BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Арт-Поступ.    Мікроскоп пана Юрка.    Львівщина в особах і вчинках.    Мандри Поступу.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
  Цитата Поступу
Життя – це супермаркет, бери що хочеш, але каса попереду
Ігор КОЛОМОЙСЬКИЙ
 
14 грудня 2017 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:10 15-12-2017 -   На Жовківщині відкрили дахову сонячну електростанцію  
  16:8 15-12-2017 -   У Гарнізонному храмі відновили унікальні фрески  
  15:37 15-12-2017 -   Завтра на вулиці Львова повернуться тролейбуси №5 та №24  
  13:29 15-12-2017 -   Мешканець Львівщини загинув під час пожежі в дерев`яному будинку  
  13:22 15-12-2017 -   В області завершили ремонт автодороги Львів-Тернопіль  
Україна
  15:35 15-12-2017 -   В Україну прийде справжня зима з 19 грудня  
  15:33 15-12-2017 -   ГПУ закрила справи проти шести нардепів  
  14:19 15-12-2017 -   МЗС: Біометрія на кордоні запрацює з Нового року  
  14:18 15-12-2017 -   Подвійне вбивство: у Дніпрі розстріляли сім'ю бізнесмена  
  13:25 15-12-2017 -   Керуючу заводом у Дніпрі затримали за хабар у $35 тисяч  
Світ
  16:25 15-12-2017 -   Вчені визначили причину пияцтва  
  15:36 15-12-2017 -   Іспанію можуть відсторонити від участі в ЧС-2018  
  13:23 15-12-2017 -   Ще три жінки звинуватили Дастіна Гоффмана в домаганнях - ЗМІ  
  10:58 15-12-2017 -   На заводі у Тернополі пролунав вибух  
  10:54 15-12-2017 -   Напади з ножем в Нідерландах: загинули двоє людей  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ФЕСТИВАЛЬ

___________________________________________________________________________

Смак чистого звуку
Наближення до бездоганної чистоти звукового ідеалу
Люна ГАЛАС
 
Музиканти
Ми чуєм звуки музики нетлінні,

Світів людських і далей незбагненних.

На свято чисте ми скликаєм тіні

Святих часів, часів благословенних.


І таємниця формул тих магічних

Чарує душі, мерехтить у слові,

І вічний світ у втіленнях невічних

Перекладає в символи чудові.


Вони бринять так ніжно і мінливо,

Звертають нас до істини обличчям.

І з цього кола випасти можливо

Лише у центр найглибших втаємничень.

Герман Гессе. "Гра в бісер"

У світі існує чимало фестивалів старовинної музики, які відбуваються в історичних декораціях архітектурних пам'яток: фортець, замків, монастирів, ратуш. На жаль, на фестивальній мапі Європи, дорога до нашого міста шанувальникам давньої музики не була позначена навіть пунктиром, незважаючи на кілька спроб подвижників прищепити Львову зацікавлення аудіостарожитностями. Та ось приємна новина -- календар експериментального фестивалю давньої музики у Львові вже зверстали, і він розпочнеться "за будь-якої погоди" 30 вересня!

Що ж шукають музиканти, занурюючись у глиб епох? Як стверджують мистецтвознавці, великий перелом у музиці стався на межі XVI-XVII ст., коли осередок аматорів, який зібрався у Флоренції, створив свій гурт "Камерата" й винайшов... оперу. До того побутував зовсім інший погляд на музику, яка була узагальненим способом образного озвучення слова. Цей принцип формувався від початків професіоналізму, від музики cередньовіччя, від кристалізації багатоголосся, доби строгої поліфонії в церковній музиці, а пізніше -- і у світській. Слухач в пишноті і барвистості мелодичних ліній. Тож раптом почути скромну, скупу монодію соліста, підтриману дуже ненав'язливими акордами акомпанементу, -- колосальний переворот в музичному мисленні. Від цього моменту музика стала застосовувати драматичний ефект, який опера запозичила в античної трагедії. Музика стала діалогічною. І діалог цей триває донині...

