BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Спорт-Поступ.    Поступ технологій.    Львівські обсервації.    Тема Поступу.    Поступ реляксу.    Арт-Поступ.    Поступ Львівщи.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
14 серпня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  14:54 29-05-2017 -   У Львові через невивезене сміття та навалу щурів перекриватимуть дорогу  
  14:44 29-05-2017 -   Зовсім скоро на Львівщині розпочнеться призов офіцерів запасу  
  14:41 29-05-2017 -   Завтра на Львівщину приїде Володимир Гройсман  
  14:23 29-05-2017 -   У Львові створять сайт для незрячих людей  
  14:21 29-05-2017 -   Проект реконструкції Замарстинівського парку найближчим часом подадуть на експертизу  
Україна
  14:58 29-05-2017 -   Підозрюваних у мукачівській стрілянині відпущено  
  14:52 29-05-2017 -   У Києві затримали педофіла, який роками розбещував дітей співмешканки  
  14:48 29-05-2017 -   Адвокати Януковича хочуть, щоб суд допитав Порошенка  
  14:46 29-05-2017 -   Податківець на Київщині отримав подарунком 2 млн грн від дружини  
  14:42 29-05-2017 -   Україна несе відповідальність за довгі черги на кордоні, - прикордонна служба Польщі  
Світ
  14:51 29-05-2017 -   Генетики Китаю зібралися клонувати Леонардо да Вінчі  
  14:50 29-05-2017 -   Вчені довели можливість розмноження в космосі  
  11:41 29-05-2017 -   У Ворохті 19-річний юнак загинув, зірвавшись з тарзанки  
  11:36 29-05-2017 -   Смерть на фестивалі у Нью-Йорку: через нерозкритий парашут загинув військовий  
  10:17 29-05-2017 -   У Каннах перемогла шведська картина "Квадрат"  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  МУЗЕЇ ЄВРОПИ

___________________________________________________________________________

На гостину до Дюрера
Марта ГАРТЕН
 
Будинок Дюрера у Нюрнберзі
Те, як облаштовано і оснащено за найновішим словом техніки, будинок Дюрера у Нюрнберзі, може легко спровокувати "культурний шок" у того, хто звик до традиційних експозицій наших меморіальних музеїв з їхніми приблизними інтер'єрами та сумнівно автентичними експонатами, що сиротливо пилюжаться в очікуванні культпоходу школярів. Натомість будинок Дюрера, відновлений після руйнації, спричиненої американською бомбою, що вибухнула на вулиці перед входом у фахверковий дім -- приклад "живого" музею, відкритого до відвідувачів будь-якого віку й національності.

Одразу ж з порога впадають в око під сходами знайомі з малюнків Дюрера бочівки, мішки та пакунки. А ще -- велетенська мапа світу, на якій позначено міста, де перебувають найвизначніші збірки творів майстра. На жаль, Львів, який по праву залишається власником унікальної збірки 24 рисунків Дюрера, вивезеної нацистами, на цій карті не позначено...

У будинку Дюрера можна довідатися, як син ювеліра-срібляра (до речі, Альбрехтова мати народила й виховала 18 дітей!) навчався спершу в батька, а потім у нюрнберзького живописця й гравера Міхаеля Вольгемута. Щоб отримати звання майстра, майбутній художник стажувався у цеховиків міст Верхнього Рейну (Базель, Кольмар, Страсбург), там познайомився з колом книгодрукарів та гуманістів. Повернувшись до Нюрнберга, 1494 року пошлюбив Агнесу Фрей і відкрив власну майстерню.

Власне, Агнеса Дюрер у білому накрохмаленому очіпку з незмінною в'язкою ключів на поясі й зустрічає візитерів до робітні свого чоловіка. Вона особисто провадить екскурсії будинком, показує кімнати усіх шести поверхів, не оминаючи ані вітальні з вітражними вікнами й балковим дерев'яним сволоком, ані їдальні з парадовим начинням, ані спальні, ані кухні, ані "потаємного кабінету". Від її імені дотепний текст екскурсії (німецькою, англійською, італійською, французькою, японською) записано також і на плеєр. Аудіогід вмикається автоматично саме на тому місці, про яке оповідає Агнеса. Уявіть-но собі на хвильку, як у музейній тиші вибухає враз гомеричний регіт: це екскурсанти, котрі слухають награвання у навушниках, не стримують сміху від розповіді віртуальної Агнеси.

Чому в будинку тільки сама Агнеса? Та тому, що її чоловік того ж року вирушив у мандрівку Північною Італією (Венеція, Падуя). Ще раз Дюрер побував у Венеції в 1505-1507 роках. У 1520-1521, тріумфуючи на вершині своєї слави, відвідав Нідерланди (Антверпен, Брюссель, Брюгге, Гент, Малін та інші міста). А повернувшись до Нюрнберга напередодні селянських заворушень, після важкої хвороби помер 6 квітня 1528 року в 57-річному віці. Однак в будинку майстра складається враження, що господар просто тимчасово відсутній...

