BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Мікроскоп пана Юрка.    Арт-Поступ.    Інтерв''ю у Поступі.    Спорт-Поступ.    Поступ реляксу.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
7 червня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  9:57 24-04-2017 -   На Львівщині презентували книгу "Мустафа Джемілєв. Незламний"  
  9:56 24-04-2017 -   До річниці аварії на ЧАЕС у школах Львівщини відбудуться виховні заходи  
  9:55 24-04-2017 -   На Львівщині висадили 140 га лісу  
  9:54 24-04-2017 -   Львівський геріатричний пансіонат отримав міжнародну гуманітарну допомогу  
  9:52 24-04-2017 -   Один із найвідоміших дириґентів світу завітає до Львова з єдиним концертом  
Україна
  10:17 24-04-2017 -   Вандали обікрали могилу Лесі Українки у Києві  
  10:12 24-04-2017 -   На Донбасі на міні підірвалась машина ОБСЄ  
  10:9 24-04-2017 -   В Авдіївці електропостачання відновили на 15%  
  17:8 21-04-2017 -   Жданов та Омелян хочуть взяти Мартиненка на поруки  
  16:19 21-04-2017 -   В Одесі знайшли вкрадений пам'ятник солдату Швейку  
Світ
  10:0 24-04-2017 -   Макрон і Ле Пен виходять до другого туру виборів  
  9:59 24-04-2017 -   У Голлівуді осквернили зірку Трампа  
  17:5 21-04-2017 -   В Арканзасі вперше за 12 років стратили засудженого  
  15:29 21-04-2017 -   Королеві Єлизаветі виповнився 91 рік  
  12:12 21-04-2017 -   Перестрілка в центрі Парижа: затримано трьох підозрюваних  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Арт-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Імператив таланту, або Під знаком високого натхнення
Яскравий дебют львівського скрипаля Назара Пилатюка на Міжнародному фестивалі "Віртуози"
Ірина СТРОЙ
 
"Суперталановитий музикант із величезним майбутнім", -- вичерпно сказав про соліста --молодого львівського скрипаля Назара Пилатюка -- маестро Богодар Которович, який диригував того вечора симфонічним оркестром львівської філармонії (програма охоплювала Симфонію №40 соль-мінор Моцарта і Скрипковий концерт Ре мажор Брамса -- позачасові шедеври музики, сучасна інтерпретація яких вимагає вищої мистецької майстерності, рівно ж і мудрості).

Моцарт. KV 550. 1788
"Хто не горить душею,
Тому не розкрию нічого;
Хто не тужить,
Того не розів'ю" (Конфуцій. Із книги "Луньюй").

Ця симфонія Моцарта, як і Леонардова "Джоконда", належить до найзагадковіших творінь людського духу: позірна простота при глибинній амбівалентності та фатальному трагізмі образу і шалена популярність у публіки. "Як захоплено сприймали її японські слухачі під час дев'ятиденного турне Японією камерного ансамблю "Київські солісти". Ми дали одинадцять концертів (п'ять з яких -- у кращих залах Токіо), які були поціновані японцями надзвичайно високо і вже за три дні було випущено перфектної якості компакт-диск. Було дуже приємно, що у семи концертних програмах, які ми репрезентували, поряд з творами Моцарта, Чайковського, Шостаковича, прекрасно звучала музика Мирослава Скорика. Відразу ж після концерту відбулося анкетування публіки (оперативна, суто японська доцільність) і всі поставили нам найвищий бал", -- розповідає Богодар Которович, гортаючи сторінки шикарних буклетів. --Втім, виконання Симфонії Моцарта викликало особливе піднесення".

Відомо, що інтерпретація -- тема не тільки вічна, а для музикантів особливо принципова. Вона, як вважав великий диригент Вільгельм Фуртвенглер, є "доленосним питанням мистецтва" і знаходиться у низці складних проблем філософії музики. Інтерпретація певною мірою залежить від того, що сьогодні домінує у соціумі і творчості, які традиції є актуальними, якими є взаємовідношення творчості і виконавства, і, навіть, на якій сцені, і в оточенні яких партнерів грає музикант.

Зазначимо, що вже двадцять-тридцять років поспіль в дискурсі культури постмодерну формується виконавська тенденція, сенсом якої є універсалізм мислення, відчуття всеєдності життя. Інтерпретація передбачає нині перетин кількох векторів -- "минуле, сучасне, майбутнє", і виконавець, відчуваючи у музичному творі і ту стильову добу, до якої належить мистецький опус "за народженням", і, водночас, ту, у якій він актуалізується, -- має право артикулювати, наприклад, у "космосі" музики Моцарта те, що є для нього найбільш близьким, суголосним, або ж "минуле, сучасне, майбутнє" одночасно. Отже, тільки стильової довершеності сьогодні вже недостатньо. На передній план у виконавському мистецтві висувається метафізичне поняття "дух", метаморфози духу і духовна інтенція музиканта.