Сподіватимемося, що й у Львові зацікавлення окремих осередків давньою музикою нарешті покладе початок традиції інституалізованого фестивалю, започаткується не як окрема, разова акція, а як імпреза, що відбувається зі сталою періодичністю -- раз на рік. І нехай вона буде схожою за структурою і концепцією до тих фестивалів, які проводяться у світі, ми ж добре знатимемо, в чому полягатиме її неповторність. Адже той фестиваль, який у вересні відбудеться вперше не тільки у Львові, а й в Україні(!), суттєво відрізнятиметься від інших. Насамперед тому, що він зосередиться на тій музиці, яка в нас взагалі не звучала або майже не звучала. Це музика доби середньовіччя й Ренесансу (причому акцент буде зроблено більше на світську, ніж на церковну традицію). Ця музика дійшла до нас у записах тих не багатьох нотних видань, які в нас є доступною лектурою.

На противагу хоровим творам, вокально-інструментальна музика давніх епох в нас майже не відома. І традицій її виконання теж нема, оскільки вона передавалась у словесній формі. Тому виконавці, які спеціалізуються на виконанні музичної старовини, користуються нотним матеріалом, що зводиться лишень до одного рядка.... Але із цього одного рядка нот і тексту виконавці, які мають досвід, можуть одразу відтворити звучання минулої епохи: заспівавши й заакомпанувавши собі на інструменті. Причому світська музика вигідно відрізняється від церковної тим, що завжди оживала через можливість доповнити гармонічний простір кількома умовними голосами через звучання якихось бурдонів, що урізноманітнювали звучання духових і струнних, широкого застосування розмаїття ударних інструментів. Якщо в тогочасній церкві звучала ще музика монодична, або примітивне багатоголосся (2, 3 чи в пізнє середньовіччя вже 4 голоси), то при королівському дворі чи на вулиці побутувала вже доволі об'ємна і барвиста музика, -- причиною цього були передовсім темброві фактори старовинних інструментів. Усю цю складну, але дуже багатобарвну картину світської давньої музики й намагатиметься широко представити перший львівський фестиваль.

Ще одна відмінність львівського фестивалю полягатиме в тому, що це буде форум малих ансамблів і камерних груп. У програмі не буде виступів великих хорів та оркестрів, хоча барокова й надто пізньобарокова музика становить основу репертуару майже кожного камерного оркестру: Бах, Вівальді, Генделя, Телемана, -- тепер це вже популярна "музика для всіх". Але мистецтвознавцеві Романові Стельмащукові, який вже добре відомий шанувальникам музики вдало зреалізованими попередніми ініціативами, а тепер започатковує фестиваль давньої музики у Львові, -- видалося, що варто зробити акцент на тій музиці, яка в нас майже не звучить. До засадничих положень його фестивальної концепції належить і така: перевага надається давнім інструментам або їх копіям і давній манері відтворення музики та співу!

"Відповідно до концепції й задуму фестивалю до Львова приїдуть ансамблі, які репрезентуватимуть передовсім музику Середньовіччя та Ренесансу, а в окремих випадках звучатимуть твори раннього бароко," -- пояснює Роман Стельмащук.

Відкриє фестиваль музикою європейського середньовіччя й Ренесансу ансамбль із Замостя Capella all' Antico. "Це молодіжний колектив, -- знайомить Роман Стельмащук. -- Але я назвав би його професійним, хоча, з огляду на вік виконавців, це, може, це й не цілком правомірно. Але позаяк цей ансамбль посів перше місце на польському конкурсі давньої музики, то можна ствердно говорити про його цілком професійний рівень, тим паче, що має такого керівника як Кшиштоф Обст. Цей авторитетний знавець давньої музики виконує всі аранжування для свого великого ансамблю, в якому беруть участь 20 підлітків та юнаків. Тому звучання ансамблю дуже розмаїте. А барви звуків доповнюються кольорами їхніх середньовічних та ренесансних костюмів."

