BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Дайджест.    Арт-Поступ.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
26 серпня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум

Купол
Львів
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  16:47 18-10-2017 -   У Львові планують відновити ще 20 тролейбусів  
  14:40 18-10-2017 -   Випускники ПТУ та коледжів складатимуть ЗНО  
  14:33 18-10-2017 -   Працівники Львівської митниці вилучили понад 500 пар контрабандного взуття  
  14:28 18-10-2017 -   Сашко Семенов потребує допомоги, щоб перемогти лейкемію  
Україна
  16:49 18-10-2017 -   «Укрзалізницю» мають повернути в підпорядкування Мінінфраструктури  
  15:9 18-10-2017 -   В Україні створили інститут сертифікації військової техніки  
  14:43 18-10-2017 -   Заробітчани отримають право на пенсію, купивши страховий стаж, - Пенсійний фонд  
  14:38 18-10-2017 -   Кабмін доручив сформувати демографічний реєстр  
  14:36 18-10-2017 -   З початку безвізу ЄС відвідали 7,5 млн українців  
Світ
  14:37 18-10-2017 -   У Перу поліція виявила труби з 1,3 тоннами кокаїну  
  13:34 18-10-2017 -   У Нідерландах відкрили надрукований на 3D-принтері велосипедний міст  
  10:26 18-10-2017 -   Суд Гаваїв заблокував указ Трампа про мігрантів  
  10:15 18-10-2017 -   Кейт Міддлтон повідомила, коли народить третю дитину  
  13:54 17-10-2017 -   Фіни впевнені, що санкції проти Москви потрібно зберегти  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  НАПЕРЕДОДНІ

___________________________________________________________________________

Марк Копитман повертається до Львова
xI міжнародний музичний фестиваль "Контрасти" представлятиме метрів сучасної класики
Люна ГАЛАС
 
18 вересня музикою Альфреда Шнітке у виконанні камерних хорів "Кантус" та "Глорія" розпочнеться львівський фестиваль "Контрасти", до цьогорічної програми якого входять твори композиторів, чиї імена формують плеяду "шістдесятників". На запитання кореспондента "Поступу", чи фестиваль представлятиме цю музику вже як історичний феномен чи як усе ще "сучасну", директор "Контрастів" Володимир Сивохіп виклав своє розуміння місії фестивалю, задекларованого як фестиваль сучасної музики.

"Чим є "Контрасти" -- сучасним фестивалем чи фестивалем сучасної музики -- питання дискусійне, -- розмірковує Володимир Сивохіп. -- "Контрасти" відбуваються вже вдев'яте, тобто вони самі стають традицією. Ми багато пройшли за цих 8 років, і, якщо врахувати, що кожного року програма складалася здебільшого з 25 концертів, то за плечима фестивалю вже 200 концертів. Серед них, дійсно, були і сучасні, і авангардні, і ультра... Ці концерти мусили відбутися й відійти: музиканти кидали на сцені під ноги бите скло, трощили якісь ящики, -- але ми повинні були це побачити, адже й воно зараз є в сучасному світі музики. А от чи щось з того залишиться наступним поколінням, -- не відомо. Тому, починаючи від 2000 року -- року Баха, коли ми відкрили фестиваль "Страстями за Йоанном", ми зрозуміли, що сучасність -- це не тільки те, що найбільш радикально сучасне для сприйняття і найближче за часом створення. Сучасним є те, що найбільш випробуване часом і яке не втрачає актуальності. Це насамперед класика і сучасна класика минулого сторіччя, хоч і вона розмежовується на довоєнну (Гіндеміт, Барток , Прокоф'єв, нововіденці й багато інших композиторів, твори яких з року в рік присутні на нашому фестивалі) і повоєнну (генерація композиторів, більшість з яких, на щастя, ще живуть, -- це ті вихідці з колишнього Союзу, які починали в 60-ті роки і працюють далі). Наскільки вони сучасні, відповідає афіша IX "Контрастів": це дуже актуальні імена, і їх представлено монографічними програмами. На відкритті фестивалю прозвучить монографічний концерт з творів Альфреда Шнітке -- Реквієм і хоровий концерт. Композитора вже немає, він передчасно відійшов, але це буде наша данина його світлій пам'яті. Поруч з цим концертом звучатимуть твори композиторів тієї генерації -- Арво Пятра, Анджея Нікодемовича, Марка Копитмана з Ізраїлю, Паула Деменги зі Швейцарії -- і наших українських, присутніх на фестивалі, -- Євгена Станковича, Валентина Сильвестрова. Фактично це будуть твори-прем'єри 2003 року. Це і є сучасна класика. Тобто твори, які не вимагатимуть якогось підтвердження. На них вже стоїть проба майстерності авторів".

