BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Тема Поступу.    Львівські обсервації.    Поступ технологій.    Аналітика Поступу.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
5 червня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  13:23 25-04-2017 -   Облрада виділила більше трьох мільйонів на вакцини від раку шийки матки  
  12:9 25-04-2017 -   Призупиняється подача тепла і гарячої води до будинків, які отримують теплопостачання від ЦТП №15-22  
  12:7 25-04-2017 -   У Чорнобильській зоні знайшли сміття зі Львова  
  12:4 25-04-2017 -   У сільському клубі на Львівщині знайшли протипіхотну гранату  
  11:27 25-04-2017 -   За час АТО на Донбасі полягли 272 бійці зі Львівщини  
Україна
  13:22 25-04-2017 -   Порошенко завтра зустрінеться з Лукашенком  
  11:20 25-04-2017 -   Макрон набере в другому турі виборів 64% голосів - опитування  
  11:20 25-04-2017 -   Синоптики попередили про нове похолодання в Україні  
  11:17 25-04-2017 -   У Маріуполі бійці Азова напали на студентів з Африки - ЗМІ  
  10:31 25-04-2017 -   Температура повітря в Україні підвищиться  
Світ
  13:20 25-04-2017 -   У Мексиці оголосили тривогу через крадіжку радіоактивного іридію  
  10:24 25-04-2017 -   Трамп планує скоротити допомогу Україні по лінії USAID  
  10:6 25-04-2017 -   У Польщі розорали українське кладовище  
  17:13 24-04-2017 -   У Лондоні покажуть золото скіфів  
  17:6 24-04-2017 -   У Йорданії скасували дозвіл ґвалтівникам одружуватися на своїх жертвах  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Тема Поступу  » 

___________________________________________________________________________

ЖЕБРАКИ
Тему досліджував Ілько ЛЕМКО
 
Жебрак
Цілком логічним видається припущення, що жебраки у Львові були завжди. Про це розповідають блискучі знавці львівської старовини Андрій Козицький, Степан Білостоцький та Павло Гранкін. Громада жебраків існувала у Львові вже 1471 року. Збиралася вона на Байках, в районі сучасних вулиць Київської та Коновальця. На жебри ходили не лише до міста, а й до приміських церков і монастирів. Часто жебраки сиділи біля придорожніх хрестів та фігур на шляхах, що вели до Львова. Тогочасні міські хроніки згадують Трясиголову, старшого львівських жебраків, який полюбляв сидіти під фігурою із зображенням мук Господніх.

Вже на початку XVI століття існувала корпорація львівських дідів. Вона мала власну емблему та право ведення цехової книги. Найвидатніший історик Львова Іван Крип'якевич вважав дідівський цех єдиним міським професійним об'єднанням, що не дискримінувало своїх членів за релігійною чи національною ознакою. Українці, котрі належали до корпорації, були обмежені хіба у тому, що не могли відвідувати міської лазні.

Можна позаздрити організаційним талантам тогочасної львівської міської влади, яка надавала право жебракувати лише особам, котрі мали фізичні або психічні вади, що підтверджувалося спеціальними документами. Вважалося, що люди здорові не мають жодного права жебракувати, оскільки на селі, де завжди були потрібні робочі руки, кожен міг би собі заробити на хліб. Нелегальних жебраків закон наказував відправляти на важкі примусові роботи. Старшому серед жебраків, так званому "бабському війтові" магістрат навіть встановив платню за певні управлінські функції. "Бабський війт" слідкував за тим, щоб жебраки займали свої місця лише згідно з корпоративними домовленостями, докладно повідомляли міську владу про злочини, свідками яких вони часто ставали, сидячи на вулиці, а також війт мав рішуче боротися з жебраками-нелегалами. Львівським середньовічним жебракам велося не зле, про що свідчать міські акти. Дехто з них мав свою власну землю і будинок, а також і власні родини.

Розглядаючи наші з вами часи, можна констатувати, що у цій сфері, порівняно із середньовіччям, мало що змінилося, хіба що в гірший бік у плані організації цієї справи і контролю за нею. На початку XXI століття так само жебраки чи то у Львові, чи в іншому місці, мають свої визначені місця, "старші" розподіляють сфери впливу, а начальник УВС у місті Львові в інтерв'ю "Радіо Люкс FM" розповів, що один з відомих львівських жебраків побудував усім своїм дітям гарні будинки.

Форми жебрацтва теж мало змінилися з давніх часів. Найбільше серед старців давнього Львова було інвалідів. Своє каліцтво вони виставляли як наслідок війн або тортур, які їм завдали бусурмани за відмову зректися християнства. Поширеним був також спосіб випрошування грошей нібито на викуп своїх родичів чи друзів із турецької неволі, що і насправді нерідко тоді траплялося. Чимало викупили полонених із турецької неволі львівські ченці-тринітарії, які безпосередньо цим і займалися, а жебраки просили гроші деколи навіть на відпущеного з неволі під своє ж чесне слово. Чималий успіх мали жебраки, які твердили, що вони щойно повернулися із святих місць -- Єрусалима чи Рима. Однак більшість тодішніх жебраків чесно молилися за відпущення гріхів тих, хто їм подавав милостиню.