Схожими за складом є й інші польські колективи -- два ансамблі, які виступають разом --Bianco fiore та Les Amis із Познані. Ці колективи з 15-18 виконавців (у першому випадку із великою кількістю інструментів, а в другому -- тільки вокальна група) виконуватимуть в одному концерті світську музику приблизно одної й тої ж доби. Камерними групами є також і ансамблі Dekameron із Варшави та Ritornello з Праги.

"Ансамбль з Праги під керівництвом Міхаеля Поспішила -- найкращий в Чехії з аналогіних ансамблів, -- рекомендує Роман Стельмащук, -- тим паче, що в Чехії не так вже й їх багато, бо це не Німеччина й не Польша, де буквально процвітає музикування такого типу. Міхаель Поспішил приїжджає не лише з концертами ,а й з майстер-курсом та проектом спільного виступом з нашим ансамблем acappella leopolis. Отже, ми кілька днів матимемо можливість працювати з колосальним фахівцем в царині культури давніх музичних епох. Візит професора Поспішила та його ансамблю став можливий завдяки підтримці Чеського центру при посольстві Чехії в Україні, відколи цим проектом зацікавився особисто директор центру Радован Ванер. Властиво, до цього не було прецеденту підтримки Чеським центром культурних ініціатив такого жанру, хоч загалом центр підтримував і театр, і рок-музику, і малярство. Тішуся. Що тепер у цьому переліку буде старовинна музика".

Що ж до фінансової підтримки інших учасників фестивалю, то вона надійшла від CICI (Центру
Міжнародних культурних ініціатив), який патронує українсько-швейцарський проект концерту італійських барокових арій у виконанні Тетяни Поль-Луценко (сопрано, Базель) та двох українських виконавиць -- Божени Корчинської (блок-флейта, Львів) та Лариси Бондар (клавесин, Київ). Таким чином цей проект об'єднає традиції кафедри давньої музики Київської музичної академії та Skola cantorum Baseliensis -- однієї з найбільш славетних у Європі академій давньої музики. Деякі гості фестивалю, як, скажімо, Capella all' Antico, були настільки приємно подивовані запрошенням приїхати до Львова, що змогли собі відшукати всі потрібні на дорогу кошти. Шкода, що подібного не можуть іще дозволити собі українські ансамблі, яким важко буває знайти співчуття у спонсорів.

Однак трапляються й щасливі винятки, коли керівники українських фірм вважають за честь підтримати серйозні музичні проекти, а не естрадні шоу. Пригадуєте, як узимку Львів був ошелешений приїздом національного симфонічного оркестру під керуванням Володимира Сіренка? Тим концертом на сцені Опери ми завдячуємо фірмі "Оптика Нова". А те, що це не випадковість, обдумана політика вітчизняного мецената, свідчить новий крок Романа Бориска назустріч новому фестивалю. Бо саме за сприянням фірми "Оптика Нова" в засновників фестивалю з'явилася щаслива нагода завершити фінансування проекту, якому також сприяв Польський інститут у Києві під керівництвом Пьотра Козакевича. Йдеться про одну з головних акцій фестивалю -- концерт ансамблю Dekameron з Варшави. "Це дуже феєричний, емоційний, барвистий ансамбль, -- коментує Роман Стельмащук. -- Він так яскраво виконує придворну музику середньовічної Іспанії, що не почути всю програму -- було б великою втратою для нашого слухача. Це дуже цікавий пласт, і до того ж він дуже личить темпераментові цього ансамблю! А продовжить хронологічно фестивальну антологію європейської музики виступ львівського ансамблю Ricercare під керівництвом Андрія Легкого, який виконає інструментальні твори XVI-XVIII століття. Завершиться фестиваль концертом вроцлавського ансамблю Collegium di musica sacra під керівництвом Анджея Косендяка. Концерт відбудеться в рамках зв'язків міст-побратимів Вроцлава і Львова і буде фінансово підтриманий на рівні мерій обох міст. Цьому сприяла підтримка проекту Іриною Подоляк, яка очолює відділ міжнародних стосунків нашого магістрату. Її розуміння важливості нової музичної ініціативи і спричинило той поштовх, який остаточно схилив терезидо того, щоб фестиваль таки відбувся".

