BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    art-Поступ.    Поступ історії.    Поступ літератури.    Листи Поступу.    Музика Поступу.    Пост-Factum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
 
23 липня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:39 27-04-2017 -   На Сколівщині понад 4 га державних земель незаконно передали в приватну власність  
  16:2 27-04-2017 -   Молодь ознайомлять з традиціями українських етнічних груп  
  16:1 27-04-2017 -   Вивіз сміття з початку року вже коштував Львову 100 мільйонів гривень, - депутат  
  15:58 27-04-2017 -   Синоптики прогнозують грози сьогодні до вечора та вночі  
  15:55 27-04-2017 -   Археологи продовжили дослідження «Чорної кам’яниці» у центрі Львова  
Україна
  16:40 27-04-2017 -   У Тернополі вандали облили фарбою пам’ятник дивізії СС «Галичина»  
  15:52 27-04-2017 -   На Рівненщині вилучили бурштину майже на півмільйона доларів  
  15:51 27-04-2017 -   У Дніпрі СБУ припинила діяльність російського «конверту»  
  16:22 26-04-2017 -   В ОБСЄ заявили про загрозу ескалації на Донбасі  
  16:15 26-04-2017 -   Співачка Джамала вийшла заміж  
Світ
  16:37 27-04-2017 -   У Чорному морі затонув російський військовий корабель  
  16:21 26-04-2017 -   Вчені розгадали таємницю Кривавого водоспаду в Антарктиді  
  14:50 26-04-2017 -   Єльцин збирався знести мавзолей Леніна - екс-прем'єр РФ  
  10:57 26-04-2017 -   У Бразилії індіанці обстріляли з лука поліцейських  
  10:36 26-04-2017 -   У Липецьку офіційно закрили фабрику Roshen  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

aRT-Поступ  »  КЛІШЕ

___________________________________________________________________________

Кілька думок з Мазепинської виставки
Андрій ДОРОШ
 
Одним з уроків, який дало нам двадцяте століття, стверджено, що легше розхитати у людині спадковість, ніж перемінити у неї стереотипи мислення. У нашому конкретному випадку це стосується навіть освічених наддніпрянців, і не тільки їх, коли мова заходить про гетьмана Івана Степановича Мазепу, зрадника і запроданця.

Для початку приглянемось уважніше, яким способом закладалися фундаменти під такі штампи. Беремо другий том "Каталогу стародруків, виданих в Україні" (Київ, 1984). І у ньому знаходимо, що з тринадцяти назв друкованої продукції, яка з`явилась протягом 1709 року, десять так чи інакше прославляють "Полтавскую викторию над войсками свейськими". Навіть у Львові, в мурах друкарні братчиків, повстав "Вінець побіди" -- панегірик О. Меншикову, вочевидь, за те, що у 1706 році звільнив місто від постою російської армії, у порівнянні з якою безчинства шведів здавалися галантними жартами. Від того часу і розпочав свою мандрівку штамп про шведів-ворогів і їх прихвосня малоросійського гетьмана-зрадника Мазепу, який різними способами, іноді з залученням дуже непересічних обдарувань (згадаймо хоча б пушкінську "Полтаву"), протягом майже трьох віків прополіскував мозкові звивини мешканців усього "государства Российского".

Тому стає зрозумілим, яке важке завдання узяли на свої плечі керівники Львівської галереї мистецтв, розпочинаючи працю з мазепинською виставкою. І тут, хочеш-не-хочеш, постає питання: а чи досить навіть героїчних зусиль кількох ентузіастів, аби змінити напрямок думки багатомільйонного загалу? Адже це проблема державного масштабу, яка вимагає підтримки на державному рівні. Оскільки в Україні портрет гетьмана Мазепи фігурує на державних паперах, то вповні логічним видається виділення певної суми грошей з державного бюджету для роботи відповідно кваліфікованого колективу, який у змозі справитися із завданням обґрунтування й належного утвердження конкретних національних пріоритетів.

Що це проблема, яка вимагатиме дотичності найрізноманітніших спеціалістів, можемо виснувати, взявши бодай одну її грань, скажімо, "Гетьман Мазепа і його час". Так, на виставці є портрети кількох монарших осіб та їх полководців, діячів Православної та Римо-Католицької Церков (конкретно -- папи Інокентія ХІ, хоч за час життя гетьмана на ватиканському престолі перебуло майже десять обранців) та ін. Але ж мазепинська епоха в Європі -- це не лише Ян Собеський чи Людовік ХІV, це ще Лейбніц і Ньютон, Бойль і Маріот в науці, Бах, Гендель і Вівальді у музиці, Рейс Даль і Терборх, Мурільйо і Ватто у малярстві, Мольєр і Расін у драматургії, Кальдерон і Сірано де Бержерак у літературі. А на Британських островах вже гострять пера Дефо і Світ, аби писати "Пригоди Робінзона Крузо" й "Мандри Гулівера", які з`являться невдовзі після битви під Полтавою. Зрозуміло, що їх шляхи з військовими ідеями Карла ХІІ, якого чогось понесло на сам край тодішньої європейської Ойкумени -- у напівварварську Польщу й азіатсько-дику Московію, не перетинались, але саме ці особистості, їх наукова і творча діяльність витворювали ауру, в якій існував цивілізований світ ХVІІІ століття і до якого Мазепа однозначно був причетний. Але їх облич ми на виставці наразі не бачимо.

