BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Інтерв''ю у Поступі.    Історія у Поступі.    Книжковий Поступ.    Листи у Поступ.    Арт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
13 серпня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  12:59 22-09-2017 -   Роботи з реконструкції площі біля пам’ятника Т. Шевченкові планують завершити до 15 листопада  
  12:57 22-09-2017 -   Біля Храму св. Володимира та Ольги замостили нову бруківку, ще висадять дерева та встановлять лавочки  
  10:45 22-09-2017 -   Львівщина вшанує пам'ять видатного футболіста Андрія Баля  
  10:42 22-09-2017 -   На Львівщині вшанували пам'ять Патріарха Йосипа Сліпого  
  16:47 21-09-2017 -   На Львівщині СБУ затримала на хабарі слідчого Нацполіції  
Україна
  10:44 22-09-2017 -   Житомирщину накрив аномально великий град  
  16:50 21-09-2017 -   На Хмельниччині внаслідок ДТП загинуло 11 корів  
  16:42 21-09-2017 -   У Києві назвали нові цифри щодо полонених на Донбасі  
  14:16 21-09-2017 -   Жінка, яка потрапила з дитиною під трамвай, померла у "швидкій"  
  14:14 21-09-2017 -   Мерія столиці евакуйована через звістку про міну  
Світ
  16:40 21-09-2017 -   Творці "Гри престолів" повідомили про новий спін-офф  
  14:17 21-09-2017 -   На Оскар висунули третій український фільм  
  11:40 21-09-2017 -   Російські вчені спрогнозували розкол Євразії  
  11:36 21-09-2017 -   Зустріч Трампа і Порошенка триватиме годину  
  13:27 20-09-2017 -   Киргиз надряпав своє ім'я на меморіалі Лінкольна у Вашингтоні  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  ВШАНУВАННЯ

___________________________________________________________________________

Хай мої камені з вами говорять
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Щодня мінімум кілька тисяч львів'ян проходять чи проїжджають повз левів при вході у міську ратушу. Але хіба одиниці з них знають, що відновив їх, зруйнованих під час Другої світової війни, за старими світлинами і однією вцілілою лапою відомий львівський скульптор Євген Дзиндра. Вчора у Національному музеї у Львові відкрилась персональна виставка скульптора з нагоди 90-літнього ювілею з дня його народження.

Походить Євген Дзиндра зі славного демнянського роду. На монументальному хресті ХVIII століття в селі Зашковичі поблизу Городка є підпис: "А робив Федь Дзиндра". Отож любов до роботи в камені Євген Дзиндра успадкував на генетичному рівні, до якої згодом додав науку у відомого львівського скульптора Андрія Коверка. Здібного і старанного, але бідного хлопця Коверко взявся вчити безкоштовно. "Помешканням моїм була майстерня. Ліжко -- столярський верстат, рубанок, як подушка під голову, а гиблівки стелив замість матраца, -- написав 1983 року у своїх спогадах про перші роки у Львові Євген Дзиндра. -- Я постановив видержати за всяку ціну, накладаючи молодим здоров'ям свого життя. А робив я це з любові до своєї мами, хотів оправдати її мрії, що буду людиною." Зі свого першого гонорару в Коверка в 15 золотих Дзиндра пішов до їдальні і вперше за рік "з'їв нормальний обід, аж за 70 грошів та ще й з пивом".

Потім було навчання у Львівській художньо-промисловій школі на відділі декоративної скульптури. За 5 місяців до її закінчення майбутній скульптор одружився із юною сиротою. Його першим замовленням став різьблений в дереві іконостас для церкви в Радиличах. А потім була війна, протягом якої подружжя Дзиндри виживало за рахунок того, що Євген робив вертепи та інші дрібні замовлення для церкви. Тоді ж, під час війни, випало йому врятувати від німецького поліційного патруля відомого львівського графіка Семена Грузберга, який жив у Львові за фальшивим посвідченням на прізвище Грузбенка. Вдячний Грузберг все життя потім називав Дзиндру своїм кровним братом.

