BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Розслідування Поступу.    Мікроскоп пана Юрка.    Арт-Поступ.    Львівщина в особах і вчинках.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
12 липня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  16:23 23-06-2017 -   На полігони Львівщини вивантажили 140 тонн сміття  
  16:21 23-06-2017 -   В Національному музеї ім. Андрея Шептицького презентують новий арт-проект  
  15:0 23-06-2017 -   На шахті «Степова» провели евакуацію  
  14:34 23-06-2017 -   Садовий звернувся до посольств щодо евакуації дітей зі Львова  
  13:8 23-06-2017 -   Сьогодні у другій половині дня – шквалистий вітер 25 м/с, гроза і град  
Україна
  16:31 23-06-2017 -   РНБО невдовзі розгляне реінтеграцію Донбасу  
  16:25 23-06-2017 -   Луценко знову готує підвищення зарплат прокурорам  
  14:57 23-06-2017 -   В Україні прокоментували арешт застави за Євробачення-2017  
  14:39 23-06-2017 -   На Чернігівщині лісничий погорів на хабарі в 90 тисяч грн  
  14:37 23-06-2017 -   Вибух джипа у Києві: знайдено вибуховий пристрій  
Світ
  16:28 23-06-2017 -   Вчені наділили марсохід Curiosity штучним інтелектом  
  14:58 23-06-2017 -   Поліція назвали причину пожежі в багатоповерхівці Лондона  
  13:7 23-06-2017 -   У Росії пацієнт побив лікаря за те, що той поцікавився його тату  
  11:27 23-06-2017 -   Бундестаг реабілітував усіх засуджених у післявоєнні роки за гомосексуальні зв'язки  
  11:24 23-06-2017 -   У Німеччині дозволили стеження за листуванням в месенджерах  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  »  КЛІШЕ

___________________________________________________________________________

Кілька думок з мазепинської виставки
Андрій ДОРОШ
 
Одним з уроків, який дало нам двадцяте століття, доведено, що легше розхитати у людині спадковість, ніж перемінити у неї стереотипи мислення. У нашому випадку це стосується навіть освічених наддніпрянців, і не тільки їх, коли заходить мова про гетьмана Івана Степановича Мазепу -- зрадника і запроданця.

Для початку пригляньмось уважніше, яким способом закладалися фундаменти під такі штампи. Беремо другий том "Каталогу стародруків, виданих на Україні" (Київ, 1984) і знаходимо, що з тринадцяти назв друкованої продукції, яка з'явилась протягом 1709 року, десять так чи інакше прославляють "Полтавскую викторию над войсками свейськими". Навіть у Львові, в мурах друкарні братчиків постав "Вінець побіди" -- панегірик О. Меншикову, вочевидь за те, що у 1706 році звільнив місто від постою російської армії, у порівнянні з якою безчинства шведів здавалися галантними жартами. Від того часу і розпочав свою мандрівку штамп про шведів-ворогів і їх прихвосня, малоросійського гетьмана-зрадника Мазепу, який різними способами, часом зі залученням дуже непересічних обдарувань (згадаймо хоча б пушкінську "Полтаву"), протягом майже трьох віків прополіскував мозкові звивини мешканців усього "государства российского".

Тому стає зрозумілим, яку важку, майже не підйомну задачу взяли на свої плечі керівники Львівської галереї мистецтв, розпочинаючи працю з мазепинською виставкою. І тут, хочеш не хочеш, постає питання: а чи досить навіть героїчних зусиль кількох ентузіастів, аби змінити напрямок думки багатомільйонного загалу? Адже це проблема державного масштабу, яка вимагає і підтримки на державному рівні. Оскільки в Україні портрет гетьмана Мазепи фігурує на державних паперах, то досить логічним видається виділення певної суми грошей з державного бюджету для роботи кваліфікованого колективу, який в змозі справитися із завданням обґрунтування й належного утвердження конкретних національних пріоритетів.