Для жебраків та бідних влаштовували обіди усі монастирі Львова. Найбільш щедрими вважалися єзуїти, котрі щомісяця передавали магістрату певну суму на утримання нещасних старців та убогих. Магістрат середньовічного Львова досить толерантно ставився до жебраків. Лише під час епідемій їх нещадно виганяли за мури міста як потенційних носіїв зарази.

З початку XVIII століття кількість львівських жебраків різко збільшилась унаслідок загального економічного і політичного занепаду колись могутньої і найбільшої європейської країни Польщі. Як це до болю нагадує сучасність! З 1772 року нова австрійська влада серйозно взялася за наведення порядків у Львові. Було видано розпорядження "Про годування справжніх(!) убогих". При храмах створювались громадські комітети, які збирали гроші на утримання жебраків. Водночас існувало і розпорядження, яке приписувало жебраків, "котрі сплять на вулицях", замикати в арешті на хліб і воду. Під час суворої зими 1803 року, коли на передмістях замерзло декілька чоловік, львівська влада організувала для убогих спеціальні нічліжки. У кількох таких закладах жебракам давали теплу їжу. До речі, рівно через 200 років після цього, декілька днів тому, 3 червня 2003 року у Львові було закрито приймальник-розподільник для осіб, затриманих за жебракування, як сказано на сесії облради, з причини нерентабельності і невідповідності приміщення, як внутрішньодержавним, так і міжнародним нормам. На цей рік коштів на утримання жебраків, а це 82 тисячі гривень, в обласному бюджеті не передбачено.

Після наполеонівських війн початку XIX століття було видано спеціальні укази про калік-жебраків у військових мундирах. Їх було наказано відправляти до найближчих казарм, де перевірялася їх належність до армії. 1860 року у Львові було засновано доброчинне товариство святого Йосифа Ариматейського, яке власним коштом ховало бідних і жебраків. За 25 років товариство поховало 16 тисяч чоловік.

У Львові, зокрема на Личакові, також був поширений звичай підгодовувати жебраків у приватних помешканнях. Деякі старці навіть мали вироблений на цілий тиждень графік, у яке помешкання коли прийти, щоб одержати смачний обід. Траплялися навіть комічні історії, коли жебраки критикували кулінарні здібності господинь чи складали для себе улюблене меню. Славними були личаківські традиційні святкові бенкети, коли за столом з вишуканими стравами і напоями дванадцятьом жебракам (за кількістю Святих апостолів) прислуговував сам господар. Блаженні милостиві! Наскільки нам ці цілком реальні історичні факти видаються незрозумілими і дивними, настільки ми можемо констатувати падіння моралі у нашому теперішньому суспільстві. А вже у міжвоєнній Польщі існувала безліч громадських комітетів опіки над бідними, хворими, бездомними, каліками, навіть молодими дівчатами-робітницями, які приїхали до Львова на роботу з села, щоби ті, часом, не схибили на морально слизьку стежку.

За совєтських часів офіційно не було бідних, жебраків, волоцюг і тому не існувало жодної державної чи громадської опіки над ними. Такий стан речей ми одержали у спадок і треба ще не одному поколінню попрацювати, щоб відповісти, як мер шведського міста Норчопінга. Коли українські журналісти з явно провокативним підтекстом запитали у нього, чи у вашому місті є бомжі, він цілком спокійно і серйозно відповів: "Так є, їх восьмеро, ми докладно знаємо, де вони перебувають і постійно опікуємося ними."

У радянські часи жебраків було набагато менше, ніж тепер і дуже рідкісним було явище, коли просили милостиню молодий хлопець, підліток чи батько з дитиною. Деколи навіть калік совєтська міліція вивозила за місто. З новими часами економічної нестабільності і зубожіння кількість жебраків значно зросла, жебрацтво розвивається і набуває нових креативних ідей і форм. Розглянемо сучасні найтиповіші види жебрацтва на прикладі Львова (одразу ж відкидаємо тих, хто не жебрає, а працює, співаючи і граючи на музичних інструментах ):

1) Каліки, у тому числі і "афганці". Вони сидять на асфальті або у візку, деколи на перехресті доріг і не можна пройти повз них, не відчувши болю і співчуття.

2) Жінки, а тепер також часто і чоловіки з малими дітьми на руках і заламінованими довідками з печатками. Сидять на вулицях або підходять до вікон здебільшого іномарок, які зупиняються на перехрестях біля світлофорів.

3) "Хворі", які збирають гроші на операцію для себе або для своєї дитини. Про це мають свідчити або ті ж довідки з печатками, або таблички на шиї з докладною інформацією про прохача.

4) Просто жебраки різного віку і статі, деколи без якихось ознак каліцтва і убогості, але неодмінно з образком Божої Матері біля пластикового стаканчика чи пуделка для милостині.

5) Прохачі, які ходять по хатах, це здебільшого цигани. ("Ми з Закарпаття, постраждали від повені і т. п.")