Власне духовні субстанції, як на мене, визначали інтерпретацію моцартівської симфонії Богодаром Которовичем, надаючи звучанню гострого виразу того фаталістичного песимізму, який, на думку Германа Аберта, від ранніх років укорінився у натурі Моцарта, а в останні роки його життя особливо сильно прагнув до свого художнього втілення.

Музикант унікальної музичної ерудиції і духовного досвіду (невипадково саме на професора Которовича покладена почесна місія бути артистичним директором Бріттенівського фестивалю, що відбудеться 2004 року у п'яти містах світу -- Лондоні, Пекіні, Києві, Сіднеї, Римі), відкрив у добре відомому творі нові витончені світлотіні, озвучивши в партитурі ті утаємничені нюанси музичного змісту, яких ми досі не чули.
Прониклива поетичність, цілковито далека від сухої "музейно-стильової" нормативності, у поєднанні з великою зосередженістю та повною внутрішньою свободою, надали виконанню рис натхненного паломництва душі.

"Шекспір ставиться нині у театрі цілком модерно, так само "Дон Хуан" Моцарта ініціював численні сценічні модифікацій у музичному театрі, а чому симфонічна музика не має права вести діалог з нашим часом? Думаю, ми чули сьогодні геніальне трактування у вимірах уже XXI століття, з багатьма алюзіями, в естетиці "нової простоти". Враження композитора Віктора Камінського було, як на мене, цілком вичерпним.

Брамс. Оп.77. 1878

"Нікому не дано зазирнути углиб иншого.
Творити настільки гарно, як Моцарт, ми вже не можемо, спробуймо принаймні писати так же чисто,
як він".
Йоганес Брамс

Як відомо, Скрипковий концерт Брамса належить до його кращих творінь і справедливо вважається одним із найскладніших у світовій скрипковій літературі (цікаве зівпадіння -- рік написання і тональність, що і в концерті Чайковського). Музика брамсівського концерту, як сказав би Альберт Швайцер, наче світиться екстатичним благоговінням перед життям і випромінює колосальну енергію духу. Звідси -- і панування теплих, сонячних фарб, і поривчасто-стрімкі зміни емоційних станів, і мелодичне багатство тематизму. Очевидно, виконання такого твору ставить безліч архіскладних проблем як суто технічного, рівно ж і художньо-інтерпретаційного плану.

Цього вечора вщент заповнений зал львівської філармонії був наче наелектризованим (відомий скептицизм щодо музичних династій плюс галицький менталітет підсилювали цікавість). Солістом у Концерті Брамса вперше виступав шістнадцятилітній скрипаль Назар Пилатюк -- син й учень професора Ігоря Пилатюка, в класі якого сьогодні прагне вчитися найталановіша молодь.

Треба сказати, що це, очевидно, був не перший виступ Назара на великій концертній сцені. Отримавши 1999 року III премію на Міжнародному конкурсі скрипалів Богодара Которовича у Харкові, він брав участь у престижному Міжнародному фестивалі "Зірки планети" (Ялта, 2000). Лауреат Фонду культури "Нові імена України" (квітень, 2001) молодий скрипаль при кожній нагоді бере участь у майстер-класах видатних скрипалів, таких як професор Роберт Канетті (Ізраїль) та професор Захар Брон (Польща).

Властиво професор Брон благословив, радше дозволив, молодому скрипалеві взятися за Концерт Брамса, який водночас опановувала і його старша сестра, відома вже на європейських сценах скрипалька Анастасія Пилатюк. Вона впевнено тримала в родині "пальму першості", адже вже у восьмирічному віці здобула міжнародне визнання як соліст-віртуоз. Назар же досить пізно, у сім років, тільки-но почав займатися на скрипці, хоча мав гарну руку і яскраві музичні дані -- він наче перебував у тіні своєї зіркової сестри. "Це хлопець, він має набагато більший потенціал, але потребує часу для визрівання", -- підказував педагогічний нюх Ігоря Пилатюка. І він не помилився.

"Я побачив повний зал, і на душі стало тепло, захотілося грати", -- так висловив своє відчуття Назар. Треба було бачити, як концентрувалася воля соліста в оркестровій експозиції, і чути, як імперативно прозвучало перше соло, як випрямлявся він, осягаючи ланцюг вершин головної партії, як виразно прослуховував в інтонуванні типово брамсівське "мерехтіння" мажору-мінору, як досягав найтоншої градації звуку в рамках mP -mF у чарівних арабесках Adagio, як сміливо вибухав у запальному рондо фіналу... Перед слухачами поставала картина ідеального взаєморозуміння між диригентом (не забуваймо, це був знаменитий скрипаль Богодар Которович) і солістом, які, поза меж віку й артистичного досвіду, творили колосальний простір музики Брама, у якому панувала сильна духовна інтенція.

"Ми є свідками відкриття нового скрипаля, -- схвильовано сказав після концерту Артур Микитка. -- Прекрасна школа -- технічно усе виходило. До того ж, колосальний темперамент, рафінація кожної фрази, сучасний підхід до інтерпретації. До порівняння чомусь приходить манера світового віртуоза Максима Венгерова. Сьогоднішній концерт -- велика подія мистецького життя".