Що це проблема, яка вимагатиме дотичності найрізноманітніших спеціалістів, можемо виснувати, взявши бодай одну її грань, скажімо, "Гетьман Мазепа і його час". Так, на виставці є портрети кількох монарших осіб та їх полководців, діячів православної та римо-католицької церкви (конкретно -- папи Інокентія ХІ, хоч за життя гетьмана на ватиканському престолі перебуло майже десять обранців) та ін. Але ж мазепинська епоха в Європі -- це не лише Ян Собеський чи Людовік ХІV, це ще Лейбніц, Ньютон, Бойль, Маріот -- у науці, Бах, Гендель і Вівальді -- у музиці, Рейс даль і Терборх, Мурільйо і Ватто -- у малярстві, Мольєр і Расін -- у драматургії, Кальдерон і Сірано де Бержерак -- у літературі. А на Британських островах вже гострять пера Дефо і Свіфт, аби писати "Пригоди Робінзона Крузо" й "Мандри Гулів ера", які з'являться невдовзі після битви під Полтавою. Зрозуміло, що їх шляхи з військовими ідеями Карла ХІІ, якого чомусь понесло на сам край тодішньої європейської Ойкумени -- у напівварварську Польщу й азіатсько-дику Московію, не перетинались, але саме ці особистості, їх наукова і творча діяльність витворювали ауру, в якій існував цивілізований світ у ХVІІІ століття і до якого Мазепа однозначно був причетний. Але їх облич ми на виставці, наразі, не бачимо.

Ще один невеликий штрих з виставки, який також давно вимагає остаточного наукового визначення. Це так званий портрет "Напільного гетьмана" пензля російського художника Івана Нікітіна, який довший час (свідома "деза"?) видають за зображення Івана Мазепи. Якщо врахувати, що Нікітін, який народився 1690 року, навряд чи мав можливість портретувати гетьмана з оригіналу (в енциклопедичних довідниках згаданий портрет датується взагалі 1720-ми роками), то ймовірність, що це дійсно Іван Мазепа, є мізерною. Оскільки гетьман був офіційно проклятий російською православною церквою, замовлення його портрета після 1709 року загрожувало як замовнику, так і виконавцю колосальними неприємностями. Зрештою, існують вповні достовірні зображення гетьмана у Стокгольмі й у тій же Москві, і сучасним нашим докторам і кандидатам мистецтвознавства, яких розплодилось як тарганів, не буде обтяжливим провести кваліфіковану експертизу, аби зробити раз і назавжди остаточний висновок щодо ідентифікації особи на нікітінському портреті.

І, нарешті, ще одне спостереження, про яке не змовчу. За останній десяток років ми настільки звикли до історико-мистецької маячні, що вона нам вдається вже на автопілоті. Чого, наприклад, варта на мазепинській виставці картина М. Горди, де козаки пливуть у чайці під вітрилом із тризубом (!). Декілька причетних знають, що Горда мав на увазі чайку "Пресвята Покрова", яку товариство "Кіш" збудувало у Львові вже за часів незалежності. Але ж 95% відвідувачів будуть свято переконані, що ще за тих часів козаки ходили до Туреччини і Європи під вітрилами з тризубом. А це вже приблизно те саме, коли б М. Івасюк у своєму "В'їзді Богдана Хмельницького до Києва" посадив гетьмана у вишневий "порш".

Але це ще не найбільший мій смуток. Значно смутніше, коли маячня проходить на рівні національних почуттів. Дивлячись на урну із землею, у якій в православному храмі лежало тіло видатного гетьмана, благодійника православних монастирів й фундатора церков, спостерігаємо, що стоїть вона ... під католицьким розп'яттям, а оце вже "ніззя".









»  СВЯТКУЄМО
"Дзига" forever
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Маркіян Іващишин
Сьогодні здається, що "Дзига" була у Львові завжди. А порахували -- лише десять років. І то -- це від моменту запліднення рахували: 1992 рік -- це другий нетрадиційний фестиваль "Ви-Ви-Х". Тоді, коли півміста розмалювали різними прикольними гаслами: трамваї, проспект Свободи, будинок № 10 на площі Міцкевича, який потім львів'яни так і називали "вивихнутим", -- а тепер інші львів'яни будують на його місці архітектурно-вивихнуту потвору... Коли вперше студентська й інша молодь отримала у своє повне "вивихання" увесь центр і "вивихалась" донесхочу.