І коли з цього переліку зарубіжних гостей ім'я колишнього львів'янина Анджея Ніколемовича представляти не доводиться, то щодо Марка Копитмана цікавою є інформація не тільки про його походження з України, а й про роки навчання композиторському фаху у Львові. Цей відомий на Заході композитор народився 1929 року в Кам'янці-Подільському, студіював гру на фортепіано та музичну теорію в Мернівецькому музучилищі (1947-1951), паралельно навчаючись ще й у тамтешньому медучилищі (1947-1952), після закінчення якого працював у Львівському шпиталі (1952-1954). І саме тут, у Львові, у консерваторії ім. М.Лисенка, Марк Копитман розпочав навчання композиції у проф. Р.Сімовича (1952-1954), а скінчив композиторські студії вже в Московській консерваторії ім. Чайковського у проф. С.Богатирьова (1955-1958). Після того, здобувши кандидатський ступінь, від 1958 року Копитман викладав у консерваторіях Москви, Алмати, Кишенева. Його твори були відзначені премією ім. Лисенка (1954), а кантата "40 років" отримала нагороду на молдовському конкурсі композиторів (1966). Та найбільшу відомість композитору принесла опера "Каса маре", яка отримала відзнаку на оперному фестивалі в СРСР.

Прем'єра "Каса маре"( у перекладі -- "покуть"), створеної за літературною основою Іона Друце, відбулася 1969 року на сцені Молдовського державного театру опери та балету й одразу розкрила яскраву індивідуальність композитора. За свідченнями очевидців, опера була позначена "зарядом емоційності авторського висловлення, зрілістю композиторської майстерності, про яку свідчило вільне опанування великою музичною формою, струнка драматургія, напрочуд природний подих музики, особливо молдовської периниці. Здавалося, що сама партитура заряджена динамікою емоцій та ліричним трепетом". Пам'ятає музику Копитмана і Ворзельський Будинок творчості композиторів, де ще до еміґрації 1972 року, автор "Кантусів" працював над камерними творами , зачитувався партитурами Лютославського та Пендерецького. Та розриву з Україною суджено було тривати 35 років... До речі, Львів очікував на повернення Марка Копитмана у проекті "Нова музика в Україні", яке ініціював композитор та диригент Володимир Рунчак, але трапилося так, що гоститимуть 74-річного ізраїльтянина саме "Контрасти".

"Це провідний композитор Західного світу, -- вважає Володимир Сивохіп. -- Він тісно пов'язаний з тією генерацією союзних композиторів, до якої належать Шнітке, Дєнісов, Сильвестров. Саме музика того покоління активно звучатиме на цьогорічних "Контрастах". У еміґрації Копитман повністю зміг реалізуватися як композитор. Ставши професором Rubin Academy в Єрусалимі, він поєднав творчу й педагогічну діяльність. Очолював композиторське й теоретичне відділення та Вчену раду академіїї. Його композиторський клас підготував фахівців, які здобулися на світову славу. Тепер він читає виклади із сучасної музики у різних країнах.

