BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Дайджест.    Арт-Поступ.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
ЕКСКУРСІЇ У ЛЬВОВІ. ВІД 100 ГРН. 050 430 50 79
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
1 липня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  15:5 20-07-2017 -   У Львові перейменовуватимуть вулиці та встановлюватимуть таблиці  
  13:51 20-07-2017 -   Суддя Кам’янка-Бузького районного суду не вказала в декларації машину вартістю ₴100 тис.  
  13:49 20-07-2017 -   У львів’янки через суд конфіскували бійцівського собаку  
  13:17 20-07-2017 -   На Львівщині продовжують облаштовувати пікнік-локації для відпочинку  
  13:16 20-07-2017 -   На Бродівщині відновлють русло річки Бовдурка  
Україна
  13:54 20-07-2017 -   Міноборони повідомило про загибель п’ятьох вояків у зоні АТО  
  13:47 20-07-2017 -   У зоні відчуження поблизу ЧАЕС затримали збирачів чорниць із 25 кг ягід  
  13:46 20-07-2017 -   Прикордонники заявили про затримання розвідника ЛНР  
  13:44 20-07-2017 -   У Чернівецькій області на весіллі отруїлися 15 осіб  
  13:5 20-07-2017 -   В Україні з початку року зареєстровано 90 випадків ботулізму  
Світ
  13:45 20-07-2017 -   Співак Стів Вандер одружився втретє - ЗМІ  
  13:6 20-07-2017 -   У Китаї продали давню бронзову тарілку за $27 млн  
  12:24 20-07-2017 -   Російський телеведучий Дроздов потрапив у базу Миротворця  
  11:9 20-07-2017 -   Люксембург із серпня почне видобуток копалин у космосі  
  10:27 20-07-2017 -   В Індії автобус впав в ущелину: 20 жертв  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Ї-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Чи можуть инші цивілізації піти за Заходом?
Семуел ГАНТІНГТОН
 
Чи повинні незахідні суспільства відкинути власні культурні традиції та перейняти головні елементи західної цивілізації, щоб модернізуватися? Бувало, що можновладці вважали це за необхідне. Цар Пйотр Перший та Мустафа Кемаль Ататюрк, плануючи провести докорінну модернізацію, були переконані, що для цього слід повністю перейняти західну культуру, аж до заміни традиційного головного убору на західний. У результаті виникли держави, “що криють у собі внутрішнє протиріччя”, вони не мають чіткої культурної самосвідомости та розуміння своєї культурної приналежности. Не особливо корисним виявився культурний імпорт із Заходу і для здійснення модернізації як такої. Однак частіше керівники незахідних держав пробували модернізувати свої країни, відкидаючи вестернізацію.

Взаємодія та взаємообмін між цивілізаціями відбувалися завжди, а за наявности сучасного транспорту та зв’язку ці процеси набирають дедалі більших масштабів. Але більшість великих світових цивілізацій існували щонайменше тисячоліття, а инколи і декілька тисячоліть. Зрозуміло, що вони багато що запозичували в инших цивілізацій, підвищуючи таким чином свої шанси на виживання. Прийняття Китаєм буддизму, який прийшов з Індії, зовсім не призвело до “гіндізації” Китаю, замість того відбулася “китаїзація” буддизму: китайці пристосували буддизм до своїх цілей та потреб. Так само, як і активні спроби Заходу насадити у Китаї християнство, попри те що досі зустрічають послідовний опір, якщо коли-небудь і увінчаються успіхом, то нова релігія радше буде переварена та змінена у відповідності з основами древньої китайської культури.

Подібно у минулому араби-мусульмани отримали, оцінили і використали “елліністичний спадок чисто утилітарно. Вони були зацікавлені у тому, щоб перейняти певні зовнішні форми чи технічні досягнення, і не звертали уваги на ті елементи грецької філософії, які суперечили “істині”, що проголошувалася засадничими нормами та приписами Корану”. Японія пішла тим самим шляхом. У VII столітті вона імпортувала китайську культуру і здійснила “перетворення з власної ініціятиви, без жодного економічного чи військового тиску”, в результаті чого виникла висока японська цивілізація.

