BRAMA - News - Weather - Elections - Business - Sports - Brama Press - Calendar - Classifieds



    Перша сторінка.    Погляд.    Поступ у Львові.    Поступ з краю.    Поступ у світі.    Економіка у Поступі.    Дайджест.    Арт-Поступ.    Ї-Поступ.    Спорт-Поступ.    Пост-Faktum.   
КуПол: новини
  Цитата Поступу
Бог предвічний народився,
Прийшов днесь із небес,
Щоб спасти люд свій весь,
І утішився.
 
3 червня 2003 р.
   ·  на головну  · 1999-2002  · досье  · архів світлин  · форум
buy visitors

Купол
Львів
  11:21 28-04-2017 -   Завтра у Львові пройде всеукраїнська акція з прибирання «Let’s Do It, Ukraine!»  
  11:16 28-04-2017 -   Прикордонники Львівського загону виявили у човнах підготовлені для контрабанди сигарети  
  11:11 28-04-2017 -   На Львівщині виявили врізку у нафтопровід  
  10:27 28-04-2017 -   Частину Личаківської закривають на ремонт до 25 жовтня  
  10:14 28-04-2017 -   У Львові розпочалася реєстрація на День вуличної музики  
Україна
  11:10 28-04-2017 -   У Бердянську чиновник, що попався на хабарі, таранив поліцейських  
  11:8 28-04-2017 -   ОБСЄ: На аеродромі Луганська танки і Гради  
  10:19 28-04-2017 -   Україна не припинятиме постачання води на окуповані території  
  10:18 28-04-2017 -   Авдіївку підключили до нової лінії електропередач  
  10:4 28-04-2017 -   Біля Красногорівки загинув український військовий  
Світ
  10:7 28-04-2017 -   Бундестаг схвалив часткову заборону нікабу  
  10:6 28-04-2017 -   В Угорщині затримали майже тонну бурштину з України  
  10:3 28-04-2017 -   У Франції після обіду отруїлися 300 школярів  
  16:37 27-04-2017 -   У Чорному морі затонув російський військовий корабель  
  16:21 26-04-2017 -   Вчені розгадали таємницю Кривавого водоспаду в Антарктиді  



  ·  · 
 
Поступ 1999-2002 рр. у попередній версії

Ї-Поступ  » 

___________________________________________________________________________

Межі толерантности
Index of Censorship.- 1994.- № 1.
Умберто ЕКО
 
У 1993 р. сорок інтелектуалів, у тому числі Умберто Еко, закликали Европу уважно стежити за всіма діями ультраправих. Ті, хто поставив свій підпис під “Закликом до пильности” (“Appel a la vigilance”), а їх уже кількасот, стривожені, що внаслідок частого вжитку відбувається звикання до небезпечних ідей, деякі з них стають привабливими. У інтерв’ю У.Еко пояснює журналістові Роже Полеві Друа, чому він підписав відозву, а також міркує про толерантність та її межі.

Р.П.Д.: Критики “Відозви” констатують, що позаяк у сучасному світі більше не зосталося ні лівих, ні правих, і старий поділ уже втратив актуальність, оскільки формуються нові політико-культурні координати, попередження про поширення ультраправих ідей звучить не сучасно, ба навіть архаїчно. Словом, ваш заклик до пильности - бита карта. Ви, мовляв, намагаєтеся реставрувати ідеологічні бар’єри, знесені потоком історії. Що ви можете відповісти на подібну критику?

У.Е.: Подібні міркування виникають внаслідок небезпечного занурення в хід історичних змін, а також інтелектуальної й моральної неохайности.

Старі европейські категорії “ліві-праві” у тому вигляді, в якому вони існували останні 20 років, безумовно, уже непридатні для усвідомлення сучасної розстановки політичних сил. Уже у 60-ті роки, під час мандрівок до Бразилії та Арґентини, мені стало зрозуміло, що умовні відмінності між лівими й правими уже не спрацьовують стосовно більшости латиноамериканських політичних рухів. У ті часи ця думка видавалася мені дивоглядною і новою, а тепер те саме відбувається в Европі.

Ми постійно бачимо, як начебто ліві партії переходять на позиції, що традиційно вважалися правими, і навпаки. Наведу приклад: партія демократичного соціалізму, колишня італійська компартія, підтримала рішення уряду послати десантників у Сомалі. Якби 20 років тому хтось сказав мені, що комуністи підтримають військову експедицію до колишньої колонії, я б відповів, що такого не може трапитися навіть у фантастичному романі. Від подібного розвитку подій перехоплює дух, до цього не залишиться байдужим жоден інтелектуал. Нова ситуація вимагає нового аналізу. Ми не маємо права залишати думку замкнутою на замок спорохнявілих доґм і доктрин. З цієї точки зору, зміни, свідками яких ми стали, - справжній інтелектуальний вибух.