Адже різець під скляним ковпаком пам'ятає доторк його руки. І абсолютно справний його друкарський верстат -- на ньому може зробити ксилографічний відбиток не тільки молодий художник, який стажується при музеї, а й кожен з відвідувачів. Так само й у граверській майстерні: на цьому ж поверсі можна розтерти мінерали в ступці, розчинити фарби, полакувати мідну пластину, прошкрябати зображення, протравити кліше й, нанісши на нього валиком фарбу, віддрукувати на вологому папері графічні фантазії на Дюрерові теми. Звісно, найпопулярнішою є його заєць, який став культовим брендом, знайшов втілення в бронзі на площі поруч з будинком Дюрера. Сам же бронзовий митець стоїть на одній із затишних площ середньовічного міста, де зосереджено численні галереї антикварників.

Премилий жест Агнеси: жоден відвідувач не йде з її будинку без подарунка. Цей бонус до купленого музейного квитка можна отримати в галерейці навпроти музею. Там, окрім розмаїття репродукцій Дюрерових творів, можна придбати й інші сувеніри ціною від одного до кількох сотень євро...

До оригіналів у будинку Дюрера можна зарахувати виставлені в спеціальних боксах в затемненій кімнаті (задля підтримання відповідного клімату для паперових раритетів) графічні ілюстрації до Святого Письма та тимчасову експозицію творів графіка Ніцше, який у позаминулому столітті "портретував" будинок Дюрера. Решта ж малярських творів у інтер'єрах музею -- копії славетних картин Дюрера. Оригінали ж зберігають у найповажніших збірках світу. Та найбільш вражає "фішка" будинку Дюрера -- мультивізіональна інтродукція, яка занурює глядача з головою в час великого майстра та в світ його так до кінця й не розшифрованих образів. У стереоефекті квадроаудіосистеми великоекранного кінозалу, що міститься в сусідній споруді, з'єднаній з будинком Дюрера, постійно крутять ролик зі сколажованими візіями Дюрера. Тут "культурний шок" перетворюється на справжнісіньку травму, коли подумаєш., що подібного супроводу виставки наших музеїв не матимуть і через кілька десятиріч!

Однак не думайте, що більш класичні (чи то пак, звичні новому уявленню) експозиції німецьких збірок оригіналів Дюрера не можуть вразити. Чого варті тільки германський музей з колекцією портретів Дюрерових сучасників, погляд яких вдивляється у вічність з-під пензля славетного майстра Відродження . А Стара Пінакотека, збудована в Мюнхені спеціально під музей! (Тут навіть бракує слів, щоб висловити доземне схиляння перед музеями Німеччини, які мають за шляхетне правило надавати журналістам вільний вхід на постійні експозиції!)

Складний і доволі дисгармонійний характер німецького Ренесансу наклав відбиток на весь творчий шлях митця. Доробок Дюрера увібрав усю своєрідність традицій німецького малярства з його цікавістю до характерних персонажів та прискіпливістю в зображенні індивідуальних подробиць, поєднавши це з досвідом митців італійського Відродження, які намагалися осягнути таємницю гармонії через пізнання законів мистецтва, встановлення досконалих пропорцій людської фігури й правил побудови перспективи.

Прагнення до рівноваги форм і ритмів визначають характер малярських творів Дюрера кінця XV- початку XVI ст. Як приклад -- у мюнхенській Старій Пінакотеці зберігається "Різдво" (вівтар Паумгартнерів, 1498). До речі, Дюрер в Німеччині першим звернувся до штудіювання оголеної натури в пошуках ідеальних пропорцій людського тіла і втілив знахідки в мідній гравюрі "Адам і Єва". На роки творчої зрілості художника припадають найбільш ускладнені й водночас гармонійно владовані багатофігурні живописні композиції. Та найважливіше місце в його спадку посідають портрети. Стара Пінакотека демонструє портрет Освальда Креля (1499) та славетний автопортрет Дюрера (1500), де майстер зображений в анфас, віком і поставою нагадуючи Христа. Сила духу, яку Дюрер побачив у своїх сучасниках, найбільш масштабно виражена в його останній малярській роботі, створеній для нюрнберзької ратуші, -- монументальному диптиху "Чотири апостоли" (1526), що також зберігається у мюнхенській Старій Пінакотеці.