Як стверджує Бродель, було б наївно гадати, що “тріюмфальна перемога однієї цивілізації” може покласти кінець різноманітності культур, які багато сторіч представляли собою великі цивілізації світу.

Відкидання західної культури

Культурну вестернізацію не можна вважати ні необхідною умовою, ні неминучим результатом модернізації та економічного розвитку. Навпаки, модернізація стимулює зацікавлення національною культурою. На рівні окремої людини переїзд у незнайоме місце, зміна професії та соціяльної позиції призводить до втрати традиційних зв’язків, породжує почуття відчуження, непотрібности та втрати коріння, що веде до кризи ідентичности, з якою, як правило, може справитися тільки релігія. На рівні суспільства модернізація призводить до підняття матеріяльного добробуту та військової потуги країни у цілому, що, своєю чергою, змушує людей з більшою довірою ставитися до свого культурного спадку, підтверджуючи його вартість та істинність. Завдяки цьому у багатьох незахідних суспільствах спостерігається повернення до місцевих культурних традицій. Часто воно набуває релігійних форм, і можна стверджувати, що відродження релігії є безпосереднім результатом модернізації. У незахідних країнах ці процеси, як правило, набирають “антизахідного” забарвлення, західна культура відкидається або тому, що вона християнська та чужа, або тому, що вона світська та декадентська. Повернення до власних коренів найкраще реалізувалося у мусульманських та азійських суспільствах. Ісламське відродження у тій чи иншій формі відбулося у всіх мусульманських країнах. Воно майже усюди стало найбільшим соціяльним, культурним та інтелектуальним рухом, а у багатьох країнах його ідеї істотно впливають на політику. За останні 15 років практично всі ісламські країни, окрім Ірану, стали більш ісламістськими за своєю ідеологією, стилем життя та інституціями. Там, де ісламістські сили не визначають політику уряду, вони обов’язково стають головною, якщо не єдиною опозиційною силою. У всьому ісламському світі люди виступають проти “весттоксикації” своїх країн.

Потужний вибух націоналізму у модерному світі наочно показує всю безглуздість сподівань Заходу, що його культура стане світовою культурою. Двома головними елементами кожної культури є мова та релігія. Англійська мова утверджується, стає світовою мовою. Так, справді вона стала lingua franca міжнародного бізнесу, дипломатії, міжнародних організацій, туризму та авіації. Однак саме використання англійської мови як засобу міжнародного спілкування передбачає існування різних культур; так само як і переклад - це лиш спосіб наведення мостів, а не метод усунення відмінностей. Фактично серед населення всього світу частка людей, що розмовляють англійською мовою, мала і постійно зменшується. Згідно з даними, отриманими професором Вашинґтонського університету Сіднеєм Калбертом, у 1958 році приблизно для 9,8% населення Землі англійська мова була першою або другою; до 1992 року ця цифра зменшилася до 7,6%. Мова, яка для 92% населення світу є чужою, не може вважатися світовою. Крім того, якщо у 1958 році 24% від загального числа людей розмовляли однією з п’яти головних західних мов, то у 1992 році цей відсоток скоротився до 21%. Приблизно така ж ситуація спостерігається і у релігійній сфері. Західне християнство сповідує близько 30% населення Землі, однак ця частка постійно зменшується, і десь у наступному десятиріччі кількість мусульман перевищить кількість християн.

Представники незахідних цивілізацій з радістю вказують на протиріччя та невідповідності між деклярованими Заходом принципами та його реальними діями. Лицемірні та подвійні стандарти - ось ціна універсалістських претензій. Звичайно, Захід сприяє поширенню та розвитку демократії, але тільки за умови, що це не приведе до влади ісламістських фундаменталістів; принцип нерозповсюдження зброї добрий для Ірану та Іраку, однак не підходить для Ізраїлю; свобода торгівлі є еліксиром економічного зросту, але не у сільському господарстві; проблема прав людини гостро стоїть у Китаї, але не у Саудівській Аравії, де з ними неначе повний порядок; щоб захистити багатий на нафту Кувейт посилають потужні військові сили, але для допомоги не таким багатим на нафту боснійцям таких сил та засобів немає.