6) Церковні і цвинтарні жебраки, теж переважно цигани. Це жебраки "сезонні", які сидять під церквами на великі свята і під цвинтарями на Провідну неділю.

7) Бабці, які збирають гроші "щоб доїхати додому на село". Одна така бабця декілька років не могла вибратися зі Львова додому.

8) Жебраки, які творчо розвивають своє ремесло. Тут можна відзначити оригінальні креативи "для розчулення": сидіння з собачками на колінах, або демонстрування своєї юнацької фотографії. Минулого року "Поступ" писав про інтеліґентну пару "іноземних туристів", яка просила гроші на квиток до Києва англійською.

Давати чи не давати милостиню? Христос говорить: "Хто просить у тебе -- дай". Він не роз'яснює, кому давати, а кому ні. Він не відкриває нам, хто справді бідний і не має на хліб насущний, а хто на жебрацтві збудував дітям хати. Тому, даючи милостиню, ми лише виконуємо настанову Христа і чинимо Його волю, відкладаючи у першу чергу собі скарби там, де їх не зможе знищити міль та іржа. А жебраки -- це, незважаючи ні на що, каста людей, яка спонукає нас бути добрішими, а тому і ближчими до Бога.









» 
Зганьблені відчаєм
В. Домонтович "Без ґрунту" (Едмонтон, Канада)
 
На східцях перед входом до церкви сидять, склавши на колінах свої сухі руки, чорні, в чорних хустинах, старі, забуті смертю бабусі. Нерухомими тінями вони застигли на каменях східців, мовчазні істоти, що своєю присутністю нагадують людям про потребу молитовної таємниці милостині.

Я дивлюсь на них, на темні в глибоких зморшках обличчя, на вицвілі очі, кістляві руки, що тремтять, простягаючись до мене, -- жест, що його ритуальний образ має свій усталений символічний сенс. Жалюгідні жебрачки? Старчихи? Прохачки, зганьблені злиднями й одчаєм?..
Детальніше>>
» 
Думки львів'ян про жебраків
Зі сайту misto.ridne.net
 
На проспекті Чорновола (біля готелю "Львів") досить часто сидить молодий хлопець у паперовому ящику і просить милостиню. Все б було нормально -- звичне на даний час явище, але він сидить так, що здається, що він без ніг. Насправді, я вже кілька раз бачив, як він сам приходив і приносив з собою ящик, проте жодного разу не бачив, як він у нього сідав. Бачив тільки, як він досить довго стояв і вичікував час, коли перехожих майже не було.
Детальніше>>
» 
ДОВІДКА
 
Працівниками КМСН та інших служб упродовж першого кварталу за бродяжництво та жебрацтво затримано майже 10,3 тис. дітей. Усього ж до органів внутрішніх справ доставлено майже 24,2 тис. неповнолітніх, що на 1,6 відсотка більше, ніж торік. Із них 5,8 тис. -- за вчинення злочинів, 5,6 тис. -- за адмінпорушення, зокрема 2,8 тис. -- за пияцтво, 405 осіб -- за зберігання наркотичних речовин, 1,1 тис. -- за дрібне хуліганство, 2,5 тис. -- з інших причин. Із затриманих 4,5 тис. помістили до притулків для неповнолітніх, 264 -- до приймальників-розподільників, 744 -- до медичних закладів, 3,2 тис. -- до СІЗО, інших установ, скерували до судів чи відпустили, 15,4 тис. -- повернули батькам або особам, які їх замінюють.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Звільнено всіх 
  ·  Візи до Польщі відкладають? 
Погляд
  ·  Нелегальні природолюби 
  ·  Поляки обиратимуть Європу 
Поступ у Львові
  ·  Ріст тарифів: далі буде 
  ·  Львівщина корумпована 
  ·  Міста без нагляду 
  ·  Постраждалих "кинули" 
  ·  Ліквідація "землетрусу" у Львові 
  ·  УРП "Собор" перевіряє лівих 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Посилають хлопців до Іраку 
  ·  Крісло міністра очікує 
  ·  Варіанти імпічменту 
  ·  "Укрпошту" позбавили монополії 
  ·  Роздержавлення кінематографу 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Європейська нерівність 
  ·  Справа Усами бін Ладена не вмерла 
  ·  Межі толерантності 
  ·  Індонезійців переселять 
  ·  Страх перед Америкою 
  ·  "Дорожню карту" прийняли 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Тема Поступу
  ·  ЖЕБРАКИ 
  ·  Зганьблені відчаєм 
  ·  Думки львів'ян про жебраків 
  ·  ДОВІДКА 
Львівські обсервації
  ·  Львівські обсервації 
Поступ технологій
  ·  Рятуємося від спеки 
  ·  Вибрики автора Winamp і Gnutella 
  ·  futuremark виправдовується 
  ·  У ATI теж рильце в пушку 
  ·  internet Explorer більше не буде 
Аналітика Поступу
  ·  Час вибору демократії 
Спорт-Поступ
  ·  Прогнозовані перемоги фаворитів 
  ·  Найважливіше -- підкорити висоту 
  ·  КУЛХАРД 
Пост-Faktum
  ·  КАЛЕНДАР