Копитман -- надзвичайний спеціаліст у серійній та додекафонній техніці. Його тексти досить складні. Тому композитор привозить із собою співачку (сопрано), яка концертує з виконанням його вокальних творів (автор полюбляє таке фактурне явище сучасної музики як гетерофонія, коли багатоголосні пласти рухаються неначе мелодія). І зустріч з автором дасть нам змогу вперше відмовитися від традицій суто музичного концерту, а супроводити виконання його творів коментарями та словом про композитора. В концерті погодилися взяти участь музиканти ансамблю "Кластер", яким, очікують, диригуватиме Андрій Юркевич, який також приїде із-за кордону. З усіх нот, які Марк Копитман прислав на адресу фестивалю, ми відібрали такі, які можна було адекватно представити в наших умовах. Отже, це буде тільки показ опусів композитора -- сучасних, досить складних, у дечому авангардних. Крім концерту, будуть ще й майстер-класи, зустрічі та лекції з техніки сучасної музики. І що дуже важливо: автор буде присутній при цьому і керуватиме підготовчим процесом подібно до того, як це робив Арво Пярт під час позаминулорічних "Контрастів". Він також ходив на репетиції, і підготовка програми відбувалася під його наглядом. Однак тоді то була просто авторська програма, а тут, враховуючи камерність концерту й камерність залу, ми можемо трохи вийти за межі усталених форм концертного спілкування. Я придивляюся до того, як завершується ремонт у Великому залі ЛДМА, і, як мені здається, зал виглядатиме свіжо: в ньому все кардинально оновлюється, і, сподіватимемося, що там встановлять нарешті нові лавки, які сприятимуть акустиці .Все-таки ця програма -- не для залу філармонії, бо ми потребуємо доброго інструменту. Велика проблема Львова -- нема залу з добрим роялем! А для кожного твору Копитмана потрібен пристойний інструмент. Думаю, що в академії він буде добрий. Приходьте на концерт у середу 24 вересня о 17 годині -- переконаєтеся самі".

ДОВІДКА

Від 1979 р. Марка Копитмана було запрошено як постійного гостьового професора в Єврейському університеті. Він очолював семінари та майстер-класи з композиції та спецкурси з гетерофонії, що є основним фокусом його стилістики, в університетах Європи та США.

Впродовж 1982-1983 рр. та 1988-1989 рр. Копитман був гостьовим професором у Пенсільванському університеті.

1985 р. -- викладав у Канберрській вищій музичній школі (Австралія).

1991 р. -- заснував "Дорон-ансамбль" для виконання музики 20 ст., працював у журі композиторського конкурсу "Гаудеамус" (Голландія), прочитав курс лекцій як запрошений професор в Державній консерваторії ім. Чайковського в Москві, був музичним консультантом на фестивалі в Санкт-Петербурзі (Росія).

1992 р. -- провів семінар для молодих композиторів в Казимєжу Дольному (Польща), а пізніше, в 1994 р., у Варшавській музичній академії ім. Шопена працював як композитор в осідку Ізраєл Камерата (Єрусалим).

1992-1993 рр. -- ініціював міжнародні літні курси і перформенси, а також міжнародний композиторський конкурс в Молдові.

1995 р. -- провів семінар сучасної музики Бранденбурзького колоквіуму (Берлін, Німеччина).

1998 р. -- ініціював і очолив міжнародний симпозіум "Мистецтво композиції -- в керунку до 21 ст."(Єрусалим).

Копитман розвинув сильний індивідуальний стиль, інспірований єврейським фольклором, у якому поєднав ощадливе використання свіжих інновацій та характерні сильні акценти мелодичної лінії у гетерофонічному плетиві з розбиванням текстур. Численні твори Копитмана звучали в СРСР, США, Ізраїлі, Канаді, Японії, Кореї, Австралії, країнах Європи та Південної Америки, багатьох республіках колишнього СРСР. Його оркестрові та камерні композиції були представлені на таких престижних фестивалях, як Ізраїльський фестиваль (1975, 1976, 1978, 1979), "Тестімоніум " (1983), "Світові дні музики в ISCM"(1980, 1986), "Варшавська осінь" ( 1986, 1987, 1989), Міжнародний фестиваль в Колоні (1989), міжнародний фестиваль "Маркішор" (1991, 1992), "Музична весна в Санкт-Петербурзі" (1991-1993, 2000), Міжнародний фестиваль у Франції (1993, 1994), "Шлєзвік гольштайн фестиваль" (1994), "Дні музики Бартока в Будапешті" (1995), "Вратіславія кантанс"(1995), "Фестиваль пам'яті А.Рубінштейна в Женеві" (1996), міжнародні фестивалі в Сеулі (1997), Бонні (1999), Софії (1999, 2000).