Післявоєнний час був прихильним до скульптора. Його особистий потяг до реалістичного, дещо навіть зромантизованого відтворення рис портретованих у матеріалі не йшов у розріз із формальними ознаками соцреалізму. Отож Євген Дзиндра міг спокійно творити скульптурну галерею галицької, переважно української, інтеліґенції. Його майстерня (тепер на вул. Лижварській), колись збудована для відомого львівського скульптора Тодта, із затишним садком, де Дзиндра розставляв симпатичні йому камені та скульптуру, у 1960-ті стала постійним місцем зібрання не тільки секції скульптури львівського відділу Спілки художників, але й львівської богеми та інтеліґенції загалом. Усі засідання правління спілки художників чи художньої ради закінчувались, як правило, в майстерні Євгена Дзиндри. Розмовляли, співали, відзначали свята, планували мандрівки Карпатськими горами і загалом цікавими місцями чи виставками на території колишнього союзу. Улюбленою піснею була "Пані цісарева", ще знали дослівно і співали "Як я їхав з Дебричина", "Ой служив я в пана". По смерті Євгена Дзиндри комунальники мали намір виселити родину скульптора з будинку, який вважався відомчим. Тоді від відселення їх врятував відомий співак Іван Козловський (його Дзиндра теж свого часу портретував), до якого звернулись за допомогою доньки скульптора. Але вже за часів Незалежності, не маючи змоги оплачувати комунальні витрати, родина скульптора таки була змушена продати меморіальну майстерню, яку власники перетворили на елітну оселю. Жаль. Львів втратив ще один магічний камінчик із мозаїчного полотна своєї історії.

В особі Євгена Дзиндри львівські скульптори молодшої генерації -- Емануїл Мисько, Василь Крвавич, Теодозія Бриж... -- мали живу "школу львівської довоєнної скульптури". Він був одним із тих небагатьох авторів, які самі виконували свої роботи в матеріалі. Переважно скульптори-монументалісти роблять тільки проект у глині, який переводять в матеріал майстри-формувальники, а сам автор робить хіба тільки косметичні втручання. Євген же Дзиндра працював у камені власноруч -- любив камінь. Самого Євгена Васильовича, в першу чергу, вабив скульптурний портрет: у його творчості він займає 90 відсотків. Переважно це були погруддя та пам'ятні таблиці видатним діячам світової та української історії та культури: Бетговену, Чайковському, Леонтовичу, Тютюннику, Калнишевському, Крушельницькій, Ярошенку, Торосевичу, Манайлові...

Більше 20 портретних надгробків роботи Євгена Дзиндри встановлені на Личаківському цвинтарі: Волощака, Яременка, Тютюнника, Яцківа, Яремчука, професора Милянчука... Дзиндра розшукав спочатку по архівах, а потім у нетрях Янівського цвинтаря могилу художника Сосенка і своїм коштом зробив йому надгробок. На жаль, мрія виконати пам'ятник для могили Соломії Крушельницької, до якого Євген Дзиндра зробив аж два проекти в матеріалі, йому не замовили. Зять скульптора Петро Дзиндра, теж скульптор, взяв один із проектів пам'ятника Крушельницькій за основу, коли створював надгробок самому Дзиндрі. Він же відстояв на сесії Львівської міськради знаменитих левів. Тоді міська рада якраз прийняла рішення про зміну міського герба, а в левів, яких Євгену Дзиндрі за кілька років до смерті таки вдалось перевести у камінь (до того вони спершу, за браком коштів, були виконані в бетоні), на картуші був вирізьблений старий герб. Петрові Дзиндрі вдалося переконати депутатів, що через це не треба знімати добру роботу доброго скульптора і сам власноруч перерізьбив герб. Тепер, коли час від часу в місті виникають ініціації повернення до історичного герба міста, він готовий в разі потреби перерізьбити герб ще раз. Але леви роботи Євгена Дзиндри мають стояти. Ще одна мрія Євгена Дзиндри - вирізьбити пам'ятник Шевченкові у рідному селі Демні -- за його життя залишилась тільки мрією. Пам'ятник зробив Петро Дзиндра.