»  МАЛЮЄМО
"Рука" деміурга та львівські історії про жовтиків
Наталка КОСМОЛІНСЬКА
 
Олег Дергачов і
На жаль, цього року у Львові вже не відбуватиметься міжнародний симпозіум карикатури та анімації: грант закінчився, а місцева підтримка так і не з'явилась. Але Олег Дергачов, завдяки енергії якого ми кілька років поспіль мали нагоду знайомитись з мистецтвом українського та міжнародного сатиричного малюнка, вирішив не позбавляти нас цього задоволення остаточно, і показав у КМЦ "Дзиґа" свій проект "Притчі", який минулого року виставляв у Падуї.

Описувати експоновані скульптуру, графіку, притчі-анотації -- без сенсу. Їх треба довго зосереджено розглядати, вдивляючись у нюанси, вчитуючись у рядки, співставляючи свій життєвий досвід із досвідом митця. Деякі зі скульптур та малюнків, представлених на виставці, ми вже бачили раніше. Але, об'єднані під "дахом" назви "Притчі", вони склались в об'ємний філософсько-іронічний трактат про наше людське життя, його перебіг та сенс.
Детальніше>>
»  БАЛЕТ
Юна Терпсихора
Валентина ВІЛЬШАНСЬКА
 
Нещодавно у Львівській опері відбулося яскраве свято музики і танцю -- 46 творчий звіт Львівської державної хореографічної школи.

Глядачі мали можливість насолодитися танцювальною мозаїкою в класичній та сучасній хореографії (спільна робота педагогів, постановників, балетмейстерів та їхніх юних вихованців), а також виступом дитячого театру балету із обновактною виставою на музику О.Глазунова "Пори року". Виконавці -- учні 1-7 класів, актори театру і колишні випускники школи, серед яких -- дипломанти та лауреати міжнародних конкурсів. Постановка здійснена режисером і балетмейстером Володимиром Саболтом (до того ж -- директором і художнім керівником школи) та балетмейстерами Сергієм Наєнком і Галиною Клещовою, ведучим режисером Людмилою Маріною, художниками Тадеєм та Михайлом Риндзаками, костюмером Надією Осадцею.
Детальніше>>
» 
В очікуванні комедії
Галина КАНАРСЬКА
 
Благочестива Марта
Жорстока річ -- театральна пам'ять. Є вистави, які на десятиліття вкарбовуються в твою пам'ять і не відпускають, повертаючись світлим спогадом і мрією побачити щось таке ж неповторне у сьогоденному театральному житті. Спогад про "Благочестиву Марту" Тірсо де Моліни у постановці Володимира Оглобліна на сцені Київського національного театру імені Івана Франка, мабуть, на рівні підсвідомості впливав на сприйняття заньківчанської прем'єри, хоча весь час я намагалася відігнати спогади якомога далі від себе, як і намагатимусь відігнати їх зараз, у мить написання своїх коротеньких візій.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Жучки на митниці 
  ·  Базіва призначили 
  ·  Перемога буде за нами 
Погляд
  ·  Неспокійне серце 
  ·  Перші арешти у справі Ґонґадзе 
  ·  ЗОРЯНІ ВІДЗНАКИ 
  ·  Візи переносять на 1 листопада? 
Поступ у Львові
  ·  Дайте на лапу! 
  ·  "Реквієм" за Янківим 
  ·  Помилка 30-річної давнини 
  ·  Місто "під дельфіном" 
  ·  Святкування дня журналістів 
  ·  Сміття під вікнами готелю 
  ·  Львів потребує ремонту 
  ·  Опозиція у суді 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Карпачова повертається 
  ·  Закінчення виборчої лихоманки 
  ·  Меблевий скандал на Банковій: детектив Харьков 
  ·  Секретні номери Кабміну 
  ·  Уряд заперечує себе 
  ·  Білоруси стратять українця 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Юрген відчепив парашут 
  ·  Національна ідея Росії -- економіка 
  ·  Довіряй та перевіряй 
  ·  Іван Павло ІІ у Хорватії 
  ·  Мільйонерів теж судять 
  ·  Хусейн живий! 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Мікроскоп пана Юрка
  ·  Мікроскоп пана Юрка 
Арт-Поступ
  ·  "Рука" деміурга та львівські історії про жовтиків 
  ·  Юна Терпсихора 
  ·  Імператив таланту, або Під знаком високого натхнення 
  ·  В очікуванні комедії 
Інтерв''ю у Поступі
  ·  Ігор ШУРМА: "Ми готові працювати в опозиції" 
Спорт-Поступ
  ·  Для кого цей футбол? 
  ·  Заради цього варто жити 
  ·  Мікльош 
  ·  КОРОТКО 
Поступ реляксу
  ·  ГОРОСКОП 
  ·  ІМПРЕЗИ 
  ·  ТЕАТРИ 
  ·  ВИСТАВКИ 
  ·  КІНОТЕАТРИ 
Пост-Faktum
  ·  Галичина набирає сили 
  ·  КАЛЕНДАР