Однак, з цього аж ніяк не випливає, наче внаслідок цих зсувів змінилося все загалом. Якщо ми вважатимемо, наче цінність усіх ідей однакова, наче ніхто й ніколи не сміє відмовлятися від будь-якої з них, то ми дорешти заплутаємося. Нові правила перебувають у процесі становлення, і це не означає, що їх уже немає, або що ми ухиляємося від створення нових. Карти перетасували, але їх номінал залишився колишнім.

Р.П.Д.: Що ви маєте на увазі?

У.Е.: Я не бачу істотної різниці між сучасними неонацистами, голомозими і нацистами старої доби. Вони не відрізняються від своїх попередників: та ж тупість і жадоба руйнації. Єдина відмінність у тому, що нацисти вбили мільйони людей, а їхні послідовники поки що побили хіба кількадесят.

Ми, інтелектуали, покликані постійно підкреслювати: так, змінилося все, але й надалі наш обов’язок полягає в тому, щоб розмежовувати те, що можна толерувати, і те, чого толерувати не вільно. Рішення не співпрацювати з газетами, не брати участи в радіо й телепередачах та семінарах, які організовують ті, хто пов’язаний з ультраправими, не означає, наче ті, хто підписав відозву, ігнорують зміни, що відбуваються у світі чи відмовляються знову й знову обмірковувати факти. Ми тільки заявляємо, що зробили свій вибір, і не хочемо своїми іменами підпирати політичні тенденції, які вважаємо небезпечними для демократії.

Р.П.Д.: Чи не відгонить від такої позиції нетолерантністю? Або й новим різновидом маккартизму?

У.Е.: Абсурдне звинувачення. Невже ми забули, що таке маккартизм? Це ж була офіційна політика дискримінації, внаслідок якої одні втрачали працю, инші потрапляли до в’язниці лише з тої причини, що вони комуністи, або співчувають їм. Хіба можна порівнювати подібні методи з рішенням тих, хто підписав відозву! “Заклик до пильности” - це наслідок нашого вибору: ми відмовились співпрацювати з виданнями й ЗМІ, пов’язаними з ультраправими, і брати участь в інтелектуальних заходах, які вони організовують. Кожен має право відмовитися від того, що йому не подобається.

Р.П.Д.: Ви хочете сказати, що в принципі відмовляєтеся вести будь-яку полеміку з тими, кого вважаєте небезпечними?

У.Е.: Звичайно, ні! У мене немає причин відмовлятися від чесної суперечки з будь-ким, незалежно від його поглядів. Але дискусія повинна відбуватися в обстановці, яка ґарантує чесну гру. Попередньо треба визначити умови й місце зустрічі. Инакше можна опинитися в пастці, які би слова не лунали.

Я підписав відозву, де не названі імена і не визначені конкретні ситуації, позаяк в Італії інтелектуали, котрі вважають себе лівими, насамперед члени компартії, брали участь у зустрічах, які влаштовували нові праві, а ті використовували їхню присутність у власних інтересах: “От бачите, нас більше нічого не розмежовує. Вони з нами!”

Ця тактика чудово знана. Скажімо, вас запрошують на вечерю, аби скористатися вами як перепусткою в такі доми, до яких ви не маєте найменшого відношення. Якщо ви знаєте, пощо вас запрошують, можна ввічливо відмовитися. Хіба це доґматизм? Людина має право уникати місць, де на неї можуть наклеїти наліпку. І друзів треба попереджувати: “Обережно. Якщо підеш туди, тебе використають. Є майданчики, де незалежно від суті сказаного, уже сама лиш ваша присутність виявиться політичною акцією”.

Р.П.Д.: Але ж так можна почати підозрювати усіх і вся, жити з постійним відчуттям недовіри, бачити повсюди небезпеку та вигадувати неістотні загрози.

У.Е.: Ні, хоча б тому, що нетерпиме порушує чітко визначені межі. Візьмемо, для прикладу, ревізіонізм. Будь-який серйозний історик є ревізіоністом. Завдання будь-якого дослідження полягає в тому, щоб встановити наскільки вірне те, що оповідають про минуле, чи може необхідні корективи. Чи й справді Катиліна був таким мерзотником, яким його зобразив Цицерон, чи цей образ виник внаслідок політичної ситуації тих часів? Чи справді у I Світову війну загинули 600 тис. італійців? Історик має право копирсатися в архівах, не вірити пропаґандистським матеріалам, реконструювати факти й сумніватися в цифрах.

Я не бачу нічого гідного осуду, якщо внаслідок ретельного і непідважуваного дослідження буде встановлено, що внаслідок нацистського геноциду загинули не 6, а 6,5 чи 5,6 млн. євреїв. Але нестерпно, коли буцім наукове дослідження, втрачаючи своє значення і цінність, провадиться задля висновку: “Позаяк було знищено дещо менше євреїв, аніж ми гадали, то ніякого злочину не було”. Убивства Сократа і Христа були окремими випадками. Але минуло дві тисячі років і більше, а людство досі вражене цими злочинами, і надалі відчуває докори сумління.