З того часу пішло-поїхало: фестиваль "Українська молодь Христові" на Кайзервальді , музично-літературний проект "Є", всеукраїнська виставка "Еротична Образо Творчість -- 95", проект "Дзвінкий вітер", всеукраїнська виставка малярства на склі "Три виміри: Вчорашнє, Сьогодення, Завтра", всеукраїнський фестиваль ковалів "Галицька імпреза", міжнародна виставка міні-текстилю, річний міжнародний Арт-проект "Гранди мистецтва", літературно-музичний проект "Вогні великого міста", проект "Екологія 3000", проект "Новий-Ноїв Ковчег", україно-польський фестиваль "Jazz bez...", фестиваль "Слухай українське", проект "Мультимедійна енциклопедія"...
Детальніше>>
»  КОНКУРС
Окрилені Лесиним словом
Галина КАНАРСЬКА
 
У Львівському міжобласному відділенні Національної спілки театральних діячів України відбувся відбір конкурсантів для участі у VII Всеукраїнському конкурсі професійних читців імені Лесі Українки.

На попередніх конкурсах наш регіон був представлений митцями, які сьогодні добре відомі театральному глядачеві. Це й Ірина Шостак, і Лідія Данильчук, і Олег Стефан, і Ірина Швайківська, і Інна Павлюк... Для багатьох з них конкурс став своєрідним поштовхом для "проростання" у творчість Лесі Українки. Ліда Данильчук з режисером Іриною Волицькою у "Театрі в кошику" послідовно творять світ інтелектуального театру Лесі Українки. Вистави "На полі крові" й "Одержима" є яскравим цьому підтвердженням. Видається, що і акторка, і режисер ще неодноразово повертатимуться до творчості Лесі Українки. Олег Стефан має щастя в Львівському театрі ім. Леся Курбаса "купатися" в драматургії Лесі Українки. "На полі крові", "Йоганна, жінка Хусова", "Камінний господар" -- ось твори, в яких знаходить своє натхнення Олег Стефан. Кого б він не грав: чи Хусу, чи Юду, чи Дон Жуана, -- він залишається вірним романтичному піднесенню Лесиного слова, її екзистенційності і її філософським сентенціям.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Прощення без вибачень 
  ·  Перемога опозиції 
Погляд
  ·  Нехай братаються знову 
  ·  Прагнення таємниці 
Поступ у Львові
  ·  Торгівців агітують за дозволи 
  ·  Силовики визначаються 
  ·  Сплати податок... на хабар 
  ·  Фальшива музика прекрасної мови 
  ·  Нотатки на трамвайних вікнах 
  ·  Підприємцям полегшили життя 
  ·  Курців більшає -- сигарети дорожчають 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Конституційний суд без абсурду 
  ·  Петро ОЛІЙНИК: Міліція і криміналітет працювали разом 
  ·  Монополія на хліб 
  ·  Європа проти СБУ 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Проект Євроконституції готовий! 
  ·  Окупація триватиме ще чотири роки 
  ·  Полювання на ЮКОС 
  ·  Чума в Африці 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Розслідування Поступу
  ·  Дорогий президент 
Мікроскоп пана Юрка
  ·  Мікроскоп пана Юрка 
Арт-Поступ
  ·  "Дзига" forever 
  ·  Окрилені Лесиним словом 
  ·  Кілька думок з мазепинської виставки 
Львівщина в особах і вчинках
  ·  Ідея "круглого столу": від Гориня і до Сендеги 
Спорт-Поступ
  ·  Народжений, щоб перемагати 
  ·  Тринадцятий стартує 
  ·  ВОРОНІН 
Пост-Faktum
  ·  Галицькі бояри в боротьбі проти волинської князівни 
  ·  КАЛЕНДАР