Якщо у незахідних суспільствах культура Заходу знову запанує, то це може статися тільки після західної експансії. Імперіялізм логічно витікає з універсалізму, але тільки нечисленна меншість універсалістів виступає за мілітаризацію та використання військової сили, що необхідне для досягнення мети. Крім того, будучи цивілізацією, що наближується до своєї зрілости, Захід вже не володіє достатнім економічним чи демографічним динамізмом, щоб нав’язувати свою волю иншим суспільствам, не кажучи про те, що всі спроби такого роду суперечать таким західним вартостям як самовизначення та демократія. У березні цього року прем’єр-міністр Малайзії Махатхір заявив головам европейських урядів: “Европейські вартості - це европейські вартості; натомість азійські вартості - універсальні”. Мірою того, як азійські та мусульманські цивілізації почнуть утверджувати універсальну вартість своїх культур, люди західного світу нарешті зрозуміють зв’язок між універсалізмом та імперіялізмом та оцінять переваги плюралістичного світу.

Переклав Францішек Площанський









» 
Европа - це остання утопія
Даніель КОН-БЕНДІТ
 
Останнім часом на Заході виникла і почала розвиватися образлива для инших цивілізацій теорія, суть якої полягає у тому, що культура Заходу завоювала весь світ і це добре. Прихильники цього стверджують, що після того, як инші суспільства запозичили західні моделі освіти, організації праці та матеріального забезпечення, західна культура стала універсальною, тобто світовою. Проте, слід визнати, що „західна” цивілізація не є гомогенною, і насправді існують щонайменше дві моделі такої цивілізації. Одну з них запропонували США, а другу - об’єднана Европа.
Вашій увазі пропонуються тексти Даніеля Кон-Бендіта, европейського політика та громадського діяча й Семуела Гантінґтона, відомого дослідника культурно-цивілізаційних процесів.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Новий гарант Конституції 
  ·  Григорій ОМЕЛЬЧЕНКО: В Україні діє кастова порука: не здавати своїх 
Погляд
  ·  Блікс пішов шукати гриби 
  ·  Невдалий страйк східняків 
Поступ у Львові
  ·  Заступник загальмував автобус 
  ·  Бізнес по-львівськи 
  ·  Львівщина інвестиційна 
  ·  Поламане місто в фотографіях 
  ·  Шоу лісорубів 
  ·  Замітинговане дозвілля 
  ·  Новий виток справи Яцюка 
  ·  Тарифи підвищили 
  ·  Періодика не для молоді 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  "Наша Україна" виграла вибори 
  ·  Політична екологія 
  ·  Ще один європейський тупик 
  ·  Податкова знову програла 
  ·  МВС воює з "депутатами-терористами" 
  ·  Українець підвів Інтерпол 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Непевне перемир'я 
  ·  Щоб Хусейн не повернувся 
  ·  Прикордонні переговори 
  ·  На чолі уряду -- жінка 
  ·  Лімонова випустили 
  ·  Справа Ахмеда Закаєва 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Motorola проти Nokia та корейців 
  ·  Бензин дорожчає 
  ·  Десята річниця Ротарі Клубу Львів 
  ·  bIZNEWS 
  ·  КОРОТКО 
Дайджест
  ·  Європейські плани для України 
  ·  Багатовекторний Марчук 
  ·  Житниці Європи не вистачає хліба 
  ·  Президентська кампанія: погляд збоку 
Арт-Поступ
  ·  Дипломні захисти ЛАМ: фабрика ідей 
  ·  Театр імені Леся Курбаса у світах і у Львові 
Ї-Поступ
  ·  Европа - це остання утопія 
  ·  Чи можуть инші цивілізації піти за Заходом? 
Спорт-Поступ
  ·  "Берлін Мастерс" -- крок до Олімпіади 
  ·  Богатирі на помості 
  ·  Футбол -- це лише гра 
  ·  Суперечки великого рингу 
  ·  КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  Що найгірше лежить 
  ·  КАЛЕНДАР