Ще один малий штрих з виставки, який також давно вимагає остаточного наукового визначення. Це так званий портрет "Напільного гетьмана" пензля російського художника Івана Нікітіна, який довший час (свідома "деза"?) видається за зображення Івана Мазепи. Якщо врахувати, що Нікітін, який народився 1690 року, навряд чи мав можливість портретувати гетьмана з оригіналу (в енциклопедичних довідниках згаданий портрет датується взагалі 1720-ми роками), то ймовірність, що це дійсно Іван Мазепа, є мізерною. Ще й тому, що оскільки гетьман був офіційно проклятий російською Православною Церквою, замовлення його портрета після 1709 року загрожувало як замовнику, так і виконавцю колосальними неприємностями. Зрештою, існують вповні достовірні зображення гетьмана у Стокгольмі й у тій же Москві, і сучасним нашим докторам і кандидатам мистецтвознавства, яких розплодилось як тарганів, не буде обтяжливим провести кваліфіковану експертизу, аби зробити раз і назавжди однозначний висновок щодо ідентифікації особи на нікітінському портреті, який після цього подальшому перегляду підлягати не буде.

І, нарешті, ще одне спостереження, про яке не змовчу. За останній десяток років ми настільки звикли до історико-мистецької "туфти", що вона нам вдається вже на автопілоті. Чого, наприклад, варта на мазепинській виставці картина М. Горди, де козаки пливуть у чайці під вітрилом із тризубом (!). Декілька причетних знають, що Горда мав на увазі чайку "Пресвята Покрова", яку товариство "Кіш" збудувало у Львові вже за часів незалежності. Але ж 95% відвідувачів будуть свято переконані, що ще за тамтих часів козаки ходили до Туреччини і Європи під вітрилами з тризубом. А це вже приблизно те саме, коли б М. Івасюк у своєму "В`їзді Богдана Хмельницького до Києва" посадив гетьмана у вишневий "порше".

Але це ще не найбільший мій смуток. Значно важче, коли "туфта" проходить на рівні національних почуттів. Дивлячись на урну із землею, у якій в православному храмі лежало тіло прославленого гетьмана, благодійника православних монастирів й фундатора церков, спостерігаємо, що стоїть вона... під католицьким розп`яттям, а оце уже "ніззя".









»  МУЗЕЙНЕ
Мистецький погляд на Мазепу
Картинки з виставки
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Памятна десятигривнева монета на честь І.Мазепи
Протягом ХХ-ХХІ століть в Україні організовано дві виставки, присвячені особі легендарного гетьмана Івана Мазепи. Обидві -- у Львові. Перша відкрилась у травні 1932 року в Національному музеї у Львові, друга -- оце тепер у залах Львівської галереї мистецтв.

Ідея "мазепинської" виставки виникла ще кілька років тому, коли в процесі зйомок Юрієм Іллєнком фільму про Мазепу з відомих істориків і науковців був створений своєрідний оргкомітет, аби допомогти згромадити відповідний історичний матеріал. Планувалась навіть велика історико-мистецька виставка у Києві, але, як завжди, не вистачило ні сил, ні грошей.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Час підсилювати силовиків 
  ·  Карпати виграли у футбол 
  ·  Гаряча вода за біжучим графіком 
Погляд
  ·  Львів готується до роковин 
  ·  СПЕКА 
Поступ у Львові
  ·  Ратуша буде у вересні 
  ·  Гаряча вода за біжучим графіком 
  ·  Держава визнає борг 
  ·  Час загадувати бажання 
  ·  Безтермінове відпрацювання 
  ·  Розколу між ветеранами немає 
  ·  Нацрада в дії 
  ·  Опозиція взялась за Винники 
  ·  Міліції треба гроші 
  ·  Комфортно стане наступного року 
Поступ з краю
  ·  Паскуаль задоволений Україною 
  ·  Янукович шукає винних 
  ·  Контрольно-ревізійна оборона 
  ·  Імітований тероризм 
  ·  "Десятинне" СБУ 
  ·  Влада наїхала на "Обком" 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Хто на місце Проді? 
  ·  Життя американських тварин 
  ·  Замкнене коло Ліберійського конфлікту 
  ·  Блер ні за чим не шкодує 
  ·  Поляки обирають ізраїльське... 
  ·  Аграрні пертурбації в ЄС 
  ·  СВІТООГЛЯД 
art-Поступ
  ·  Мистецький погляд на Мазепу 
  ·  Кілька думок з Мазепинської виставки 
Поступ історії
  ·  Як здобували Львів 
  ·  Про що писала львівська преса 
Поступ літератури
  ·  Таємниці поліції і старі оповідки 
  ·  Зашків Юрія Подільчака 
Листи Поступу
  ·  Рука Москви на Волині 
  ·  Справа не в мові 
  ·  Обережно, українофоби! 
  ·  УТОЧНЕННЯ 
Музика Поступу
  ·  nEON: Львів -- це смерть для музикантів 
  ·  Король попси 
  ·  ...Але час, як ріка... 
Пост-Factum
  ·  КАЛЕНДАР