Ще одна межа толерантности порушується, коли ревізіонізм перетворюється у заперечення. Усі люди мого покоління були свідками арештів євреїв, їхніх принижень і депортацій. Після війни я на власні очі бачив сльози тих, хто вижив - єдиний з усієї родини. Якщо так звані історики намагаються мене переконати, що хрестові походи - всього лиш міт, вигаданий, скажімо, Червоним Хрестом, то я ще можу засумніватися, адже це було дуже давно. Але якщо хто почне переконувати мене, наче того, що я, тринадцятирічний підліток, і мільйони инших людей бачили на власні очі, ніколи не було, якщо в цьому намагаються переконати молодь, яка народилася пізніше - це нестерпно.

Я маю право не пустити на поріг тих, хто ширить такий тип дискурсу, і тих, хто їх підтримує, я маю право відмовлятись від їхніх запрошень.

Р.П.Д.: А якщо вони звинуватять вас у нетолерантності?

У.Е.: Я відповім. Аби бути толерантним, треба поставити межу нестерпному.

Р.П.Д.: Хіба для того, щоб визначити таку межу, не треба володіти монополією на істину?

У.Е.: Ні. Це не має до істини жодного стосунку. Я не хочу оперувати словом “істина”. Існують тільки певні міркування, деякі з них кращі за инші. Але це не означає, що можна сказати: “Коли йдеться тільки про перевагу одних міркувань над иншими, то й біс з ними”. Наше життя і життя инших засноване на слові “перевага”. Можна й загинути за те, чому ти віддаєш перевагу.

Переклав Андрій Павлишин









» 
Фашизм та ультраконсерватизм
Кость БОНДАРЕНКО
 
Для збереження національної ідентичности та ефективного оновлення суспільства потрібні два полюси: "консервативний" та "радикальний", що покликані врівноважувати суспільство. Проте ми живемо у добу, коли все перемішалося. "Нові ліві" перейняли у класичних "правих" ірраціоналізм, реґіоналізм, екологічний культ, натомість "нові праві" користуються традиційною для них доктриною.

В Европі розмежування на "правих" і "лівих" зараз доволі умовне. Існує більше підстав вести мову про "консервативне" та "радикальне" крило політикуму, а також про т.зв. ліберально-прогресивний центр, що відображає суспільний status quo. На постсовєтському просторі ідеологічний хаос призвів до певної втрати орієнтирів та парадоксальних ситуацій, коли консерватори-комуністи є лівими, а ліберали та зелені - правими.
Детальніше>>
Зміст Поступу
Перша сторінка
  ·  Голодування у мерії 
Погляд
  ·  Олеський замок відроджується 
  ·  Холодний душ для більшості 
  ·  Кучма -- бурхливий і загадковий 
  ·  Розбиті мрії про потяг майбутнього 
Поступ у Львові
  ·  Львівська опозиція під слідством 
  ·  Свято для дітей 
  ·  "Пункт прийому скарг" від київських комітетників 
  ·  Поки будинок ще стоїть... 
  ·  Українське студентство об`єднується 
  ·  Меморіал французьким полоненим 
  ·  У Львові стріляють по трамваях 
  ·  Українці готуються до землетрусу 
  ·  Вояки списали кілотонну пального 
  ·  ХРОНІКА 
Поступ з краю
  ·  Ющенко закликає до конспірації 
  ·  Донецькі взяли зв'язок 
  ·  До Іраку -- за гроші США 
  ·  Омельченка штовхають в опозицію 
  ·  Середа -- судний день політреформи 
  ·  Олійник двічі переміг 
  ·  КРАЄВИД 
Поступ у світі
  ·  Світ знову об'єднується 
  ·  Щоб держава Міллера зникла... 
  ·  Чекаючи на Буша 
  ·  Парламентська корида 
  ·  Влада дбає за опозицію 
  ·  Олімпійського підривника піймали 
  ·  СВІТООГЛЯД 
Економіка у Поступі
  ·  Новий шанс для нафтопроводу 
  ·  Фармацевти підкуповують лікарів 
  ·  Напівфіскальний бюджет-2004 
  ·  Наша мета -- СОТ та ЄС, наш ринок -- СНД 
  ·  На цигарках напишуть дату випуску 
  ·  Їжа в літаках стане платною 
  ·  КОРОТКО 
Дайджест
  ·  Янукович у кривих дзеркалах 
  ·  Синдром "серпасто-молоткастого" 
Арт-Поступ
  ·  Старовинна музика в історичних декораціях 
  ·  Лицарський турнір як виклик буденності 
Ї-Поступ
  ·  Фашизм та ультраконсерватизм 
  ·  Межі толерантности 
Спорт-Поступ
  ·  Спочатку був бокс 
  ·  Сенсації від аутсайдерів 
  ·  Найгучніший трансфер за участю "Шахтаря" 
  ·  На трасах Формули-1 
  ·  "Бронзовий" шлях "Джиро д'Італія" 
  ·  СПОРТ-КОРОТКО 
Пост-Faktum
  ·  ІСТОРІЯ ЛЬВІВСЬКИХ ПЕРЕДМІСТЬ 
  ·  КАЛЕНДАР