Дюрер шукав себе у живописі, гравюрі, малюнку. Він досконало оволодів усіма відомими на його час техніками -- від срібного й італійського олівця, очеретового пера до вугілля й акварелі, причому акварелі й на полотні! Перетворивши гравюру в один з провідних видів мистецтва, Дюрер зумів висловити в ньому увесь порив свого творчого духу й драматизм колізій свого часу. В суто німецьких традиціях -- експресія його образів ксилографічної серії на теми Апокаліпсису (1498): напруженість ламких ліній, різких рухів, рваного ритму. Натомість спокійний настрій ксилографічного циклу "Життя Марії" (1502-1505) не менш традиційно німецький через цікавість до жанрових подробиць. Найбільшою драматичною експресією позначені два великі графічні цикли, присвячені Христовим страстям (ксилографія, 1408-1510), та дві серії "Малих страстей"( мідна гравюра 1507-1513 та 1509-1511). Саме вони здобули найбільшу популярність у сучасників художника та (через численні тиражування копій та підробок) у нащадків.

P.S. До речі, у Львівському музеї мистецтва давньої книги (вул, Коперника, 15а) триває виставка прецизійних копій графічних творів Альбрехта Дюрера. На експозиції можна довідатися й про таємниче зникнення 24 оригінальних малюнків Дюрера, які було подаровано Львову і які мали довічно зберігатися в нашому місті. Однак про це -- в одному з наступних випусків "Арт-Поступу"...

ДОВІДКА

Дюрер (Durer) Альбрехт (1471-1528) -- славетний графік і маляр доби німецького Ренесансу. В напружено-експресивних формах фантастичних образів втілив очікування історичних змін свого часу (серія гравюр "Апокаліпсис", 1498), гуманістичні уявлення про сенс буття і покликання мистецтва (гравюри 1513-1514 років). Створив сповнені енергії й сили образи людини Реформації ("Портрет молодика", 1521; диптих "Чотири апостоли", 1526, гравюра "Три селянини"). Відомий як спостережливий рисувальник (понад 900 малюнків у різних техніках) та теоретик мистецтва і фортифікаційної справи ("Керівництво до вимірювання циркулем і лінійкою", 1525; "Настанови до укріплення міст, замків та фортець", 1527; "Чотири книжки про пропорції людини", 1528).









Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Нові одкровення Мельниченка 
  ·  Гарячі хорватські хлопці 
Погляд
  ·  Неполітичне рішення 
  ·  ЛІТО 
  ·  Працівникам СБУ потрібна охорона 
Поступ у Львові
  ·  Вугільний кримінал 
  ·  День незалежності по-львівськи 
  ·  Відпрацювання дає результати 
  ·  Григорій ШТАНЬКО: Наркотики йдуть у школу 
  ·  В Галичині розпочнеться ЕКОТОПІЯ 
  ·  Малі бізнесмени відбудують Львів 
  ·  Авто у центрі таки не буде 
  ·  Конкурс на збирача податку 
  ·  Природничий музей оновлять 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Дмитро ВИДРІН: "Восени чекайте на появу альянсу "Вест--Ост" 
  ·  Пентагон розчарував 
  ·  Імена екіпажу "Навстар-1" відомі 
  ·  Українські служіння в Бельгії 
  ·  Костелу загрожує знищення 
Поступ у світі
  ·  "Лошарік" спустили на воду 
  ·  Компенсація жертвам диктатури 
  ·  Справа експерта Келлі 
  ·  Відлуння Світової війни 
  ·  Стражі ховали терористів 
  ·  "Голку" таки знайшли... 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Авто -- не розкіш 
  ·  Президент проти зниження ПДВ 
  ·  Турецькі візи подорожчали 
  ·  Нова частина компенсацій 
  ·  microsoft знову у халепі 
  ·  НОВИНИ ЕКОНОМІКИ 
Спорт-Поступ
  ·  Стиль життя - спідвей 
  ·  Перемогло "Динамо"... київське 
  ·  Макінрой 
  ·  КОРОТКО 
Поступ технологій
  ·  half-Life 2 
  ·  Нові вибрики російських вірусмейкерів 
Львівські обсервації
  ·  Львівські обсервації 
Тема Поступу
  ·  Куди піти вчитись? 
  ·  Чого хочуть діти 
  ·  "Розкомплексовані" школи 
  ·  Скільки коштує першокласник? 
Поступ реляксу
  ·  Жертви амеліманії 
  ·  ГОРОСКОП 
  ·  Чи вмілий Ви рибалка? 
  ·  Стара знайома Лара Крофт 
  ·  КІНОТЕАТРИ 
  ·  ТЕАТРИ 
  ·  ІМПРЕЗИ 
  ·  ВИСТАВКИ 
Арт-Поступ
  ·  На гостину до Дюрера 
Поступ Львівщи
  ·  Україна почалася зі Золочева 
  ·  Золочівський район 
  ·  Розсипані перли 
Пост-Faktum
  ·  Парки Львова 
  ·  КАЛЕНДАР 
  ·  Королю не до сміху