Копитмана нагороджено багатьма почесними музичними відзнаками, зокрема ізраїльською нагородою за творчі досягнення всього життя та престижним міжнародним призом за твір "Пам'ять" (1986), записаний Єрусалимським симфонічним оркестром під диригуванням Гарі Бертіні із соло фолькспівачки Гіли Башарі . Після цього "Пам'ять" мала багато виконань не тільки в Ізраїлі, а й у цілому світ (в Карнегі-холі в Нью-Йорку, у Вашингтонському Кеннеді-центрі, у Лос-Анджелесі, Майямі, Філадельфії, Лісабоні, Мадриді, Валенсії, Барселоні, Франкфурті, Колоні, Варшаві, Вроцлаві, Москві та Санкт-Петербурзі). Копитманові твори звучали під батутою Гарі Бертіні, Зубіна Мети, Менді Родана, Тадеуша стругала, Стівена Слоана у виконанні таких відомих оркестрів, як Єрусалимський симфонічний оркестр, "Ізраєль Філармонік", Західнонімецький Rundfunk, "Філадельфія Філармонік", Варшавський національний оркестр, симфонічні оркестри Санкт-Петербурзька та Молдовська філармонія, "Богумир симфонікер", Вратиславський фестивальний оркестр та інші.









»  ЮВІЛЕЙ
Я пам'ятник собі
Поступ ювілейно-персональної монументалістики
Андрій ЦУДЕН
 
Іван Самотос
Першими загалу про цю новину художнього життя Львова повідомили афішні щити музичного світу, коли за склом філармонійних касетонів з'явився плакат з рекламою виставки скульптури, де сповіщалося, що в середу, 27 серпня, о 16 годині на проспекті Свободи, 20 (у тих залах Національного музею у Львові, які директору НМ Тетяні Лупій давно вже слід було звільнити від наложництва представляти нескінченні череди ювілейних ретроспекцій спілчанських метрів!), таки відкриють чергову "ювілейно-персональну" -- так зазначено в тексті повноколірного запрошення -- виставка народного художника Івана Самотоса з нагоди 70 років від його дня народження.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Ліва змова проти Ющенка 
  ·  Хусейн утік з-під носа 
  ·  Місто й далі руйнується 
Погляд
  ·  Чи зможуть вижити обидва? 
  ·  Своя людина у Багдаді 
Поступ у Львові
  ·  Поляки шукають покупця "Кредит Банку" 
  ·  Намети з дітьми під вікнами мера 
  ·  Пристрасті довкола інституту 
  ·  Бернардини як прохідний двір? 
  ·  Провінційний День незалежності 
  ·  Кращі з гірших 
  ·  Шевченко в Криму 
  ·  Чиновники вивчатимуть стратегію 
  ·  "Мальтійці" звітують 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Єрмілов проти ТНК 
  ·  Американці похвалили Кучму 
  ·  Омельченко апелює до Конституції 
  ·  Новий глава МЗС 
  ·  Рецепт від екс-прем'єрів 
  ·  Замах на захисника дрібних підприємців 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Шрьодер та Берлусконі миряться 
  ·  Свіжі вибухи на Північному Кавказі 
  ·  У Зімбабве бракує... грошей 
  ·  Вибухи біля "Брами Індії" 
  ·  Відбитки пальців для візи 
  ·  Гусинського заарештували 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Магнус -- найкращі традиції 
  ·  З МВФ розрахуються достроково 
  ·  "Динозавр" повинен померти 
  ·  Проґресивний податок на розкіш 
  ·  КОРОТКО 
Дайджест
  ·  Як Україна торгує ракетами 
  ·  Забута світом краса України 
Арт-Поступ
  ·  Я пам'ятник собі 
  ·  Марк Копитман повертається до Львова 
Ї-Поступ
  ·  Зона відчуження 
  ·  Украдена Україна 
Спорт-Поступ
  ·  Радості та трагедії чемпіонату 
  ·  За крок до п'єдесталу 
  ·  Латвійський урок автоспідвею 
  ·  "Карпати" перемогли 
  ·  Без несподіванок 
  ·  Фіаско наших реґбістів 
  ·  КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  Кам'янка-Бузька 
  ·  КАЛЕНДАР