Останні роки свого життя скульптор робив плакети: Дрогобича, Музики, Кульчицької, Леонтовича, , Крушельницької, Свєнціцького.... За життя у Євгена Дзиндри було три персональних виставки: у 1954, 1966 і 1983. До останньої автор, вже смертельно хворий, не дожив 12 днів. Але музейне керівництво, попри всі благання родини пришвидшити відкриття, не знайшло можливості змінити виставковий план. Та виставка була приурочена до 70-річчя митця.

Відкрита тепер до 90-річчя митця меморіальна виставка мало чим відрізняється від попередньої. Хіба що фотографії авторських нагробків за ці 20 проминулих років пожовкли і обтерлся. Немає в експозиції і куточка майстерні художника, що зробиш: сили і грошей в родини, яка від усієї душі любила хорошу і яскраву людину -- Євгена Васильовича Дзиндру -- з часом не побільшало. Добре, що кераміко-скульптурна фабрика виділила в пам'ять свого колишнього директора гроші на афіші, добре, що Спілка художників допомогла з організацією. Єдине, чого зовсім не відчувається на виставці, так це роботи власне Національного музею, службовим обов'язком працівників якого є опрацювання і пропаганда національного мистецтва: стандартна, засобами бідного мистецтва, експозиція; стандартне, для галочки, відкриття; стандартні промови, стандартні промовці, що плутають назви творів і їх авторство. Чого ж тоді нарікати, що задні ряди влаштували своє альтернативне відкриття пам'яті Дзиндри, значно вище за емоційним рівнем і багатше за фактажем. Сказане в одному офіційному виступі, що нас пам'ятатимуть так, як ми пам'ятаємо інших, виглядало, з одного боку - штампом, а з другого - попередженням. Для тих, хто хотів почути.









»  ПРЕМ'ЄРА
Паралельні вектори на "Виявлення"
Американський режисер Біл Річблюм готує з акторами театру ім. Л. Курбаса постановку The Revealed One за творами Едгара Алана По
 
Паралельні вектори на ''Виявлення''
Представляючи львівським журналістам на недавній прес-конференції гостей із Америки -- акторку Маґду Абрамсон та режисера Біла Річблюма, художній керівник театру ім. Леся Курбаса режисер Володимир Кучинський вів мову не тільки про актуальний спільний проект, за яким за тиждень у театрі має бути зреалізована вистава "Виявлення". Викреслюючи вектори методологічних і духовних пошуків акторів свого колективу, Володимир Кучинський проектував їх на шлях, який в Америці торує Біл Річблюм -- послідовник методології Єжи Гротовського, директор Міжнародного центру "Кадмус", новопосталої організації, що має на меті сприяти міжгалузевим дослідженням, розвитку та поширенню культури та мистецтва.
Детальніше>>
» 
pERU INKA
Іван СМІШКО
 
Вони з'явилися на наших площах несподівано, ніби виросли з-під землі або спустилися з неба. Ми просто йшли на роботу, навчання, а хто -- так собі, прогулятися звичними вулицями серед звичного натовпу і звичного шуму авт, і наштовхнулися на смаглявих людей у пончо і з дерев'яними інструментами. Тоді, на початку дев'яностих, коли для нас ще не було звичним їздити далеко і так само не було звичним те, що до нас приїжджають здалеку, це був майже шок.
Детальніше>>
» 
Руслана постійно перед камерами
 
Не встигли телеекрани України охолонути після прем'єри "Коломийки", як Руслана завершила зйомки ще одного кліпу. Цього разу піснею, яку "екранізували", стала композиція "Ой заграй ми музиченьку". Зйомки відбувалися в Криму на початку серпня. Режисером нової відео-роботи Руслани став Євген Митрофанов, який працював і над "Коломийкою".

