світі -- це безжурне, спокійне і стерпне існування. Найкращий засіб -- не бути дуже нещасливим і не вимагати великого щастя. Цілком правий поет життєвої мудрості Горацій: "Хто обрав золоту середину, той не шукає відпочинку ні в жалюгідній хатині, ні в палацах, що збуджують заздрість в інших. Вітер сильніше хитає величезні сосни, високі вежі валяться з більшою силою, і блискавка частіше вдаряє у вершини гір".

Артур Шопенгауер "Афоризми про мудрість життя"









» 
Теорія життєзнавства
 
Найбільш банальне, але водночас і найважливіше запитання для кожної людини: "Як жити в цьому світі?" Є тисячі рецептів, як це зробити. Вибрані з тисяч найкращі перли життєвої мудрості від сьогодні й щосуботи Ви зможете читати в "ПОСТУПІ". Розпочнемо з провідних європейських життєзнавців Шопенгауера, Монтеня та Лярошфуко.

Артур Шопенгауер (1788-1861) -- пророк німецького народу, геніальний мислитель, на лекції якого не хотіли ходити студенти; перша людина, яка зацікавила Європу східними філософіями; відлюдник і мізантроп, який скинув зі сходів сварливу сусідку, а потім усе життя матеріально відшкодовував їй завдані збитки. Улюблений вислів: "Жінки вимагають від чоловіків усього, що вони бажають і в чому мають потребу, чоловіки ж вимагають від жінок передусім і безпосередньо лише одного".

Мішель Монтень (1533-1592) -- щаслива людина, яка, маючи великий маєток, впродовж усього життя могла собі дозволити робити лише те, що їй хотілося: навіть його діяльність на посаді мера Бордо була для нього перервою між написанням книг. Головними проблемами життя Монтеня була побудова ще однієї великої вежі в родовому замку, де він би міг переховуватися від дорікань дружини і спокійно писати твори, а також побудова закритої галереї, від цієї вежі до іншої довжиною 120 метрів, де Монтень міг би, прогулюючись, розмірковувати про сенс життя. Улюблений вислів: "Якщо хтось хоче мене викликати на цілковиту відвертість і дізнатися про мої найпотаємніші думки, то я одразу ж відсилаю його до книжкової крамниці, де він може купити мої книжки".

Франсуа де Лярошфуко (1613-1680) -- людина гострого розуму, яка мала блискучу освіту, марнославний герцог і послідовний мораліст, придворний фаворит-інтриган і придворний зрадник, поціновувач розкішного життя і мужній вояка, справжній француз -- завжди енергійний, дієвий і витончений. Улюблений афоризм: "Легше пізнати всіх людей загалом, ніж одну людину окремо".
Детальніше>>
» 
Радість теж убиває
 
Ось, що говорять закохані, бажаючи зобразити шалену пристрасть: "На жаль, любов позбавила мене всіх моїх почуттів. Варто мені, Лесбіє, побачити тебе, як я, збожеволівши, вже не маю сил що-небудь вимовити. Я ціпенію, ніжне полум'я розливається всім тілом, дзенькіт наповнює вуха і пітьма заволікає очі" (Катулл)

Таким чином, у ті миті, коли нас охоплює жива і пекуча пристрасть, ми не здатні виливатися в скаргах або благаннях; наша душа обтяжена глибокими думками, а тіло знемагає від кохання. Звідси і народжується деколи несподівана знемога, що так несвоєчасно опановує закоханих, та крижана холодність, що охоплює їх через надмірну палкість, в розпалі насолод. Усіляка пристрасть, що залишає місце для смакування й розміркування, не є сильна пристрасть.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Кучма продав нас Росії 
  ·  Двобій Кличків 
  ·  Тарас КОЗАК: Хай не дають хабарі! 
Погляд
  ·  Білоконь звинувачує підлеглих 
  ·  Буняк знайшов вихід 
  ·  Лейбористи починають програвати 
  ·  СПРОБА ПАНЕҐІРИКА 
Поступ у Львові
  ·  Новий літературний скандал 
  ·  Дорога на Захід 
  ·  Національний судовий театр 
  ·  Автобус у кожне село 
  ·  Статистика потрібна всім 
  ·  Гроші дадуть австрійці 
  ·  Закон лякає курорти 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Політреформа по-більшовицьки 
  ·  Виборчий бюджет 
  ·  Справа Омельченка -- в суді 
  ·  ПАРЄ все перевірить 
  ·  Сумнозвісні мукачівські вибори 
  ·  Боротьба з корупцією в лавах міліції 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Ширак в гостях у Шрьодера 
  ·  Як вберегти кордони? 
  ·  Росіяни платитимуть за візи 
  ·  Міністр Саддама здався 
  ·  Путін -- №1 у світі 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Петро СИМОНЕНКО: Західна Україна мене злякалася 
Теорія життєзнавства
  ·  Теорія життєзнавства 
  ·  Радість теж убиває 
  ·  Щастя -- лише відсутність страждань 
Арт-Поступ
  ·  Подорож у невимовне 
  ·  Чи віриш ти в любов? 
Мандри Поступу
  ·  Місто, що не вірить сльозам 
Спорт-Поступ
  ·  Збірну очолив депутат 
  ·  "Карпати" в Маріуполі 
  ·  "Мілан" розпочинає з перемоги 
  ·  Виконком ФФУ у Львові 
  ·  Чергові тури в Європі 
  ·  Городоцькі футболісти -- приклад для збірної 
Пост-Faktum
  ·  Данило -- монгольський намісник Галичини 
  ·  КАЛЕНДАР