"Я казала про це не один раз і продовжую наполягати на тій тезі, що ми, кожен на своєму місці, мусимо працювати на те, аби поволі перетворювати Львів з віртуальної культурної столиці в місто, де відбуваються реальні культуральні процеси, -- вслід за Романом Стельмащуком пояснює своє бачення проблеми Ірина Подоляк. -- Треба просто усвідомити, що це залежить від кожного з нас. Так, від внеску кожного залежить, чи будуть до Львова стікатися нові ідеї, нові люди, чи буде тут відбуватися( не кажу вже вирувати) культурне життя як таке. Місто на рівні самоврядного органу відчуває потребу пожвавити цей процес. Воно розуміє важливість таких акцій, воно зацікавлене в них. І якщо в нас зараз склалася не надто сприятлива ситуація для економічного розвитку через те, що податкова система чи митне законодавство не сприяють розвитку міста як структури, то ми мусимо розвивати якісь інші галузі - наприклад, галузь мистецтва( музику, малярство, театр). Власне тому проект фестивалю давньої музики є настільки важливий для Львова -- це один із його шансів зреалізуватися як Місту"


P.S. Повний календар фестивалю давньої музики у Львові шукайте на сторінках наступної "Афіші Поступу"









» 
АРТ-АНОНСИ
 
У понеділок - традиційний вихідний день для закладів культури, директор Львівського історичного музею п.Чайковський чекатиме до себе у гості гонорових відвідувачів, які на забудуть привітати його із 110- річницею. До ювілею заснування Історичного музею науковці влаштують конференціїю, а наступного дня на скелях в Уричі спілкування колег-істориків продовжиться симпозіумом у первісному тлумаченні цього слова.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Ющенко об'єднується з Тигипком 
  ·  Росіяни проти Зленка 
  ·  Жеребкування Кубку УЄФА 
Погляд
  ·  НБУ має зайві гроші 
  ·  Консорціум: перезавантаження 
  ·  ЗНАК ЧЕРВОНОЇ ПЛАНЕТИ 
Поступ у Львові
  ·  Кордон за європейськими мірками 
  ·  Штучний дефіцит 
  ·  Інтернет прийшов у гуртожиток 
  ·  Райдужне майбутнє "Львіввугілля" 
  ·  Олег КОПИСТИНСЬКИЙ: Ми відповідаємо на всі виклики 
  ·  Правопорушення і хамство 
  ·  Газ нізвідки 
  ·  Зустріч двох мерів 
  ·  Запізніла "електричка" 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Хорошковський посуває Омельченка 
  ·  Кучму розпитають про все 
  ·  Європа спокушає ринком 
  ·  Новий депутат -- луганчанин 
  ·  Знову темники 
  ·  Лазер лікує серце 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Сторічний ювіляр американських доріг 
  ·  Оприлюднено записи, якими можна пишатися 
  ·  Удар у відповідь 
  ·  Переговори зазнали краху 
  ·  Справжні цифри перуанської війни 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Арт-Поступ
  ·  Смак чистого звуку 
  ·  АРТ-АНОНСИ 
Мікроскоп пана Юрка
  ·  Мікроскоп пана Юрка 
Львівщина в особах і вчинках
  ·  Управлінські стилі -- 3: Янків 
Мандри Поступу
  ·  Купи мені хачапурі! 
Спорт-Поступ
  ·  Світ поєднала атлетика 
  ·  Львівське золото з Босфору 
  ·  Останній бій Володимира? 
  ·  Натужна перемога "Дніпра" 
  ·  Пономарьов - Каспаров -- 0:0 
  ·  Склад визначено 
Пост-Faktum
  ·  Галичина проти Волині. Герцог проти князя 
  ·  КАЛЕНДАР