Як це не дивно, для зйомок обрали не найпопулярніший зараз південний берег Криму, а західний. Але, як стверджують автори, і там вдалося знайти достатньо мальовничих куточків, які доволі добре вписалися в концепцію кліпу та його сюжет. При цьому музиканти і знімальна група встигли побувати й у Поповці, де потусувалися з учасниками фестивалю "Республіка Z" і відзняли кілька цікавих кадрів.
Детальніше>>
» 
У Шер виявилося багато найкращого
 
Колишня рок-цьотка, а тепер поп-бабця Шер, чий збірник найкращих гітів The Very Best of Cher ось уже 18 тижнів тримається в гіт-парадах часопису Bilboard, готує спеціальний варіант цієї компіляції. Його вихід має збігтися в часі з запланованим випуском DVD, на якому розмістили запис живого концерту Шер.
Детальніше>>
» 
Агілера і Тімберлейк втратили мільйон
Підготував Андрій БАШУК
 
Спільний виступ Крістіни Агілери та Джастіна Тімберлейка, запланований на 9 серпня в Атлінтік-Сіті, не відбувся з технічних причин. Як повідомляють американські інформаґенції, під час підготовки до виступу на сцену впав кран з освітлювальним устаткуванням. Як з'ясувалося пізніше, збитки становлять близько мільйона зелененьких американських доларів. Адже, окрім втрати обладнання, втрачаються й гроші, які шанувальники заплатили за квитки -- доки не відремонтують чи не замінять обладнання, Justified and Stripped Tour не зможе тривати далі. Поки що зрозуміло, що не відбудуться концерти, заплановані на 13 та 14 серпня.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Росія назавжди 
  ·  Сварка за цвинтар 
  ·  "Динамо" -- "Динамо" 3:1 
Погляд
  ·  Гаррі Поттер повертається 
  ·  "ВІДПОЧИНОК" 
  ·  Чесноти і недоліки львівської міліції 
Поступ у Львові
  ·  Ярослав КАШУБА: Для дітей-вундеркіндів гроші раніше не виділялись 
  ·  Військові залишаються без санаторіїв 
  ·  Ще один кінопалац 
  ·  В Яворові буде небезпечно 
  ·  Станційний конфлікт 
  ·  Шиємо на експорт 
  ·  Маріїнська площа в центрі Львова 
  ·  Невиплата зарплати -- мотив для звільнення 
  ·  Наркомани на городі 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Гладій "відмазує" Януковича 
  ·  Справу Ґонґадзе спустять на гальмах 
  ·  Антиєвропейський простір 
  ·  Україна -- таки Росія? 
  ·  Самозахист на танку 
  ·  Про ЄЕСУ не забули 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Перемир'я розірвано 
  ·  Естонці засумнівалися щодо ЄС 
  ·  Магічні сили Іраку 
  ·  Захоплення посольства 
  ·  Суд за Mein Kampf 
  ·  Гроші -- не головне 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Сашко Положинський: "Я сам у музиці зовсім не розбираюсь" 
Історія у Поступі
  ·  Москалі у Львові 
  ·  АРХІВАРІУС 
Книжковий Поступ
  ·  Збережімо отче слово 
  ·  Українська риболовля 
  ·  Леді Мор-Аль у спальні Президента 
Листи у Поступ
  ·  ПОЗИЦІЯ 
  ·  Шановний товаришу Єшкілєв! 
  ·  Шановний п. Редакторе! 
Арт-Поступ
  ·  Паралельні вектори на "Виявлення" 
  ·  Хай мої камені з вами говорять 
  ·  pERU INKA 
  ·  Руслана постійно перед камерами 
  ·  У Шер виявилося багато найкращого 
  ·  Агілера і Тімберлейк втратили мільйон 
Пост-Faktum
  ·  Англійський Тарантіно -- Гай Річі 
  ·  КАЛЕНДАР